Thumbnail
της Αγγελικής Χ. Χρονοπούλου

Θεματική Ευρετηρίαση Εισηγήσεων 33ου Συνεδρίου ΕΜΕ (2016): Οδηγός Ταξινόμησης Μαθηματικών Τεκμηρίων

της Αγγελικής Χ. Χρονοπούλου

Εισαγωγικά

Το 33ο συνέδριο είναι πλέον παρελθόν και ήδη άρχισε η προετοιμασία για το 34ο συνέδριο που διοργανώνεται από το Παράρτημα Λευκάδας της ΕΜΕ, το 2017.[1]

Παρουσιάσαμε, λοιπόν, και αυτή τη χρονιά, το πρόγραμμα του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ (που πραγματοποιήθηκε στα Χανιά, 4-6/11/2016) αλφαβητικά ανά εισηγητή (και για τις κεντρικές ομιλίες) και για τα προεδρεία και τις παράλληλες εκδηλώσεις.

Διευκολύνθηκε έτσι η χαρτογράφηση των εισηγητών και των προεδρείων και επιπλέον προσδιορίστηκε ο αριθμός των συλλογικών εισηγήσεων που και εφέτος έφθασαν τις 51 με 2 ή και περισσότερους εισηγητές σε σύνολο 107 εισηγήσεων, κεντρικών ομιλιών και στρογγυλά τραπέζια. (αναρτήθηκε στο blog “Μαθηματικά Τετράδια” στις 31/10/2016)

http://mathematicatetradia.blogspot.gr/2016/10/33-2016_31.html

Και στη συνέχεια μια κριτική αποτίμησή του με τίτλο: “Πρώτες κριτικές επισημάνσεις μετά τη λήξη του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ: Α. για την απολογιστική ανακοίνωση” και Β. για παραλείψεις στη διαδικασία κρίσης των εισηγήσεων” (αναρτήθηκε στο blog “Μαθηματικά Τετράδια” στις 25/11/2016) http://mathematicatetradia.blogspot.gr/2016/11/33.html [2].

Στο κείμενο αυτό ανακοινώσαμε ότι θα αναρτήσουμε για τη διευκόλυνση των μελετητών και τα κλειδιά θεματικής ταξινόμησης των εισηγήσεων του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ.

Έτσι, σήμερα, εν αναμονή των διακηρύξεων των τεσσάρων (04)!!! παρατάξεων κρίναμε κατάλληλη τη στιγμή να κοινοποιήσουμε τις 677 λέξεις-κλειδιά θεματικής ταξινόμησης των εισηγήσεων του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ, για τις εισηγήσεις που δημοσιεύθηκαν στον 33ο έντυπο τόμο των πρακτικών (97 εισηγήσεις που αντιστοιχούν σε 163 συγγραφείς).

Μια αναφορά στην... επικαιρότητα

Σε αυτή τη χρονική στιγμή, για τις τέσσερις εκλογικές συμπράξεις (ανακηρύχτηκαν οι υποψήφιοί τους στη συνεδρίαση του ΔΣ 20/1/2017) θα αναφερθούμε εδώ μόνο στην... ονοματοδοσία. Μια στατιστική αποτίμησή της δηλώνει εκλεκτικές συγγένειες... Δύο από αυτές έχουν στον τίτλο τους τη λέξη “δημοκρατική”, δύο από αυτές έχουν στον τίτλο τους τη λέξη “κίνηση”, τρεις από αυτές έχουν στον τίτλο τους τη λέξη “μαθηματική/μαθηματικών”, μία έχει τη λέξη “ΕΜΕ” ΚΑΙ μία έχει στον τίτλο της τη λέξη “άνοιξη”. Τι μας θύμισε; Τι μας θύμισε(;) αυτή η λεξούλα… “χρυσές μέρες Σαμαρά” πριν καταλήξει στη Νέα Δημοκρατία.

Εκτιμάμε πως η ονοματοδοσία, ειδικά οι κοινές αναφορές τους στους τίτλους, σηματοδοτεί πως οι τέσσερις εκλογικές συμπράξεις δεν στοχεύουν στην ουσία αλλά στο να ενεργοποιήσουν τα εξαρτημένα αντανακλαστικά του εκλογικού σώματος της ΕΜΕ για να τους ψηφίσει με το... συναίσθημα!!!

Στα “ιδιαίτερα” χαρακτηριστικά, όμως, του εκλογικού σώματος της ΕΜΕ και στις υποψηφιότητες θα επανέλθουμε τις επόμενες μέρες και βέβαια θα περιμένουμε να δημοσιοποιήσουν τις διακηρύξεις τους για να συζητήσουμε εφ΄ όλης της ύλης...

Η αναγκαιότητα ενός Οδηγού Ταξινόμησης Μαθηματικών Τεκμηρίων και Θεματικής Ευρετηρίασης των Εισηγήσεων των Συνεδρίων της ΕΜΕ

Τα συνέδρια της ΕΜΕ αριθμούν ήδη 33 τόμους πρακτικών και οι εισηγήσεις τους παραμένουν ένα υλικό που δεν μπορεί να αξιοποιηθεί άμεσα και αποτελεσματικά από τους ενδιαφερόμενους φοιτητές, μελετητές κ.ά.

Συμβάλλοντας, λοιπόν, στην αξιοποίηση του υλικού και επειδή οι θεματικές των εισηγήσεων (στα 33 συνέδρια της ΕΜΕ) ad hoc υποδηλώνουν και αναδεικνύουν τα ζητήματα αιχμής για τα «Μαθηματικά» αποφάσισα με αρχή τις 97 εισηγήσεις του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ να συγκροτήσω ένα πρωτογενές ερευνητικό υλικό ταξινομημένο και συστηματοποιημένο από εμένα και έτοιμο προς χρήση για αρχειακή έρευνα διευκολύνοντας έτσι την αλληλεπίδραση και την αξιοποίησή του από φοιτητές, ερευνητές, μελετητές και κάθε άλλο ενδιαφερόμενο.

Αναλυτικά αυτό το πρωτογενές ερευνητικό υλικό ταξινομημένο και συστηματοποιημένο  από εμένα και έτοιμο προς χρήση για αρχειακή έρευνα συγκροτεί μια χαρτογράφηση των θεματικών των «Μαθηματικών» αφού περιλαμβάνει λέξεις-κλειδιά που προσδιορίζουν το περιεχόμενο των εισηγήσεων του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ.

Σε κάθε λέξη-κλειδί, συνολικά 677 λέξεις αντιστοιχίζουμε την 1η σελίδα (στον 33ο τόμο) της εισήγησης (1ο συνημμένο έγγραφο).

Για τη διευκόλυνση των ενδιαφερομένων δημοσιεύουμε (στο 2ο συνημμένο έγγραφο) όλες τις περιλήψεις των εισηγήσεων του 33ου συνεδρίου όπως αυτές περιλαμβάνονται στο CD.

Έτσι κάθε ενδιαφερόμενος έχει μια πρώτη εικόνα αν η εισήγηση με βάση τις λέξεις-κλειδιά προσιδιάζει θεματικά στα ενδιαφέροντά του και αν επιθυμεί συνεχίζει διαβάζοντας την εισήγηση και αντλώντας πληροφορίες από αυτήν χρήσιμες για αυτόν.

Καταληκτικά παρουσιάζουμε, με αυτή την ευκαιρία[3], έναν αναλυτικό πίνακα που περιλαμβάνει αλφαβητικά τις 677 «θεματικές κατηγορίες» με αναφορά στην 1η σελίδα εισήγησης (στο τόμο των πρακτικών του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ). Επισημαίνουμε με έμφαση πως ο κατάλογος είναι και χρηστικός αφού βοηθά τον ερευνητή να προσδιορίσει τις θεματικές (με τη χρήση λέξεων-κλειδιά) για τις οποίες θα μπορούσε να εντοπίσει (εύκολα ή δύσκολα) υλικό προς μελέτη επιπλέον, όμως, τον απαλλάσσει (σε μια πρώτη φάση) από την αγωνία τού αν επέλεξε ή όχι μια παραγωγική θεματική ενώ στη συνέχεια τον διευκολύνει να καθορίσει με εξαιρετική ακρίβεια τη θεματική που θα τον απασχολήσει με βάση τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα.

Αυτονόητο είναι πως επιβάλλεται η χαρτογράφηση και των θεματικών/λέξεις -  κλειδιά όπως αυτά προκύπτουν από τα πρακτικά των συνεδρίων πριν το 33ο συνέδριο.

Αυτή η προσπάθεια θα έχει ως αποτέλεσμα για έναν τεράστιο όγκο υλικού, που έχει δημοσιευθεί στα 33 (έντυπα) πρακτικά συνεδρίων της ΕΜΕ και δημιουργεί  ιδιαίτερες δυσχέρειες στην προσέγγισή του από κάθε ενδιαφερόμενο, να έχουμε πλήρη εικόνα

α) για το τι έχει δημοσιευθεί για ένα θέμα

β) για ποια θέματα υπάρχουν δημοσιεύματα και

γ) σε ποιον τόμο πρακτικών είναι δημοσιευμένη μια συγκεκριμένη εργασία (με αναφορά στην 1η σελίδα της στον εν λόγω τόμο)

Όσο για τα πρακτικά συνεδρίων που θα δημοσιεύονται στο εξής προτείνω στην Επιστημονική Επιτροπή για το 34ο συνέδριο ως προαπαιτούμενο των κρίσεων των εισηγήσεων να ζητήσουν να δηλώνονται επιπλέον, από τους συγγραφείς, 3 μέχρι 5, 7,... λέξεις-κλειδιά θεματικής ταξινόμησης ώστε να διευκολυνθεί η περαιτέρω διαδικασία για τη χαρτογράφηση των θεματικών των «Μαθηματικών».

Η ιδέα για τον Οδηγό Ταξινόμησης περιγράφεται αναλυτικά στο βιβλίο μου: Χρονοπούλου, Αγγελική (1993) Ταξινόμηση Εκπαιδευτικών Τεκμηρίων. Α. Θεματική Ευρετηρίαση Περιεχομένων της Σ.Ε. (Τεύχη 1-50). Β. Οδηγός Ταξινόμησης Εκπαιδευτικών Τεκμηρίων (Ο.Τ.Ε.Τ.). Σειρά Βιβλιογραφία 2. Αθήνα: Εκδ. Σύγχρονη Εκπαίδευση. (εξαντλημένο[4])

Με το βιβλίο αυτό κατέθεσα στην επιστημονική κοινότητα, το 1993, την ταξινόμηση εκπαιδευτικών τεκμηρίων όπως σχεδιάστηκε, περιγράφηκε και εφαρμόστηκε από εμένα και παρουσιάζεται στο βιβλίο (ενώ συνεχίζω να τη βελτιώνω, να την εξειδικεύω και να την εφαρμόζω) η οποία αφενός είναι πρωτότυπη και αφετέρου μοναδική γιατί η ταξινόμηση Dewey δεν διέθετε (το 1993) ταξινομικούς αριθμούς για την ταξινόμηση εκπαιδευτικών τεκμηρίων.

Η διάθρωση του καταλόγου

Για την απλούστευση του καταλόγου (αλφαβητικό ευρετήριο)  χρησιμοποιήσαμε τις λέξεις-κλειδιά χωρίς τόνους για να είναι πιο εύχρηστος (και πιο εύληπτος) ο κατάλογος από τους χρήστες και τις αντιστοιχίσαμε με την 1η σελίδα της εισήγησης όπως αυτή δημοσιεύεται στο τόμο πρακτικών του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ.

Αρχικά εντοπίστηκαν 340 λέξεις-κλειδιά στη συνέχεια μετά από επεξεργασία και εξαντλώντας τα περιθώρια αναζήτησης οι λέξεις–κλειδιά κατέληξαν σε 677 και αυτόν τον κατάλογο δημοσιεύουμε (1ο συνημμένο, με το όνομα λέξεις κλειδιά 33ο). Αυτός ο αλφαβητικός κατάλογος περιλαμβάνει για πρακτικούς λόγους τις λέξεις - κλειδιά χωρίς τόνους.

Στο 2ο συνημμένο έγγραφο (με το όνομα περιλήψεις 33ο) δημοσιεύονται, για τη διευκόλυνση των ενδιαφερομένων, όλες τις περιλήψεις των εισηγήσεων του 33ου συνεδρίου όπως αυτές περιλαμβάνονται στο CD. Με αναγραφή συγγραφέα (συγγραφέων), τίτλου, και της 1ης σελίδας στον τόμο των πρακτικών του 33ου συνεδρίου, με τη σειρά που δημοσιεύονται στον έντυπο τόμο των πρακτικών.

Παραδείγματα για τη χρήση του καταλόγου -αλφαβητικό ευρετήριο λέξεων-κλειδιά

Για παράδειγμα η λέξη–κλειδί: Φυσικη και Μαθηματικα: Διαθεματικοτητα  στον κατάλογο παραπέμπει στη λέξη–κλειδί: Διαθεματικοτητα: Μαθηματικα και Φυσικη  ― σ. 637  ― σ. 772  ― σ. 831

που σημαίνει πως 3 εισηγήσεις αναφέρονται στη θεματική αυτή και ότι η 1η εισήγηση δημοσιεύεται στον τόμο των πρακτικών του 33ου συνεδρίου στη σελ. 637  κ.ε. Η 2η εισήγηση στη σελ. 772  κ.ε. και η 3η εισήγηση στη σελ. 831  κ.ε. Οπότε ο μελετητής προστρέχει στις περιλήψεις των εισηγήσεων για να εντοπίσει τις 3 εισηγήσεις και διαβάζοντας την περίληψη (στο 2ο συνημμένο) αποφασίζει αν θα τις μελετήσει στη συνέχεια.

Ένα ακόμη παράδειγμα:

Φυσικη -Υδροστατικη  ― σ. 29

Υδροστατικη - Φυσικη  [Βλ. Φυσικη -Υδροστατικη  ― σ. 29]

Στην ίδια εισήγηση που δημοσιεύεται στον τόμο των πρακτικών του 33ου συνεδρίου στη σελ. 29 κ.ε.  αντιστοιχούν για διευκόλυνση στην αναζήτηση δυο λέξεις–κλειδιά. Οπότε ο μελετητής προστρέχει στις περιλήψεις των εισηγήσεων για να εντοπίσει αυτή την εισήγηση και διαβάζοντας την περίληψη (στο 2ο συνημμένο) αποφασίζει αν θα την μελετήσει στη συνέχεια.

Ένα παράδειγμα συνδυαστικό:  Φυλακη  ―  σ. 367

Φυλακη [Ανηλικοι -Μαθητες]  ―  σ. 367 και για διευκόλυνση στην αναζήτηση

Ανηλικοι - Μαθητες [Φυλακη]  [Βλ. Φυλακη  [Ανηλικοι - Μαθητες]  ―  σ. 367]

Στην ίδια εισήγηση που δημοσιεύεται στον τόμο των πρακτικών του 33ου συνεδρίου στη σελ. 367 κ.ε.  αντιστοιχούν για διασαφήνιση τρεις λέξεις–κλειδιά. Οπότε ο μελετητής προστρέχει στις περιλήψεις των εισηγήσεων για να εντοπίσει αυτή την εισήγηση και διαβάζοντας την περίληψη (στο 2ο συνημμένο) αποφασίζει αν θα την μελετήσει στη συνέχεια.

Απολογιστικά και... υποδεικτικά

Από αυτή την αξιοποίηση του υλικού, διά της θεματικής ευρετηρίασης των εισηγήσεων του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ, απουσιάζουν οι τέσσερις (04) κεντρικές ομιλίες, τα δύο (02) στρογγυλά τραπέζια και  τα δύο (02) εργαστήρια με ευθύνη της Επιστημονικής Επιτροπής, της Οργανωτικής Επιτροπής και οπωσδήποτε του απερχόμενου πλέον ΔΣ αλλά και των συμμετεχόντων ως ομιλητές ή διδάσκοντες. Το γεγονός αυτό αφενός υποδηλώνει μια επικυρίαρχη, εξουσιαστική σχέση των συμμετεχόντων ως αυθεντίες τόσο στις κεντρικές ομιλίες όσο και στα στρογγυλά τραπέζια και ως διδάσκοντες στα εργαστήρια απέναντι στους συμμετέχοντες στο συνέδριο, στα μέλη της ΕΜΕ και σε κάθε ενδιαφερόμενο για τη μαθηματική Επιστήμη. Αφετέρου σηματοδοτεί την προχειρότητα των κεντρικών ομιλιών, των στρογγυλών τραπεζιών και των εργαστηρίων ΑΛΛΑ και την αδιαφορία τους να αφήσουν ίχνη στο επιστημονικό γίγνεσθαι με την ευκαιρία της συμμετοχής τους στο συνέδριο της ΕΜΕ.

Μάλιστα, εκτιμώ πως το νέο ΔΣ που θα ενσκήψει από τις εκλογές (19/3/2017) έχει την υποχρέωση να καταστήσει σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις ότι η ΕΜΕ δεν θα είναι πλέον όχημα για προχειρότητες αλλά μόνο  για συμμετοχές με σοβαρές και καταγεγραμμένες επιστημονικές παρεμβάσεις.

Οδηγίες... χρήσης

Μπορείτε να ανακτήσετε τον αλφαβητικό κατάλογο με τις λέξεις-κλειδιά (ανά σελίδα του τόμου των πρακτικών του 33ου συνεδρίου), με το όνομα λέξεις κλειδιά 33ο, από το blog «Μαθηματικά Τετράδια»  http://mathematicatetradia.blogspot.gr/2017/01/blog-post_77.html

Και επίσης για διευκόλυνσή σας

μπορείτε να ανακτήσετε όλες τις περιλήψεις των εισηγήσεων του 33ου συνεδρίου όπως αυτές περιλαμβάνονται στο CD. Με αναγραφή συγγραφέα (συγγραφέων), τίτλου, και σελίδων που καταλαμβάνουν στον τόμο των πρακτικών του 33ου συνεδρίου, με τη σειρά που δημοσιεύονται στον έντυπο τόμο των πρακτικών, με το όνομα περιλήψεις 33ο, από το blog «Μαθηματικά Τετράδια»  http://mathematicatetradia.blogspot.gr/2017/01/blog-post_77.html

Αγγελική Χ. Χρονοπούλου

 


[1] Βλ. Αποφάσεις Συνεδρίασης Δ.Σ. 15/04/2016 http://www.hms.gr/node/1093

[2] Βλ. στο blog “Μαθηματικά Τετράδια” http://mathematicatetradia.blogspot.gr/2016/10/33-2016_31.html (αναρτήθηκε στις 31/10/2016)

[3] Για πρώτη φορά 677 «θεματικές κατηγορίες»/λέξεις κλειδιά για την περαιτέρω επιστημονική αξιοποίηση των εισηγήσεων από τα πρακτικά του 33ου συνεδρίου της ΕΜΕ, από φοιτητές, ερευνητές, μελετητές κ.ά. (και γιατί όχι και την ενίσχυση των πωλήσεων του έντυπου τόμου ή CD).

[4] Όσοι ενδιαφέρεστε για το βιβλίο μου στείλτε μου μήνυμα στο e-mail [email protected] για να σας το στείλω σε αποθήκευση.pdf

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Εύβοιας
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
ΟΙΕΛΕ: Η επιχειρηματική ελευθερία υποχωρεί μπροστά σε θεμελιώδη ατομικά δικαιώματα όπως είναι η ελευθερία λόγου και έκφρασης αλλά και διεκδίκησης...
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
o-teachers-facebook_15.jpg
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
Αλήθεια, σε ποιο επίπεδο διάλυσης και στρατηγικής ήττας θα είχαν φτάσει σήμερα οι εκπαιδευτικοί εάν με τις μαζικές τους Γενικές Συνελεύσεις τον...
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
stratiotikes_sholes_1.jpg
Στρατιωτικές Σχολές: «Κύμα» παραιτήσεων με 1 στους 4 σπουδαστές να αποχωρεί από τις Σχολές Υπαξιωματικών!
Παρά τις εξαγγελίες για αναβάθμιση με αυξήσεις μισθών
Στρατιωτικές Σχολές: «Κύμα» παραιτήσεων με 1 στους 4 σπουδαστές να αποχωρεί από τις Σχολές Υπαξιωματικών!