Προδημοσίευση του άρθρου από το περιοδικό ΑΝΤΙΤΕΤΡΑΔΙΑ της εκπαίδευσης
Ύστερα από δύο και πλέον χρόνια παραμονής στην διακυβέρνηση της χώρας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ επισημοποιεί, για άλλη μια φορά, με τον πιο ηχηρό τρόπο την πλήρη και ουσιαστική δέσμευσή της σε ότι αφορά τη συνέχιση και επιβολή των ίδιων αντιλαϊκών και αντιεκπαιδευτικών πολιτικών των προκάτοχών της κυβερνήσεων και στο χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης.
Η πρόσφατη Υ. Α. (ΦΕΚ 1239/10 – 4 – 2017, τ. Β) αναφορικά με τα κριτήρια πρόσληψης αναπληρωτών ειδικής αγωγής, καθώς και οι δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας (Κ. Γαβρόγλου) περί αδυναμίας του ΥΠ.Π.Ε.Θ. να προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών για τα σχολικά έτη 2017 – 2018 και 2018 – 2019, παραπέμποντας (για άλλη μια φορά) το θέμα των μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών στις ελληνικές καλένδες αποδεικνύουν την πλήρη και ουσιαστική εναρμόνιση της εκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με τις επιταγές της Ε. Ε., του Ο. Ο. Σ. Α. και των μνημονίων που και αυτή η κυβέρνηση, όπως και οι προκάτοχοί της, ψήφισαν και εφαρμόζουν.
Οι περιβόητοι 20.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση όχι μόνο δεν θα γίνουν, αλλά θα συνεχιστεί η μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού υποβαθμίζοντας όλο και περισσότερο τη δημόσια εκπαίδευση, αφού «οι ισχύοντες δημοσιονομικοί περιορισμοί καθιστούν αδύνατο κατά το ανωτέρω χρονικό διάστημα (2017 – 2019) τον διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια καιδευτεροβάθμια εκπαίδευση», σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας (Κ. Γαβρόγλου).
Ειδικότερα στον πολλαπλά χειμαζόμενο χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.) συνεχίζεται η συνεχής και αδιάληπτη κατάργηση – ρευστοποίηση των δομών της, με καταστροφικές συνέπειες για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα και κατακτήσεις των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σ’ αυτή.
Έτσι η εξαιρετικά δαπανηρή – οικονομικά ασύμφορη για το μνημονιακό κράτος και τους διαχειριστές του και μη ανταποδοτική εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές ανάγκες, σύμφωνα με τις οδηγίες Ε. Ε. και Ο.Ο.Σ.Α. οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στην πλήρη ιδιωτικοποίησή της, μέσω της εμπλοκής των γονέων και της ανάθεσης σε αυτούς του κόστους στήριξης (εκπαιδευτικής) των παιδιών τους, μέσα από τις περιβόητες πολιτικές της «συνεκπαίδευσης» που στοχεύουν, όχι στην ένταξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες στα σχολεία και τα τμήματα γενικής αγωγής, αλλά στην ουσιαστική και τελεσίδικη απόσυρση της πολιτείας και του ΥΠ.Π. Ε.Θ. από την υποχρέωσή του να στηρίζει και να επενδύει στην εκπαίδευση των παιδιών αυτών στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο Δημόσιο Σχολείο.
Η συνεχής και αυξανόμενη τάση να προσλαμβάνουν με ιδιωτικές συμβάσεις εργασίας και να πληρώνουν οι ίδιοι οι γονείς των μαθητών με ειδικές ανάγκες εκπαιδευτικούς για την (παράλληλη) στήριξη των παιδιών τους, στο πλαίσιο του Δημόσιου Σχολείου και η ενθάρρυνση αυτής της πολιτικής με νομοθετικές ρυθμίσεις από την πλευρά του ΥΠ.Π. Ε.Θ. από το 2010 και εντεύθεν είναι μια από τις καταστροφικές συνέπειες όσων περιγράψαμε ως τώρα.
Ακόμα χειρότερα η εφαρμογή των μνημονίων και στο χώρο του Δημόσιου Σχολείου επιτάσσει την κάλυψη των τεράστιων πλέον αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό, εξαιτίας της απουσίας μόνιμων διορισμών, με την «αναδιανομή» του ήδη υπάρχοντος μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού με ότι αυτό σημαίνει σε ότι αφορά την περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών και την κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων τους.
Οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις του ΥΠ.Π.Ε.Θ. στο χώρο της ΕΑΕ μας αφορούν όλους μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Στο χώρο της ειδικής αγωγής επιχειρείται μια ουσιαστική και άνευ προηγουμένου πρόβα generale σε ότι αφορά το μέλλον των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, με την παγιοποίηση της ελαστικής εργασίας και ακόμα χειρότερα την πλήρη κατάργηση των εργασιακών δικαιωμάτων που απορρέουν από τα βασικά πτυχία των εκπαιδευτικών που εργάζονται στο χώρο της ειδικής αγωγής και την εισαγωγή προσοντολόγιου που κατά το δοκούν θα μπορεί να καθορίζεται από τις αποφάσεις του εκάστοτε Υπουργού Παιδείας.
Έτσι σε συνδυασμό με την ήδη δημοσιοποιημένη έκθεση της ΑΔΙΠΠΔΕ για την αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων καθιερώνεται η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια των υποψηφίων εκπαιδευτικών, να καθορίζεται από τη διαμόρφωση ενός νομοθετικού πλαισίου που θα περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις πιστοποίησης και τα προσόντα που πρέπει να κατέχει ο υποψήφιος εκπαιδευτικός. Ουσιαστικά ανατίθεται στον ΑΣΕΠ να επιβλέψει προσλήψεις ελαστικά εργαζόμενων εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα «μάχονται» ενίοτε μεταξύ τους για την κατάληψη μιας θέσης που θα ευνοεί την πιθανή πρόσληψή τους ως αναπληρωτών έναντι των άλλων συνυποψηφίων τους και όλοι μαζί θα κυνηγούν την «πρόσκτηση» περισσότερων «επαγγελματικών προσόντων», αφού η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση που πέρασε πρόσφατα από τη Βουλή (αρχές Απριλίου 2017) προβλέπει την αλλαγή στην κατάταξη των αναπληρωτών Ε.Α.Ε. οποιαδήποτε στιγμή (μέσα από Υ.Α.) και κατόπιν εισήγησης της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής μα βάση τις «ιδιαίτερες συνθήκες» που επικρατούν κάθε φορά στην Ε.Α.Ε.
Ο Υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δικαιώνουν τους προκατόχους τους (Α. Διαμαντοπούλου και Κ. Αρβανιτόπουλο)
Με τη ρύθμιση αυτή επιβεβαιώνεται το αντίστοιχο άρθρο 28 του Ν.4186/2013 ( που ψηφίστηκε επί υπουργού Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλου), το οποίο προέβλεπε ότι τα ισχύοντα στη γενική εκπαίδευση ισχύουν και για την Ε.Α.Ε. ύστερα από την έκδοση σχετικής Υ.Α. Με τον τρόπο αυτό εξυπηρετείται τώρα ένας ακόμα στόχος, δηλ. η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών ταυτόχρονα με την εφαρμογή της «συνεκπαίδευσης». Ακόμα χειρότερα για λόγους «εξορθολογισμού» στη χρήση του εκπαιδευτικού προσωπικού και «οικονομιών» ανατίθενται οι τεχνητά πλεονάζουσες ώρες εκπαιδευτικών γενικής αγωγής σε δομές ειδικής αγωγής.
Έτσι επιτυγχάνεται ακόμα μεγαλύτερη μείωση θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις Ε.Ε. - Δ.Ν.Τ. – Ο.Ο.Σ.Α. για την απασχόληση, αποτυπωμένες ακριβώς στα αντίστοιχα κείμενα σχετικά με το επαγγελματικό προφίλ των εκπαιδευτικών και τα προτεινόμενα συστήματα πρόσληψης ελαστικά εργαζόμενων και μόνιμων εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα προβλέπεται η σύνταξη κύριου πίνακα κατάταξης για τους εκπαιδευτικούς με σπουδές στην Ε.Α.Ε. (ΠΕ61/71 ή εξειδίκευση στην Ε.Α.Ε. με διδακτορικό, μεταπτυχιακό σε Ε.Α./σχολική ψυχολογία, διετή μετεκπαίδευση σε Διδασκαλείο, πενταετή προϋπηρεσία στην Ε. Α. Ε., πτυχίο Τ.Ε.Φ.Α.Α. με ειδίκευση στην Ε.Α.Ε.) και σε περίπτωση εξάντλησής του επικουρικός πίνακας για κατόχους σεμιναρίων 400 ωρών (μετά τον νόμο 4415 επανέρχονται και στους αναπληρωτές), καθώς και για έχοντες ετήσια προϋπηρεσία, αλλά και για γονείς παιδιών με αναπηρία άνω του 67%. Οι αναπληρωτές γενικής αγωγής εντάσσονται και αυτοί για να είναι ανάλογα «διαθέσιμοι» με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, για να συμπληρώσουν το διδακτικό τους ωράριο σε δομές Ε.Α.Ε. ενώ είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουν τα προγράμματα επιμόρφωσης και ειδίκευσης του ΥΠ.Π.Ε.Θ.
Για την επιμόρφωση με βάση την έκθεση της ΑΔΙΠΠΔΕ προτείνεται καθιέρωση εθνικού φορέα επιμόρφωσης, με προγράμματα επιμόρφωσης, διάρκειας 15-100 ωρών, μετά το τέλος των οποίων θα χορηγείται πιστοποίηση (για επιμορφούμενους και επιμορφωτές), η οποία θα μοριοδοτείται (αντίστοιχα έγινε προσπάθεια να στηθούν επιμορφωτικά σεμινάρια ΙΕΠ και ΥΠ.Π.Ε.Θ. για εκπ/κούς που συμπληρώνουν ωράριο σε δομές Ε.Α.Ε. και τα οποία ολοκληρώθηκαν με διαδικασίες express μέχρι τέλη Μαρτίου 2017 υπό το καθεστώς έντονων διαμαρτυριών και κινητοποιήσεων των πρωτοβάθμιων εκπαιδευτικών σωματείων).
Είναι άλλου είδους και άλλης τάξης η συζήτηση που έχει ανοίξει μεταξύ των εκπαιδευτικών αναφορικά με την αναγκαιότητα ή μη της υπηρέτησης και της γνώσης που αυτή επιφέρει για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε δομές Ε.Α.Ε. πρώτα σε τάξης γενικής αγωγής και έξυπνα χρησιμοποιείται από τους κύκλους του ΥΠ.Π.ΕΘ. υποδαυλίζοντας το «διαίρει και βασίλευε» μεταξύ των εκπαιδευτικών προκειμένου να κατασιγαστούν οι αντιδράσεις και να εδραιωθεί και να περάσει η πολιτική του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και της κυβέρνησης σε ότι αφορά τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών.
Συμπερασματικά οι πρόσφατες ρυθμίσεις του ΥΠ.Π.Ε.Θ. για την ειδική αγωγή τους μαθητές της και τους εργαζόμενους σε αυτήν εκπαιδευτικούς παγιώνουν:
●Α) την περαιτέρω κατάργηση – ρευστοποίηση των δομών ειδικής αγωγής παραγράφοντας και καταργώντας μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,
●Β) ότι το μέλλον των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών στην Ε.Α.Ε. και όχι μόνο θα κινείται στο πλαίσιο της ολιγόμηνης απασχόλησης και διαρκούς κατάρτισης και επανακατάρτισης ανάλογα με τις ανάγκες του ΥΠ.Π.Ε.Θ. αλλά και της χρόνιας παραμονής στην υποαπασχόληση και την ανεργία,
●Γ) ενώ για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς υπάρχει πλέον το πλαίσιο για τη χρησιμοποίησή τους για την κάλυψη οποιονδήποτε αναγκών του ΥΠ.Π.Ε.Θ. σε οποιοδήποτε χώρο και βαθμίδα της εκπαίδευσης τους χρειάζεται, με ότι αυτό σημαίνει για τα εργασιακά δικαιώματα και τις κατακτήσεις των εκπαιδευτικών.
Το εκπαιδευτικό – λαϊκό κίνημα οφείλει να αντισταθεί και να ανατρέψει αυτές τις πολιτικές
Το εκπαιδευτικό – λαϊκό κίνημα οφείλει να ξεπεράσει τις άγονες και καταστροφικές διαμάχες μεταξύ των εκπαιδευτικών, που υποδαυλίζει και ευνοεί το ίδιο το ΥΠ.Π.Ε.Θ. με στόχο το πέρασμα και την επιβολή των πολιτικών διάλυσης του Δημόσιου Σχολείου που κατευθύνονται από Ε. Ε. – Δ. Ν. Τ. - Ο.Ο.Σ.Α., σχεδιάζοντας την οργανωμένη αντίδραση και αντίστασή μας, μαζί με το γονεϊκό κίνημα, διεκδικώντας:
●Μόνιμους – μαζικούς διορισμούς σ’ όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με βάση το χρόνο λήψης του πτυχίου και την προϋπηρεσία στη βάση των σύγχρονων και πραγματικών αναγκών της κοινωνίας (κάλυψη όλων των κενών γενικής και ειδικής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης),
●κατάργηση της ελαστικής εργασίας – μόνιμη και σταθερή εργασία για όλους με πλήρη εργασιακά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά
δικαιώματα,
●όχι στο προσοντολόγιο – κατάργηση του Ν.3848/2010,
●όχι στην αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση, όχι στο πιστοποιητικό παιδαγωγικής – διδακτικής επάρκειας, όχι στο πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας και στο πλαίσιο προσόντων εκπαιδευτικού - κατοχύρωση των εργασιακών δικαιωμάτων στο βασικό πτυχίο και καμία αμφισβήτησή τους,
●την απόσυρση – κατάργηση της νομοθετικής ρύθμισης (τροπολογίας) και της Υ.Α. για την ειδική αγωγή και τους πίνακες των αναπληρωτών,
●ενιαία κριτήρια υπηρεσιακών μεταβολών σε όλη την εκπαίδευση,
●επαναφορά της διετούς μετεκπαίδευσης με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα.
*Ο Δ. Πολυχρονιάδης είναι δάσκαλος, Πρόεδρος του Δ. Σ. του Συλλόγου Εκπ/κών Π.Ε. Αμαρουσίου - μέλος των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ Π.Ε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη