Η αποκάλυψη των ηχητικών ντοκουμέντων από τις συνομιλίες εργαζομένων του σιδηρόδρομου λίγο πριν το δυστήχημα στα Τέμπη, προκαλεί ανατριχίλα και φέρνει στο φως σοκαριστικές αδυναμίες στη λειτουργία του συστήματος. Η εκπομπή Live News παρουσίασε σήμερα, 18 Μαρτίου 2025, τις συνομιλίες που καταγράφηκαν τις τελευταίες ώρες πριν τη φονική σύγκρουση της 28ης Φεβρουαρίου 2023, οι οποίες αποκαλύπτουν πλήρη ασυνεννοησία μεταξύ των εργαζομένων, καθώς και σοβαρές βλάβες και ακατάλληλες πρακτικές στη διαχείριση των τρένων.
Στα ηχητικά ντοκουμέντα, ακούγεται η πλήρης ανικανότητα των σταθμαρχών και του ρυθμιστή του σιδηροδρομικού δικτύου να εντοπίσουν το που βρισκόταν το επιβατικό τρένο Intercity 62, το οποίο ξεκίνησε το ταξίδι του από την Αθήνα. Κανείς δεν ήξερε την ακριβή θέση του τρένου, γεγονός που εντείνει την εικόνα της σύγχυσης και της αδιαφορίας που επικρατούσε στο σύστημα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι συνομιλίες δείχνουν μια προσπάθεια να "διορθωθεί" η κατάσταση με αναγκαστικές και επικίνδυνες πρωτοβουλίες, όπως η απόφαση να στείλουν το Intercity «ανάποδα» σε ένα δίκτυο που ήδη λειτουργούσε με σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα. Επιπλέον, οι συνομιλίες δεν λείπουν από αστεία και αδιαφορία, την ώρα που τρένα γεμάτα επιβάτες βρίσκονταν σε κίνδυνο.
Η εικόνα της πλήρους αποδιοργάνωσης και ανικανότητας των υπευθύνων, που προκύπτει από αυτά τα ηχητικά ντοκουμέντα, είναι σοκαριστική. Εξαιτίας αυτής της ασυνεννοησίας και των ανεπαρκών μέτρων ασφαλείας, εκατοντάδες ζωές χάθηκαν στην τραγωδία των Τεμπών, με την ελληνική κοινωνία να παραμένει συγκλονισμένη από τις αδικαιολόγητες παραλείψεις που συνέβαλαν στην καταστροφή.
Η δημοσιοποίηση αυτών των στοιχείων φέρνει στο προσκήνιο τις εγκληματικές παραλείψεις και αδυναμίες του σιδηροδρομικού δικτύου, δίνοντας έναν αποκαλυπτικό λόγο για την ανάγκη να αποδοθούν ευθύνες για την τραγωδία.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Γιώργο σε πόση ώρα θα είναι το 62 σε εσένα;
Σταθμάρχης: Που ξέρω ρε Γιάννη, ε Παντελή τώρα πρέπει να πλησιάζει Δομοκό τώρα. Τι θες, τι θες; Τι να το κάνω; Να το διώξω Λάρισα;
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Όχι, θα το κρατήσεις εκεί.
Σταθμάρχης: Ναι, αυτό λέω.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Θα το κρατήσεις και θα γίνει εκεί και αλλαγή των τέτοιων.
Σταθμάρχης: Ξέρω ρε Παντελή, ξέρω που είναι η κάθοδος, μονή γραμμή έχουμε.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Έγινε; Φεύγει το 62 από την κάθοδο.
Σταθμάρχης: Ναι.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Η άποψή σου είναι να διώξουμε αμέσως το σωληνάδικο; Να κρατήσουμε και τους Πόρους ανοιχτούς;
Σταθμάρχης: (γέλια) Το σωληνάδικο; Δεν ξέρω τι σου έχει πει η Λάρισα.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Γιατί;
Σταθμάρχης: Πού να ξέρω; Τι σου έχει πει η Λάρισα;
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Καλά έγινε, καλά. Ας γίνει αυτό πρώτα.
Σταθμάρχης: Έχει άλλα δύο τρένα εκεί, δεν ξέρω τι κάνει.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ναι, εσύ φεύγεις ή θα μείνεις κι’ άλλο;
Σταθμάρχης: Α… τώρα Παντελή, τι να κάνω και εγώ δεν ξέρω τι να κάνω. Να φύγω; Τι να αφήσω τον πιτσιρικά εδώ;
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Έγινε.
Σταθμάρχης: Α, τώρα γ… τώρα δεν είναι δουλειές αυτές.
«Μη σκας για τίποτα»
Μόλις λίγες ώρες πριν συγκρουστούν μετωπικά το επιβατικό τρένο και η εμπορική αμαξοστοιχία το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, όταν 57 άνθρωποι έχασαν τραγικά τη ζωή τους στα Τέμπη, οι υπεύθυνοι που επιτηρούσαν την πορεία του μοιραίου ταξιδιού, ακούγονται να ασχολούνται με όλα τα λάθος πράγματα που αφορούσαν τον σιδηρόδρομο.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Γίνεται της π@@@@ς το κάγκελο.
Σταθμάρχης: (γέλια) Ε, το ξέρω.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Τι το ξέρεις; Άκου να σου πω.
Σταθμάρχης: Έλα.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Μέχρι τώρα έχει 84 λεπτά (καθυστέρηση) το 63.
Σταθμάρχης: Ναι.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ναι.
Σταθμάρχης: Για πες μου τώρα, επειδή γι’ αυτό σε πήρα. Πάρε ένα τηλέφωνο σε παρακαλώ εκεί στην Hellenic, να διώξουμε το 2537 τουλάχιστον. Γιατί το…
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Τα έχουνε χαμένα γιατί έχουν πολλά τρένα αυτοί τώρα. Για κλείσε όμως, θα μάθω.
Η κατάσταση ήταν εκτός ελέγχου και κανείς, όπως διαπιστώθηκε, κανείς δεν ήξερε ποιος είναι υπεύθυνος να την διαχειριστεί. Τρένα χαλούσαν, σταθμάρχες δεν υπήρχαν για να καλύψουν όλες τις βάρδιες και οι κλειδούχοι ήταν δυσεύρετοι.
Σταθμάρχης: Κύριε Δημήτρη αυτό επιτέλους έφυγε από εδώ, τώρα 22:40.
Σταθμάρχης 1: Μη σκας για τίποτα.
Σταθμάρχης 2: Καλέ, λαχτάρισα, λέω δεν θα φύγω ποτέ από εδώ. Εδώ μέσα θα πεθάνω σήμερα. Τι είναι αυτό το χάλι; Πόσα χαλασμένα τρένα να αντέξω η γυναίκα;
Σταθμάρχης 1: Και που είσαι ακόμα.
Σταθμάρχης 2: (γέλια)
Σταθμάρχης 1: Μέχρι να φύγετε στη σύνταξη φαντάσου τι έχεις να ζήσεις ακόμη.
Σταθμάρχης 2: Αχ, Θεέ μου μη μου λέτε τέτοια.
Σταθμάρχης 1: Οι αλήθειες είναι.
Σταθμάρχης 2: Αφήστε με να ηρεμήσω (γέλια)
Οι υπάλληλοι παίρνουν πρωτοβουλίες και… πειραματίζονται.
Για παράδειγμα, ο κλειδούχος που ακούγεται στο ηχητικό ντοκουμέντο, αποφάσισε μόνος του να αλλάξει τη κατεύθυνση των γραμμών, για να ελέγξει αν λειτουργούν. Χωρίς καμιά οδηγία ή εντολή.
Σταθμάρχης Λάρισας: Βασίλη…
Κλειδούχος: Έλα ρε Κωστάκη λέγε.
Σταθμάρχης Λάρισας: Άμα το ξεκλειδώσεις θα κάνουμε μια δοκιμή;
Κλειδούχος: Θα κάνουμε ρε, γιατί να μην κάνουμε. Αυτό το έκανα προηγουμένως και σου αναβόσβησε.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ξέρω σε κουράζω αλλά θέλω να είμαστε έτοιμοι, θα χρειαστούμε για πολλά τρένα.
Κλειδούχος: Το ξέρω, το ξέρω, εγώ το έκανα από μόνος μου προτού μου το πεις εσύ.
Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι Βασίλη, ναι, εννοείται. Και μετά θα κάτσεις εκεί στην καφετέρια απέναντι, θα παραγγείλεις καφεδάκι και θα «παίζεις» εκεί.
Κλειδούχος: Έτσι θα γίνει ρε Κώστα, δεν γίνεται αλλιώς.
Σταθμάρχης Λάρισας: Να πάρω τον μέγα προϊστάμενο να σου βρει βοηθό κλειδούχο;
Κλειδούχος: Όχι, όχι εγώ δεν θέλω τέτοια πράγματα.
«Στέλνω τρένο ανάποδα – Θέλω τη συνεργασία σας»
Όπως αποκαλύπτεται, εκείνη τη μοιραία ημέρα είχαν γίνει πολλές μονοδρομήσεις καθώς υπήρχαν πολλά προβλήματα με τα τρένα.
Ωστόσο, όταν τα τρένα πηγαίνουν ανάποδα υπάρχει μία συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθείται.
Στο ηχητικό που παρουσιάζει η εκπομπή φαίνεται πως ο σταθμάρχης ενημερώνει πως ένα τρένο μπαίνει ανάποδα ώστε να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των σταθμαρχών. Μία διαδικασία που θα έπρεπε να γίνεται κάθε φορά που ένα τρένο μπαίνει ανάποδα.
Σταθμάρχης 1: Έλα Νίκο.
Σταθμάρχης 2: Για πες.
Σταθμάρχης 1: Λοιπόν, θα δώσεις γραμμή στην Ελένη.
Σταθμάρχης 2: Ναι.
Σταθμάρχης 1: Θα δώσεις γραμμή ελεύθερη, μονή γραμμή καθόδου έτσι;
Σταθμάρχης 2: Ναι, ναι, ναι.
Σταθμάρχης 1: Το έχω εδώ το τρένο και το στέλνω ανάποδα.
Σταθμάρχης 2: Oκ.
Σταθμάρχης 1: Το νου σου έτσι;
Σταθμάρχης 2: Ναι, ναι, ναι.
Σταθμάρχης 1: Δεν υπάρχει τίποτα τώρα. Μόνο αυτό να έρθει. Εντάξει Νίκο;
Σταθμάρχης 2: Έγινε, ναι, ναι.
Σταθμάρχης 1: Έγινε; Θέλω την συνεργασία σας τώρα. Είναι σοβαρό αυτό δεν είναι απλό.
Σταθμάρχης 2: Ναι, ναι έγινε.
ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΒΙΝΤΕΟ:
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/03
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση