Τα τελευταία 5 χρόνια υπάρχει αφενός μια μεγάλη μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών (αποχώρησαν 32.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί ενώ οι μόνιμοι διορισμοί ήταν λιγότεροι από 2.000.), αφετέρου μια δραματική αλλαγή στις εργασιακές σχέσεις καθώς, πέρα από την αύξηση του ωραρίου που έγινε το 2013, οι εκπαιδευτικοί, στη συντριπτική τους πλειονότητα, έχουν φορτωθεί εξωεκπαιδευτικές ευθύνες (καθήκοντα γραμματέα, φύλακα κ.λπ.), οι οποίες, μαζί με τις γραφειοκρατικές ευθύνες έχουν αλλάξει το κλίμα στα σχολεία.
Παράλληλα, ένα μεγάλο τμήμα των εκπαιδευτικών «γυροφέρνει» σε 2, 3, 4 και 5 ακόμη σχολεία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο για τη λειτουργία των σχολείων όσο και για την ψυχοσωματική υγεία των εκπαιδευτικών.
Την ίδια ώρα, με την πολιτική του μη διορισμού μόνιμων εκπαιδευτικών, διαμορφώθηκε αθέατα και μια νέα κατάσταση μέσα στα σχολεία που αφορούσε τις σχέσεις εργασίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς καθώς έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών (αναπληρωτών, ωρομισθίων, μειωμένου ωραρίου, ΕΣΠΑ κ.λπ.).
Τη σχολική χρονιά 2014/15 προσλήφθηκαν περίπου 18.000 ελαστικά εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί μια σχέση ελαστικά εργαζόμενων - μονίμων εκπαιδευτικών 1 προς 8.
Η συντριπτική πλειονότητα των ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών προσλήφθηκε μέσω ΕΣΠΑ, με εργασιακά δικαιώματα διαφορετικά από εκείνα των συναδέλφων τους που προσλήφθηκαν με δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού και βεβαίως πολύ διαφορετικά από εκείνα των μόνιμων εκπαιδευτικών.
Η εξέλιξη αυτή δεν είναι ευκαιριακή και τυχαία, αλλά έχει σχέδιο και κατεύθυνση και βέβαια επηρεάζει τους όρους λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Είναι μια μορφή «πληρωμένης οδηγίας» με στόχο τη σταδιακή αναδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων των μόνιμων εκπαιδευτικών. Γιατί βεβαίως αυτοί βρίσκονται στο στόχαστρο του υπουργείου Παιδείας.
Ποιος είναι ο στόχος; Προοπτικά, με τις διαφορετικές εργασιακές σχέσεις στον ίδιο χώρο να παγιωθούν σταδιακά οι χειρότερες για όλους ως φυσικό γεγονός. Δεύτερον, με το τέλος του ΕΣΠΑ και αφού έχει γίνει η «βρόμικη δουλειά», με ένα νέο «τέντωμα» του ωραρίου των εκπαιδευτικών, με μείωση των σχολικών μονάδων (μέσω νέων συγχωνεύσεων) και με τη γενίκευση της «κινητικότητας» να μειωθούν οι εκπαιδευτικοί που απαιτούνται για τη λειτουργία των σχολείων.
Φέτος η ιστορία αυτή χτύπησε "κόκκινο".
Τη σχολική χρονιά 2015-16 έχουν προσληφθεί πάνω από 21.000 ελαστικά εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί διαφόρων μορφών και κατηγοριών. Ο αριθμός αυτός αλλάζει δραματικά την αναλογία μόνιμων και ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών και δημιουργεί ένα νέο τοπίο στην εκπαίδευση, καθώς περίπου ένας στους έξι εκπαιδευτικούς δεν έχει μόνιμη σχέση.
«Οι αναπληρωτές δεν αποτελούν λύση και είναι ευκαιριακή μορφή εκπαιδευτικού λειτουργήματος» είχε επισημάνει ο υπουργός Παιδείας πριν από λίγες εβδομάδες, ωστόσο τα στοιχεία που έδωσε το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας στις5 Φεβρουαρίου 2016 φανερώνουν ότι φέτος ο αριθμός των αναπληρωτών έσπασε κάθε ρεκόρ.
Για παράδειγμα φέτος και μέχρι 5/2/2016 έχουν πραγματοποιηθεί 13.484 προσλήψεις αναπληρωτών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση έναντι των 12.061 που πραγματοποιήθηκαν μέχρι το τέλος του σχολικού έτους 2014-2015. Το ποσοστό της αύξησης πλησιάζει τις 12 ποσοστιαίες μονάδες με τις περισσότερες προσλήψεις να αφορούν και φέτος τους δασκάλους – ΠΕ70 όπου για πρώτη φορά οι προσλήψεις τους ξεπέρασαν τις 5.000, φθάνοντας τις 5.049.
Χρήστος Κάτσικας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη