Αεροδρόμιο
Στη ίδια τροχιά και επερχόμενη τροπολογία

Για παιχνίδια με την ασφάλεια των πτήσεων μέσω «εκπτώσεων» στην εκπαίδευση κρίσιμων ειδικοτήτων για την αεροναυτιλία καταγγέλλει τη διοίκηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τηλεπικοινωνιακών Υπαλλήλων (AFISO), ο οποίος εκπροσωπεί τους υπαλλήλους που εργάζονται στους Πύργους Παροχής Πληροφοριών Πτήσεων Αεροδρομίου στα μικρότερα αεροδρόμια της χώρας και παρέχουν υπηρεσίες Εναερίου Κυκλοφορίας σε άλλους τομείς του αεροπορικού έργου.

Μόλις λίγες εβδομάδες μετά τις καταγγελίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας για επικίνδυνες ελλείψεις σε συστήματα ασφαλείας και πεπαλαιωμένο εξοπλισμό, τον οποίο έχουν αποσύρει εδώ και χρόνια χώρες όπως η Αίγυπτος, ο σύλλογος των τηλεπικοινωνιακών κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για αλλαγές στην εκπαίδευση, οι οποίες δημιουργούν προβλήματα ασφαλείας αντί να τα λύνουν.

Σημειώνουν ότι για πρώτη φορά εδώ και 29 χρόνια επαφίεται στη διοίκηση της ΥΠΑ ο χρόνος εκπαίδευσης των υπαλλήλων που μεταφέρονται σε αερολιμένα όπου δεν έχουν ξαναδουλέψει χωρίς να αναφέρεται ρητά στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) που τους έχει παρουσιαστεί, την ώρα μάλιστα που η εναέρια κυκλοφορία αυξάνεται ραγδαία χρόνο με τον χρόνο.

Αυτό μάλιστα έρχεται να προστεθεί στις τρομερές ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό στον κλάδο, αλλά και στο όριο ηλικίας των υπηρετούντων υπαλλήλων σε περίπου 15 μικρούς αερολιμένες, το οποίο υπερβαίνει πλέον τα 60 έτη!

Ύστερα από τα πολλαπλά περιστατικά του παρελθόντος όταν ολόκληρα αεροδρόμια έκλειναν διότι αρρώσταινε ο μοναδικός υπάλληλος, η ΥΠΑ φέρεται να επιχειρεί να κρατήσει για τον εαυτό της τη δυνατότητα να αποφασίζει επί των ημερών εκπαίδευσης των μεταφερόμενων υπαλλήλων προκειμένου να έχει την ευχέρεια να «κλείνει τρύπες όπου υπάρχουν κενά», όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι.

Μόλις λίγες ημέρες μετά την παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, στο οποίο γίνεται εκτενής αναφορά στην ελλιπή εκπαίδευση των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο και τις συνέπειές της, οι εργαζόμενοι AFISO ξεκαθαρίζουν πως δεν πρόκειται να γίνουν «οι Ιφιγένειες σε αεροπορικά Τέμπη», καταγγέλλοντας την ΥΠΑ ότι παρά το εθνικό τραύμα που έχει προκαλέσει το δυστύχημα των Τεμπών, «δεν διστάζει να υποβαθμίζει την ασφάλεια τοποθετώντας την σε δεύτερη μοίρα».

 

Στο ψήφισμα της Γενικής τους Συνέλευσης μάλιστα αναφέρουν χαρακτηριστικά: «Η τοποθέτηση των χρονικών διαστημάτων της εκπαίδευσης στην ΟΜ εκτός της προστασίας του νέου ΠΔ, δίνει τη δυνατότητα στην Διοίκηση κατόπιν Εισήγησης της Αρμόδιας Διεύθυνσης να τα τροποποιεί για να επιτυγχάνει την αποδοτικότερη διαχείριση θεμάτων στελέχωσης των Οργανικών Μονάδων του AFIS (όπως ακριβώς ισχυρίζονται οι εκφραστές της πρότασης), αδιαφορώντας για την Ασφάλεια των πτήσεων, των επιβαινόντων και των υπαλλήλων που παρέχουν την υπηρεσία AFIS. Δεν θα υπάρξουμε "Ιφιγένειες" στον βωμό των σκοπιμοτήτων και δεν θα επιτρέψουμε να δημιουργηθούν ''Αεροπορικά Τέμπη" στην Εναέρια Κυκλοφορία», αναφέρουν.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου, Γιώργο Κωνσταντινάκη, μέχρι σήμερα εκτός από τη βασική εκπαίδευση που λαμβάνουν οι υπάλληλοι AFISO, το Π.Δ 304/1996 εξασφάλιζε την χρονική διάρκεια της εκπαίδευσης (15 ημέρες) στην Οργανική Μονάδα AFIS, όταν ο υπάλληλος πήγαινε για πρώτη φορά να υπηρετήσει στην συγκεκριμένη Μονάδα.

«Με το νέο ΠΔ που προτείνει η Διοίκηση της ΥΠΑ, αυτό το χρονικό διάστημα εκπαίδευσης στην Μονάδα AFIS θεωρείται λεπτομέρεια που δεν χρειάζεται να οριστεί εκ των προτέρων και να αναφερθεί στο Νόμο - Π.Δ, αλλά θα οριστεί στο πρόγραμμα εκπαίδευσης κι επιχειρησιακής επάρκειας αφού ψηφιστεί ο Νόμος-ΠΔ».

Και ενώ η ΥΠΑ ανακοινώνει την ολοκλήρωση της πιστοποίησης 10 κρατικών αεροδρομίων, σύμφωνα με τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), οι τηλεπικοινωνιακοί υπάλληλοι υπογραμμίζουν πως η διοίκησή της εστιάζει περισσότερο στη μείωση των ημερών εκπαίδευσης στην Οργανική Μονάδα AFIS (Πύργο Αεροδρομίου), θέτοντας υποκειμενικά κριτήρια στην εκπαίδευση, τα οποία διευκολύνουν «την αποδοτικότερη διαχείριση θεμάτων στελέχωσης των Οργανικών Μονάδων».

Το σχέδιο Π.Δ. που προτείνεται από τη Διοίκηση αναφέρει μόνο ότι: «Το πρόγραμμα επιχειρησιακής επάρκειας καταρτίζεται, υλοποιείται και τροποποιείται με απόφαση Διοικητή ΥΠΑ κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας Διεύθυνσης του κλάδου....»

Σύμφωνα με τον Σύλλογο, με τον τρόπο αυτόν τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης των AFISO στην οργανική Μονάδα AFIS θα υπολείπονται κατά πολύ αυτών που ισχύουν εδώ και 29 χρόνια και θα υπάρχει αναντιστοιχία με την αύξηση της Εναέριας Κυκλοφορίας και την πολυπλοκότητα του παρεχόμενου έργου.

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν μεθόδευση, ώστε τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης στην πράξη, να ορίζονται, κατά το δοκούν, σύμφωνα με τις ανάγκες της Διοίκησης της ΥΠΑ εις βάρος της εκπαίδευσης των υπαλλήλων και κατ΄επέκταση της ίδιας της ασφάλειας των πτήσεων.

Κι αυτό την ώρα που σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινάκη, «αεροδρόμια όπως της Πάρου και της Καρπάθου με περισσότερες από 1.500 πτήσεις το καλοκαίρι δουλεύουν με έναν ή δύο υπαλλήλους». Σήμερα στη συγκεκριμένη ειδικότητα εργάζονται 105 άτομα με μέσο όρο ηλικίας άνω των 60 ετών. Πέρυσι προστέθηκαν μέσω ΑΣΕΠ 14 άτομα και άλλα 6 από μετατάξεις, ενώ επίκειται και η έλευση ακόμα 4-5 υπαλλήλων. Ωστόσο μόνο την προηγούμενη χρονιά αποχώρησαν από την Υπηρεσία περί τα 60 άτομα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου.

Εκτός των προβλημάτων στελέχωσης, σύμφωνα με τους εργαζομένους, η παρέμβαση στο ζήτημα της εκπαίδευσης επιχειρεί να καλύψει νομικά «και άλλες σκοπιμότητες, όπως την παραβίαση του ισχύοντος Π.Δ στο πρόσφατο παρελθόν από τον Αναπληρωτή Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τηλεπικοινωνιών ο οποίος πήγε χωρίς 15θήμερη εκπαίδευση στο αεροδρόμιο της Καστοριάς, όπως καταγγέλλουν προσθέτοντας ότι για το ζήτημα έχει κατατεθεί μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας και καταγγελία στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας.

Στην ίδια τροχιά και επερχόμενη τροπολογία

Σύμφωνα με τον Σύλλογο, στην ίδια ακριβώς τροχιά κινείται και η τροπολογία που απέστειλε πρόσφατα η Διοίκηση της ΥΠΑ για ψήφιση και αφορά το μηνιαίο επίδομα του Eurocontrol των AFISO. Οπως σημειώνουν, με γνώμονα την κάλυψη προβλημάτων στελέχωσης των αεροδρομίων οι εργαζόμενοι εκβιάζονται:

«Ο εξαναγκασμός των συναδέλφων σε μετακίνηση για να καλύψουν μέρος της «χασούρας» από το αφαιρεθέν εισόδημα, σε συνάρτηση με την μείωση των ημερών εκπαίδευσης στην μονάδα που δρομολογείται και τον υψηλό μέσο όρο ηλικίας του προσωπικού (60+) δημιουργεί επικίνδυνο περιβάλλον στην Ασφάλεια των Πτήσεων, των επιβαινόντων και των συναδέλφων που παρέχουν την Υπηρεσία AFIS», τονίζουν.

Απεργία την ερχόμενη εβδομάδα

Για τους λόγους αυτούς ο Σύλλογος προσανατολίζεται στην κήρυξη 24ωρης απεργίας, την Τρίτη 11/3/2025 ζητώντας:

  • Να αποσυρθεί η πρόταση που κατατέθηκε απ την Ομάδα Εργασίας και έγινε αποδεκτή απ την Διοίκηση/ΥΠΑ με σκοπό την αντικατάσταση του ΠΔ 304/1996 που αφορά την εκπαίδευση των AFISO. Τα χρονικά διαστήματα της εκπαίδευσης στην Οργανική Μονάδα πρέπει να αναφέρονται στο Νέο ΠΔ για να προστατεύονται από τροποποιήσεις της Διοίκησης και της οικίας Διεύθυνσης και να είναι συμβατά με την αυξανόμενη Εναέρια Κυκλοφορία, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των πτήσεων.
  • Άμεσες προσλήψεις τόσο για τα αεροδρόμια AFIS, τα υπόλοιπα περιφερειακά, όσο και τις υπηρεσίες των Αθηνών (ΚΕΠΑΘΜ/Α3, Δ5). Κανένα αεροδρόμιο με έναν υπάλληλο, καμιά βάρδια κενή.
  • Να επικρατήσει ισονομία με τους άλλους κλάδους της Αεροναυτιλίας αναφορικά με την σύνδεση του πιστοποιητικού Υγείας και τις πρόσθετες αμοιβές, εφαρμόζοντας τους νόμους που διέπουν τον ισχύοντα οργανισμό της ΥΠΑ.
  • Να αποσυρθεί η τροπολογία που επιδοτεί την Υπηρεσία AFIS με εισόδημα που αφαιρείται από τις αποδοχές των υπολοίπων, βαπτίζοντάς το «κίνητρο». Εφαρμογή της νομοθεσίας για την ακέραια κατανομή του μηνιαίου επιδόματος του Eurocontrol και στον κλάδο μας, όπως και στους υπόλοιπους κλάδους της Αεροναυτιλίας (ΕΕΚ, ATSEP) με απόδοση 5%, ακέραια κατανομή και επίδομα AFIS 50%, για να γίνει κίνητρο προσέλκυσης προσλήψεων-μετατάξεων στον κλάδο.

Πηγή: ethnos.gr

Διαβάστε ακόμη στο ethnos.gr

ΣΥΡΙΖΑ: Καλεί Μητσοτάκη και Γεραπετρίτη στην Προανακριτική - Διευρυμένο «κατηγορητήριο» θέλει στην πρόταση δυσπιστίας

Χρήσιμος οδηγός για γονείς: Η προθεσμία για τις αιτήσεις εγγραφής στα δημόσια νηπιαγωγεία, η διαδικασία, τα δικαιολογητικά

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 5/03

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

τυριά
Το καλύτερο τυρί για απώλεια βάρους
Το τυρί αποτελεί μια από τις πιο αγαπημένες τροφές παγκοσμίως, με ιστορία που ξεπερνά τα 4.000 χρόνια. Ωστόσο, ποιο είναι το πιο υγιεινό τυρί που...
Το καλύτερο τυρί για απώλεια βάρους
stafilia-575x262.jpg
Σταφύλια: Το Φρούτο που υποστηρίζει τη μυϊκή υγεία και νεότητα
Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Foods υποστηρίζει ότι ένα αγαπημένο φρούτο, τα σταφύλια, μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη για...
Σταφύλια: Το Φρούτο που υποστηρίζει τη μυϊκή υγεία και νεότητα