Λεονάρντο Ντα Βίντσι
Ποιο ήταν το μυστικό συστατικό που χρησιμοποιούσε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι στους πίνακές του

Αρκετούς χρωματικούς πειραματισμούς έκαναν στο παρελθόν όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες, όπως και ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ενώ συχνά χρησιμοποιούσαν πρωτεΐνες, και συγκεκριμένα κρόκο αυγού στις ελαιογραφίες τους, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Έχουν βρεθεί και κατά το παρελθόν, υπολείμματα πρωτεΐνης σε αναγεννησιακούς πίνακες, αν και συχνά τα ίχνη αυτά επικρατούσε η αντίληψη ότι οφείλονταν σε μόλυνση.

Η νέα έρευνα

Σύμφωνα, ωστόσο με μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε την Τρίτη στο περιοδικό «Nature Communications», οι μεγάλοι ζωγράφοι του 16ου, του 17ου και του 18ου αιώνα αναμείγνυαν επίτηδες πρωτεΐνες με τις μπογιές τους.

«Υπάρχουν ελάχιστες γραπτές πηγές για το συγκεκριμένο θέμα και δεν έχει γίνει σχεδόν καμία επιστημονική έρευνα. Η δική μας μελέτη δείχνει ότι ακόμα και μια πολύ μικρή ποσότητα κρόκου αυγού, έχει τη δύναμη να αλλάξει εντελώς τις ιδιότητες της μπογιάς», παρατηρεί η συγγραφέας της έρευνας, Ophélie Ranquet από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Karlsruhe στη Γερμανία.

Οι ζωγράφοι κατά το παρελθόν χρησιμοποιούσαν την τεχνική της τέμπερας που ανέπτυξαν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι και συνδυάζει κρόκο αυγού με χρωστικές σε σκόνη και νερό.

Η λαδομπογιά εμφανίστηκε τον 7ο αιώνα στην Κεντρική Ασία και έπειτα εξαπλώθηκε στη Βόρεια Ευρώπη κατά τον Μεσαίωνα και κατά την περίοδο της Αναγέννησης στην Ιταλία.

Οι λαδομπογιές δημιουργούν πιο έντονα χρώματα, επιτρέπουν πιο εύκολα χρωματικές αλλαγές και ξεραίνονται πιο αργά. Ωστόσο, το χρώμα τους μπορεί να αλλοιωθεί αν εκτεθεί στο φως.

Το παλιό μυστικό

Οι σπουδαίοι ζωγράφοι της Αναγέννησης είναι πολύ πιθανό να χρησιμοποιούσαν το «παλιό μυστικό» του κρόκου αυγού στις λαδομπογιές τους.

Για τους σκοπούς της έρευνας, οι επιστήμονες ανέμειξαν τέσσερα συστατικά (κρόκο αυγού, αποσταγμένο νερό, λινέλαιο και χρωστική ουσία) για να δημιουργήσουν δύο χρώματα, λευκό του μόλυβδου και μπλε ultramarine. Όπως τονίζει η Ranquet: «Η προσθήκη κρόκου αυγού είναι ευεργετική στις ιδιότητες των χρωμάτων. Για παράδειγμα, χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να οξειδωθεί η μπογιά, χάρη στα αντιοξειδωτικά που περιέχει ο κρόκος. Επίσης, το άσπρο χρώμα είναι αρκετά επιρρεπές στην υγρασία. Αν όμως βάλεις μέσα στη μπογιά και πρωτεΐνη, το χρώμα γίνεται πιο ανθεκτικό και εύκολο στην εφαρμογή».

Ένας από τους πίνακες που μελετήθηκαν, ήταν «Ο θρήνος για τον νεκρό Χριστό» του Μποτιτσέλι, που επίσης εκτίθεται στο Μόναχο. Το έργο έχει φτιαχτεί κυρίως σε τέμπερα, αλλά χρησιμοποιήθηκε και λαδομπογιά για το φόντο και κάποια άλλα συστατικά.

«Γνωρίζαμε ότι ορισμένα μέρη του πίνακα έχουν πινελιές που είναι χαρακτηριστικές γι' αυτό που ονομάζουμε ελαιογραφία. Ωστόσο, εντοπίσαμε την παρουσία πρωτεϊνών. Επειδή είναι πολύ μικρή ποσότητα και είναι δύσκολο να εντοπιστούν, αυτό μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι μόλυνση. Στα εργαστήρια, οι καλλιτέχνες πειραματίζονταν με πολλά διαφορετικά πράγματα, και ίσως τα αυγά ήταν απλώς από την τέμπερα», περιγράφει η ειδικός.

Ένας από τους πίνακες που μελετήθηκαν επίσης από τους ερευνητές ήταν η «Μαντόνα με το γαρύφαλλο» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, η οποία εκτίθεται πλέον στην Παλιά Πινακοθήκη του Μόναχου.

Ο συγκεκριμένος πίνακας είναι ένας από τους παλαιότερους του και δημιουργήθηκε πιθανότατα σε μια περίοδο κατά την οποία ο Ντα Βίντσι προσπαθούσε ακόμα να κατακτήσει τη νέα για την εποχή τεχνική της λαδομπογιάς. «Η λαδομπογιά αρχίζει να στεγνώνει από την επιφάνεια προς τα κάτω, γι’ αυτό και ο πίνακας είναι σαν να έχει ζάρες», σημειώνει η Ranquet.

Πέρα από τις ευργετικές ιδιότητες του κρόκου αυγού στους πίνακες, τα νέα ευρήματα μάς βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα την ιστορία, τον πλούτο της τέχνης και τα «κρυφά» συστατικά της.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekpaideutikoi_aksiologisi
Συντριβή για την αξιολόγηση, νίκη για τους εκπαιδευτικούς: Μονιμοποίηση 45 νεοδιόριστων από το ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας!
Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Ο αγώνας έφερε την πρώτη νίκη! Συνεχίζουμε στο δρόμο που άνοιξαν οι πρώτες/οι 45 εκπαιδευτικοί της Α΄ ΔΙΠΕ Αθήνας που...
Συντριβή για την αξιολόγηση, νίκη για τους εκπαιδευτικούς: Μονιμοποίηση 45 νεοδιόριστων από το ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας!
foto_education_pencils_molyvia.jpg
Ειδική Αγωγή: Τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
Ειδική Αγωγή: Ενημέρωση από τον αιρετό Τάκη Ρουμπή για τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
Ειδική Αγωγή: Τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
πιερρακακης
Πιερρακάκης: Συγκρότησε 5 ομάδες στο ΥΠΑΙΘΑ για την ανάπτυξη των πληροφοριακών συστημάτων e-εγγραφές, e-doatap, GIS- based «Χωροταξικό», synsyn και formes
Οι ομάδες θα λειτουργούν εντός ωραρίου εργασίας και στην περίπτωση που θα λειτουργούν εκτός ωραρίου, θα καταβάλλεται αμοιβή σύμφωνα με τις διατάξεις...
Πιερρακάκης: Συγκρότησε 5 ομάδες στο ΥΠΑΙΘΑ για την ανάπτυξη των πληροφοριακών συστημάτων e-εγγραφές, e-doatap, GIS- based «Χωροταξικό», synsyn και formes