Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Το ΔΣ της Ένωσής μας, σας εκφράζει με την παρούσα τις έντονες ανησυχίες του για την πορεία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Κύριε Υπουργέ, οι καλοπροαίρετες προσπάθειες του ΥΠ.Π.Ε.Θ. για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όπως η επαναφορά των καθηγητών που ήταν σε διαθεσιμότητα, η θεσμοθέτηση εισαγωγής στα πανεπιστήμια σε ποσοστό 1%, οι επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις, η κάλυψη των εξόδων μετακίνησης κ.α. είχαν μικρή απήχηση στους μαθητές και τους γονείς. Αυτό πιθανόν συμβαίνει λόγω της εικόνας ότι η κυβέρνηση διάκειται εχθρικά προς την Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ που περιλαμβάνουν την κατάργηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από το σχολικό δίκτυο, οι συζητήσεις για το τετραετές Γυμνάσιο και το «Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης», οι διαρκείς τροποποιήσεις του πλαισίου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ενισχύουν τη σχετική εικόνα. Το αποτέλεσμα είναι τα θετικά μέτρα να μην φέρνουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Οι μαθητές στη μεγάλη πλειονότητά τους όταν τελειώνουν το Γυμνάσιο κατευθύνονται προς το ΓΕ.Λ., άσχετα από τον αντιληπτικό τους τύπο και το μαθησιακό τους προφίλ. Αυτό ζημιώνει τους ίδιους αλλά και την αποδοτικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος γενικά. Από την εμπειρία άλλων ευρωπαϊκών χωρών γνωρίζουμε ότι οι φυσιολογικές αναλογίες είναι αντίστροφες από τις υπάρχουσες στη χώρα μας.
Το πρόβλημα ενισχύεται από βεβιασμένες ρυθμίσεις για τα ΕΠΑ.Λ. όπως η κατάργηση ολιγομελών τμημάτων στη Β΄ και τη Γ΄ τάξη, που οδήγησε επίσης στη μετακίνηση μαθητών, την αναγκαστική παρακολούθηση τομέων που δεν επιθυμούν, τη διακοπή της φοίτησης ή τη μεταγραφή στο Β΄ έτος του ΓΕ.Λ.
Παρότι η ύπαρξη ολιγομελών τμημάτων αποτελεί πρόβλημα, υπάρχουν δύο σημαντικά σημεία που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη:
Όσο ο αριθμός των μαθητών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι μειωμένος είναι αναπόφευκτο να υπάρχουν ολιγομελή τμήματα. Εάν θέλουμε να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες των μαθητών και να διατηρήσουμε «στιβαρά» τμήματα ειδικοτήτων είναι απαραίτητο η ειδικότητα να δίνεται στη Β΄ τάξη. Ο χωρισμός των τομέων σε ειδικότητες στη Γ΄ τάξη θα δημιουργήσει μεγαλύτερη αναστάτωση το επόμενο σχολικό έτος.
Η ύπαρξη ολιγομελών τμημάτων σε μια μεταβατική περίοδο δεν δείχνει κάτι για την εξέλιξη του συστήματος, η κατάργησή τους όμως την επηρεάζει αρνητικά.
Η λύση για τα ολιγομελή τμήματα των ΕΠΑ.Λ. δεν είναι η κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων αλλά η μεγαλύτερη προσέλευση μαθητών, ώστε να μην υπάρχουν ολιγομελή. Για να συμβεί αυτό, το οποίο είναι και δέσμευση προς τους θεσμούς δηλ. η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, θα πρέπει να μειωθεί η ροή μαθητών από το Γυμνάσιο προς το ΓΕ.Λ. και να αυξηθεί αντίστοιχα προς το ΕΠΑ.Λ. Αυτό χρειάζεται γενναία πολιτική απόφαση διότι οι συντεχνιακές και ιδεοληπτικές αγκυλώσεις είναι πολλές στη χώρα μας, τις οποίες πληρώνει ακριβά η νέα γενιά. Χρειάζεται επίσης να δημιουργηθεί εμπιστοσύνη για τις προθέσεις στους γονείς των υποψήφιων μαθητών.
Η Ε.Ε.Τ.Ε.Κ. στα πλαίσια του εθνικού διαλόγου για την παιδεία είχε καταθέσει τις θέσεις της για τα ΕΠΑ.Λ. και είχε διατυπώσει την αντίθεσή της για την κατάργηση της ειδικότητας στη Β΄ τάξη, τόσο για λόγους πλημμελούς τεχνολογικής κατάρτισης όσο και για λόγους κατάργησης τομέων, ειδικοτήτων και μετακίνησης μαθητών.
Εκ μέρους του ΥΠ.Π.Ε.Θ. διατυπώθηκε η άποψη ότι δεν θα δημιουργηθούν προβλήματα, ότι οι μετακινήσεις θα είναι ελάχιστες και θα γίνουν σε σχολεία που έχουν «την ίδια αυλή». Δυστυχώς όμως οι μετακινήσεις είναι πολλές και γίνονται σε «πολλές αυλές».
Εκτιμούμε ότι η βιαστική αντιμετώπιση προβλημάτων της στιγμής καθυστερεί τη λύση βασικών και χρονιζόντων προβλημάτων. Προτείνουμε να επανεξετάσετε την κατάσταση στην Επαγγελματική Εκπαίδευση κάτω από το πρίσμα της ποιοτικής και ποσοτικής αναβάθμισής της και όχι με στόχο την κατάργησής της από το σχολικό δίκτυο και τη μεταφορά της μετά το Λύκειο σε προαιρετική βάση.
Ελπίζουμε να αναζητήσετε εποικοδομητικές και μακράς πνοής λύσεις.
Με τιμή
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος O Γραμματέας
Κων. Αδριανουπολίτης Παναγιώτης Μακρυγιάννης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη