ΕΛΜΕ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ
Καρπενήσι 36100
Τηλ: 2237022459
mail: [email protected]
www.elme-eyr.blogspot.gr Καρπενήσι 23 Γενάρη 2013
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Αφού ευχηθούμε σε όλους καλή χρονιά με υγεία και δύναμη για να συνεχίσουμε το έργο μας και να αντιμετωπίσουμε με αγωνιστικότητα και αισιοδοξία τις νέες μάχες που μας περιμένουν, θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ στη χτεσινή του συνεδρίαση (22/1/2013) συζήτησε μεταξύ άλλων και το ζήτημα του προγραμματισμού της ύλης, που ζήτησε με επιστολή του ο Σύμβουλος των Φιλολόγων, κ. Α. Κοντοδημόπουλος.
Όσον αφορά αυτό καθαυτό το ζήτημα του «προγραμματισμού», θεωρούμε καταρχήν ότι σε τίποτα δεν πρόκειται να ωφελήσει τους μαθητές μας, που είναι και οι τελικοί αποδέκτες του έργου μας, ενώ αντίθετα υπάρχει ο κίνδυνος να μεταβληθεί σε μια περιττή και χρονοβόρα γραφειοκρατική διαδικασία. Επί της ουσίας, όμως, θέτει εν αμφιβόλω την παιδαγωγική ευθύνη και περιορίζει τα όρια της παιδαγωγικής ελευθερίας του εκπαιδευτικού, που είναι εκείνος που γνωρίζει σε βάθος τις συνθήκες άσκησης του διδακτικού του έργου. Κάθε εκπαιδευτικός προγραμματίζει τη διδασκαλία του με βάση τις οδηγίες του υπουργείου παιδείας, το αναλυτικό πρόγραμμα, το επίπεδο και τις δυσκολίες των μαθητών του, καθώς τις παιδαγωγικές αρχές. Στη συνείδηση του εκπαιδευτικού, εξάλλου, ποτέ δεν προείχε η ευημερία των αριθμών, αλλά των ανθρώπων. Πράγμα που σημαίνει – ιδιαίτερα σε περιοχές σαν τη δική μας – ότι χρέος μας είναι κυρίως η κατάκτηση ενός ελάχιστου απαραίτητου γνώσεων από τον κάθε μαθητή μας και όχι η περιθωριοποίηση μέρους αυτών, μέσω της διόγκωσης των μαθησιακών κενών.
Θέλουμε να διευκρινίσουμε ότι θεωρούμε το ζήτημα πολιτικό και η αντιπαράθεσή μας αφορά το γεγονός ότι εμπεριέχει στοιχεία διοικητισμού και έμμεσης αξιολόγησης, και δεν προσωποποιείται στο συγκεκριμένο σύμβουλο. Επίσης, δε σκοπεύουμε να κάνουμε «δίκην προθέσεων». Θέλουμε, όμως, να επισημάνουμε και να προβάλλουμε τις πτυχές της κουλτούρας και των αρχών που έχει διαφυλάξει σαν κόρη οφθαλμού το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η αξιολόγηση βρίσκεται προ των πυλών, αφού έχει ήδη δοθεί για «διαβούλευση» το σχετικό Π.Δ. Επειδή δέ ανέκαθεν το εκπαιδευτικό κίνημα θεωρούσε ότι η μάχη ενάντια στην αξιολόγηση θα ήταν η «μητέρα των μαχών» - αφού ο κύριος στόχος της είναι η ανατροπή κάθε έννοιας συλλογικού δικαιώματος και η διάλυση των εργασιακών μας σχέσεων - το Δ.Σ. αποφάσισε να ρίξει ιδιαίτερο βάρος και θα επανέλθουμε με νέα αναλυτική ανακοίνωση, καθώς και περιοδείες σε όλα τα σχολεία.
Κρίνουμε σκόπιμο, επίσης, να θυμίσουμε στους παλιότερους συναδέλφους και να ενημερώσουμε του νεότερους, ότι δεν πρόκειται για κάτι καινούργιο. Το ζήτημα είχε για πρώτη φορά ανακύψει, με την «εγκύκλιο Νικολόπουλου» τον Ιούνιο του 2008, την εγκύκλιο δηλαδή του τότε Δ/ντή Σπουδών Β/θμιας Εκπ/σης, για «τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου», με την οποία ζητούνταν αναλυτικός προγραμματισμός από την αρχή της σχολικής χρονιάς (2008-09) για όλες σχεδόν τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες - ανάμεσα στις οποίες και για την ύλη - σε βαθμό που δημιουργούσε έναν ασφυκτικό κλοιό και μια ατμόσφαιρα αυστηρού διοικητικού ελέγχου στα σχολεία. Η εγκύκλιος εκείνη θεωρήθηκε τότε – και πολύ σωστά – ως προανάκρουσμα της αξιολόγησης από σύσσωμο το εκπαιδευτικό κίνημα, το οποίο την αντιπάλεψε σθεναρά, με αποτέλεσμα, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, να αποσυρθεί. Ενάντια δε στις κύριες πλευρές της είχαν πάρει αποφάσεις το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ (σας τις επισυνάπτουμε), η Γ.Σ. Προέδρων των ΕΛΜΕ της χώρας (28/6/2008), καθώς και η πλειοψηφία των ΕΛΜΕ, αλλά και των συλλόγων διδασκόντων!
Επισήμαινε χαρακτηριστικά τότε η ΟΛΜΕ στις ανακοινώσεις της ότι: «Ο ρόλος των Σχολικών Συμβούλων πρέπει να είναι μόνο συντονιστικός, κυρίως σε ομαδικές συναντήσεις, και συμβουλευτικός. Δεν είναι, δηλαδή, συμβατός με συγκεκαλυμμένο ή, πολύ περισσότερο, με απροκάλυπτο διοικητισμό.» και ότι «Η αξιοπρέπεια του εκπαιδευτικού, ο σεβασμός της προσωπικότητάς του και η παιδαγωγική ελευθερία του θα πρέπει να είναι, εν τοις πράγμασι, απολύτως σεβαστές ως αρχές και αξίες από τους Σχολικούς Συμβούλους.». (26/6/2008). Εκτιμούσε, επίσης, ότι με την όλη διαδικασία «αφενός ο απλός και αυτονόητος προγραμματισμός της διδασκαλίας μετατρέπεται σε σύνθετη, χρονοβόρα και αναποτελεσματική γραφειοκρατική διαδικασία και αφετέρου θίγεται η αξιοπρέπεια και περιορίζεται απαράδεκτα η παιδαγωγική ελευθερία του εκπαιδευτικού. Απώτερος στόχος η αυταρχική επιβολή πρακτικών έμμεσης «αξιολόγησης» στα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς» (3/9/2008).
Με βάση όλα τα παραπάνω, καλούμε τους συναδέλφους να μην συμπληρώσουν τους πίνακες που αφορούν τον προγραμματισμό της ύλης, καθώς και να ενισχύσουν τη συλλογικότητα και την κοινή στάση μπροστά στις πραγματικά δύσκολες μάχες που έρχονται!
Η ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ
Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ!
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος Η Γενική Γταμματέας
Μαστροκώστας Κώστας Πανοπούλου Φωτεινή
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη