Εκπαιδευτικοί: Να μπει «φρένο» στον διαγωνισμό PISA
ΜΠΑΜΠΟΥΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ / INTIME NEWS
Την κατάργηση του διαγωνισμού PISA ζητούν οι εκπαιδευτικοί της Θεσσαλονίκης

Η Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης καλεί τους εκπαιδευτικούς των σχολείων να ζητήσουν να τεθεί το θέμα στους Συλλόγους Διδασκόντων και να απορρίψουν τη συμμετοχή των σχολείων στον διαγωνισμό PISA, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί από 15 Μαρτίου 2022 έως 15 Απρίλιου 2022 σε 255 επιλεγμένα δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ

Επιπλέον, καλεί την ΟΛΜΕ να απευθυνθεί στο Υπουργείο Παιδείας και να ζητήσει επίσης την ακύρωση της συμμετοχής των σχολείων στον διαγωνισμό και την κατάργησή του.

Επίσης, ζητά να προχωρήσουν σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις για την ακύρωση των εξετάσεων PISA.

Αναφερόμενη στις «κρυφές» επιδιώξεις κυβέρνηση, η Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης υποστηρίζει ότι με τον διαγωνισμό «επιχειρούν να μεταβιβάσουν, τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς».

Επίσης, τονίζει ότι προσπαθούν να βρουν ένα μετρήσιμο μέγεθος «για την εκπαιδευτική διαδικασία μέσω σταθμισμένων τεστ με βάση τις επιδόσεις των μαθητών και άμεση συσχέτιση τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών που θα οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση των σχολείων, συγχωνεύσεις και κλεισίματα σχολείων, αλλά και απολύσεις εκπαιδευτικών».

Στη συνέχεια, αναφέρει ότι «αποσπάται η προσοχή από τομείς που είναι αδύνατο (ή λιγότερο δυνατό) να μετρηθούν, όπως η φυσική αγωγή, η ηθική, η πολιτική και η αισθητική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα τον επικίνδυνο περιορισμό  για το τι είναι και το τι οφείλει να είναι η εκπαίδευση».

«Προωθείται αντί της γνώσης η δεξιότητα. Για να πάει καλά μια χώρα στο διαγωνισμό πρέπει οι μαθητές της να έχουν αντιμετωπίσει τη Γλώσσα σχεδόν αποκλειστικά ως εργαλείο επικοινωνίας, να έχουν διδαχτεί από τα Μαθηματικά κυρίως μεθόδους επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, ενώ στις Φυσικές επιστήμες να μην έχουν εμβαθύνει στο γιατί αλλά στο πώς» προσθέτει.

«Έτσι, το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει, προσαρμοζόμενο στους στόχους του προγράμματος, να «προπονεί» τους μαθητές σε τέτοιου είδους θέματα αντί να τους διδάσκει, να τους καταρτίζει αντί να τους εκπαιδεύει» καταλήγει.

Η ανακοίνωση για τον PISA

Αναλυτικά, η ανακοίνωση της Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης:

ΝΑ ΜΠΛΟΚΑΡΟΥΜΕ ΤΩΡΑ ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ PISA!

Εν μέσω πανδημίας με το επισφαλές άνοιγμα των σχολείων και ενώ το κύμα της μετάλλαξης Όμικρον βρίσκεται σε ανοδική πορεία, το Υπουργείο Παιδείας δείχνει για άλλη μια φορά τις στοχεύσεις του και τις προτεραιότητές του. Μεθοδεύει την οργάνωση σε πρώτη φάση του διεθνούς διαγωνισμού PISA που γίνεται ανά τρία χρόνια υπό την αιγίδα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.), για να ακολουθήσει στη συνέχεια και η ελληνική του εκδοχή για τους μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου, υπό την εποπτεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Η διεξαγωγή του διεθνούς διαγωνισμού  PISA 2022 θα πραγματοποιηθεί από 15 Μαρτίου 2022 έως 15 Απρίλιου 2022 και  θα συμμετέχουν 225 Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας (με 505 αναπληρωματικά), τα οποία επιλέχθηκαν με «τυχαία δειγματοληψία», με υποχρεωτική συμμετοχή (από πού άραγε προκύπτει αυτό; Από ποια νομοθεσία;)

 Ο «ελληνικός PISA», που προβλέπεται από τον νόμο 4823/2021 θα διεξαχθεί πιλοτικά αμέσως μετά τις διακοπές του Πάσχα και θα αφορά σε 12.000 μαθητές/τριες πανελλαδικά –6000 της Στ’ Δημοτικού και 6000 της Γ’ Γυμνασίου. Ο νόμος προβλέπει την καθολική εφαρμογή του, και μάλιστα, αν χρειαστεί, σε περισσότερες τάξεις και σε περισσότερα μαθησιακά αντικείμενα. Το γεγονός ότι φέτος προκρίθηκε η πιλοτική εφαρμογή του έχει να κάνει κυρίως με τη δυσκολία χρηματοδότησης (προβλέπονται 251.816 ευρώ από το ΕΣΠΑ μόνο για την πιλοτική εφαρμογή).

Η εξέταση, που αποτελείται από ένα Γνωστικό Τεστ και ένα Ερωτηματολόγιο, αφορά στα γνωστικά πεδία “Μαθηματικά”, “Φυσικές Επιστήμες”, “Κατανόηση Κείμενου” και “Δημιουργική Σκέψη” και θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής των σχολικών μονάδων.

Στην περιοχή της ευθύνης της Γ ΕΛΜΕ-Θ για τη συμμετοχή στο διεθνή  διαγωνισμό επιλέχθηκαν τα παρακάτω σχολεία: 4ο ΓΥΜΝ. Νεάπολης, 1ο ΕΠΑΛ Νεάπολης, ΓΕΛ ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ, 3ο ΓΕΛ ΘΕΣ., 23Ο ΓΕΛ ΘΕΣ., 1Ο ΓΕΛ ΣΥΚΕΩΝ, 2Ο ΓΕΛ ΣΥΚΕΩΝ, 3Ο ΓΕΛ ΠΟΛΙΧΝΗΣ και αναπληρωματικά: 1ο ΕΠΑΛ ΣΥΚΕΩΝ,7ο ΓΕΛ ΘΕΣ,1ο ΓΕΛΝΕΑΠΟΛΗΣ,2ο ΓΕΛ ΜΕΣΗΜΒΡΙΑΣ

Κορυφαίοι χορηγοί του διαγωνισμού είναι η WB (Παγκόσμια Τράπεζα), ιδρύματα βιομηχανιών π.χ. Βosch καθώς και ΜΚΟ. Ο ετήσιος προϋπολογισμός PISΑ ανέρχεται σε 80 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς να υπολογίζεται το ετήσιο κόστος συμμετοχής των 80 χωρών! Αξίζει να σημειωθεί πως για να διατηρεί η χώρα μας το δικαίωμα συμμετοχής σ’ αυτόν τον, ανά τριετία, διαγωνισμό, πληρώνει περίπου 80.000€ το χρόνο (70.898,00 ευρώ  για το  2020). Σ’ αυτά πρέπει να προστεθούν και οι δαπάνες για τα διάφορα σεμινάρια, από τους εγχώριους διαφημιστές του PISA.

Επιδιώξεις και Στοχεύσεις

Την εφαρμογή των προτάσεων του ΟΟΣΑ στην Εκπαίδευση τη νιώσαμε καλά τα τελευταία χρόνια: συγχωνεύσεις σχολείων, αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, μισθολογική καθήλωση, απολύσεις ,περιορισμός μόρφωσης αποκλειστικά στο πεδίο των «χρήσιμων» εργασιακών δεξιοτήτων για να γίνουμε (τάχα) πιο “ανταγωνιστικοί”, είναι δικής του έμπνευσης. Όλα τα δικαιώματα που χάσαμε σε αυτό το χρονικό διάστημα, τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι άλλοι εργαζόμενοι, περιέχονται στις οδηγίες του ΟΟΣΑ και των ακριβοπληρωμένων συμβούλων του.

Κατά γενική ομολογία, ο διαγωνισμός αυτός που διεξάγεται από το 2000 –η Ελλάδα συμμετέχει σε αυτόν από την αρχή της εφαρμογής του- βάζει έντονη τη σφραγίδα του στη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών πολιτικών παγκόσμια, ενώ ταυτόχρονα έχει δεχθεί σφοδρή κριτική για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα αποτελέσματά του.

Συνοπτικά, με την υλοποίηση του προγράμματος PISA επιχειρούν:

  • να μεταβιβάσουν, τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
  • να προωθήσουν αντί της γνώσης τις δεξιότητες. Για να πάει καλά μια χώρα στο διαγωνισμό πρέπει οι μαθητές της να έχουν αντιμετωπίσει τη Γλώσσα σχεδόν αποκλειστικά ως εργαλείο επικοινωνίας, να έχουν διδαχτεί από τα Μαθηματικά κυρίως μεθόδους επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, ενώ στις Φυσικές επιστήμες να μην έχουν εμβαθύνει στο γιατί αλλά στο πώς. Έτσι, το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει, προσαρμοζόμενο στους στόχους του προγράμματος, να «προπονεί» τους μαθητές σε τέτοιου είδους θέματα αντί να τους διδάσκει, να τους καταρτίζει αντί να τους εκπαιδεύει. Γι΄αυτό άλλωστε αποσπάται η προσοχή από τομείς που είναι αδύνατο (ή λιγότερο δυνατό) να μετρηθούν, όπως η φυσική αγωγή, η ηθική, η πολιτική και η αισθητική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα τον επικίνδυνο περιορισμό  για το τι είναι και το τι οφείλει να είναι η εκπαίδευση.
  • να αποτελέσουν τα σταθμισμένα τεστ και οι επιδόσεις των μαθητών σ΄αυτά τα μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας που σε άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών  θα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση των σχολείων, συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους, αλλά και απολύσεις εκπαιδευτικών.

Η «ανωνυμία» των τεστ αλλά και η εξέταση «στη διδαγμένη ύλη» σε καμία περίπτωση δεν αναιρούν το γεγονός ότι τα σχολεία που θα συμμετέχουν, θα κατηγοριοποιηθούν δημόσια, ότι τα «συμπεράσματα» θα χρησιμοποιηθούν για εφαρμογή ακόμα πιο σκληρών αντιεκπαιδευτικών πολιτικών και αναδιαρθρώσεων.

 Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι σκανδιναβικές χώρες, που βρίσκονται  στην «κορυφή» της παγκόσμιας κατάταξης, όπου το πρόγραμμα PISA άσκησε μεγάλη οικονομική πίεση προς τις οικογένειες για να υποστηρίξουν τα παιδιά τους, το «PISA for schools» έγινε το προϊόν, που σαν άλλη «Τράπεζα Θεμάτων» δένει τις εξετάσεις όλο και πιο στενά με το αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων, (ο όμιλος Pearson Inc., ιδιοκτήτης μεταξύ άλλων των εφημερίδων «Financial Times» και «The Economist», αντλεί το 80% των εσόδων του από την πώληση προσχεδιασμένων μαθημάτων. ), αύξησε τα ιδιωτικά σχολεία, με την ελεύθερη επιλογή του πιο ανταγωνιστικού προγράμματος σπουδών στα πρότυπα του PISA, οδήγησε τους εκπαιδευτικούς των δημόσιων σχολείων σε απεργιακές κινητοποιήσεις (π.χ.Νορβηγία)  και 2.000 ακαδημαϊκούς να  καταγγέλλουν ότι ο διαγωνισμός «σκοτώνει τη χαρά της μάθησης και προκαλεί ζημιά στις βασικές παιδαγωγικές αξίες».

Η  ελληνική PISA , δηλαδή οι  διαπιστωτικές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου (PISA) στην ΣΤ΄ Δημοτικού και στην Γ΄ Γυμνασίου, αποτελεί κομμάτι των αντιδραστικών αντιεκπαιδευτικών αλλαγών που προωθεί αυτήν την περίοδο η κυβέρνηση( αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, αυτονομία , σκληρά εξεταστικά πλέγματα κ.α )

Το γεγονός πως  κατεβάζει πολύ χαμηλά το ηλικιακό επίπεδο, κάτι που δεν κάνει ο διεθνής διαγωνισμός, θυμίζει τα σταθμισμένα τεστ στις ΗΠΑ ή τα τεστ INVALSI στην Ιταλία που κατατάσσουν και κατηγοριοποιούν σχολεία και γίνονται ακόμα και στις μικρότερες τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης,   προετοιμάζοντας το έδαφος για επιπλέον ταξικούς – εξεταστικούς φραγμούς και σε μικρότερη ηλικία.

Με βάση τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα δικαιολογούνται τόσο οι αντιεκπαιδευτικές  αναδιαρθρώσεις που ήδη έχουν δρομολογηθεί όσο και η «ανάγκη» για περισσότερη και πιο «αποτελεσματική» αξιολόγηση, μέτρηση, και προσαρμογή στις αναδιαρθρώσεις. Η Ελλάδα θεωρείται ουραγός στις επιδόσεις και άρα μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε  ότι τα αποτελέσματα τόσου του διεθνούς όσο και του ελληνικού, μαζί με  την αυτονομία και την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών θα αξιοποιηθούν ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου του εκπαιδευτικού και του Δημόσιου σχολείου, για το  τσάκισμα του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.

ΝΑ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ PISA!

Οργανώνουμε καμπάνια πολύπλευρης ενημέρωσης κι αντίστασης. Δεν επιτρέπουμε να γίνουν οι μαθητές μας και τα σχολεία μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος διάλυσης, κατηγοριοποίησης, ανταγωνισμού και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς των σχολείων να ζητήσουν να τεθεί το θέμα στους Σ.Δ. και να απορρίψουν τη συμμετοχή των σχολείων στο διαγωνισμό και στο διεθνή διαγωνισμό και στον ελληνικό. Η ΕΛΜΕ θα αποστείλει κείμενο  - πρόταση για τους συλλόγους διδασκόντων.

Η ΟΛΜΕ το Δεκέμβρη του 2013 με ανακοίνωσή της τοποθετήθηκε αρνητικά απέναντι στο διαγωνισμό και στη χρήση των αποτελεσμάτων των μαθητών, τόσο από τους “ιθύνοντες”, όσο και από τα ΜΜΕ, ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου των εκπαιδευτικών και του δημόσιου σχολείου.

Καλούμε το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ να απευθυνθεί στο Υπουργείο και να ζητήσει την ακύρωση της   

συμμετοχής των σχολείων μας στο διεθνή διαγωνισμό και την κατάργησή του ελληνικού  PISA

 ΟΛΜΕ, ΕΛΜΕ , ΣΕΠΕ να προχωρήσουν σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις για την ακύρωση των εξετάσεων PISA (κήρυξη  Α-Α  από τις εξεταστικές διαδικασίες του διαγωνισμού PISA, απεργία τη μέρα αυτών των εξετάσεων και συγκεντρώσεις έξω από τα συγκεκριμένα σχολεία κ.α.)

Να γίνει κάλεσμα προς τους γονείς και μαθητές να μην αποδεχτούν τη συμμετοχή τους. Να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για ένα ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν σχολείο, που θα χωρά όλη τη γνώση, που θα αγκαλιάζει όλα τα παιδιά και θα ανταποκρίνεται στα οράματα και στις πραγματικές μας ανάγκες.

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                           Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΓΙΑΝΝΑ ΛΑΘΗΡΑ                        ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΑΝΤΖΑΣ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syntaksiouxoi.jpg
Συντάξεις 2025: Oι αυξήσεις ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο
Οι μόνοι που δεν θα δουν αύξηση στον τραπεζικό λογαριασμό τους είναι οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά μεγαλύτερη των 10 ευρώ, οι οποίοι θα...
Συντάξεις 2025: Oι αυξήσεις ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο