Το σχέδιο νόμου «Εθνικό Σχέδιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης» που δόθηκε στη διαβούλευση από το Υπουργείο Παιδείας, εντάσσεται στα πλαίσια μιας γενικότερης πολιτικής που ακολουθεί με συνέπεια η κυβέρνηση της Ν.Δ. σε όλους τους τομείς του δημόσιου βίου.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Προοδευτικής Ενότητας Καθηγητών:
Απαξίωση των συλλογικών αγαθών, νεοφιλελεύθερες επιλογές, οι απαιτήσεις της αγοράς πάνω από τις ανάγκες της κοινωνίας και των ανθρώπων. Είναι ηλίου φαεινότερον ότι το Νομοσχέδιο βρίσκεται σε παράλληλη τροχιά με την έκθεση Πισσαρίδη που πρόσφατα είδε το φως της δημοσιότητας.
Η πολιτική αυτή στην παιδεία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αντίληψη που θέλει την εκπαίδευση δημόσιο αγαθό, το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη του ανθρώπου και την πρόοδο της κοινωνίας ενώ η χρηματοδότησή της αποτελεί δημόσια επένδυση με κοινωνικές προτεραιότητες.
Τι λέει το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση
Το νομοσχέδιο σιωπά ένοχα για την επαγγελματική εκπαίδευση. Στην ουσία μιλάει για κατάρτιση, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα προτάγματα της αγοράς. Η σύνδεση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας είναι αποδεκτή υπό την έννοια ότι είναι ισότιμη και αμφίδρομη και επομένως η εκπαίδευση ενισχύει με στελέχη την αγορά και η αγορά παρέχει στην εκπαίδευση τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για την οικονομική ανάπτυξη του τόπου.
Όμως σε αυτό το σχέδιο νόμου σε καμία περίπτωση η σχέση εκπαίδευσης και αγοράς δεν προτείνεται με όρους ισοτιμίας. Η αγορά επιβάλλει και η εκπαίδευση ακολουθεί. Οι ειδικότητες και τα προγράμματα σπουδών δεν καταρτίζονται με βάση την πρόοδο της επιστήμης, τις τεχνολογικές εξελίξεις και την προοπτική ανάπτυξης, αλλά τις επιταγές των εργοδοτών για χαμηλών προσόντων εργατικό δυναμικό που προσανατολίζεται σε μια εκπαιδευτική πορεία έξω από την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Οι Δομές Διακυβέρνησης που παρουσιάζονται στο νομοσχέδιο είναι πολύπλοκες, πολυπρόσωπες και χωρίς κανένα επίπεδο ευελιξίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. ( Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) η εκπροσώπηση των ΕΠΑ.Λ. είναι ανύπαρκτη, παρότι αυτό αποφασίζει για την αναπροσαρμογή των επαγγελματικών ειδικοτήτων που προσφέρονται σε όλες τις δομές .
Είναι χαρακτηριστικό ότι κανένα άρθρο του νομοσχεδίου δεν αναφέρεται στα ΕΠΑΛ και σε οποιαδήποτε προσπάθεια ενίσχυσης τους ή/και ανανέωσης και προμήθειας σύγχρονου εργαστηριακού εξοπλισμού την ίδια ώρα που είναι κοινό μυστικό ότι με τη χρόνια υποχρηματοδότηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης τα Εργαστηριακά Κέντρα αδυνατούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες σε πάγια και αναλώσιμα υλικά, ενώ υποστηρίζουν τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ τους μαθητευόμενους του Μεταλυκειακού έτους-Τάξη Μαθητείας και τους καταρτιζόμενους στα Δ.Ι.Ε.Κ.
Προφανώς οι συντάκτες του νομοσχεδίου αναμένουν μία γενναία μείωση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑ.Λ. Και δεν αποκλείεται αυτή ακριβώς να είναι και η στόχευσή τους, καθώς αυστηροποιούν τις διαδικασίες αξιολόγησης των μαθητών, χωρίς όμως τη μέριμνα που θα έπρεπε να δείξουν για έγκαιρες προσλήψεις, κάλυψη κενών, βιβλία, εργαστήρια, εξοπλισμό, καινούρια αναλυτικά προγράμματα. Σήμερα ακόμα δεν έχουν προσληφθεί οι εκπαιδευτικοί της ΜΝΑΕ. Με αυτό τον τρόπο εξωθούν τους μαθητές στις Ε.Σ.Κ που προτείνει το Σ.Ν. για τη μεταγυμνασιακή κατάρτιση.
Όσο αφορά τα πρότυπα ΕΠΑ.Λ. είναι μια πρώτη απόπειρα κατηγοριοποίησης των σχολείων της ΤΕΕ και ίσως η αφετηρία για το κλείσιμο σχολείων. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, με το σύστημα επιλογής των μαθητών για τα πρότυπα σχολεία, η αξιοκρατία καταστρατηγείται μέσα από την προφανή ανισότητα των ευκαιριών, αφού το σύστημα επιλογής έχει όρους και προϋποθέσεις που ευνοούν συγκεκριμένες ομάδες μαθητών. Ούτε καν εξετάζεται η ιδέα της ίδρυσης Πειραματικών ΕΠΑ.Λ. που θα ήταν πολλαπλά χρήσιμα.
Τι λέει το νομοσχέδιο για τους μαθητές
Το σχέδιο νόμου επιβάλλει μια πρόωρη, λόγω ηλικίας, απόπειρα προσανατολισμού των μαθητών στις Δομές Κατάρτισης, αμέσως μετά την γυμνασιακή εκπαίδευση μέσα από την εισαγωγή Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) στην τυπική εκπαίδευση και παρακάμπτοντας, εμφανώς, τα ΕΠΑ.Λ..
Αν κάποιος έχει την παραμικρή αμφιβολία για τον ταξικό χαρακτήρα του Σ.Ν. μπορεί να δει τους σκοπούς ίδρυσης των Ε.Σ.Κ. Εκεί αναφέρεται ρητά η «μέριμνα» για την ένταξη στην επαγγελματική ζωή ευπαθών και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Η ίδια η διατύπωση προδίδει την ταξική θεώρηση του νομοσχεδίου διότι, καθώς προσανατολίζει μια μερίδα παιδιών στην πρόωρη κατάρτιση με σκοπό την απόκτηση ενός χαμηλού επιπέδου προσόντων πτυχίου, φανερώνει την αντιλαϊκή του διάθεση και με ωμό τρόπο καταδεικνύει την επιλογή της κοινωνικής αναπαραγωγής για την επαγγελματική ζωή εκείνων που είναι κοινωνικά ευάλωτοι. Πρόκειται για τη γνωστή κυβερνητική θεωρία του ψυκτικού από το Περιστέρι.
Με το νομοσχέδιο εισάγεται η πρωτοτυπία ότι ο κεντρικός στρατηγικός σχεδιασμός του Υ.ΠΑΙ.Θ. για τους τομείς και τις ειδικότητες τροφοδοτείται με τα στοιχεία από τις τοπικές αγορές εργασίας αγνοώντας το γεγονός ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός των νέων ανθρώπων δεν μπορεί να οριοθετείται αποκλειστικά από την προοπτική της ανάπτυξης της οικονομίας και μάλιστα σε τοπικό επίπεδο.
Τι λέει το νομοσχέδιο για τους εκπαιδευτικούς
Οι συνέπειες για το εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών προβλέπονται δραματικές . Εφόσον μετά από τις εισηγήσεις των Σ.Σ.Π.Α.Ε. (Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας) προκύπτουν καταργήσεις τομέων και ειδικοτήτων ή μεταφορά τους από τα ΕΠΑ.Λ στις Ε.Σ.Κ. οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια σε πλεόνασμα προσωπικού σε κάποιες ειδικότητες εκπαιδευτικών.
Η αλλαγή των ειδικοτήτων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, χωρίς καν να προηγηθεί κάποια συζήτηση ή να ζητηθεί η άποψη των σχολικών μονάδων θα έχει ως αποτέλεσμα την άτακτη ανακατανομή οργανικών θέσεων και καθηγητές με μεγάλη προϋπηρεσία θα βρεθούν χωρίς ωράριο.
Είναι επίσης προφανές ότι με την ίδρυση των Ε.Σ.Κ. θα παρατηρηθεί μείωση του μαθητικού δυναμικού στα ΕΠΑΛ με άμεση επίπτωση στις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών αφού στις Ε.Σ.Κ. δεν θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί αλλά «εκπαιδευτές».
Οι συντάκτες του νομοσχεδίου, μειώνουν θέσεις ευθύνης από τους εκπαιδευτικούς των ΕΠΑ.Λ. – Ε.Κ. και ταυτόχρονα αυξάνουν τις αμοιβές - επιδόματα στα στελέχη κατάρτισης (διευθυντές/υποδιευθυντές ΙΕΚ και διευθυντές Ε.Σ.Κ).
Εμείς Λέμε όχι στο Σχέδιο Νόμου γιατί:
Το Υπουργείο Παιδείας, αντί να στηρίξει τους βασικούς θεσμούς της εκπαίδευσης, επιλέγει να ενισχύσει την άτυπη εκπαίδευση, και να διαμορφώσει την εκπαιδευτική πολιτική του με βάση τις επιταγές του νεοφιλελευθερισμού.
Υποβαθμίζει τα ΕΠΑ.Λ. , Λύκεια που θα έπρεπε να θεωρηθούν στην ίδια βάση και πλαίσιο συζήτησης με τα ΓΕ.Λ.
Στερεί από τα παιδιά που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί νοητικά, μόλις στη μεταγυμνασιακή ηλικία, τόσο το δικαίωμα του ορθού επαγγελματικού προσανατολισμού όσο και το δικαίωμα σε μια καλή γενική παιδεία.
Οδηγεί τους μαθητές σε ανήλικη εργασία με συνθήκες που δεν επιβάλλουν κανέναν έλεγχο και φραγμό, αθύρματα στην αυθαιρεσία των εργοδοτών.
Οδηγεί τους εκπαιδευτικούς σε απώλεια ωρών και θέσεων εργασίας και πιθανά, σύμφωνα και με την έκθεση Πισσαρίδη στη διακριτική ευχέρεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ (Π. Ε. Κ.)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη