Στις 23 Ιανουαρίου 2018 εκδόθηκε η ΥΑ Αριθμ.: 10645/ΓΔ4/ΦΕΚ 120 Β΄ με θέμα: «Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».
Στην εν λόγω ΥΑ, μεταξύ των αλλαγών σε ισχύουσες μέχρι την έκδοσή της διατάξεις, εισάγονται αλλαγές στα παιδαγωγικού χαρακτήρα μέτρα. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η συνοδευτική Εγκύκλιος (αρ. πρωτ.: 13963/ΓΔ4/26-1-2018 Εγκύκλιο του ΥΠΠΕΘ με θέμα: «Ενημέρωση σχολικών μονάδων σχετικά με την με αρ. πρωτ. 10645/ΓΔ4/22-1-2018 (Β΄ 120) Υ.Α.»), η οποία εκδόθηκε αμέσως μετά την έκδοση της ανωτέρω ΥΑ, αναφέρεται:
"Σχετικά με την με αρ. πρωτ. 10645/ΓΔ4/22-1-2018 (Β΄ 120) Υπουργική Απόφαση με θέμα: «Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» σας ενημερώνουμε τα εξής:
Στην εν λόγω Υ.Α. συγκεντρώνονται όλες οι διατάξεις που αφορούν την οργάνωση και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων της δ/θμιας Εκπαίδευσης (…) σε αντικατάσταση των έως τώρα ισχυουσών διατάξεων (…). Παράλληλα, εισάγονται αλλαγές και παρεμβάσεις που επικαιροποιούν το θεσμικό πλαίσιο και στοχεύουν στην ορθολογικότερη λειτουργία των σχολείων, στην αντιμετώπιση προβλημάτων και αναγκών που προέκυψαν τα τελευταία χρόνια και κυρίως στη βελτίωση του παιδαγωγικού κλίματος μέσω της προώθησης ενός πλαισίου καλύτερης επικοινωνίας και συνεργασίας των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας (…).
(…) Ζ) Παιδαγωγικά μέτρα και ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα (Άρθρο 31): Για κάθε παρέκκλιση από την προσήκουσα διαγωγή και από το Πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής και αναλόγως του βαθμού της παρέκκλισης είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν α) παιδαγωγικού χαρακτήρα ενέργειες και β) παιδαγωγικά μέτρα. Οι παιδαγωγικού χαρακτήρα ενέργειες χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών με περισσότερο ήπια μέσα από τα παιδαγωγικά μέτρα, (όπως έκφραση συγγνώμης, αποκατάσταση ζημιών, έμπρακτη μεταμέλεια, διαμεσολάβηση κτλ.) και για τον λόγο αυτό καλό είναι να αποφασίζονται μετά από συζήτηση και σε συμφωνία με όποιον/α μαθητή/τρια αφορούν και μπορούν να περιγράφονται εκτενέστερα στο Πλαίσιο Οργάνωσης Σχολικής Ζωής του σχολείου, που προβλέπεται στην παρ. 5 του άρθρου 30 (…). Επισημαίνεται ότι το σχολείο (Υπεύθυνοι τμημάτων, συμβούλια τμημάτων, Δ/ντής/ντρια, Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών), πριν προχωρήσει στη λήψη παιδαγωγικών μέτρων, πρέπει να εξαντλεί όλες τις δυνατότητες παιδαγωγικής παρέμβασης και αντιμετώπισης των προβλημάτων συμπεριφοράς και συγκρούσεων που αναφύονται εντός της σχολικής κοινότητας, στοχεύοντας οι μαθητές/-τριες να συνειδητοποιήσουν τα λάθη τους και να αλλάξουν στάση/συμπεριφορά. Για τον σκοπό αυτό πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα για τον έγκαιρο εντοπισμό των μαθησιακών, οικογενειακών, οικονομικών και συναισθηματικών δυσκολιών των μαθητών/τριών, την ομαλή ένταξη των νέων μαθητών/τριών στο σχολείο, την ψυχοσυναισθηματική τους υποστήριξη, σε συνεργασία, όπου υπάρχει ανάγκη, με εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς ή και κοινωνικούς φορείς συμβουλευτικής και υποστήριξης, την επίλυση προβλημάτων και τη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών/τριών, αλλά και μεταξύ καθηγητών/τριών και μαθητών/τριών και τη δημιουργία θετικού κλίματος στο σχολείο, ώστε το σχολείο να αποτελεί κοινότητα όχι μόνο μάθησης, αλλά και προσωπικής ανάπτυξης για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Η εισαγωγή του «Πλαισίου Οργάνωσης της Σχολικής Ζωής» και των «παιδαγωγικού χαρακτήρα ενεργειών» αποσκοπεί στην οργάνωση της σχολικής ζωής με τρόπο που τα παιδαγωγικά μέτρα (αντίστοιχα των «πειθαρχικών ποινών» των παλαιότερων διατάξεων) να χρησιμοποιούνται όσο το δυνατόν λιγότερο (...)”.
Στο ΠΔ 50 (ΦΕΚ 81 Α΄ / 08-5-2008) με θέμα: «Φοίτηση και αξιολόγηση των μαθητών του Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.)» και ειδικότερα στο άρθρο 28, με θέμα: «Απουσίες μη λαμβανόμενες υπόψη», ορίζεται:
«1. Για το χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών δεν λαμβάνονται υπόψη:
(…) ζ) Απουσίες μαθητών που οφείλονται στις επιβαλλόμενες κυρώσεις μέχρι πέντε το πολύ ημερών κατά την κρίση του συλλόγου καθηγητών». (Η συγκεκριμένη διάταξη έχει πλέον καταργηθεί)
Αλλά και στην ΥΑ 141641/Γ2/ΦΕΚ 2470 Β΄ / 16-9-2014, με θέμα: «Εγγραφές – Μετεγγραφές – Φοίτηση μαθητών στα Επαγγελματικά Λύκεια», στο άρθρο 14, με θέμα: «Απουσίες μη λαμβανόμενες υπόψη», επαναλαμβάνεται ότι: «1. Για το χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών καταχωρίζονται αλλά δεν λαμβάνονται υπόψη: (…) θ) Απουσίες μαθητών που οφείλονται στις επιβαλλόμενες κυρώσεις μέχρι πέντε το πολύ ημερών κατά την κρίση του Συλλόγου των Διδασκόντων». (Η συγκεκριμένη διάταξη έχει πλέον καταργηθεί).
Η συγκεκριμένη αυτή διάταξη έδινε την δυνατότητα στον Σύλλογο των Διδασκόντων να εκτιμήσει το αποτέλεσμα των παιδαγωγικών μέτρων που επιβλήθηκαν σε μαθητή/-τρια κατά την διάρκεια του σχολικού έτους ως μέτρων παροχής ευκαιρίας συνειδητοποίησης του λάθους / των λαθών που οδήγησαν στην επιβολή της ποινής και τα οποία αποσκοπούσαν σε αυτήν ακριβώς την συνειδητοποίηση και στην προσδοκώμενη αλλαγή της λανθασμένης στάσης / συμπεριφοράς. Και στην περίπτωση που αυτή η αλλαγή είχε γίνει φανερή στην καθημερινότητα της σχολικής κοινότητας εκ μέρους του μαθητή / -τριας, ο Σύλλογος είχε την δυνατότητα να συγχωρήσει την πρότερη λανθασμένη στάση / συμπεριφορά και να επιβραβεύσει την προσπάθεια του μαθητή /-τριας να αλλάξει την στάση / συμπεριφορά του προς την κατεύθυνση των αποδεκτών από την σχολική κοινότητα ορίων.
Πλέον, με την ΥΑ 10645/ΓΔ4 (ΦΕΚ 120 Β΄/23-01-2018), αυτή η δυνατότητα της διαχείρισης των παιδαγωγικών μέτρων της επιβολής ποινών στην κατεύθυνση της βελτίωσης της συμπεριφοράς των μαθητών / -τριών, παύει να ισχύει. Έτσι, αφαιρείται από τον Σύλλογο Διδασκόντων η δυνατότητα να διαχειριστεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό την συμπεριφορά ενός μαθητή του, εκτιμώντας τόσο την αποτελεσματικότητα των μέτρων που του έχουν επιβληθεί κατά την διάρκεια του σχολικού έτους για ανάρμοστη στάση του, συγχωρώντας τον στην περίπτωση εκείνη που έχει δείξει την έμπρακτή του μεταμέλεια, όσο και τις ιδιαιτερότητες που σχετίζονται είτε με τον ίδιο είτε – και – με το οικογενειακό του περιβάλλον.
Εξάλλου: «Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών έχει την ευθύνη της εφαρμογής των προβλεπόμενων παιδαγωγικών κατευθύνσεων σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες του σχολείου (…) (Άρθρο 30, παρ. 5, στην ίδια ΥΑ).
Ακόμη, στην Φ.353.1./324/105657/Δ1 (ΦΕΚ 1340 Β΄/ 16-10-2002) ως έργο του Συλλόγου Διδασκόντων ορίζεται:
«1. Ο Σύλλογος των Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας έχει την ευθύνη να υλοποιεί τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης με συγκεκριμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Στο έργο του σχολείου περιλαμβάνονται τρεις κυρίως εκπαιδευτικοί σκοποί.
α) Η καλλιέργεια και ανάπτυξη των γνωστικών και των νοητικών ικανοτήτων των μαθητών.
β) Η συναισθηματική καλλιέργεια για την αποδοχή αρχών που θα στηρίξουν τις αξίες τους και θα επηρεάσουν τη συμπεριφορά τους, ώστε να διαμορφώσουν θετική στάση για τη ζωή και την κοινωνία.
γ) Η καλλιέργεια και διεύρυνση των ψυχοκινητικών ικανοτήτων του μαθητή για την απόκτηση δεξιοτήτων και την ομαλή ένταξή του στην κοινωνία». (άρθρο 38, παρ. 1).
Όπως ορίζεται στην ΥΑ 10645/ΓΔ4 (ΦΕΚ 120 Β΄/23-01-2018) για τον ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων σχετικά με τα παιδαγωγικά μέτρα και τις ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα:
«1. Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών έχει την παιδαγωγική ευθύνη να προβαίνει σε ενέργειες και να εφαρμόζει πρακτικές για τη δημιουργία στο σχολείο του κλίματος που απαιτείται για την υλοποίηση των στόχων της εκπαίδευσης και για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών έτσι, ώστε να σέβονται τους διαφορετικούς ρόλους και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησης των κανόνων. Για τον σκοπό αυτό πρέπει να χρησιμοποιεί όλους τους διαθέσιμους τρόπους (π.χ. συμβουλευτικές συναντήσεις με τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές, διαδικασία διαμεσολάβησης) για την αντιμετώπιση κάθε παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς (…)» (άρθρο 31, παρ. 1).
Γίνεται φανερό ότι ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει – και πρέπει να έχει – ισχυρό αποφασιστικό παιδαγωγικό ρόλο, ο οποίος θα πρέπει να μπορεί να εκδηλώνεται σε όλες τις διαστάσεις και τις εκφάνσεις της σχολικής ζωής, όπως επίσης θα πρέπει να έχει την δυνατότητα να διαχειρίζεται τα προβλεπόμενα από τον νόμο παιδαγωγικά μέτρα έχοντας ως απόλυτο γνώμονά του την αποκόμιση του μεγαλύτερου δυνατού οφέλους για τους μαθητές / -τριες της σχολικής του μονάδας.
Έχοντας υπόψη τα παραπάνω, γίνεται αντιληπτή η αναγκαιότητα της επαναφοράς της – βραχείας στην έκταση της διατύπωσης, αλλά ιδιαίτερα σημαντικής ως παιδαγωγικού μέτρου, τόσο για την λειτουργία της σχολικής μονάδας, όσο και για την παιδαγωγική αντιμετώπιση και διαχείριση των μαθητών/-τριών – δυνατότητας του Συλλόγου των Διδασκόντων να έχει την ευχέρεια να μην προσμετρά κατά την κρίση του απουσίες που έχουν επιβληθεί σε μαθητές του κατά την διάρκεια του σχολικού έτους, εξετάζοντας διεξοδικά την κάθε περίπτωση ξεχωριστά και εκτιμώντας τις εκάστοτε παραμέτρους που θα τον οδηγούν σε τέτοια απόφαση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη