Με την επιστροφή των μαθητών μετά τις πασχαλινές διακοπές, τα δημοτικά σχολεία υποδέχτηκαν μια σημαντική εκπαιδευτική καινοτομία: το νέο, αυτοτελές μάθημα της Λογοτεχνίας. Το Υπουργείο Παιδείας απέστειλε εγκύκλιο προς τους εκπαιδευτικούς, ζητώντας την άμεση ένταξη του μαθήματος στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα, με στόχο να ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της εφαρμογής του μέχρι την Παρασκευή 13 Ιουνίου.
Ο στόχος του νέου μαθήματος
Η εισαγωγή της λογοτεχνίας έχει διπλή αποστολή:
Να καλλιεργήσει τη χαρά της ανάγνωσης στα παιδιά
Να ενδυναμώσει τη φιλαναγνωσία ως σταθερή στάση ζωής.
Όπως τονίζεται, η ολόκληρη ανάγνωση λογοτεχνικών έργων και όχι απλά αποσπασμάτων, παρέχει στους μαθητές πολύτιμα παιδαγωγικά και πολιτισμικά οφέλη, προσφέροντας βαθύτερη κατανόηση και ενδυνάμωση των γλωσσικών τους δεξιοτήτων.
Τα πλεονεκτήματα της ολοκληρωμένης ανάγνωσης
Η ανάγνωση ενός ολόκληρου έργου ενισχύει:
Τη βαθύτερη κατανόηση της πλοκής, των χαρακτήρων και των θεμάτων
Την ανάπτυξη της φαντασίας και της συναισθηματικής σύνδεσης με το κείμενο
Τη διεύρυνση της γλωσσικής και πολιτισμικής επίγνωσης
Την καλλιέργεια της αισθητικής απόλαυσης μέσω της επαφής με το αυθεντικό έργο τέχνης
Παράλληλα, επιτυγχάνεται ολιστική ανάλυση των ιδεών και διεπιστημονική σύνδεση με άλλα μαθήματα, όπως η Ιστορία, οι Τέχνες και η Γεωγραφία.
Η διαδικασία διδασκαλίας του νέου μαθήματος
Η εφαρμογή του μαθήματος βασίζεται σε τρία διακριτά στάδια:
1. Πριν την ανάγνωση
Η πρώτη φάση στοχεύει στο να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των μαθητών. Με ερωτήσεις, παιχνίδια και μικρές δραστηριότητες, οι εκπαιδευτικοί βοηθούν τα παιδιά να δημιουργήσουν γέφυρες σύνδεσης με το έργο που θα ακολουθήσει.
2. Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης
Η κύρια φάση περιλαμβάνει:
Σταδιακή προσέγγιση του έργου
Συζητήσεις στην τάξη για τα νοήματα και τα συναισθήματα που προκαλεί το κείμενο
Δραστηριότητες δημιουργικής γραφής και δραματοποίησης
Ενίσχυση της προσωπικής ερμηνείας και της κριτικής σκέψης
Παράλληλα, ενθαρρύνεται η αυτοτελής ανάγνωση στο σπίτι, ώστε να ενισχυθεί η ανάγνωση ως προσωπική απόλαυση.
3. Μετά την Ανάγνωση
Στο τελικό στάδιο, οι μαθητές εκφράζουν:
Τι αποκόμισαν από το έργο
Ποιες απόψεις και συναισθήματα διαμόρφωσαν
Πώς επηρεάστηκαν από τη συνολική αναγνωστική εμπειρία
Η παραγωγή προσωπικού λόγου και οι δημιουργικές εργασίες κλείνουν με ουσιαστικό τρόπο τον κύκλο του μαθήματος.
Σχεδιασμός για τη νέα σχολική χρονιά
Για το σχολικό έτος 2024-2025, η Λογοτεχνία θα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του ενιαίου γλωσσικού προγράμματος. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να οργανώσουν από νωρίς τον προγραμματισμό και την αξιοποίηση του αυτοτελούς λογοτεχνικού έργου, ώστε να εξασφαλιστεί ένα ποιοτικό και αποδοτικό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ