Ηλεκτρικός
Η εταιρία προχώρησε στην προκήρυξη διαγωνισμού, στον οποίο θα συμπεριληφθούν επιθεωρήσεις και αυτοψίες στις 40 γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί πάνω από τις γραμμές του ηλεκτρικού

Εξονυχιστικούς ελέγχους στις πεζογέφυρες του δικτύου του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (Γραμμή 1), η κατάσταση των οποίων δεν έχει εξεταστεί εδώ και πάνω από 17 χρόνια ξεκινά η ΣΤΑΣΥ με στόχο να εντοπιστούν πιθανά σημάδια αλλοίωσης ή φθοράς, αλλά και να προτεραιοποιηθούν παρεμβάσεις, οι οποίες θα κριθούν απαραίτητες.

Για τον σκοπό αυτό η εταιρία προχώρησε στην προκήρυξη διαγωνισμού, στον οποίο θα συμπεριληφθούν επιθεωρήσεις και αυτοψίες στις 40 γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί πάνω από τις γραμμές του ηλεκτρικού, αλλά και στη μεταλλική γέφυρα πάνω από την οδό Δουκίσσης Πλακεντίας στον σταθμό της γραμμής 3 «Χαλάνδρι», η οποία είναι και η μοναδική του καταλόγου που έχει κατασκευαστεί μετά το 2004. Η συγκεκριμένη πεζογέφυρα μάλιστα, η οποία έχει άνοιγμα μεγαλύτερο των 6 μέτρων, δεν έχει ελεγχθεί ποτέ έως σήμερα.

Οι έλεγχοι περιλαμβάνουν τη βασική επιθεώρηση, που γίνεται μακροσκοπικά, ενώ όπου κριθεί απαραίτητο θα ακολουθήσουν και πιο εξειδικευμένες αυτοψίες με ειδικό εξοπλισμό. Ανάλογα με τα ευρήματα και τις πιθανές φθορές που θα εντοπιστούν, ο ανάδοχος θα προτείνει τα απαραίτητα έργα αποκατάστασης, καθώς επίσης και το χρόνο που θα πρέπει αυτά να προχωρήσουν ώστε να προηγηθούν τα πλέον επείγοντα. Στα μέτρα που ενδέχεται να χρειαστεί να ληφθούν εντάσσεται η κύρια επιθεώρηση, η μελέτη αποκατάστασης σε συνδυασµό µε λεπτοµερή επιθεώρηση, ενώ δε θα πρέπει να αποκλείεται και ο περιορισµός ή ο αποκλεισµός της κυκλοφορίας εφόσον κάτι τέτοιο κριθεί απαραίτητο για την ασφαλή διέλευση τόσο των χρηστών της όσο και εκείνων που διέρχονται από κάτω.

Η Γραμμή 1 στο μήκος των 25,7 χιλιομέτρων της διαθέτει αρκετές γέφυρες δεδομένου ότι το µεγαλύτερο τµήµα της είναι επίγειο και µόνο το τµήµα Μοναστηράκι – Αττική στο κέντρο της Αθήνας, µήκους 3,2 χιλιοµέτρων, εκτείνεται σε υπόγεια σήραγγα. Ως εκ τούτου για την σύνδεση των οικιστικών περιοχών από τις οποίες διέρχεται, κατασκευάστηκαν στην διάρκεια των ετών λειτουργίας της αρκετές πεζογέφυρες. Ορισμένες εξ αυτών χρονολογούνται πριν το 1960, ενώ άλλες κατασκευάστηκαν σχετικά πρόσφατα, όπως η πεζογέφυρα πλησίον του σταθµού Νερατζιώτισσα που προστέθηκε το 2004.

Μόνο από τη χρονολογία κατασκευής των γεφυρών, γίνεται αντιληπτό ότι ορισμένες απ΄αυτές στέκουν στη θέση τους για περισσότερα από 65 χρόνια. Με δεδομένο ότι και εξαιτίας της συχνότερης εμφάνισης ακραίων φαινομένων εξαιτίας της κλιματικής κρίσης, η άμμος στην κλεψύδρα των γηρασμένων υποδομών της χώρας αδειάζει με γρήγορους ρυθμούς, είναι κρίσιμο να ελεγχθούν όσες έχουν ξεπεράσει το θεωρητικό προσδόκιμο ζωής τους και θεωρούνται ιδιαίτερα καταπονημένες.

Η τελευταία γενική επισκευή

Η τελευταία γενική επισκευή στην Γραµµή 1 πραγµατοποιήθηκε το 2007. Εκτοτε δεν έχει τρέξει κάποιο συνολικό πρόγραμμα και αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο η ΣΤΑΣΥ προχωρά τώρα σε αυτές τις επιθεωρήσεις με στόχο να γίνει αξιολόγηση της σηµερινής κατάστασης τους και καταγραφή των φθορών και των ελαττωµάτων κάθε δοµικού µέλους. Εκτός από την επιθεώρηση και αξιολόγηση των ευρηµάτων, θα προταθούν και συγκεκριµένες µέθοδοι για την συντήρηση - επισκευή των πεζογεφυρών.

Παράλληλα με την εργασία αυτή θα προχωρήσει και η συλλογή και συγκέντρωση όλων των απαραίτητων στοιχείων προκειμένου να ενταχθούν στο υπό σύσταση Μητρώο Γεφυρών, στο οποίο πάντως, πολλοί φορείς εμφανίζουν έντονη απροθυμία να συμπεριλάβουν τα έργα αρμοδιότητάς τους δεδομένου ότι δε διαθέτουν τους πόρους για τακτικές συντηρήσεις.

Να σημειωθεί ότι και η αρμοδιότητα της συντήρησης των γεφυρών, όπως και άλλων υποδομών, εμφανίζει κατακερματισμό. Την ίδια στιγμή η ΣΤΑΣΥ, μια εταιρία λειτουργίας μέσου μαζικής μεταφοράς που δε διαθέτει στο δυναμικό της εξειδικευμένους επιστήμονες, έχει στην αρμοδιότητά της 40 πεζογέφυρες μόνο στην Γραμμή 1, τις οποίες καλείται να συντηρεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι στον τομέα ευθύνης της ανήκει και η γέφυρα Καλατράβα στη λεωφόρο Μεσογείων, η οποία εκ κατασκευής απαιτεί ιδιαίτερη αντιμετώπιση.

Το έργο που προκήρυξε η ΣΤΑΣΥ έχει συνολική εκτιµώµενη αξία σύµβασης ύψους 184.636 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, προυπολογισμός που σε πρώτη ανάγνωση μοιάζει μάλλον ανεπαρκής για τον ενδελεχή έλεγχο των πεζογεφυρών και χρόνο υλοποίησης ενός έτους από την υπογραφή της σύμβασης.

Βάσει του προγραμματισμού, στις πεζογέφυρες που δεν έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα επιθεώρησης θα γίνει αρχικά μια αναγνωριστική επιθεωρηση ως γενικός έλεγχος για τον εντοπισµό προβληµάτων και βλαβών, που παρουσιάζει µέχρι εκείνη τη χρονική στιγµή και αναλόγως των ευρηµάτων θα προσδιοριστούν τα επόμενα βήματα. Με την προβλεπόμενη βασική επιθεώρηση θα εντοπιστούν ενδεχόµενες αλλοιώσεις και φθορές και θα εξεταστεί η εξέλιξη φθορών που είχαν εντοπιστεί σε προηγούμενη επιθεώρηση. Στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ελέγχου, θα εξεταστεί ο εξοπλισμός της κάθε πεζογέφυρας (κιγκλιδώµατα, στηθαία ασφαλείας, αρµοί, στόµια και σωλήνες αποχέτευσης του καταστρώµατος, ιστοί ηλεκτροφωτισµού και ηλεκτροκίνησης,σκάλες, κλπ). Παράλληλα θα ελεγχθούν τα εφέδρανα, η γεωµετρία του φορέα ανωδοµής και των βάθρων της πεζογέφυρας προκειμένου να εντοπιστούν πιθανές µετατοπίσεις και παραµορφώσεις, επιφανειακές αλλοιώσεις, ρηγµατώσεις και φθορές του υλικού κατασκευής.

Στις γέφυρες που βρίσκονται πάνω από ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή θα ελεγχθεί και η μόνωση και προστασία της γέφυρας καθώς και η κατάσταση των υφιστάμενων πετασμάτων προστασίας των πεζών από την ηλεκτροκίνηση, ενώ προβλέπεται πως οι συγκεκριμένοι έλεγχοι θα γίνονται από το εξειδικευμένο προσωπικό της ΣΤΑΣΥ.

Μεταξύ των πεζογεφυρών που μπαίνουν κάτω από το μικροσκόπιο των μηχανικών εντάσσονται εκείνες στην Νερατζιώτισσα, οι δύο της λεωφόρου Κηφισίας, οι πεζογέφυρες στη Λ. Ιωνίας, στην οδό Θεσσαλονικης και οι υφιστάμενες στα γεωγραφικά όρια του Πειραια.

Σε εξέλιξη και το πρόγραμμα των «έξυπνων» γεφυρών στην Αττική

Στο μεταξύ, όπως έχει αναφέρει σε παλαιότερα ρεπορτάζ του το «Εθνος», κάτω από ψηφιακό μικροσκόπιο μπαίνουν και 36 γέφυρες της Περιφέρειας Αττικής προκειμένου να διαπιστωθεί η «δομική τους υγεία» και να αποφασιστούν πιθανά μέτρα ενίσχυσης. Στόχος είναι η δικτύωση συστημάτων ενόργανης δομικής παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο, τα οποία θα καταγράφουν την απόκριση των δομικών μελών σε οποιονδήποτε εξωγενή παράγοντα (κινητά φορτία, τυχηματικά φορτία, μεταβολές της θερμοκρασίας κ.λπ.) και θα αποστέλλουν τις μετρήσεις σε κεντρική ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα.

Το έργο που αφορά την Αττική έχει προϋπολογισμό 15,8 εκατ. ευρώ και η διάρκεια της σύμβασης είναι έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2025. Αποτελεί τμήμα της συμφωνίας πλαίσιο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) για τον έλεγχο 250 γεφυρών σε όλη την επικράτεια, οδικών και σιδηροδρομικών.

Οι γέφυρες προβλέπεται να εξοπλιστούν με ειδικά συστήματα μέτρησης της δομικής απόκρισης και αισθητήρες που θα μετρούν και θα καταγράφουν τις απαραίτητες πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο.

Οι πληροφορίες που σχετίζονται με την κατάσταση των γεφυρών θα υφίστανται επεξεργασία με ειδικούς αλγόριθμους που υπολογίζουν την αντοχή τους και θα είναι διαθέσιμες σε εξειδικευμένους μηχανικούς που θα είναι αρμόδιοι για τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των γεφυρών και την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων. Έτσι, θα ελέγχεται συνεχώς η απόκριση κάθε γέφυρας βάσει ενός συστήματος βαθμολόγησης της δομικής «υγείας» της.

Με τον τρόπο αυτό θα αξιολογείται σε πραγματικό χρόνο η δομική τρωτότητα των γεφυρών υπό τα συνήθη φορτία λειτουργίας και θα καθοριστούν με σαφήνεια τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια διελεύσεων βαρέων οχημάτων έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η έγκαιρη πρόβλεψη αστοχιών, να δίνεται η δυνατότητα άμεσης λήψης αποφάσεων και μέτρων, ενώ παράλληλα θα εξασφαλίζεται η εξοικονόμηση πόρων μέσω προτεραιοποίησης συντηρήσεων και ενισχύσεων όπου πραγματικά απαιτείται.

Πηγή: ethnos.gr

Διαβάστε περισσότερα στο ethnos.gr

Ο Βορίδης χαρακτήρισε το δυστύχημα στα Τέμπη «μικρό ζήτημα», «σε σχέση με όσα γίνονται στον πλανήτη»

Βόλος: Επιχείρησε να πνίξει την 6χρονη κόρη του σε ποτάμι - Προσπάθησε πολλές φορές να σκοτώσει μάνα και παιδί

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/02

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

iep_1.jpg
Υπουργείο Παιδείας-ΙΕΠ: Σε τι καλούνται να επιμορφωθούν 25.800 εκπαιδευτικών από την άλλη εβδομάδα
Η διαδικασία ξεκινά στις 27 Φεβρουαρίου 2025 και θα ολοκληρωθεί σταδιακά μέχρι τις αρχές Μαΐου.
Υπουργείο Παιδείας-ΙΕΠ: Σε τι καλούνται να επιμορφωθούν 25.800 εκπαιδευτικών από την άλλη εβδομάδα