Thumbnail
του Παντελή Γαλίτη

του Παντελή Γαλίτη

Η χωροταξική κατανομή των σχολικών μονάδων αποτελεί δεδομένο ορθολογικής διαχείρισης του μαθητικού δυναμικού, του εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς και της ισόρροπης ανάπτυξης των περιοχών της χώρας, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην κατεύθυνση της ισότιμης προσφοράς εκπαιδευτικών ευκαιριών. Όμως, η χωροταξικότητα δεν φαίνεται να αποτελεί δεδομένο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, ενώ αντίθετα αμφισβητείται η δυνατότητα εφαρμογής της, χωρίς όμως οι αμφισβητούντες να τεκμηριώνουν την αμφισβήτηση αυτή σε σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις. Αντίθετα, με εικασίες και με την «εις άτοπον απαγωγή» απεμπολείται το δικαίωμα των μαθητών, των οικογενειών και των πολιτών επαρχιακών και απομακρυσμένων από τα μεγάλα αστικά κέντρα περιοχών να έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην εκπαίδευση.

Στους βασικούς συντελεστές για την επίτευξη των σκοπών της εκπαίδευσης, μεταξύ των άλλων ορίζεται: «γ) Η εξασφάλιση όλων των αναγκαίων προϋποθέσεων και μέσων για την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων» (Ν. 1566/1985/ΦΕΚ 167 Α΄/ 30-9-1985, Άρθρο 1, παρ. 2).

Ακόμη, στους σκοπούς του Επαγγελματικού Λυκείου εντάσσεται: «Η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή» (Ν. 4186/ΦΕΚ 193 Α΄/ 17-9-2013, Άρθρο 6).

Το άρθρο αυτό επιχειρεί μια ανιχνευτική ματιά στην κείμενη νομοθεσία, επιδιώκοντας να καταδείξει την νομιμότητα της εφαρμογής της χωροταξικότητας και στα ΕΠΑΛ, αναγκαιότητα ζωτικής σημασίας για τον ευαίσθητο αυτό χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας.

Η με Αριθμ. Φ12/127076/Δ4 ΥΑ με θέμα: «Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τη δημιουργία τμήματος Γενικής Παιδείας της Α' Τάξης, τμήματος Τομέα της Β' Τάξης και τμήματος Ειδικότητας της Γ' Τάξης Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.)» θέτει ασφυκτικά αριθμητικά όρια στην λειτουργία Τομέων και Ειδικοτήτων. Όρια, τα οποία θα οδηγήσουν πολλά επαρχιακά και απομακρυσμένα από τα μεγάλα αστικά κέντρα ΕΠΑΛ σε ραγδαία συρρίκνωση, ενώ θα οδηγήσει σε παράλληλη γιγάντωση λίγων ΕΠΑΛ στα μεγάλα αστικά κέντρα. Η εξέλιξη αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα την παύση λειτουργίας πολλών ΕΠΑΛ, με όλες τις συνέπειες που θα επιφέρει αυτή η κατάληξη.

Γίνεται φανερό ότι τυχόν παραμέληση της εφαρμογής της νομοθεσίας που διέπει την χωροταξική κατανομή των μαθητών της Α΄ ΕΠΑΛ στις σχολικές μονάδες του Δήμου μόνιμης διαμονής τους, θα έχει ως συνέπεια την συρρίκνωση των σχολικών αυτών μονάδων και την, εντέλει, διακοπή λειτουργίας τους, με άμεσες συνέπειες στην ισότιμη προσφορά εκπαιδευτικών ευκαιριών σε όλα τα παιδιά του Δήμου αυτού.

Μια προσεκτική ματιά στην κείμενη νομοθεσία, δεν φαίνεται να αφήνει περιθώρια παρερμηνείας για την ισχύ της χωροταξικότητας και στα ΕΠΑΛ, όπως άλλωστε υφίσταται σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας μας, τόσο στην Πρωτοβάθμια, όσο και στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

1.Σύμφωνα με το ΠΔ 104/ΦΕΚ 23 Α΄/07-02-1979: «1. Οι μαθηταί φοιτούν εις το Γυμνάσιον ή το Λύκειον, εις την περιοχήν του οποίου ευρίσκεται η μόνιμος κατοικία. 2. Εις πόλεις, εις ας λειτουργούν πλείονα του ενός ομοιότυπα σχολεία, τα όρια της περιοχής τούτων, ως και ο αριθμός των εις ταύτα κατ’ ανώτατον όριον δυναμένων να φοιτήσουν μαθητών, καθορίζονται δι’ αποφάσεως του οικείου Γενικού Επιθεωρητού Μ. Ε. …» (άρθρο 12).  Ακόμη, στο άρθρο 8, αναφέρεται: «5. Δια την εγγραφήν των μαθητών εις την Α΄ τάξιν των Λυκείων οι τίτλοι των επιτυγχανόντων εις τας εισιτηρίους εξετάσεις διαβιβάζονται υπό του οικείου Γυμνασίου εις το αντίστοιχον Λύκειον υπηρεσιακώς και επί αποδείξει. Μη υφισταμένου τοιούτου η διαβίβασις γίνεται εις το Λύκειον της προτιμήσεως του ενδαφερομένου, εφόσον τούτο εδρεύει εκτός των αστικών κέντρων, άλλως εις το υπό του οικείου Γενικού Επιθεωρητού Μ.Ε. οριζόμενον κατά τας διατάξεις του άρθρου 12  παρ. 2 του παρόντος».

Γίνεται φανερό ότι ο νομοθέτης επιθυμεί να θέσει σαφή χωροταξικά όρια και να διατηρήσει σε ισχύ την χωροταξικότητα των ομοιότυπων σχολικών μονάδων, άρα και των ΕΠΑΛ, ενώ για τους Δήμους που διαθέτουν μόνο έναν τύπο σχολικής μονάδας, όπως το ΕΠΑΛ Βασιλικών για τον Δήμο Θέρμης, δεν αφήνει περιθώριο παρερμηνείας για την υποχρέωση εγγραφής των μαθητών του εκάστοτε Δήμου στην μοναδική ως προς τον τύπο της σχολική του μονάδα.

2.   Στην Αριθ. Φ2/88938/Δ4/ΦΕΚ 1567 Β΄/ 02-6-2016 ΥΑ με θέμα: «Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων Γενικής Παιδείας,  Προσανατολισμού και Επιλογής  της Α΄ Τάξης και των  μαθημάτων Γενικής Παιδείας και Τεχνολογικών – Επαγγελματικών μαθημάτων των Τομέων της Β΄ Τάξης των ΕΠΑ.Λ. του Ν. 4386/2016 (Α΄ 83» αναφέρεται ότι: «Οι μαθητές θα επιλέγουν τρία (3) μαθήματα μεταξύ των οκτώ (8) προσφερόμενων μαθημάτων ανάλογα με τους τομείς που λειτουργούν σε κάθε ΕΠΑΛ». Η αναφορά αυτή προφανώς αφήνει να εννοηθεί ότι δεν τίθεται θέμα άμεσης σύνδεσης της λειτουργίας Τομέων σε ένα ΕΠΑΛ με την αρχική εγγραφή ενός μαθητή σε αυτό και την «δέσμευσή» του να επιλέξει οπωσδήποτε μάθημα το οποίο συνδέεται με αντίστοιχο Τομέα. Εξάλλου, όπως και ο Ν. 4386/2016 ορίζει: «2. Προαχθέντες μαθητές της Α΄ τάξης ΕΠΑ.Λ. που εγγράφονται στη Β΄ τάξη μπορούν να ενταχθούν με αίτησή τους σε οποιοδήποτε τομέα επιθυμούν» (Άρθρο 66, το οποίο αντικαθιστά το άρθρο 9 του Ν. 4186/2013), ενώ και η με Αρ. Πρωτ.: Φ8/105357/Δ4/28-6-2016 Εγκύκλιος του ΥΠΠΕΘ υπενθυμίζει ότι: «2.2. Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει να ενημερώνονται πως τα μαθήματα επιλογής που θα διδαχθούν στην Α΄ τάξη δεν τους περιορίζουν στην επιλογή Τομέα που θα κάνουν στην Β΄ τάξη».

3.   Σύμφωνα με την ΥΑ 133381/Δ4/ΦΕΚ 2627 Β΄/24-8-2016 με θέμα: «Εγγραφές – Μετεγγραφές – Φοίτηση μαθητών/τριών στα Επαγγελματικά Λύκεια»:

«Περιπτώσεις μετεγγραφών - Προθεσμίες

Α. Μετεγγραφές που πραγματοποιούνται ύστερα από αίτηση του κηδεμόνα του/της μαθητή/τριας ή του ιδίου, αν είναι ενήλικος:

1. Επιτρέπεται η μετεγγραφή μαθητών/τριών από δημόσιο ΕΠΑ.Λ. σε άλλο δημόσιο ΕΠΑ.Λ. στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Αν η οικογένεια του/της μαθητή/τριας  ή του κηδεμόνα του/της άλλαξε τόπο κατοικίας.

β) Αν ο/η μαθητής/τρια πρόκειται να επιστρέψει στην πόλη της μόνιμης κατοικίας της οικογένειας του/της.

γ) Αν την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας ανέλαβε άλλο πρόσωπο που διαμένει σε άλλο τόπο.

δ) Αν ο/η μαθητής/τρια ημερήσιας σχολικής μονάδας άρχισε να εργάζεται και ζητά μετεγγραφή για εσπερινή σχολική μονάδα.

ε) Αν ο/η μαθητής/τρια  εσπερινής σχολικής μονάδας έπαψε να εργάζεται και ζητά μετεγγραφή για ημερήσια σχολική μονάδα.

στ) Αν ο/η μαθητής/τρια προτίθεται να παρακολουθήσει τομέα ή ειδικότητα που δεν λειτουργούν στο ΕΠΑ.Λ. στο οποίο είναι εγγεγραμμένος/η.» (Άρθρο 7).

Αν δεν υφίσταται χωροταξική κατανομή για τα ΕΠΑΛ, όπως ορισμένοι ισχυρίζονται, τότε δεν θα υπήρχε λόγος ο νομοθέτης να μεριμνήσει για τον καθορισμό των περιπτώσεων για τις οποίες επιτρέπεται μετεγγραφή μαθητή από ΕΠΑΛ σε ΕΠΑΛ.

4.  Στην ίδια ΥΑ 133381/Δ4/ΦΕΚ 2627 Β΄/24-8-2016 με θέμα: «Εγγραφές – Μετεγγραφές – Φοίτηση μαθητών/τριών στα Επαγγελματικά Λύκεια»:

«Β. Μετεγγραφές μαθητών/τριών που πραγματοποιούνται λόγω υπηρεσιακής ανάγκης στον ίδιο τομέα ή στην ίδια ειδικότητα ακόμη και χωρίς την αίτηση των κηδεμόνων τους ή των ιδίων, αν είναι ενήλικοι/ες:

1. Από δημόσια ΕΠΑ.Λ. σε δημόσιο ΕΠΑ.Λ. στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) κατάργηση ή συγχώνευση των σχολικών μονάδων β) ίδρυση νέας σχολικής μονάδας

γ) επιβολή σε μαθητή/τριας της ποινής της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος

δ) μη λειτουργία τομέα ή ειδικότητας

2. Από Ιδιωτικό ΕΠΑ.Λ. σε δημόσιο  ΕΠΑ.Λ. στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) παύση της λειτουργίας του ιδιωτικού ΕΠΑ.Λ. ή τάξης του

β) επιβολή σε μαθητή/τριας της ποινής της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος.

Οι μετεγγραφές εξαιτίας κατάργησης, συγχώνευσης, ίδρυσης σχολικών μονάδων  ή μη λειτουργίας τομέα ή ειδικότητας γίνονται με βάση τα χωροταξικά δεδομένα σε συνδυασμό με τις προτιμήσεις  των κηδεμόνων  και των μαθητών/τριών, όπου αυτό είναι δυνατό.» (Άρθρο 7).

Γίνεται φανερή η επιθυμία του νομοθέτη να τηρηθεί η χωροταξική κατανομή των σχολικών μονάδων και η συνακόλουθη κατανομή των μαθητών σε αυτές.

5.  Σύμφωνα με τον Ν. 4386 / ΦΕΚ 83 Α΄ / 11-5-2016 με θέμα: «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις»: «…Η Α΄ τάξη έχει ενιαίο πρόγραμμα και διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας, μαθήματα προσανατολισμού και μαθήματα επιλογής». Το γεγονός του προσδιορισμού της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ ως τάξη με ενιαίο πρόγραμμα γενικής παιδείας θεωρούμε ότι δεν αιτιολογεί την εγγραφή ή την μετεγγραφή μαθητών σε άλλο ΕΠΑΛ από αυτό του Δήμου μόνιμης κατοικίας των μαθητών, με το αιτιολογικό της εκδήλωσης επιθυμίας παρακολούθησης Τομέα στην Β΄ τάξη, ο οποίος δεν υποστηρίζεται το τρέχον σχολικό έτος στο ΕΠΑΛ του Δήμου μόνιμης κατοικίας του μαθητή. Εξάλλου, η Υ.Α. 133381/Δ4/ΦΕΚ 2627 Β΄ / 24 – 8 – 2016 με θέμα: «Εγγραφές – Μετεγγραφές – Φοίτηση μαθητών/-τριών στο Επαγγελματικό Λύκειο», αναφέρει στους λόγους πραγματοποίησης μετεγγραφών μαθητών: «στ.) Αν ο / η  μαθητής / τρια προτίθεται να παρακολουθήσει τομέα ή ειδικότητα που δεν λειτουργούν στο ΕΠΑ.Λ. στο οποίο είναι εγγεγραμμένος/η» (άρθρο 7), γεγονός που επισημαίνει τον διαχωρισμό της Α΄ τάξης ως τάξης με ενιαίο πρόγραμμα γενικής παιδείας, από την Β΄ τάξη, ως τάξη πραγματοποίησης μαθημάτων Τομέα και της Γ΄ τάξης, ως τάξης μαθημάτων Ειδικότητας.

6.  Σύμφωνα με την ΥΑ Φ12/127076/Δ4/ΦΕΚ 2434 Β΄/05-08-2016:

«Α. Στις σχολικές μονάδες των κατηγοριών από Α' έως και Γ, όπως αυτές αναφέρονται στην παρ. 8 του άρθρου16 του Π.δ.50/1996 (Α' 45), όπως  τροποποιήθηκε και ισχύει:

1. Για τη λειτουργία τμήματος Γενικής Παιδείας Α' τάξης απαιτούνται τουλάχιστον 15 μαθητές/-τριες.

2. Για τη λειτουργία τμήματος τομέα Β' τάξης απαιτούνται τουλάχιστον 13 μαθητές/-τριες.

3. Για τη λειτουργία τμήματος ειδικότητας Γ' τάξης (και Δ' εσπερινών)  απαιτούνται τουλάχιστον 10 μαθητές/- τριες.» (άρθρο 1, παρ. Α).

Γίνεται φανερός ο διαχωρισμός μεταξύ της Α΄ τάξης ΕΠΑΛ, ως τάξης Γενικής Παιδείας με ενιαίο πρόγραμμα σπουδών για όλους τους μαθητές, και της Β΄ και Γ΄ τάξης, ως τάξεων λειτουργίας Τομέων και Ειδικοτήτων αντίστοιχα.

7.  Η Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ του Ν. 4386 του 2016 έχει ως προορισμό να προσφέρει στους μαθητές την δυνατότητα να γνωρίσουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους, προκειμένου να καταλήξουν σε επιλογή του Τομέα που θα ακολουθήσουν στην Β΄ Λυκείου. Υπό αυτή την έννοια, η Α΄ τάξη αποτελεί τάξη επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών και επομένως δεν συνδέεται με τους Τομείς και τις Ειδικότητες που λειτουργούν στο εκάστοτε ΕΠΑΛ. Όπως αναφέρεται και στην Φ3/159811/Δ4/28-09-2016 Εγκύκλιο του ΥΠΠΕΘ: «Συνιστάται να λαμβάνεται  υπόψη  ότι η Α΄ τάξη του  ΕΠΑΛ  αποτελεί  την τάξη υποδοχής  και είναι σημαντικό το Ωρολόγιο Πρόγραμμα και ο τρόπος  διεξαγωγής  της διδασκαλίας  να παρέχουν  στους μαθητές/-ήτριες τη δυνατότητα  να ανακαλύψουν  τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους με πολλαπλούς τρόπους,  καθώς και να  τους ενθαρρύνουν  και να  ενισχύσουν  την αυτοεκτίμησή  τους  μέσα  από καινοτόμες δραστηριότητες ομαδικής εργασίας. Έτσι, μεταξύ άλλων, επιχειρείται, παράλληλα με τη διεύρυνση  των προσλαμβανόμενων  ερεθισμάτων, να αναπτυχθεί  το ενδιαφέρον  των μαθητών/-τριών για πιθανές επαγγελματικές διεξόδους τους και το περιεχόμενο των αντίστοιχων σπουδών».

Έτσι, δεν τίθεται θέμα εγγραφής μαθητή στην Α΄ τάξη ΕΠΑΛ, διαφορετικού από αυτό του τόπου μόνιμης κατοικίας του, όπως καθορίζεται με τον κανόνα της χωροταξικότητας, με το επιχείρημα της συνέχισης των σπουδών του σε συγκεκριμένο Τομέα που λειτουργεί μόνο σε αυτό το ΕΠΑΛ και όχι στο ΕΠΑΛ που λειτουργεί στον τόπο μόνιμης κατοικίας του.

8.   Σύμφωνα με την Αριθ. 24001/ΦΕΚ 1449 Β΄/14-6-2013 ΥΑ με θέμα: «Μεταφορά μαθητών»: «1.  Οι Περιφέρειες μεταφέρουν δωρεάν τους  μαθητές πρωτοβάθμιας  και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημόσιων σχολείων οι οποίοι κατοικούν από τη σχολική τους μονάδα  σε απόσταση  μεγαλύτερη από την  οριζόμενη ως εξής:

Α. με ειδικά  μαθητικά  δελτία (ΕΜΔ) και ίδια μέσα

α. 1200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

β. 2500 μέτρα  για μαθητές Γυμνασίων

γ. 4000 μέτρα  για μαθητές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ

Β. με δημόσια σύμβαση υπηρεσιών

α. 1200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

β. 3000 μέτρα  για μαθητές Γυμνασίων

γ. 5000 μέτρα  για μαθητές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ

με την  προϋπόθεση ότι  οι μαθητές εγγράφονται σε σχολική  μονάδα σύμφωνα με τη χωροταξική κατανομή των  αρμόδιων  Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και  Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του  Υπουργείου  Παιδείας, Θρησκευμάτων,  Πολιτισμού  και Αθλητισμού  βάσει των διατάξεων του Π.Δ/τος 104/1979, όπως ισχύει» (ΦΕΚ 1449 Β΄ / 14-6-2013, Άρθρο 1) (Η υπογράμμιση είναι του γράφοντα)

Από τα παραπάνω, συνάγεται ότι η χωροταξική κατανομή των μαθητών στα ΕΠΑΛ δεν έπαψε να ενδιαφέρει τον νομοθέτη, αφού υπηρετεί τον ίδιο λειτουργικό ρόλο, όπως και στους άλλους τύπους σχολικών μονάδων, τόσο της Δευτεροβάθμιας, όσο και της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας. Η αναιτιολόγητη χαλάρωση στην εφαρμογή της χωροταξικότητας στα ΕΠΑΛ, δημιουργεί σειρά προβλημάτων, όπως:

 

  • Άνιση κατανομή του μαθητικού δυναμικού

  • Ανέγερση εμποδίων στην προσπάθεια προσφοράς ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών σε μαθητές απομακρυσμένων από τα μεγάλα αστικά κέντρα περιοχών

  • Δημιουργία «γιγαντιαίων» σχολικών μονάδων, με όλα τα αρνητικά επακόλουθα που έχει αυτή η μορφή σχολείων

  • Δυσκολίες στην ορθολογική διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού

  • Εκπαιδευτική και πολιτιστική αποδυνάμωση Δήμων και περιοχών της χώρας, ως συνέπεια της παύσης λειτουργίας των ΕΠΑΛ που υποστηρίζουν το μαθητικό δυναμικό αυτών των περιοχών

  • Άνιση κατανομή των χρηματικών πόρων που διατίθενται από την Πολιτεία μέσω των Σχολικών Επιτροπών για την αναβάθμιση των σχολικών μονάδων και, κατ’ επέκταση, την βελτίωση της ποιότητας εκπαίδευσης

  • Κακή διαχείριση των οικονομικών πόρων που προσφέρονται από την Πολιτεία για την μεταφορά των μαθητών

 

Στα καθήκοντα των Διευθυντών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μεταξύ άλλων είναι να: «7. Ενεργούν γενικότερα με γνώμονα την αρχή ότι η διοίκηση της Εκπαίδευσης πρέπει να ασκείται όχι μόνο με την εφαρμογή νομικών διατάξεων και επιστημονικών αρχών αλλά και με την αντίληψη της υποχρέωσης για την εξυπηρέτηση των πολιτών και της κοινωνίας». (Αριθ. 353.1./324/105657/Δ1/ΦΕΚ 1340 Β΄ / 16-10-2002 ΥΑ, άρθρο 14, με θέμα: «Καθορισμός των ειδικότερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων και ΣΕΚ και των συλλόγων των διδασκόντων»).

Και ακόμη: «14. Καθορίζουν την περιφέρεια εγγραφής των μαθητών στις σχολικές μονάδες, ύστερα από εισήγηση των αρμοδίων οργάνων» (άρθρο 18).

Εξάλλου, οι Προϊστάμενοι των Γραφείων Εκπαίδευσης, εκτός των άλλων, έχουν καθήκον να: «23. Καθορίζουν την περιφέρεια εγγραφής των μαθητών στις σχολικές μονάδες (χωροταξική κατανομή), ύστερα από εισήγηση των αρμοδίων οργάνων» (άρθρο 24). Και ακόμη, το Τμήμα Εκπαιδευτικών Θεμάτων έχει αρμοδιότητα σε θέματα που αναφέρονται: «6. Στη χωροταξική κατανομή των Σχολείων», καθώς και: «9. Στις εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση, αξιολόγηση, τίτλους σπουδών και λοιπά μαθητικά θέματα» (άρθρο 26).

Στο πλαίσιο αυτών των αρμοδιοτήτων τους, θεωρούμε ότι θα πρέπει οι Προϊστάμενοι των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης:

1.Να μεριμνήσουν για την σαφή χωροταξική κατανομή των ΕΠΑΛ αρμοδιότητάς τους

2.Να φροντίσουν για την σύνταξη ενός ξεκάθαρου και σαφούς πλαισίου διενέργειας των εγγραφών των αποφοίτων των Γυμνασίων ενός Δήμου προς τις σχολικές μονάδες – στην περίπτωσή μας στα ΕΠΑΛ – του Δήμου στον οποίο οι μαθητές είναι μόνιμοι κάτοικοι.

3.Να ενημερωθούν όλες οι σχολικές μονάδες για την υφιστάμενη χωροταξικότητα στα σχολεία κάθε Δήμου και ιδιαίτερα μεταξύ των όμορων Δήμων, καθώς και για τις σχολικές μονάδες ίδιου τύπου. Στην κατεύθυνση αυτή απαραίτητο είναι να δοθούν σαφείς οδηγίες στα Γυμνάσια, προκειμένου να ενημερώνουν με ξεκάθαρο τρόπο τους μαθητές και τους γονείς τους για τις δυνατότητες εγγραφής τους στα ΕΠΑΛ με γνώμονα την χωροταξική κατανομή αυτών.

4.Να ενημερωθούν όλες οι σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την διαδικασία που με συγκεκριμένο τρόπο θα πρέπει να ακολουθηθεί τόσο στην περίπτωση εγγραφών των μαθητών από το Γυμνάσιο στο ΕΠΑΛ, όσο και για την διαδικασία των μετεγγραφών από ΕΠΑΛ σε ΕΠΑΛ μεταξύ όμορων δήμων.

Το άρθρο αυτό δεν έχει σκοπό να αμφισβητήσει ή να θίξει έστω και ακροθιγώς το δικαίωμα των μαθητών να επιλέξουν στην Β΄ τάξη του ΕΠΑΛ τον Τομέα που επιθυμούν να ακολουθήσουν στις σπουδές τους στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, αλλά να θέσει το θέμα της χωροταξικότητας στις εγγραφές τους στην Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ μόνιμης κατοικίας τους. Και επιπρόσθετα, να επισημάνει την αναγκαιότητα τήρησης του συγκεκριμένου νομοθετικού πλαισίου για την συνέχιση της φοίτησης στην Β΄ τάξη στο ΕΠΑΛ μόνιμης κατοικίας, εφόσον δεν συντρέχουν λόγοι επιλογής Τομέα που δεν λειτουργεί σε αυτό το ΕΠΑΛ ή λόγοι μετοίκησης, όπως τους προβλέπει άλλωστε η κείμενη νομοθεσία.

Η υποστήριξη της χωροταξικής κατανομής των ΕΠΑΛ και η σαφής οριοθέτηση των εγγραφών των αποφοίτων Γυμνασίου σε αυτά με γνώμονα την χωροταξικότητα, θα επιτρέψει στις εκπαιδευτικές μονάδες που υποστηρίζουν εκπαιδευτικά επαρχιακές και απομακρυσμένες περιοχές να συνεχίσουν να προσφέρουν εκπαιδευτική ανάσα και πολιτιστική πνοή σε αυτές, επιτρέποντας παράλληλα σε πολλούς μαθητές, κυρίως χαμηλού κοινωνικοοικονομικού επιπέδου, να ονειρεύονται χτίζοντας το μέλλον τους σε στέρεα εκπαιδευτικά θεμέλια. Η δυσμενής οικονομική συγκυρία που ταλανίζει την πατρίδα μας συνηγορεί στην κατεύθυνση αυτή.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kleista-sxoleia
Το εορτολόγιο του Δεκεμβρίου φέρνει πολλά κλειστά σχολεία μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων
Ο Δεκέμβριος είναι «πλούσιος» μήνας ως προς το εορτολόγιο του και κάπως έτσι σε αρκετές περιοχές της χώρας οι μαθητές όλων των βαθμίδων θα...
Το εορτολόγιο του Δεκεμβρίου φέρνει πολλά κλειστά σχολεία μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων