Τι απάντησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε ερώτηση δημοσιογράφου στο πλαίσιο συνέντευξής του στα «ΝΕΑ» για τους μισθούς των εκπαιδευτικών και κήρυγμα υπέρ των πανελλαδικών. «Τα παιδιά που πετυχαίνουν που αριστεύουν προέρχονται από όλα τα στρώματα της κοινωνίας Παιδιά από οικονομικά αδύναμες οικογένειες μπαίνουν σε πολύ καλές σχολές και αποκτούν προοπτική για ένα λαμπρό μέλλον.»
Αναλυτικά η ερώτηση και η απάντηση:
«Δημοσιογράφος: Επιτρέψτε μου να σας πω και εγώ μία ιστορία μελαγχολική. Τρώγοντας τις προάλλες σε μια πιτσαρία στο Παγκράτι έπιασα την κουβέντα με έναν σερβιτόρο και έμαθα ότι είναι καθηγητής Πληροφορικής στο Δημόσιο. Ο μισθός του λιγότερο από χίλια ευρώ καθαρά τον αναγκάζει να δουλεύει στο εστιατόριο για να συμπληρώνει. Αναρωτιέμαι με τι δυνάμεις πηγαίνει κάθε πρωί στο σχολείο; Το ίδιο θα αναρωτιόμουν εάν έκανε τα απογεύματα ιδιαίτερα μαθήματα τα οποία θα πλήρωναν οι γονείς των μαθητών από το υστέρημα τους.
Κ. Μητσοτάκης: Στο λύκειο οδεύοντας προς τις Πανελλαδικές Εξετάσεις σχεδόν όλα τα παιδιά αναζητούν φροντιστηριακή υποστήριξη. Πρόκειται για μεγάλο δομικό πρόβλημα. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή εύκολη απάντηση στο πώς μπορούμε να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά το Λύκειο κρατώντας ταυτόχρονα και τον θεσμό των Πανελλαδικών στον οποίο εγώ επιμένω πάρα πολύ. Παρά το πρόσθετο κόστος για τις οικογένειες οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ένας αδιάβλητος αξιοκρατικός και αποτελεσματικός μηχανισμός ένας ιμάντας κοινωνυχής κινητικότητας.
Τα παιδιά που πετυχαίνουν που αριστεύουν προέρχονται από όλα τα στρώματα της κοινωνίας Παιδιά από οικονομικά αδύναμες οικογένειες μπαίνουν σε πολύ καλές σχολές και αποκτούν προοπτική για ένα λαμπρό μέλλον. Στο εξωτερικό δεν είναι έτσι πλέον. Στην Αμερική τα κορυφαία πανεπιστήμια ουσιαστικά αναπαράγουν τις ελίτ.»
«Ξέχασε» τις υποσχέσεις για αυξήσεις
Να θυμίσουμε ότι μέχρι τις προηγούμενες εκλογές του Μάη διακήρυττε: «Ναι, πιστεύω ότι μία από τις μεγάλες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε στη δεύτερη τετραετία θα αφορά το μισθολόγιο δημοσίων υπαλλήλων γιατρών και καθηγητών.». Προσθέτοντας: «Ζητάμε πολλά από τους καθηγητές και τους δασκάλους μας και δίνουμε λίγα».
Στην ίδια ρότα και η Ν. Κεραμέως
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως μίλησε το Σάββατο 29 Απριλίου 2023 στο Kontra News: «Είναι γεγονός ότι έχουμε αυξήσει τις απαιτήσεις στο σχολείο το οποίο έχει γίνει πιο απαιτητικό για όλους, έχουμε "ανεβάσει τη μπάρα" για να το πούμε πιο απλά και κάτι το οποίο έχουμε να κάνουμε τώρα είναι να αυξήσουμε τις αποδοχές των εκπαιδευτικών, οι οποίες είναι παγωμένες για πάρα πολλά χρόνια και είναι δέσμευση του Πρωθυπουργού η αύξηση των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων και η πρώτη κατηγορία είναι οι εκπαιδευτικοί. Οφείλουμε να αμείβουμε τους εκπαιδευτικούς καλύτερα και θα είναι η προτεραιότητα της επόμενης τετραετίας εφόσον φυσικά εκλεγούμε. Το νέο μισθολόγιο θα ισχύσει από 01.01.2024.»
Κοροϊδία!
Ισχύει πάντα μην πιστεύετε αυτά που λένε, αλλά αυτά που κάνουν. Και ο Κ. Μητσοτάκης και ιοι κυβερνήσεις του κόμματός του και των άλλων κομμάτων εξουσίας καθηλώνουν διαχρονικά τους εκπαιδευτικούς με μισθούς φτώχειας.
Στην Ελλάδα του 2022 υπάρχουν εκπαιδευτικοί που διδάσκουν και μετακινούνται ακόμα και σε 6 – 7 σχολεία και από το ένα χωριό στο άλλο διανύοντας ατέλειωτα χιλιόμετρα! Για ένα γλίσχρο μισθό που ισοδυναμεί μόλις με το 19% του συναδέλφου του στο Λουξεμβούργο ή το 53% στην Κύπρο και το 58% του μέσου όρου των χωρών της Ευρώπης.
Το «οβολόν τους για να ξεπεραστεί η κρίση» τον έχουν καταθέσει και με το παραπάνω οι εκπαιδευτικοί. Οι εκπαιδευτικοί, όπως και άλλοι κλάδοι εργαζομένων, εδώ και 12 χρόνια ζουν με πετσοκομμένους κατά 40%, μισθούς, έχουν υποστεί περικοπές επιδομάτων, δώρων και ο μισθός των νεοδιόριστων καταβυθίστηκε στα 750 ευρώ! Με συντάξεις στα τάρταρα, με τον εφιάλτη συνταξιοδότησης ύστερα από 40 χρόνια εργασίας στα 62 ή στα 67. Έχουν χάσει πάνω από το 20% της αγοραστικής δύναμης τους, μόνο τους τελευταίους μήνες από τις αυξήσεις στα βασικά είδη ευρείας κατανάλωσης, τη θέρμανση και το ρεύμα, πληρώνοντας βαρύ τίμημα της «πράσινης» ενέργειας και των ιδιωτικοποιήσεων!
Σύνδεση μισθού με την «αξιολόγηση»
Η αξιολόγηση αντιστοιχεί με το νέο μοντέλο εργασιακών σχέσεων, το μοντέλο της ευέλικτης και ανασφαλούς εργασίας, που είναι απόρροια της αποδόμησης του «κράτους - πρόνοιας» και την επιστροφή σε μεσαιωνικού τύπου ρυθμίσεις για τα εισόδημα, τη σύνταξη, τις εργασιακές σχέσεις.
Είναι γνωστό ότι για τους νεοδιόριστους έχει παγώσει παράνομα και αυθαίρετα η μονιμοποίησή τους που εξαρτάται και συνδέεται από την αξιολόγησή τους. Εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε ότι αντίστοιχη σχέση της αξιολόγησης θα υπάρχει και για τους μόνιμους. Βλέπε μισθολογικές ποινές αν κριθείς δύο φορές ανεπαρκής, ακόμα και απόλυση με βάση τον Υ.Κ. αν κριθείς πάνω από δύο φορές ανεπαρκής. Στην παράγραφο 4 του άρθρου 8 του ν. 4024/2011(ΦΕΚ Α 226)» για το ενιαίο μισθολόγιο που προβλέπεται: «Οι υπάλληλοι που περιλαμβάνονται σε πίνακα μη προακτέων στερούνται του δικαιώματος για προαγωγή για τα επόμενα δυο (2) έτη».
Χτυπιέται ανοικτά το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά. Όσο και αν το υπουργείο προσπαθεί να καθησυχάσει για την ατομική αξιολόγηση των νεοδιόριστων, στην πράξη αμφισβητείται η μονιμότητα τους! Και αυτό «ανοίγει» τον δρόμο και για τους υπόλοιπους. Η ίδια η πραγματικότητα δείχνει ότι η αξιολόγηση είναι εργαλείο για να χτυπηθεί και η μονιμότητα. Αξιολόγηση σημαίνει μισθολογική καθήλωση. Είπε ο Κ. Μητσοτάκης ότι στο δημόσιο τομέα, δηλαδή και στην εκπαίδευση, η αξιολόγηση θα συνδεθεί με αυξήσεις μισθών για τους λίγους προφανώς που θα αξιολογούνται ως «άριστοι». Ενώ, οι υπόλοιποι θα τιμωρούνται με μισθολογική καθήλωση που σε συνθήκες πληθωρισμού ισοδυναμούν με μείωση μισθού.
Ταξική λαιμητόμος η ΕΒΕ και οι πανελλαδικές!
Η αλήθεια είναι ότι η «ιερή αγελάδα» των εξετάσεων που τόσο πολύ λατρεύουν τα κοινοβουλευτικά κόμματα -παρά τις μικρές ή μεγάλες διαφορές τους και αυτή η λατρεία μεταδίδεται με τα ΜΜΕ σε όλη την κοινωνία, είναι θεσμός ψυχοφθόρος, πνευματοκτόνος που εν τέλει μετατρέπει τις κοινωνικές ανισότητες σε εκπαιδευτικές. Πίσω από τους μύθους των «ίσων ευκαιριών» και του «αδιάβλητου» των εξετάσεων, ας μη μας διαφεύγει η ουσία. Όσο υπάρχει ο κλειστός αριθμός εισακτέων, «numerus clausus», τόσο οι εξετάσεις θα λειτουργούν ως μηχανισμοί ταξικής επιλογής ευνοώντας τους μαθητές από τις προνομιούχες τάξεις και αποκλείοντας τους «άλλους».
Το 2022 έμειναν εκτός εισαγωγής στα ΑΕΙ περίπου 40.000 παιδιά και λόγω της εφαρμογής της ΕΒΕ. Πέρασαν το κατώφλι των ΑΕΙ τα ⅔ των παιδιών που έδιναν εξετάσεις.
Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το νόμο Κεραμέως (4777/17-2-2021, άρθρο 4Β), προϋπόθεση για να συμμετάσχει κάποιος υποψήφιος στη διαδικασία επιλογής για τις σχολές και τα τμήματα των Πανεπιστημίων είναι η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση. Κοντολογίς, για να αποκτήσει απλά κάποιος υποψήφιος δικαίωμα συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει σημειώσει βαθμολογική επίδοση τουλάχιστον ίση με την χαμηλότερη ΕΒΕ (δηλαδή αυτή με συντελεστή το 0,8).
Η θέσπιση της ΕΒΕ από το 2021 είναι ένα επιπλέον μεγάλο για τους υποψηφίους, κυρίως των ασθενέστερων τάξεων και στρωμάτων και των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας. Υπολογίζεται ότι περίπου 1 στους 3 υποψηφίους αποκλείεται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση λόγω της ΕΒΕ που λειτουργεί σαν ταξική λαιμητόμος.
Η θέσπιση της ΕΒΕ από το 2021 είναι ένα επιπλέον μεγάλο εμπόδιο για τους υποψηφίους, κυρίως των ασθενέστερων τάξεων και στρωμάτων και των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας. Το 2021 περίπου 22.500 υποψήφιοι ακόμα και με πολύ καλές βαθμολογίες (πάνω από 18.000 μόρια!!!) έμειναν εκτός λόγω ΕΒΕ. Το 2022 σε σύνολο 99.305 υποψηφίων οι 37.623 περίπου οι τέσσερις στους δέκα έμειναν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για να γεμίσουν τις δεξαμενές της πελατείας των ιδιωτικών ΙΕΚ και Κολλεγίων
Ένα μέτρο που καταδεικνύει άμεσα την τοξικότητά του, γιατί αυτοί που μένουν εκτός ΑΕΙ, εκτός από μερικές κραυγαλέες περιπτώσεις, είναι παιδιά των οικονομικά αδύναμων κοινωνικών τάξεων, παιδιά που κατάγονται από χαμηλά κοινωνικά οικονομικά στρώματα και δεν μπόρεσαν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό του συστήματος εισαγωγής.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι περίπου το 1/3 των υποψηφίων δεν θα μπορέσει να δηλώσει καμία σχολή και θα πάρει την άγουσα για τα ΙΕΚ. «Να ‘ναι καλά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής» και τα κολέγια που θα αβγατίσουν την πελατεία τους. Το σλόγκαν: Με 8.000 μόρια δεν χωράς στο δημόσιο ΑΕΙ, με 8.000 ευρώ «χωράς και παραχωράς» στο κολέγιο.
* Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» του Εκπαιδευτικού Ομίλου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη