Δρ. Παντελής Βουλτσίδης
Σύμβουλος Επιστημονικού Έργου και μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.)
Η έννοια της αξιολόγησης είναι μια έννοια άμεσα συνυφασμένη με την ίδια την καθημερινότητά μας, αφού τις περισσότερες φορές, συνήθως διαισθητικά, αξιολογούμε πληθώρα δραστηριοτήτων, τόσο δικές μας όσο και των υπολοίπων, προϊόντα, υπηρεσίες κ.τ.λ., προκειμένου να αποτιμήσουμε την αξία τους και να επαναπροσδιορίσουμε τη στάση μας απέναντί τους. Αυτή η έννοια όμως αποκτά ιδιαίτερη σοβαρότητα όταν μιλάμε για αξιολόγηση ανθρώπινου δυναμικού. Στη σοβαρότητα θα πρέπει να προσθέσουμε και την ευαισθησία, όταν επιχειρήσουμε να συσχετίσουμε αυτή την έννοια με το εκπαιδευτικό έργο. Αυτή η ιδιαιτερότητα προκαλεί μεγάλη συζήτηση και έχει σαν αποτέλεσμα να ακούγονται συχνά αντικρουόμενες απόψεις και μάλιστα από ανθρώπους που βρίσκονται ψηλά στην πυραμίδα της πολιτικής εξουσίας. Οι περισσότεροι επικριτές αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα την εγκυρότητα και την αξιοπιστία των μεθόδων και των εργαλείων που προτείνονται. Ωστόσο όλη αυτή η συζήτηση μας εγκλωβίζει και μας εμποδίζει να δούμε τον πραγματικό λόγο για τον οποίο θέλουμε να εφαρμόσουμε τη διαδικασία της αξιολόγησης που είναι η βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου. Εάν λοιπόν εστιάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα που αναμένουμε από μια αξιολογική διαδικασία τότε μπορούμε να σκεφτούμε και άλλα εργαλεία τα οποία στοχεύουν στο ίδιο αποτέλεσµα δηλαδή να μας κάνουν καλύτερους στο έργο που επιτελούμε. Ένα τέτοιο εργαλείο είναι και ο θεσμός της επιμόρφωσης. Εδώ λοιπόν μπορούμε να επικεντρωθούμε στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συνδεθούν αυτές οι 2 έννοιες Επιμόρφωση και Αξιολόγηση.
Μελετώντας το επιστημονικά το θεσμό της επιμόρφωσης θα δούμε, ότι αυτός αποτελεί μια εκπαιδευτική διαδικασία που στοχεύει στην παροχή γνώσεων και δεξιοτήτων αλλά διαμόρφωση στάσεων απέναντι σε αντικείμενα που σχετίζονται με το έργο που επιτελούμε. Αυτός όμως ο θεσμός συνδέεται με δύο βασικές προδιαγραφές Την εφαρμογή αρχών της εκπαίδευσης ενήλικων και την πιστοποίηση.
Η πρώτη προδιαγραφή είναι αυτή που κάνει προσεγγίσιμη την επιμόρφωση σε κάθε ενήλικο άτομο με τις ανάγκες του και τις ιδιαιτερότητές του.
Η δεύτερη είναι αυτή που διασφαλίζει την επίτευξη των βασικών στόχων της επιμόρφωσης δηλαδή το προσδοκώμενο μαθησιακό αποτέλεσμα.
Αυτή είναι η βασική συνιστώσα της επιμόρφωσης η οποία εξ ορισμού της συνδέεται με τη διαδικασία της αξιολόγησης. Αναλύοντας περισσότερο τη συγκεκριμένη συνιστώσα μπορούμε να αναζητήσουμε τρόπους να κάνουμε την επιμόρφωση περισσότερο αποτελεσματική.
Αυτό επιτυγχάνεται με τη δημιουργία εργαλείων πιστοποίησης, τα οποία συνδέονται με το παραγόμενο έργο, που στην περίπτωσή μας είναι το εκπαιδευτικό έργο. Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου που παράγεται κατά τη διάρκεια της πιστοποίησης ενός επιμορφωτικού προγράμματος.. Δημιουργώντας ένα σύνολο από επιμορφωτικά προγράμματα συνδεόμενα με το εκπαιδευτικό έργο και χρησιμοποιώντας εργαλεία πιστοποίησης που περιλαμβάνουν εφαρμογή στη διδακτική πράξη μπορούμε να προσεγγίσουμε τους βασικούς στόχους της επιμόρφωσης αλλά και της αξιολόγησης
Μια μικρή εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων στα οποία χρησιμοποιήθηκαν τέτοιου είδους εργαλεία πιστοποίησης είχαμε την ευκαιρία να δούμε στο πρόγραμμα Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στην εφαρμογή των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη Β Επιπέδου, αλλά και στην πιλοτική εφαρμογή του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης που όμως ποτέ δεν ολοκληρώθηκε. Τα εργαλεία πιστοποίησης στα 2 προαναφερόμενα προγράμματα περιλάμβαναν τη χρήση διδακτικών σεναρίων με εφαρμογή στη διδακτική πράξη. Το χαρακτηριστικό και των 2 ανωτέρω προγραμμάτων ήταν η πολύ καλή αποδοχή από τους εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, έχει τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή στο Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης ένα αρκετά φιλόδοξο πρόγραμμα συνολικής διάρκειας 166 ωρών με θέμα «Εξ Αποστάσεως Επιμόρφωση στην Ηγεσία και Διοίκηση στην Εκπαίδευση» το οποίο περιλαμβάνει ως εργαλείο πιστοποίησης ερευνητική εργασία με βάση μελέτες περίπτωσης προβλημάτων που ανακύπτουν στη σχολική μονάδα. Αν και το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι αρκετά απαιτητικό εντούτοις δέχεται πολύ μεγάλο αριθμό αιτήσεων από εκπαιδευτικούς.
Η μικρή εμπειρία των προαναφερόμενων προγραμμάτων δείχνει τη μεγάλη ανταπόκριση των εκπαιδευτικών σε κάθε τι που συντελεί στην αναβάθμιση του έργου τους και μέσα από διαδικασίες αξιολόγησης.
Δεν έχουμε λοιπόν παρά να σχεδιάσουμε ένα σύστημα πιστοποιημένης επιμόρφωσης χρησιμοποιώντας εργαλεία πιστοποίησης που περιλαμβάνουν εφαρμογή στη διδακτική πράξη επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα και βασικό μέρος της αξιολόγησης έχοντας υποστηρικτές τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.
Βέβαια, ο σχεδιασμός ενός τέτοιου συστήματος επιμόρφωσης είναι μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία στην οποία απαιτείται προσεκτικός σχεδιασμός, εκμετάλλευση όλων των μορφών και των τύπων επιμόρφωσης με παράλληλη προσεκτική ανίχνευση αναγκών των εκπαιδευτικών. Μπορούμε όμως να εκμεταλλευτούμε την πολύτιμη τεχνογνωσία φορέων όπως το ΕΚΔΔΑ και την εξειδίκευση που έχουν στην ανίχνευση εκπαιδευτικών αναγκών και στο σχεδιασμό επιμόρφωσης.
Αξίζει να προσπαθήσουμε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη