Ο κλάδος των προϊόντων ταχείας κατανάλωσης (FMCG) βρίσκεται σε έναν σταυροδρόμι για το 2025, με τις επιχειρήσεις να προβλέπουν μια ήπια ανάπτυξη της τάξεως του 2% έως 5%. Παρά την αισιοδοξία αυτή, τα δεδομένα που προκύπτουν από την πρόσφατη έρευνα της Nielseniq φέρνουν στο φως ένα διαφορετικό τοπίο για τον καταναλωτή. Στην πραγματικότητα, οι αναμενόμενοι ρυθμοί ανάπτυξης συγκρούονται με την ανησυχία των Ελλήνων πολιτών για την οικονομική τους κατάσταση, με το 52% να δηλώνει ότι η οικονομία https://www.alfavita.gr/koinonia/471971_mpoikotaz-stin-agora-stis-15-martioy-kalesma-gia-apohi-apo-agores-logo-akribeiasτους έχει χειροτερέψει, και μόλις το 14% να αναφέρει βελτίωση.
Αν και τα σούπερ μάρκετ καταγράφουν αύξηση πωλήσεων και εσόδων, η αίσθηση της σταθερότητας που προβλέπουν οι προμηθευτές δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζεται στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων. Πάνω από το 60% των καταναλωτών δηλώνει ανησυχία για τις αγορές του, με μόνο το 37% να αισθάνεται «σχετικά άνετα» με τα οικονομικά του, πολύ χαμηλότερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο του 59%.
Η εξέλιξη των τιμών στα βασικά αγαθά και η αύξηση του κόστους ζωής
Αν παρατηρήσουμε τα παραδείγματα των βασικών προϊόντων, η κατάσταση γίνεται πιο ξεκάθαρη. Το γάλα, για παράδειγμα, που πριν από δύο χρόνια κόστιζε περίπου 1,10€, έχει φτάσει στα 1,30€, σημειώνοντας αύξηση 9%-12%. Παράλληλα, το ψωμί που κόστιζε 0,80€ πριν δύο χρόνια, τώρα κοστίζει 0,95€, σημειώνοντας αύξηση 12%. Το ελαιόλαδο, το οποίο πριν δύο χρόνια ήταν στα 4,00€, έχει φτάσει να κοστίζει 4,70€, με αύξηση 18%.
Αυτές οι αυξήσεις ενδέχεται να φαίνονται μικρές μεμονωμένα, αλλά όταν αθροιστούν στην καθημερινότητα του καταναλωτή, έχουν σημαντική επίδραση στην τσέπη του. Και αυτό δεν αφορά μόνο τα βασικά αγαθά. Ταυτόχρονα, τα σούπερ μάρκετ βλέπουν αύξηση εσόδων 6% από τις αρχές του 2025, με αύξηση 4,1% στους όγκους πωλήσεων, γεγονός που υποδεικνύει ότι η κατανάλωση συνεχίζεται, αλλά όχι με τον ίδιο ενθουσιασμό που παρατηρείται σε πιο σταθερές οικονομικές περιόδους.
Η αίσθηση της σταθερότητας και της ανάπτυξης στην αγορά FMCG παραμένει, ωστόσο η πραγματικότητα για τους καταναλωτές είναι πολύ πιο περίπλοκη. Η αύξηση των πωλήσεων δεν σημαίνει απαραίτητα και αύξηση της ευημερίας. Το 52% των Ελλήνων καταναλωτών αναφέρει ότι η οικονομική τους κατάσταση έχει επιδεινωθεί, και μόνο το 14% δηλώνει ότι τα πράγματα βελτιώνονται. Αυτό δείχνει πως, παρά την οικονομική ανάπτυξη στον κλάδο, οι Έλληνες καταναλωτές αντιμετωπίζουν τα δικά τους οικονομικά βάρη.
Η εντύπωση ότι οι άνθρωποι «κόβουν» δαπάνες για να ανταποκριθούν στις αυξήσεις τιμών είναι διάχυτη. Η ανησυχία για το μέλλον, ταυτόχρονα με την αβεβαιότητα για την αγορά, αφήνει πίσω το αίσθημα της σιγουριάς και της ευημερίας που συνήθως χαρακτηρίζει τις αγορές όταν υπάρχει ανάπτυξη.
Η συναισθηματική αντίφαση μεταξύ της ανάπτυξης και των καθημερινών δυσκολιών του καταναλωτή αποτυπώνεται καθαρά. Παρά την ανάπτυξη στον κλάδο, η πίεση που νιώθουν οι καταναλωτές και οι δυσκολίες της καθημερινής ζωής παραμένουν αμείλικτες. Η πραγματική οικονομική «ευημερία» φαίνεται να απέχει πολύ από την επιτυχία των επιχειρήσεων.
Το ερώτημα που ανακύπτει είναι αν το μοντέλο ανάπτυξης του κλάδου των FMCG, το οποίο βασίζεται κυρίως στην αύξηση των πωλήσεων και την ανθεκτικότητα στις αυξήσεις τιμών, μπορεί να αντέξει στην πίεση της καθημερινότητας των πολιτών. Οι ελαφριές αυξήσεις στα έσοδα των επιχειρήσεων δεν φαίνεται να είναι αρκετές για να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ του επιχειρηματικού κλάδου και των καταναλωτών που συνεχώς περιορίζουν τα έξοδά τους.
Η πραγματική πρόκληση για τον κλάδο είναι να βρει τρόπους να ενισχύσει την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή, προσφέροντας προϊόντα σε προσιτές τιμές και ενισχύοντας τη βιωσιμότητα των αγορών σε ένα τοπίο αβεβαιότητας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ