Δοκίμιο αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα της Β Λυκείου
Οι διδακτικοί στοιχοι της εξέτασης...

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

  1. Το δοκίμιο περιλαμβάνει είκοσι (20) ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

  2. Κάθε ερώτηση βαθμολογείται με μία (1) Μονάδα

  3. Απαντήστε σ’ όλες της ερωτήσεις χωρίς βιασύνη

  4. Σημειώστε τη σωστή απάντηση ΜΟΝΟ στο απαντητικό φύλλο κυκλώνοντας το αντίστοιχο γράμμα (α ,β ,γ) για κάθε ερώτηση

  5. Η εξέταση διαρκεί 60΄ λεπτά.

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!!!

ΦΥΛΛΟ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ…………………………………………………………

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ………………………………………………...

ΜΑΘΗΜΑ……………………………………………………………………….

  1. A  B    Γ

  2. Α   Β    Γ

  3. Α   Β    Γ

  4. Α   Β    Γ

  5. Α   Β    Γ 

  6. Α   Β    Γ 

  7. Α   Β    Γ  

  8. Α   Β    Γ 

  9. Α   Β    Γ

  10. Α   Β    Γ

  11. Α   Β    Γ

  12. Α   Β    Γ 

  13. Α   Β    Γ 

  14. Α   Β    Γ 

  15. Α   Β    Γ  

  16. Α   Β    Γ 

  17. Α   Β    Γ 

  18. Α   Β   Γ 

  19. Α   Β   Γ

  20. Α   Β    Γ

«Δίνε δωρεάν τον χρόνο….»

Φαίνεται, ότι στην εποχή μας οι άνθρωποι δεν διακρίνουν την αξία που κρύβουν οι απλές καταστάσεις της ζωής. Δεν έχουν χρόνο γι' αυτές. Όλες οι ρυθμίσεις, που έκαναν παλιότερα στο χρόνο της καθημερινότητας, γνωρίζοντας πότε πρέπει να σταματήσουν τις συμβατικές υποχρεώσεις τους για να ονειροπολήσουν, να ρεμβάσουν, να παίξουν άσκοπα, να χαρούν απλά πράγματα της ζωής, θεωρούνται σήμερα χάσιμο χρόνου. Ο χρόνος έχει αποκτήσει ένα χρηστικό και ωφελιμιστικό χαρακτήρα, γινόμενος «χρόνος δεσμώτης», όπως τον ονομάζει ο ποιητής, γιατί «κανείς μας δεν έδειξε την πρόθεση να τον χτυπήσει στο αδύνατο σημείο του, που είναι η συμβατική του υπόσταση, αυτή που εμείς οι ίδιοι του προσδώσαμε, απλώς για να διευκολύνει τις καθημερινές μας συναλλαγές».

Η «α-νόητη» διαχείριση που κάνουμε στον χρόνο μας, ίσως να είναι ένα είδος «αυτοτιμωρίας», επειδή απομακρυνθήκαμε από τα ουσιαστικά πράγματα που νοηματοδοτούν τη ζωή μας. Το παράδοξο είναι ότι πολλές φορές καμαρώνουμε για τις επιλογές μας. Παράδειγμα αυτό που επιβάλλουμε στα παιδιά μας, από τότε που αρχίζουν μέχρι που τελειώνουν την εκπαίδευσή τους. Πάντα απασχολημένα με δραστηριότητες και υποχρεώσεις σχολικές και εξωσχολικές, προκειμένου να αποκτήσουν τα απαραίτητα εφόδια για να επιβιώσουν αύριο σε μια σκληρή πραγματικότητα. Η πραγματική ζωή, όμως, πού βρίσκεται μέσα σε όλα αυτά; Η ψυχαγωγία έχει πάρει τη μορφή της περιστασιακής εκτόνωσης, ενώ οι φιλικές σχέσεις και ο έρωτας των νέων παιδιών πνίγονται μέσα στα μηνύματα των κινητών τηλεφώνων.

Με τον πληθωρισμό των υλικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων που διαθέτουμε σήμερα, χάσαμε την ικανότητα να διακρίνουμε το ουσιαστικό από το επουσιώδες, το αυθεντικό από την απομίμηση. Η επιθυμία μας να κερδίσουμε όλο και περισσότερα πράγματα έχει μειώσει δραματικά τους χαλαρούς χρόνους της καθημερινότητάς μας, οι οποίοι είναι εξίσου σημαντικοί και απαραίτητοι με τους υπόλοιπους χρόνους της ζωής. Όπως η αγρανάπαυση είναι απαραίτητη για τη γη αν θέλουμε να παραμείνει εύφορη και να μην μαραζώσει, έτσι και ο χωρίς σκοπιμότητα άμορφος χρόνος είναι ζωτικής σημασίας. Για τον σύγχρονο άνθρωπο, όμως, που έχει σαν σύνθημα «ο χρόνος είναι χρήμα», αυτά είναι πολυτέλειες.

Ακόμη και τον ελεύθερο χρόνο του τον έχει μετατρέψει σε «υποχρεωτικές» διακοπές, μεταφέροντας σε ένα νέο περιβάλλον τους ίδιους ρυθμούς και το ίδιο στρίμωγμα που υπάρχει στην καθημερινότητά του. Ίσως μάλιστα να ακούει σαν αφελείς τις προτροπές του ποιητή, που μας λέει «Εμπρός λοιπόν για μια στιγμή ας παίξουμε ό,τι μας κατέβει από το νου: ζάρια, κουδούνια, πλόες, αγάπες, όστρακα». Φαίνεται, ότι αυτές οι καταστάσεις, που συχνά θεωρούμε σαν χάσιμο χρόνου, εμπεριέχουν ένα νόημα που αφαιρέσαμε από τη ζωή μας.

Ο Ελύτης όμως το υπενθυμίζει «Δίνε δωρεάν το χρόνο αν θες να σου μείνει λίγη αξιοπρέπεια». Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι τους κατορθώνουν να δημιουργήσουν έναν άλλο κόσμο, έτσι και οι μεγάλοι θα μπορούσαν να ξανανακαλύψουν τη ζωή τους, εάν αναγνώριζαν την αξία των απλών πραγμάτων που τη συνθέτουν γιατί όπως  αναφέρει ο Ελύτης «μια ανθρωπότητα που δεν βρίσκει τον τρόπο να ξαναφτιάξει τον κόσμο γύρω της, βρίσκει τον τρόπο να γεράσει και πολύ γρήγορα μάλιστα»

     Από τη στιγμή που αφαιρέσαμε το χρόνο από τις απλές χαρές της ζωής στο όνομα μιας άκρατης ματαιοδοξίας, είναι δύσκολο να βρούμε το νόημά της. Ίσως μέσα από τα αδιέξοδα που βιώνουμε στις μέρες μας, μπορέσουμε κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσουμε την «α-νοησία» που κρύβει η εποχή μας, γιατί, «θέλουμε δεν θέλουμε, είμαστε όλοι μας δέσμιοι μιας ευτυχίας που από δικό μας λάθος αποστερούμαστε» (19).

Δημ. Δαμίγος, Ελευθεροτυπία, 30/6/02 (Διασκευή)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

1.Τι θεωρούν οι σύγχρονοι άνθρωποι ως χάσιμο χρόνου σύμφωνα με το κείμενο;  (1Μον.)

Α. τα απλά πράγματα της ζωής

Β. τη ρουτίνα της  καθημερινής ζωής

Γ. τις συμβατικές υποχρεώσεις της ζωής

2. Με τη φράση:  «Ο χρόνος έχει αποκτήσει έναν ωφελιμιστικό χαρακτήρα» ο συγγραφέας εννοεί : (1Μον.)

Α. ότι ο χαρακτήρας του ανθρώπου ωφελείται από την ύπαρξη  ελεύθερου χρόνου

Β. ότι ο χρόνος χρησιμοποιείται  από τον άνθρωπο ως μέσο αποκόμισης κέρδους

Γ. ότι η ύπαρξη ελεύθερου χρόνου ωφελεί τον άνθρωπο σε πολλούς  τομείς  της ζωής 

3.«κανείς μας δεν έδειξε την πρόθεση να τον χτυπήσει στο αδύνατο σημείο του, που είναι η συμβατική του υπόσταση, αυτή που εμείς οι ίδιοι του προσδώσαμε, απλώς για να διευκολύνει τις καθημερινές μας συναλλαγές»: Αιτιολογήστε την επιλογή του πομπού (Ελύτη) όσο αφορά στη χρήση του πρώτου (α) πληθυντικού προσώπου στο παραπάνω απόσπασμα του κειμένου.( 1Μον.)

Α. Για να προσδώσει στο λόγο του αντικειμενικότητα

Β. Για να προσδώσει στο λόγο παραστατικότητα

Γ. Για να προσδώσει καθολικότητα στα όσα γράφει

4.Ποιο από τα παρακάτω,σύμφωνα με το κείμενο, ΔΕΝ αποτελεί  συμβατική υποχρέωση  που περιορίζει το χρόνο του  ανθρώπου; (1Μον.)

Α. η ονειροπόληση, ο ρεμβασμός και η απόλαυση κάθε στιγμής

Β. οι επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις

 Γ. οι σύγχρονες  κοινωνικές απαιτήσεις

5Σύμφωνα με τον συγγραφέα, οι συνεχείς  σχολικές και εξωσχολικές υποχρεώσεις με τις οποίες φορτώνουμε τα παιδιά νομίζουμε ότι αποτελούν :  (1Μον.)

Α. απαραίτητη επιλογή 

Β. παράδοξη αυτοτιμωρία

Γ  «.α-νόητη»  διαχείριση του χρόνου

6.. «Η ψυχαγωγία έχει πάρει τη μορφή της περιστασιακής εκτόνωσης ».Η φράση σημαίνει: (1Μον.)

Α. ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι ψυχαγωγούνται αραιά και εκτονώνονται ανάλογα με το περιβάλλον που βρίσκονται

Β. ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι ψυχαγωγούνται  φτάνοντας πολλές φορές σε έκτροπα, για εκτόνωση

Γ. ότι  ο σύγχρονοι άνθρωποι διαλέγουν να ψυχαγωγηθούν με τρόπο που εκτονώνει την πίεση που βιώνουν

7. Ποιο από τα παρακάτω  ανήκει στην ίδια γλωσσική οικογένεια με τη λέξη ψυχαγωγία: (1Μον.)

Α. διασκέδαση

Β. αγώνας

Γ. τετράγωνο

8.. Ποια από τις  παρακάτω φράσεις  λειτουργεί  συνυποδηλωτικά; (1Μον.)

Α…. οι ρυθμίσεις στο χρόνο της καθημερινότητας…

Β…. αυτό που επιβάλλουμε στα παιδιά μας…

Γ…. πνίγονται μέσα στα μηνύματα των κινητών…

9.. Ποιο από τα παρακάτω αποδίδει τη σημασία της λέξης ωφελιμιστικός; (1Μον.)

Α.ωφέλιμος

Β. χρησιμοθηρικός

Γ. απαραίτητος

10.  3η παράγραφος κειμένου : « Με τον πληθωρισμό… πολυτέλειες».

Με ποιους ΔΥΟ τρόπους αναπτύσσεται η συγκεκριμένη παράγραφος;( 1Μον.)

Α. με αιτιολόγηση και παραδείγματα

Β. με αιτιολόγηση και αναλογία

Γ. με αναλογία και αίτια και αποτελέσματα

 

11.Το αντώνυμο του επιθέτου επουσιώδης είναι: (1Μον.)

Α.  σημαντικός

Β.  ανούσιος

Γ.  ασήμαντος

12. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην 3η παράγραφο του κειμένου, ο  χρόνος ηρεμίας  του ανθρώπου μειώθηκε δραματικά εξαιτίας:(1Μον.)

Α. της τεχνολογίας

Β. της επιθυμίας για περισσότερο κέρδος

Γ. των υλικών δυνατοτήτων

13.  «Δίνε Δωρεάν το χρόνο …»: Τι  σημαίνει  η εν λόγω φράση του ποιητή Ελύτη η οποία αποτελεί και  προτροπή του για το σύγχρονο άνθρωπο; (1Μον.)

Α. ότι ένα από  τα πιο αξιόλογα πράγματα στη ζωή, όπως ο χρόνος, είναι  για τον άνθρωπο  δωρεάν

Β. ότι πρέπει να « δωρίζουμε» μεγάλο μέρος του χρόνου μας  στην οικογένειά μας και  στους ανθρώπους που αγαπάμε

Γ. Ότι  δεν πρέπει να περιμένουμε πάντα κάποιο κέρδος από το χρόνο. αλλά να     απολαμβάνουμε τις μικρές χαρές της ζωής.

14.. « Αν δε στηρίξεις το ένα σου πόδι… επάνω της» : Δικαιολόγησε τη χρήση των εισαγωγικών στην παραπάνω πρόταση της 1ης παραγράφου του κειμένου. (1Μον.)

Α. δίνεται μεγαλύτερη έμφαση

Β. μεταφέρονται αυτούσια τα λόγια άλλου προσώπου

Γ. χρησιμοποιείται συνυποδηλωτικός λόγος

15. Τι δηλώνουν οι υπογραμμισμένες διαρθρωτικές φράσεις/λέξεις του κειμένου;

  Ακόμη καιόμως , εάν

Οι απαντήσεις δίνονται με τη σειρά που παρατίθενται οι λέξεις. (1Μον.)

 Α. έμφαση, αντίθεση , προϋπόθεση

 Β. προσθήκη, αντίθεση, προϋπόθεση

 Γ. προσθήκη, αντίθεση, υπόθεση

16.«θέλουμε δε θέλουμε …αποστερούμαστε»:  Ποια ευτυχία  κερδίσαμε και ποια χάσαμε σύμφωνα με το παραπάνω απόσπασμα της τελευταίας παραγράφου του κειμένου; (1Μον.)

Α. κερδίσαμε  την υλική  και χάσαμε την  ψυχική

Β.  κερδίσαμε την υλική και χάσαμε την πνευματική

Γ.  κερδίσαμε την ψυχική και χάσαμε την υλική

17..Ποιο είναι το βασικό θέμα  που θίγει ο αρθρογράφος: (1Μον.)

Α. την ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου για περισσότερο ελεύθερο χρόνο

Β. την αξία του χρόνου και των απλών χαρών της ζωής που ο άνθρωπος απώλεσε(=έχασε)

Γ. την κατασπατάληση του χρόνου από τον άνθρωπο σε ανούσιες δραστηριότητες

18. Ποιος άλλος τίτλος από τους παρακάτω ταιριάζει στο άρθρο που σας δόθηκε: (1Μον.)

Α. « Η ορθή αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου»

Β . « Ο  χρόνος είναι χρήμα»

Γ . « Η  απώλεια του χρόνου χαλάρωσης και ηρεμίας»

19. Η ενεργητική σύνταξη χρησιμοποιείται στο λόγο: ( 1Μον.)

Α. για να δοθεί έμφαση στο υποκείμενο που ενεργεί

Β .για να δοθεί έμφαση στην πράξη ή το γεγονός

Γ. για να δοθεί έμφαση στο ποιητικό αίτιο

20. Σύμφωνα με όσα διάβασες στο άρθρο του Δ. Δαμίγου, ποιος από τους παρακάτω τρόπους  είναι ο  καταλληλότερος για να διαχειριστούν οι  μαθητές τον ελεύθερο  χρόνο τους; (1Μον.)

Α.  χαλαρή ενασχόληση με ό, τι  τους ευχαριστεί και τους ξεκουράζει

Β . Εντατικοποίηση της μελέτης τους με στόχο τη μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση

Γ .  Έντονη διασκέδαση και εκτόνωση με φίλους

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Ο μαθητής να είναι ικανός να:

1. Απαντά σε συγκεκριμένες ερωτήσεις νοηματικού περιεχομένου οι οποίες απαιτούν ολοκληρωμένη αντίληψη   των ιδεών του κειμένου.

2. Εντοπίζει τη βασική θεματολογία του κειμένου.

3.  Επεξεργάζεται κριτικά τις ιδέες του κειμένου και να εξάγει συμπεράσματα.

4. Αντιλαμβάνεται, νοηματοδοτεί και επεξηγεί με σαφήνεια φράσεις ή αποσπάσματα του κειμένου.

5. Αντιλαμβάνεται τη νοηματική σχέση που εκφράζουν οι διαρθρωτικές λέξεις φράσεις του κειμένου (συνοχή).

6. Επισημαίνει τους τρόπους με τους οποίους οργανώνονται οι παράγραφοι (π.χ. αιτιολόγηση, διαίρεση κ.ά.).

7. Εντοπίζει και να αιτιολογεί  επιλογές του πομπού οι οποίες αφορούν στη χρήση:

     α) κυριολεκτικής ή συνυποδηλωτικής χρήσης της γλώσσας.

     β)των σημείων στίξης.

     γ συγκεκριμένων ρηματικών προσώπων.

8. Εντοπίζει  τα συνώνυμα ή τα αντώνυμα  επιλεγμένων λέξεων του κειμένου.

9. Διακρίνει λέξεις που ανήκουν στην ίδια γλωσσική οικογένεια( ομόρριζες).

10. Δίνει τίτλο στο κείμενο ή πλαγιότιτλους σε παραγράφους και νοηματικές ενότητες του κειμένου.

Μάντζιου Ελένη

Φιλόλογος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Ξηροί καρποί
Αδυνάτισμα: Το παρεξηγημένο σνακ που προκαλεί κορεσμό και διευκολύνει την απώλεια βάρους
Ποιο είναι το παρεξηγημένο σνακ που προκαλεί κορεσμό και διευκολύνει την απώλεια βάρους
Αδυνάτισμα: Το παρεξηγημένο σνακ που προκαλεί κορεσμό και διευκολύνει την απώλεια βάρους
ilikiomeni
Μοναξιά: Πώς και πόσο αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου
Οι ερευνητές τοποθέτησαν τους συμμετέχοντες σε μία από τις τέσσερις ομάδες ανάλογα με τις βαθμολογίες μοναξιάς τους στις δύο χρονικές στιγμές
Μοναξιά: Πώς και πόσο αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου