ΑΠΟΦΑΣΗ
Σχετικά με τις Νομικές ενέργειες για τη διεκδίκηση της περικοπής των αποδοχών μελών ΔΕΠ
Είναι γνωστό ότι με την υπ. αριθ. 4741/2014 απόφαση της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις του νόμου 4093/2012, με τις οποίες περικόπηκαν οι αποδοχές των πανεπιστημιακών καθηγητών. Η ίδια απόφαση όριζε το χρόνο δημοσίευσης της απόφασης δηλ. 30/12/2014 ως το χρονικό σημείο επελεύσεως των αποτελεσμάτων της αντισυνταγματικότητας του νόμου.
Με βάση τις επιταγές του συντάγματος και του νόμου, το Υπουργείο Οικονομικών αλλά και τα Πανεπιστήμια, έχουν υποχρέωση να συμμορφώνονται χωρίς καθυστέρηση προς την απόφαση του ΣτΕ. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση και τα πανεπιστήμια έχουν την υποχρέωση:
(α) να θεωρήσουν ως μη ισχύουσες τις ακυρωμένες μισθολογικές διατάξεις του ν. 4093/2012 και να προβούν στην κατάρτιση νέου μισθολογίου επαναφέροντας τους μισθούς των πανεπιστημιακών στα προ της 1/8/2012 επίπεδα, και
(β) να καταβάλουν στους πανεπιστημιακούς για τον χρόνο μετά τη δημοσίευση της απόφασης δηλ. πρακτικά από 1/1/2015, τις πλήρεις αποδοχές που λάμβαναν πριν την 1/8/2012, πριν δηλαδή τις περικοπές που επέφερε ο ν. 4093/2012.
Τόσο το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών όσο και τα Πανεπιστήμια, όμως, παρά την παρέλευση ενός έτους από τη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ, δεν προέβησαν σε απολύτως καμία ενέργεια προς υλοποίησή της απόφασης ενώ με δηλώσεις τους δεν διαφαίνεται να υπάρχει καμία πρόθεση να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, αρνούμενα σιωπηρά να τηρήσουν μια συνταγματική τους υποχρέωση. Αντιθέτως, η κυβέρνηση απεργάζεται σενάρια «εξορθολογισμού» των ειδικών μισθολογίων, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Οι δυνατότητες που έχει ο κλάδος μας να αντιδράσει σε αυτή την κατάσταση από νομικής άποψης είναι δυο:
α) Προσφυγή στο τριμελές συμβούλιο συμμόρφωσης από τους διαδίκους της δίκης της υπόθεσης στο ΣτΕ, το οποίο θα διαπιστώσει τη μη συμμόρφωση του Δημοσίου και του Πανεπιστημίου προς την απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ, καλώντας τους να συμμορφωθούν προς την απόφαση μέσα σε εύλογη προθεσμία και επιβάλλοντας κατόπιν χρηματικές κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Η διαδικασία προσφυγής των τριών συναδέλφων της ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ, οι οποίοι είχαν προσφύγει αρχικά στο ΣτΕ, βρίσκεται σε εξέλιξη.
β) Κατάθεση ομαδικών αγωγών αποζημίωσης από τα μέλη ΔΕΠ κατά του Ελληνικού Δημοσίου και του πανεπιστημίου για τη διεκδίκηση της περικοπής των αποδοχών μας για το χρονικό διάστημα από 1/1/2015 ως και σήμερα. Παρά το γεγονός ότι η εκδίκαση μιας αγωγής είναι χρονοβόρα διαδικασία (μερικά έτη), αυτός είναι ουσιαστικά ο μόνος τρόπος διεκδίκησης της επιστροφής των περικοπών του μισθού μας που παρανόμως συνεχίζουμε να υφιστάμεθα από την 1/1/2015 έως και σήμερα 31/12/2015, μέχρι να συμμορφωθεί το δημόσιο με την απόφαση του ΣτΕ. Η πιθανότητα έκδοσης θετικής απόφασης από τα δικαστήρια είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς αναμένεται να υιοθετηθεί το σκεπτικό της σχετικής θετικής απόφασης του ΣτΕ. Η διαδικασία κατάθεσης αγωγών θα χρειαστεί να επαναλαμβάνεται κάθε έτος μέχρι να επιλυθεί το θέμα με πολιτική απόφαση.
Η ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ καλεί τα μέλη της να προβούν σε κατάθεση ομαδικών αγωγών για τη διεκδίκηση της περικοπής των αποδοχών μας. Τα έξοδα συμμετοχής σε ομαδική αγωγή και εκδίκασης αυτής μέχρι τον ανώτατο βαθμό είναι σχετικά χαμηλά (της τάξης των 80-100 ευρώ). Κατά την εκδίκαση της αγωγής απαιτείται δικαστικό ένσημο, το οποίο υπολογίζεται σε ποσοστό 1,1% επί του διεκδικούμενου ποσού ενώ συνήθως συμφωνείται αμοιβή επιτυχίας του δικηγόρου ενός ποσοστού (5%-8%) επί του ακαθάριστου ποσού που θα επιδικαστεί. Δικηγόροι με ειδίκευση σε θέματα διοικητικού δικαίου αναλαμβάνουν την οργάνωση, σύνταξη και κατάθεση των ομαδικών αγωγών.
Όλες οι δικαστικές διεκδικήσεις διαφοράς μισθών γίνονται με βάση τα ακαθάριστα ποσά, στα οποία δεν περιλαμβάνονται οι κρατήσεις. Σε περίπτωση δικαίωσης, επιδικάζονται μεν τα ακαθάριστα ποσά αλλά στο ποσό που τελικά θα αποδοθεί στον δικαιούχο κατά την εκτέλεση της απόφασης θα υπολογιστούν οι εισφορές, κρατήσεις και φόροι που αναλογούν στη μισθολογική διαφορά.
Μια εκτίμηση για τα διεκδικούμενα ποσά (ακαθάριστα και καθαρά) για τυπικές βαθμίδες και προϋπηρεσίες, παρατίθεται στον ακόλουθο πίνακα:
Πίνακας 1. Ενδεικτικές διεκδικούμενες μισθολογικές διαφορές για τυπικές βαθμίδες και προϋπηρεσίες.
| Ανά μήνα | Ανά χρόνο | ||
| Ακαθάριστα | Καθαρά | Ακαθάριστα | Καθαρά |
Καθηγητής (>25 έτη) | 730 | 360 | 8760 | 4320 |
Καθηγητής (20 έτη) | 640 | 310 | 7680 | 3720 |
Αν Καθηγητής (15 έτη) | 400 | 250 | 4800 | 3000 |
Επ. Καθηγητής (10 έτη) | 270 | 160 | 3240 | 1920 |
Λέκτορας (5 έτη) | 200 | 120 | 2400 | 1440 |
Στα προηγούμενα ποσά δεν έχουν εκτιμηθεί οι τόκοι υπερημερίας οι οποίοι αυξάνουν το τελικό καθαρό ποσό. Τέλος, συστήνεται η κατάθεση αίτησης προτίμησης, βασιζόμενη στη διεκδίκηση δεδουλευμένων αμοιβών εργαζόμενου και στη σχετική απόφαση του ΣτΕ, η οποία αν γίνει δεκτή θα επισπεύσει την εκδίκαση των αγωγών.
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι μόνο βεβαιώσεις αποδοχών των ετών 2012 και 2015 και μια απλή φωτοτυπία της αστυνομικής ταυτότητας.
Η ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ καλεί την κυβέρνηση να αναλογιστεί όχι μόνο την πολιτική ευθύνη για την τήρηση του συντάγματος και των νόμων αλλά και την ηθική ευθύνη που αυτή έχει απέναντι στους πολίτες που δικαιώνονται δικαστικά, τους οποίους υποχρεώνει να καταφεύγουν σωρηδόν στη δικαιοσύνη για την εκ νέου δικαίωσή τους. Δηλώνει δε ότι θα ασκήσει κάθε νόμιμο μέσο για να υποχρεώσει την πολιτεία να σεβαστεί το σύνταγμα και τους νόμους και να συμμορφωθεί με την απόφαση του ΣτΕ.
Η Εκτελεστική Γραμματεία της ΠΟΣΔΕΠ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη