Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης απέναντι στην κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων αποτελούν προσπάθεια ενοχοποίησης των εκπαιδευτικών και των μαθητών.
H εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων δεν έτυχε καν πιλοτικής εφαρμογής και ο νόμος 4186 για τον τύπο του νέου λυκείου χρησιμοποίησε μόνον ορισμένα σημεία από το πόρισμα Μπαμπινιώτη, αν και το ίδιο αυτό κείμενο πρότεινε πρώτον ο νέος τύπος να εφαρμοσθεί πιλοτικά, δεύτερον, να αλλάξουν τα αναλυτικά προγράμματα, και τρίτον, να ενισχυθεί ο παιδευτικός χαρακτήρας του λυκείου.
Αντί τούτου, όμως, η αλλαγή του εξεταστικού συστήματος και η Τράπεζα Θεμάτων τι έκαναν;
Αύξησαν ή μείωσαν τη μαθητική διαρροή;
Υποβάθμισαν ή αναβάθμισαν τον μορφωτικό ρόλο του λυκείου;
Έκαναν το λύκειο να είναι μια προγύμναση για το πανεπιστήμιο ή όχι;
Μεγάλωσαν την προσφυγή των μαθητών στα φροντιστήρια ή όχι;
Η Τράπεζα Θεμάτων, εν τέλει, ήταν αυτή η αναγκαία κίνηση, με την οποία θα αναβαθμιζόταν η εκπαίδευση;
Η αντίδραση, η οποία υφίσταται αυτήν τη στιγμή απέναντι στην κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων ως εξεταστικού και όχι συμβουλευτικού θεσμού, αποτελεί προσπάθεια ενοχοποίησης των εκπαιδευτικών και των μαθητών, ότι καταβάλλουν ήσσονα προσπάθεια, και θεωρώρεί ότι η ταύτιση σε ένα σχολείο -το οποίο έχει χιλιάδες κενά σε ώρες σε εκπαιδευτικούς, έλλειψη σε ενισχυτικές δομές, έλλειψη βιβλιοθηκών, έλλειψη υποστηρικτικών θεσμών- της διδακτέας με την εξεταστέα ύλη, είναι αυτόματα παράγοντας αύξησης της ποιότητας του σχολείου.
Εδώ θα πρέπει να δει κανείς ακριβώς τι ενέργειες οφείλουν να γίνουν, έτσι ώστε με την αλλαγή των προγραμμάτων και τη στήριξη των εκπαιδευτικών δράσεων στο σχολείο, να αναβαθμιστεί η ποιότητά του.
Η συστηματική ώθηση μαθητών εκτός λυκείου δεν τους οδηγεί στην επαγγελματική εκπαίδευση αλλά στην κατάρτιση. Διότι και στην επαγγελματική εκπαίδευση η προηγούμενη κυβέρνηση κατήργησε πολλές σημαντικές ειδικότητες.
Έτσι παράγονταν απλώς «απασχολήσιμοι» και «καταρτήσιμοι» πολίτες, ευάλωτη λεία είτε στην ανεργία, όπως τη βιώνουμε στη χώρα μας είτε σε έναν τύπο εργαζόμενου, ο οποίος υποαμοίβεται, υποαπασχολείται και οδηγείται στην «ελαστική εργασία».
Οι μηχανισμοί αυτοί απομυζούν την ικμάδα του εκπαιδευτικού ρόλου του λυκείου, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των μαθητών και σπρώχνουν τους μαθητές στα φροντιστήρια. Είναι χαρακτηριστικό, ότι τα χρήματα που δαπανώνται από τις ελληνικές οικογένειες για την, πάσης φύσεως, εκπαίδευση, είχε αναφερθεί το 2008, ότι ήταν 5,5 δισ. €.
Η αλλαγή του εξεταστικού συστήματος με το παρόν νομοσχέδιο είναι ένα θετικό βήμα προς την κατεύθυνση άμβλυνσης του έντονου ταξικού χαρακτήρα του λυκείου και απαλλάσσει μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς από τη θηλιά ενός «εξετασιοκεντρικού» λυκείου.
Το νομοσχέδιο βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση καθώς οι δηλώσεις των Υπουργών -όπως και οι απόψεις που ακούστηκαν εδώ- συναινούν στο ότι η καταπολέμηση της βίας πρέπει να ξεκινά από το σχολείο.
Πέραν της νομοθεσίας και των όποιων θετικών πρωτοβουλιών λαμβάνει το Υπουργείο Αθλητισμού το φίλαθλο συναίσθημα οφείλει να διαμορφώνεται με προσπάθειες, που αφορούν την εκπαίδευση και η εφαρμογή τους έχει να κάνει με την παιδική και εφηβική ηλικία, έτσι ώστε οι νέοι να συνηθίζουν σε έναν συλλογικό και δημοκρατικό τρόπο λειτουργίας της αθλητικής δράσης.
Οι πρώτες παρεμβάσεις, που έχει κάνει το Υπουργείο Παιδείας, θεωρώ, ότι κινούνται σε θετική κατεύθυνση και, μάλιστα, ειδικά σε αυτά τα δύο ζητήματα. Ωστόσο, θα ήθελα να προτείνω -κι ας απαντήσει ο κ. Υπουργός- εάν, αύριο, στην ακρόαση φορέων εισέλθουν και διατάξεις, που αφορούν και άλλα ζητήματα εκπαίδευσης, να προσκληθεί η ΔΟΕ.
Η συνεχής διενέργεια εξετάσεων δεν είναι αυτή που θα αναβαθμίσει το εκπαιδευτικό σύστημα. Δικαιολογεί την ήσσονα προσπάθεια των κυβερνήσεων, όλο αυτό το διάστημα, έτσι ώστε να φτάσουν στο 1,8%, τον προϋπολογισμό για την Παιδεία και διατάξεις, οι οποίες είχαν αφανίσει την παιδαγωγική ελευθερία στα σχολεία, μέσα από την «αξιολόγηση-καρμανιόλα», που μόνο σκοπό της είχε τη δημιουργία δεξαμενής απολύσεων και κλίματος φόβου και χειραγώγησης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη