Όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, ο χώρος της τυπικής ιδιωτικής εκπαίδευσης δεν είναι ομοιόμορφος. Ένα μόνο τμήμα του αφορά ιδιωτικά σχολεία των οποίων ιδιοκτήτης είναι φυσικό πρόσωπο. Η πλειονότητα, όμως, των ιδιωτικών σχολείων είναι εκπαιδευτήρια ειδικού καθεστώτος, ελέγχονται δηλαδή από ομάδες προσώπων, Πρεσβείες, εκκλησιαστικές ενώσεις κ.λπ. Κοινός τόπος, βέβαια, όλων είναι ότι δεν λειτουργούν αμιγώς ως επιχειρήσεις, αλλά εποπτεύονται από το κράτος σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 16 παρ. 8 του Συντάγματος.
Πιο συγκεκριμένα:
Υπάρχουν 92 Γυμνάσια-Λύκεια (και 6 μόνο Γυμνάσια) και 162 Δημοτικά.
Από αυτά:
1. ΚΑΘΟΛΙΚΑ ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (20 σχολεία)
2. ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΡΕΣΒΕΙΩΝ (15 σχολεία)
3. ΕΠΟΠΤΕΥΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ (12 σχολεία)
4. ΞΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ( 7 σχολεία)
5. ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΘΝΙΚΩΝ Ή ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ (6 σχολεία)
6. ΣΧΟΛΕΙΑ ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ (17 σχολεία)
7. ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (13 σχολεία)
Χαρακτηριστικό παράδειγμα απόλυσης με εκδικητικό χαρακτήρα είναι η απόλυση, μετά από 21 ολόκληρα χρόνια προϋπηρεσίας (και άριστη αξιολόγηση από τους υπεύθυνους του σχολείου – 1 χρόνο πριν την απόλυση της προτάθηκε διευθυντική θέση) της συναδέλφου Φ. Μπουλούτα από το Κολλέγιο Αθηνών, επειδή είχε το «θράσος» να παρατηρήσει κατά τη διάρκεια ενδοσχολικών εξετάσεων τον γιο του τότε πρωθυπουργού Αντ. Σαμαρά και ανιψιό του Προέδρου του Κολλεγίου Αλέξανδρου Σαμαρά.
Σήμερα ερχόμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με μια εξαιρετικά κρίσιμη υπόθεση, την απόλυση του εκπαιδευτικού Χότσικα Νιχάτ από το Ιδιωτικό Μειονοτικό Σχολείο Ξάνθης, επειδή, καθ’ ομολογία της ιδιοκτησίας του σχολείου, δεν έχει τα «ορθά» πολιτικά/ιδεολογικά φρονήματα. Ωστόσο τώρα (σε αντίθεση με την περίπτωση Μπουλούτα, όταν και επικρατούσε η απόλυτη απουσία εποπτείας της πολιτείας από την ιδιωτική εκπαίδευση με το καθεστώς Αρβανιτόπουλου) υπάρχει ο Ν. 4415/2016 που επιτρέπει στις εγχώριες αρχές να ελέγξουν τη νομιμότητα και την καταχρηστικότητα της καταγγελίας σύμβασης. Το αρμόδιο συμβούλιο έχει ήδη κρίνει ως παράνομη την απόλυση, αν και το σχολείο μέχρι στιγμής αρνείται να συμμορφωθεί με την απόφαση.
Αναρωτιέται εύλογα κανείς. Μήπως ανοίγει ο ασκός του Αιόλου με την απόλυση του εκπαιδευτικού Χότσικα Νιχάτ; Τι θα γίνει στα σχολεία που βρίσκονται υπό τον έλεγχο εκκλησιών/μοναστικών ταγμάτων (ορθόδοξα, καθολικά κ.λπ.); Τι θα γίνει σε σχολεία εθνικών κοινοτήτων (πχ αρμενικό, εβραϊκό σχολείο); Οι μη συμφωνούντες με το θρησκευτικό δόγμα, ή οι μη αρεστοί λόγω εθνότητας θα απολύονται; Μήπως από τα σχολεία που ελέγχονται από πολιτικά σώματα (πρεσβείες), ή ομάδες προσώπων (πχ αμερικάνικα σχολεία) θα «εκδιώκονται» εκπαιδευτικοί που έχουν «λανθασμένες» πολιτικές/κοινωνικές αντιλήψεις;
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ), με την ανάδειξη της υπόθεσης Χότσικα Νιχάτ γίνεται πιο εμφανής από ποτέ η αναγκαιότητα υπεράσπισης των ανθρώπινων και εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και της ακαδημαϊκής και πολιτικής αυτονομίας τους. Άρα καθίσταται ακόμη πιο κρίσιμη η υπεράσπιση του Ν. 4415/2016 που ακριβώς θωρακίζει τις θεμελιώδεις ελευθερίες και τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Σε περίπτωση επιστροφής στο πρόσφατο σκοτεινό παρελθόν της απορρύθμισης της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ο άνθρωπος που θα μπαίνει στην τάξη δεν θα είναι εκπαιδευτικός, αλλά ένας τρομοκρατημένος εργαζόμενος που δεν θα μπορεί να παρέχει αγωγή και να διδάσκει στους μαθητές του δημοκρατικές αξίες και την ανοχή στη διαφορετικότητα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη