Thumbnail
Από τον Χρήστο Παρίδη

Δημήτρης Δημητριάδης - Πολιτισμός: μια κοσμική τραγωδία

 

Μία παράσταση της ομάδας Bijoux de Kant σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη, με πρωταγωνίστρια την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Ο Δημητριάδης ξαναγράφει και ανατέμνει την ευριπίδεια Μήδεια με ένα αναπάντεχο και ανατρεπτικό τρόπο, ο Σκουρλέτης την τοποθετεί μέσα σε ένα τεράστιο installation και η Καραμπέτη την ερμηνεύει σπαραχτικά. Το κοινό κατεβαίνει στα άδυτα του πάρκινγκ του Ιδρύματος Κακογιάννη και ακολουθεί έναν δαιδαλώδη διάδρομο όπου οι ηθοποιοί, σε ρόλο παιδιών μιας φτωχογειτονιάς, παίζουν παιχνίδια του δρόμου λίγο πριν πάρουν τη θέση τους δίπλα στη Μήδεια για να αναλάβουν ρόλους «μεγάλων». Το σκηνικό, ένας απέραντος σκουπιδότοπος–φαβέλα όπου κρέμονται δεκάδες μεμοραμπίλια ανακατεμένα φύρδιν μίγδιν, ενώ στο βάθος στέκουν αγέρωχα τρία κατάρτια από την ταινία Ιφιγένεια. Λίγο αργότερα, κατά τη διάρκεια του έργου, θα κάνει την εμφάνισή του και το άρμα από τις Τρωάδες. Δώδεκα ρόλοι μοιρασμένοι σε πέντε ηθοποιούς: Αιγέας, παιδαγωγός, Ιάσονας, Κρέοντας, Γλαύκη, χορός γυναικών, Άγγελος, η Μήδεια και με ένα ιδιοφυές εύρημα η παρουσία-απουσία των παιδιών της. Το άπαιχτο μέχρι σήμερα έργο του συγγραφέα του Πεθαίνω σαν χώρα βρήκε στο όραμα του εικαστικού και σκηνοθέτη που ηγείται της ομάδας Βijoux de Κant την ιδανική του αναπαράσταση, ενώ τα μυθικά πρόσωπα μετατέθηκαν σε ένα άχρονο σήμερα από τους ηθοποιούς (Λένα Δροσάκη, Κρις Ραντάνοφ, Γιώργος Παπαπαύλου και Τάσος Καραχάλιος). Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ως Μήδεια δίνει μία από τις πιο συνταρακτικές ερμηνείες της καριέρας της και η μουσική του Κώστα Δαλακούρα απογειώνει το έργο, δίνοντάς του μεγάλη πνοή. Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος, 210 3418550. Μέχρι τις 16/2. Τετ.: 8.30 μ.μ., Πέμ.-Σάβ.: 8.30 μ.μ., Κυρ.: 7 μ.μ. Εισ.: €10-14.

Ερρίκος Ίψεν - Οι Βρικόλακες

Από την Εταιρεία Θεάτρου «Πράξις» σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού και μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα. Στον ρόλο της κυρίας Άλβινγκ η Μπέτυ Αρβανίτη. Η σύγκρουση μεταξύ του αναχρονιστικού παλιού κόσμου και ενός νέου που γεννιέται, μια γυναίκα που συμβιβάστηκε και ανέχτηκε έναν ανεύθυνο και άπιστο σύζυγο, ένας γιος που μεγάλωσε με ψεύτικα πρότυπα, ο έρωτάς του για μια γυναίκα που δεν πρέπει να παντρευτεί γιατί θα διαπράξει αιμομιξία, οι αποκαλύψεις και οι διαψεύσεις μιας ζωής και ένα τραγικό, αποκαρδιωτικό φινάλε αποτελούν το έργο του Ερρίκου Ίψεν Οι Βρικόλακες. Γραμμένο το 1881, προκάλεσε τη μήνι της πουριτανικής και υποκριτικής κοινωνίας τότε, αλλά θεωρήθηκε από την πρώτη στιγμή αριστούργημα και με τα χρόνια εντάχθηκε στο διεθνές δραματολόγιο ως τέτοιο. Δεν έχει πάψει να παίζεται έκτοτε και μια και το 2014 είναι αφιερωμένο στον Ίψεν, ήταν καλή αφορμή για την Μπέτυ Αρβανίτη να ενσαρκώσει τον κεντρικό ρόλο της Έλεν Άλβινγκ –κρυφό της όνειρο από παλιά–, με τον οποίο όντως δίνει μια σπουδαία ερμηνεία δίπλα σε σημαντικούς ηθοποιούς όπως ο Νίκος Χατζόπουλος, ο Γιώργος Κέντρος, ο Κώστας Βασαρδάνης και η Μαρία Κίτσου. Η εξαιρετική νέα μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα βοηθάει στη σύγχρονη αναπαράσταση του έργου, ενώ ο Στάθης Λιβαθινός, που έκανε τη δραματουργική επεξεργασία, παρέδωσε μια ακαδημαϊκή εκδοχή. Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 210 8838 727. Μέχρι τις 13/4. Τετ.: 7 μ.μ., Πέμ.-Σάβ.: 9 μ.μ., Κυρ.: 8 μ.μ. Εισ.: €10-19.

 

Βιζυηνός, Λα Πουπέ, Θουκυδίδης

 
 
Από την Άννα Κοκκίνου, στο θέατρο Σφενδόνη. Είκοσι χρόνια πορείας κλείνει φέτος το θέατρο Σφενδόνη και η Άννα Κοκκίνου ξεκινάει με δύο παραστάσεις που τη σημάδεψαν, εντελώς αναθεωρημένες και ξαναδουλεμένες από την αρχή. Με το Λα Πουπέ, την περίφημη ηρωίδα του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, την ευτραφή Ρίκα, ένα κωμικοτραγικό πρόσωπο που τα βάζει με όλους και με όλα, καθώς τα προσωπικά της τραύματα τής δίνουν δύναμη και την κάνουν πεισματάρα και θρασεία. Ένας λεκτικός οδοστρωτήρας μέσα από ένα σπαρταριστό κείμενο που ξαναπαίρνει σάρκα και οστά στη σκηνή σε μια εντελώς νέα εκδοχή και με νέο αέρα. Παράλληλα, η Κοκκίνου επαναφέρει την παλιά της θριαμβευτική επιτυχία Μορφές του Γ.Μ. Βιζυηνού, παράσταση που πρωτοανέβηκε το 1993 και παίχτηκε περισσότερες από 800 φορές. Τώρα πια σε κυκλικό θέατρο, μία σύμβαση η οποία από μόνη της επαναπροσδιορίζει τόσο τη σχέση της ερμηνεύτριας με το κοινό όσο και τη λειτουργία του ίδιου του υλικού που η ηθοποιός διαχειρίζεται. Αρχές Ιανουαρίου ακόμα ένας μονόλογος, Εγώ ο Θουκυδίδης του Ολόρου, Αλιμούσιος, έρχεται να συμπληρώσει το επετειακό και εορταστικό ρεπερτόριο – αν και μες στο 2014 θα προστεθεί ακόμα ένα έργο. Τρεις σταθμοί θεατρικής μυσταγωγίας της τελειομανούς και σπουδαίας ερμηνεύτριας, τρεις σταθμοί της ελληνικής γλώσσας. Συνομιλητής και καλλιτεχνικός σύμβουλος και στα τρία έργα ο Νίκος Φλέσσας. Σφενδόνη, Μακρή 4, Μακρυγιάννη, 6978 401549. «Λα Πουπέ»: Παρ. 8 μ.μ., Κυρ. 7 μ.μ., 2/1: 7 μ.μ. €10-15. «Βιζυηνός»: 20/12-13/4: Σάβ., Δευτ. 8 μ.μ., 26/12: 8 μ.μ. Εισ.: €10-15.
 
Μολιέρος - Ο Φιλάργυρος
 
 
Σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Γιάννη Μπέζου, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Ο Γιάννης Μπέζος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε ένα από τα πιο διάσημα έργα του Μολιέρου. Γραμμένος στο Παρίσι το 1668, ο Φιλάργυρος θίγει συμπεριφορές και ιδιοτροπίες που ακόμα και σήμερα εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους και τις κοινωνίες τους. Ο Αρπαγκόν είναι ένας τσιγκούνης και τόσο εθισμένος στο χρήμα που αν το χάσει, θα χαθεί και ο ίδιος. Τυφλωμένος από αυτό, δεν μπορεί να δει μπροστά του, αδυνατεί να επικοινωνήσει με οποιονδήποτε, συμπεριλαμβανομένων και των δύο παιδιών του, του Κλεάνθη, που είναι ερωτευμένος με μια νέα γυναίκα την οποία έχει βάλει στο μάτι και ο ίδιος ο Αρπαγκόν, και της Λίζας, την οποία θέλει να παντρέψει με έναν γέρο παραλή. Οι κωμικές καταστάσεις και οι τρικλοποδιές της ζωής θα συνεφέρουν τον τυφλωμένο φιλάργυρο πατέρα ή θα χρειαστεί μια γερή ψυχρολουσία; Η αριστουργηματική μουσική και τα τραγούδια του Κωστή Μαραβέγια δίνουν έναν σύγχρονο αέρα στο κλασικό αυτό αριστούργημα που ο δημοφιλής πρωταγωνιστής έστησε με αγάπη και ειλικρινείς προθέσεις στην Κεντρική Σκηνή του κτιρίου Τσίλερ της οδού Αγίου Κωνσταντίνου. Εθνικό Θέατρο (Κεντρική Σκηνή), Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, 210 5288170, Κεντρική Σκηνή. Mέχρι τις 16/2. Σάβ. 5.30 μ.μ., Κυρ. 7 μ.μ., Τετ.-Σάβ. 8.30 μ.μ. Εισ.: €20, 15, 10. Κάθε Tετ. (απογ.), Πέμ.: €13.
 
Γιον Φόσσε - Παραλλαγές Θανάτου
 
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά και μετάφραση από την Έρι Κύργια, στο Θέατρο Πορεία. Ο μέχρι πρότινος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς ανεβάζει έναν αγαπημένο του, και γνώριμο από την εποχή του Αμόρε, σύγχρονο συγγραφέα. Ο Νορβηγός Γιον Φόσσε, πολυγραφότατος και πολύ ξεχωριστός, κατέχει ιδιαίτερη θέση στη δραματουργία σήμερα: μετα-πιντερικός ποιητικός λόγος, ελλειπτικός, πολλές μακροσκελείς και αμήχανες σιωπές, στατικός, σχεδόν αντι-θεατρικός, αλληγορικός και συνάμα ρεαλιστικός. Μια γραφή που μοιάζει απλή, αλλά απαιτεί καθηλωτική οπτικοακουστική πειθαρχία. Στις Παραλλαγές Θανάτου η αυτοκτονία μιας νέας γυναίκας γίνεται η αφορμή γι' αυτούς που μένουν πίσω, τους δύο ηλικιωμένους γονείς, να αναπολήσουν και να αναρωτηθούν για τη ζωή, το νόημα της αγάπης, τον θάνατο και τα αίτια που οδήγησαν την κόρη τους σ' αυτόν. Οι χαρακτήρες του έργου ζουν παράλληλα το παρελθόν και το παρόν, το μακρινό χθες και το αμφίβολο τώρα, σφιχταγγαλιάζονται με τον θάνατο, όπως η νεαρή γυναίκα που φλερτάρει και ερωτοτροπεί μαζί του, ενώ αυτός παίρνει τη μορφή ενός νεαρού και γοητευτικού άντρα: οι δυο τους σκεϊτάρουν σε μια παγωμένη επιφάνεια, στο κυρίαρχο κατάλευκο σκηνικό της παράστασης υπό το αρρωστημένο βορειοευρωπαϊκό διάφανο φως που θυμίζει τις σκοτεινές «λευκές νύχτες» της πατρίδας του συγγραφέα. Επάνω στον πάγο και γύρω από αυτόν, μνήμες κι ερωτηματικά μιας οικογένειας επιστρέφουν αμείλικτα, αλλά χωρίς συγκρούσεις, χωρίς ποτέ να ανεβαίνουν οι τόνοι. Σαν σε μια παγωμένη στον χρόνο και τον αέρα ζωή, ένα κουβεντολόι αργόσυρτο και ψιθυριστό, λέξεις-φράσεις σαν θρόισμα δέντρων, σαν φύλλα που έπεσαν κάτω και τα σέρνει ο αέρας. Μία παράσταση αριστοτεχνικά φτιαγμένη, με ιδιότροπες ερμηνείες από τους εξαιρετικούς Λυδία Φωτοπούλου, Νίκο Καραθάνο, Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννο Περλέγκα, Άλκηστη Πουλοπούλου και Χρήστο Λούλη. Πορεία, Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, πλ. Βικτωρίας, 210 8210991. 18/12, 19/2, 20/12, 21/12, 23/12, 25/12, 27/12, 29/12, 30/12: 9 μ.μ. & 15/12, 22/12, 26/12, 28/12: 6.30 μ.μ. 2/1, 4/1, 6/1, 8/1, 9/1, 10/1, 12/1, 15/1, 16/1, 17/1, 19/1, 22/1, 23/1, 24/1, 25/1, 29/1, 30/1, 31/1: 9 μ.μ. & 1/1, 3/1, 5/1, 11/1, 18/1, 26/1: 6.30 μ.μ. Εισ.: €12-20.
 
Λέων Τολστόι - Από τι ζουν οι άνθρωποι;
 
Σε διασκευή, σκηνοθεσία και ερμηνεία των Όλια Λαζαρίδου, Γιώργου Νανούρη και Ηλία Κουνέλα. Η θεατρική παράσταση των τριών ηθοποιών, μέσα από αυτό το απλό διήγημα του σπουδαίου συγγραφέα και τη σχεδόν σαν παραμύθι απλή του ιστορία, αποπειράται να απαντήσει σε μερικές ερωτήσεις καθημερινές αλλά και θεμελειώδεις: Τι υπάρχει μέσα στην καρδιά των ανθρώπων; Τι δεν ξέρει ο άνθρωπος; Από τι ζουν οι άνθρωποι; Η μικρή ιστορία του τσαγκάρη Συμεών που μια κρύα χειμωνιάτικη νύχτα βγήκε να μαζέψει τα λεφτά που του χρωστούσαν, βρήκε μες στα χιόνια το γυμνό κορμί ενός άντρα που κειτόταν αβοήθητος και πένης στην παγωνιά κι αποφάσισε, ενάντια στη λογική, να τον περιθάλψει στο σπίτι του. Η γυναίκα του θα εξοργιστεί, αλλά στο τέλος θα ενδώσει και θα συμφωνήσει να τον σώσουν και να μοιραστούν μαζί του το λιγοστό τους φαΐ. Ο Μιχαήλ, όπως λένε τον φτωχό άντρα, θα σταθεί στα πόδια του, θα μείνει με τους δυο σωτήρες του χρόνια, θα μάθει τη δουλειά του τσαγκάρη και θα γίνει ένας εξαιρετικός τεχνίτης. Αυτή η μικρή χριστιανική παραβολή απαντάει στα μεγάλα ερωτήματα του ανθρώπου με τον πλέον απλοϊκό αλλά και παρηγορητικό τρόπο: η αγάπη, ναι, η αγάπη προς τον πλησίον σου είναι αρκετή για να θρέψει την καρδιά και να ζήσει ο άνθρωπος ανθρωπινά. Η μουσική και τα τραγούδια του Κωνσταντίνου Βήτα συμπληρώνουν τον διάλογο σαν μια τέταρτη παρουσία, ενώ μια κούκλα-ομοίωμα της Όλιας Λαζαρίδου γίνεται ο καθρέφτης της ψυχής της. Ελληνικός Κόσμος - Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, Πειραιώς 254, Ταύρος, 212 2540000. Μέχρι τις 13/4, Παρ., Σάβ. 9 μ.μ., Κυρ.: 3 μ.μ. & 7 μ.μ. Εισ.: €8-16.
 
Χέρμαν Μέλβιλ - Μπάρτλεμπυ, ο γραφιάς
 
Σε διασκευή και σκηνοθεσία της Σοφίας Φιλιππίδου στο Από Μηχανής Θέατρο. Η εμβληματική νουβέλα του κορυφαίου Αμερικανού συγγραφέα Χέρμαν Μέλβιλ (Μόμπυ Ντικ), γραμμένη το 1853, θεωρείται ο προπομπός του Κάφκα, του Μπέκετ αλλά και του θεάτρου του παραλόγου, ενώ ακόμα και ο Καμύ δήλωνε επηρεασμένος. Πρόκειται για την ιστορία ενός αντιγραφέα δικαστικών εγγράφων σε δικηγορικό γραφείο της Γουόλ Στριτ στη Νέα Υόρκη, ο οποίος, ενώ εκτελούσε τη δουλειά του απόλυτα πειθήνια και πειθαρχημένα, μια μέρα σταμάτησε να εργάζεται και άρχισε να αρνείται κάθε εξυπηρέτηση και υποχρέωση, απαντώντας με το αφοπλιστικό «θα προτιμούσα όχι». Η στάση του αυτή όχι μόνο αναστατώνει τον εργοδότη του που δεν ξέρει πώς να τον αντιμετωπίσει αλλά εξοργίζει και τους συναδέλφους του. Φτάνει να γίνει αιτία να μετακομίσει το γραφείο σε άλλο κτίριο. Η νουβέλα, από την εποχή που πρωτοδημοσιεύτηκε μέχρι σήμερα, έχει προκαλέσει πλήθος ερμηνειών ως το πρώτο λογοτεχνικό έργο που ευαγγελίζεται την παθητική αντίσταση ή, κατ' άλλους, την ειρηνική επανάσταση και την πολιτική ανυπακοή. Περισσότερο, όμως, προσομοιάζει στην εφιαλτική καφκική Δίκη και στον Καλλιτέχνη της Πείνας. Η Σοφία Φιλιππίδου έκανε μια ευφυή διασκευή επάνω στη μετάφραση του Μένη Κουμανταρέα, ανέλαβε τη σκηνοθεσία και παράλληλα ενσαρκώνει τον άφυλο, χλωμό, ατάραχο και ανερυθρίαστο Μπάρτλεμπυ. Την πλαισιώνουν στους υπόλοιπους ρόλους οι Κώστας Καζανάς, Αλέξανδρος Ιορδανίδης, Άκης Λύρης, Σήφης Πολυζωίδης και Ορέστης Μαυρόπουλος. Από Μηχανής Θέατρο , Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 210 5237297. Μέχρι τις 29/1. Δευτ., Τρ.: 9.30 μ.μ., Τετ.: 7 μ.μ. Εισ.: €10-14.
 
Νικ Πέιν - Αστερισμοί
 
Σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και μετάφραση Δημήτρη Κιούση, στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Η παράσταση ξεκινάει κάπως περίεργα για ρομαντικό έργο. Στον τοίχο προβάλλεται μια βιντεοσκοπημένη συνέντευξη-συζήτηση του ηθοποιού Μάκη Παπαδημητρίου με τους καθηγητές αστροφυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Μάνο Δανέζη και Στράτο Θεοδοσίου περί κβαντικής και παράλληλων συμπάντων. Όταν οι δύο χαρακτήρες του έργου Αστερισμοί εμφανίζονται επί σκηνής και αρχίζει να ξετυλίγεται το κουβάρι της ιστορίας ενός άντρα και μιας γυναίκας –οι πολλαπλές εκδοχές των ίδιων συμβάντων–, καταλαβαίνεις ότι αυτή η παράδοξη εισαγωγή –όπως και το σημείωμα του συγγραφέα στο πρόγραμμα– είναι μια απόπειρα κατανόησης του έργου και των επαναλαμβανόμενων αλλά «πειραγμένων» σκηνών που το απαρτίζουν. Ο Μάκης Παπαδημητρίου και η Στεφανία Γουλιώτη, ενταγμένοι στο φωτεινό γραμμικό περιβάλλον του Παντελή Μάκκα σαν μια virtual σκηνογραφία, συνδυάζουν την ερωτική ιστορία της κοσμολόγου Μάριαν και του μελισσοκόμου Ρόλαντ με ένα αιωρούμενο στο σύμπαν μικροσκοπικό υπαρξιακό θρίλερ. Παρακολουθούμε περισσότερες από μία εκδοχές της συνάντησης αυτού του ζευγαριού, από το πρώτο φλερτ μέχρι την τραγική κατάληξη του ενός. Ένα ερμηνευτικό tour de force των δύο σπουδαίων ηθοποιών υπό την καθοδήγηση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Θέατρο του Νέου Κόσμου - Πάνω Χώρος. Αντισθένους 7 & Θαρύπου, Φιξ, 210 9212900. Μέχρι τις 13/4, Tετ.-Σάβ.: 9.15 μ.μ., Κυρ.: 7 μ.μ. Εισ.: €10-15.
 
Ουίλλιαμ Σαίξπηρ - Ο έμπορος της Βενετίας
Σε σκηνοθεσία του Σπύρου Ευαγγελάτου και μετάφραση του Μίνωα Βολανάκη, στο Θέατρο Ακροπόλ. Η γλυκόπικρη κωμωδία του Σαίξπηρ που αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του ανυπέρβλητου ποιητή εμπεριέχει έναν από τους σημαντικότερους ρόλους της κλασικής δραματουργίας, τον Εβραίο τοκογλύφο Σάυλοκ, ήρωα που έχουν ερμηνεύσει όλοι οι θρυλικοί πρωταγωνιστές παγκοσμίως, όπως και στην Ελλάδα, από τον Αλέξη Μινωτή μέχρι τον Βασίλη Διαμαντόπουλο – ο τελευταίος υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του αείμνηστου Μίνωα Βολανάκη, που το είχε μεταφράσει εξαιρετικά ο ίδιος. Αυτήν ακριβώς τη μετάφραση πήρε ο σκηνοθέτης-ακαδημαϊκός Σπύρος Ευαγγελάτος και με τη μαστοριά του έστησε στη σκηνή του Ακροπόλ επί της οδού Ιπποκράτους μια ευπρεπή παράσταση με έναν από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου στον ρόλο του Εβραίου, τον Νικήτα Τσακίρογλου. Οι κωμικές στιγμές διαδέχονται τις δραματικές δεξιοτεχνικά, τοποθετημένες από τον μεγάλο συγγραφέα στη Βενετία του 16ου αιώνα, εποχή κατά την οποία βρίσκεται στο απόγειο της οικονομικής της ακμής και της διεθνούς της υπεροχής. Ένα απολαυστικό έργο με μια αναπάντεχη και λυτρωτική λύση. Εκτός του Τσακίρογλου, η διανομή συμπληρώνεται από τους Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Μαρία Σκουλά, Μάξιμο Μουμούρη, Παντελή Δεντάκη, Τζίνη Παπαδοπούλου, Θανάση Κουρλαμπά και άλλους. Ακροπόλ, Ιπποκράτους 9-11, 210 3643700. Μέχρι τις 13/4. Τρ.-Κυρ. Για αναλυτικές ημερομηνίες και ώρες επισκεφθείτε το επίσημο site του θεάτρου: www.acropoltheater.gr. Εισ.: €9-20.
 
Τζον Μάρεϊ και Άλεν Μπόρετζ - Room Service
 
Σε μετάφραση, διασκευή και σκηνοθεσία του Έκτορα Λυγίζου, στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Μεσοπόλεμος, ένα φτηνό ξενοδοχείο β' κατηγορίας και ένας δευτεροκλασάτος θίασος στα όρια της χρεοκοπίας. Γκαφατζήδες ηθοποιοί και επίδοξες σταρλετίτσες κάνουν ό,τι μπορούν για να κερδίσουν τη χρηματοδότησή τους και να μην πεθάνουν της πείνας. Μαύρο χιούμορ, σκληρότητα, φρενήρης δράση, 14 ρόλοι ερμηνευμένοι από τον ίδιο τον σκηνοθέτη Έκτορα Λυγίζο, τον Γιάννη Κλίνη, την Έλενα Μεγγρέλη, τον Δημήτρη Μοθωναίο, τον Άρη Μπαλή και τον Γιάννη Παπαδόπουλο, πρωταγωνιστή της ταινίας Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού. Το έργο γραμμένο το 1937, την εποχή του μεγάλου κραχ, έχει παιχτεί με μεγάλη επιτυχία στο Μπρόντγουεϊ, έχει μεταφερθεί στον κινηματογράφο από τους αδελφούς Μαρξ κι έχει γίνει μιούζικαλ με τον Φρανκ Σινάτρα. Σε μια πιο μεταμοντέρνα εκδοχή, έχει μεταφερθεί στο ευρωπαϊκό θέατρο από τον Τόμας Όστερμαϊερ. Ο πρωτοποριακός σκηνοθέτης Έκτορας Λυγίζος το σκηνοθετεί ως μία περφόρμανς βασισμένη στο σωματικό θέατρο. Ένα πολύ προσωπικό στυλ, που κινεί με θαυμαστή δεξιοτεχνία. Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, λεωφ Συγγρού 107 - 109, Νέος Κόσμος, 210 9005800. Μέχρι τις 5/1/2014 Τετ.-Κυρ. 9 μ.μ. Εισ.: €18, 10.
 
Σε μετάφραση της Ινώς βαν Ντάικ-Μπαλτά και σκηνοθεσία του Κώστα Φιλίππογλου, στο θέατρο Ιλίσια-Βολανάκη. Το μυθιστόρημα Τίρζα, η βασίλισσα του ήλιου του πολυβραβευμένου Ολλανδού συγγραφέα Άρνον Γκρούνμπεργκ, διασκευασμένο για το Εθνικό Θέατρο της Ολλανδίας, αποτέλεσε ιδανικό υλικό για μια σύγχρονη αλληγορία δομημένη θεατρικά με σαιξπηρικούς όρους. Η ελληνική εκδοχή της, μια παράσταση αντισυμβατική αλλά και έντονου ενδιαφέροντος, βάζει όλα τα πρόσωπα επί σκηνής σε έναν ακατάπαυστο ορυμαγδό δράσης και εξελίξεων. Ο σκηνοθέτης Κώστας Φιλίππογλου, με εφόδιο τη θητεία του στο Theatre de Complicité, ένα θέατρο ομαδικό και σωματικό, επιλέγει να σκηνοθετήσει με ανάλογο τρόπο το έτσι κι αλλιώς αποκαλυπτικό αυτό έργο. Μια απομυθοποίηση του ευρωπαϊκού ανθρωπιστικού πολιτισμού και της τακτοποιημένης μεσαίας τάξης. «Είμαι η ασθένεια της λευκής φυλής» λέει ο πετυχημένος σύμβουλος εκδόσεων και αίφνης άνεργος Γιέργκεν Χοφμέιστερ, ένας «φιλήσυχος» και φαινομενικά άκακος διανοούμενος που κρύβει μέσα του ένα ξεδιάντροπο κτήνος κι έναν παθητικό αποδέκτη καταστάσεων. Η ζωή θα του τη φέρει (και θα της τη φέρει κι αυτός), ενώ η αγάπη του για την κόρη του Τίρζα θα τον οδηγήσει σε αδιέξοδο. Ένα ταξίδι στην Αφρική, στην απαρχή του ανθρώπινου πολιτισμού, θα είναι σαν να τον επαναφέρει στην αφετηρία που πρέπει (και η ίδια η Δύση, ίσως;) να ανακτήσει. Πρωταγωνιστούν ο Στέλιος Μάινας και η Άννα Μάσχα, ενώ η διανομή συμπληρώνεται από τους Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ίριδα Μάρα, Γιώργο Τσαμπουράκη και Τάσο Δημητρόπουλο. Ιλίσια - Βολονάκη, Παπαδιαμαντοπούλου 4, 210 7210045. 10/11-23/2 . Δευτ.-Τρ.-Τετ.: 6.15 μ.μ., Κυρ.: 9.15 μ.μ. Εισ.: €12-16.
 
Παντελής Χορν - Φλαντρώ
 
Σε σκηνοθεσία Λυδίας Κονιόρδου, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Έργο πρωτοποριακό και ιδιαίτερα τολμηρό, που γράφτηκε το 1925 και παρουσιάστηκε στη σκηνή από τη Μαρίκα Κοτοπούλη, ξετυλίγει την ιστορία της αρχόντισσας Φλαντρώς, χήρας με δύο κόρες από διαφορετικούς γάμους η καθεμία και τυφλωμένης από τον πόθο της για έναν νεαρότερο άντρα, τον Νότη Σερδάρη, τον οποίο και παντρεύει με τη μεγαλύτερη κόρη της Χρυσώ, ευελπιστώντας ότι θα τον έχει και η ίδια. Εκείνος ερωτεύεται τη μικρή κόρη Μυρτώ, την οποία η Φλαντρώ ζηλεύει και ανταγωνίζεται. Τα μυστικά και τα πάθη θα αποκαλυφθούν κι εκείνη θα συνειδητοποιήσει ότι οι επιλογές της έφεραν τα αντίθετα των αναμενομένων αποτελέσματα. Μπροστά στο αδιέξοδο που απερίσκεπτα δημιούργησε επιλέγει την ακραία λύση της εκδίκησης. Η Λυδία Κονιόρδου κρατάει τον ομώνυμο ρόλο και σκηνοθετεί τους Μαρία Διακοαναγνώστου, Φαίδωνα Καστρή, Σεβίλλη Παντελίδου, Μιχάλη Σαράντη και Ελεάνα Στραβοδήμου. Εθνικό Θέατρο - Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος». Αγ. Κων/νου 22-24, 210 7234567, 210 3305074 Μέχρι τις 12/1. Πέμ., Παρ.: 9 μ.μ., Σάβ.: 6 μ.μ., 9 μ.μ., Κυρ.: 7.30 μ.μ. Εισ.: €5-15.
 
Θόδωρος Τερζόπουλος - Amor
 
Μια σκηνική σύνθεση του Θόδωρου Τερζόπουλου στο Θέατρο Άττις. Ο ευφάνταστος σκηνοθέτης Θόδωρος Τερζόπουλος παίρνει ως αφορμή ένα κείμενο του ποιητή Θανάση Αλευρά και στήνει μια παράσταση ιδιοφυούς θεατρικότητας και υψηλής αισθητικής. Μια κοινωνία ανθρώπων σε κρίση και υπό κρίση, εξαγοράς συμπεριφορών και αντοχών στο χρηματιστήριο αξιών και τιμών, που ανά πάσα στιγμή, όμως, υπονομεύονται από τον έρωτα. Ο μουσικός Παναγιώτης Βελιανίτης συμπληρώνει το κάδρο με ένα αποδομημένο φλαμέγκο. Το θέατρο της οδού Λεωνίδου στο Μεταξουργείο και ο δημιουργός του προσφέρουν μία ακόμα παράσταση στην οποία σημασία δεν έχει ο λόγος αλλά οι οντότητες των ερμηνευτών, τα σώματα, οι ήχοι, το φως. Άττις , Λεωνίδου 7, 210 5226260. Κυρ. 7 μ.μ., Τετ.-Σάβ. 9 μ.μ. Εισ.: €15, 12.
 
Μάρτιν ΜακΝτόνα - Ο Πουπουλένιος 
 
Σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, στο θέατρο Αθηνών. Έργο βραβευμένο και πολυπαιγμένο στην Αθήνα, που κατέληξε φέτος να παίζεται στην καρδιά της θεατρικής Αθήνας επί της οδού Βουκουρεστίου. Μοιάζει με κωμωδία, αλλά μόνο κωμικό δεν είναι το θέμα και η πλοκή της που διαδραματίζεται σε ένα φανταστικό (αν και όχι τόσο) απολυταρχικό καθεστώς. Ένας συγγραφέας που γράφει ιστορίες με παιδιά, και τώρα κινδυνεύει με εκτέλεση, καθώς ανάμεσα στις τρυφερές ιστορίες εμφανίζονται και κάποιες με «παράξενο» τέλος. Οι διάλογοι είναι ευφυέστατοι, οι ανατροπές παίρνουν και δίνουν, όπως και η βία και η τρυφερότητα, και το όλον παραπαίει μεταξύ θεάτρου του παραλόγου, αστυνομικού θρίλερ και σύγχρονης τραγωδίας. Τέσσερις γνωστοί πρωταγωνιστές με πρώτο και καλύτερο τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη που ανέλαβε τη σκηνοθεσία. Μαζί του συμπρωταγωνιστούν ο Νίκος Κουρής, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και ο Γιώργος Πυρπασόπουλος. Αθηνών, Βουκουρεστίου 10, 210 3312343. Σάβ. (λαϊκή) 6.15 μ.μ., Κυρ. 6 μ.μ., Τετ.-Κυρ. 9 μ.μ. Εισ.: €20, 17, λαϊκή €17, νεανικό μέχρι 28 ετών & συνταξιούχων άνω των 60 ετών (μόνο Τετ., Πέμ.) €14, άνεργοι (μόνο Τετ., Πέμ.) € 10. Σάβ. βράδυ και περίοδος εορτών: €20.
 
Πηγή: lifo.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

deinosauroi asteoridis
Εντυπωσιακό οικοσύστημα πριν την εποχή των δεινοσαύρων αποκάλυψε το λιώσιμο των πάγων

Ένα ζευγάρι πεζοπόρων στις βόρειες ιταλικές Άλπεις εντόπισε τα ίχνη ενός προϊστορικού οικοσυστήματος που είχε αναπτυχθεί στην...

Εντυπωσιακό οικοσύστημα πριν την εποχή των δεινοσαύρων αποκάλυψε το λιώσιμο των πάγων
τηγάνι
Τι συμβαίνει στο σώμα σας όταν τρώτε το ίδιο πράγμα κάθε μέρα – 13 επιπτώσεις στον οργανισμό

Έχετε πέσει ποτέ στην παγίδα να τρώτε το ίδιο πράγμα κάθε μέρα; Είτε πρόκειται για ένα αγαπημένο πιάτο, είτε για ένα γρήγορο και εύκολο γεύμα,...

Τι συμβαίνει στο σώμα σας όταν τρώτε το ίδιο πράγμα κάθε μέρα – 13 επιπτώσεις στον οργανισμό