Στην αναβάθμιση των διαδικασιών υποστήριξης όλων των δημόσιων σχολείων, στην σύνδεσή τους με την κοινωνία και στην ενίσχυση του έργου του εκπαιδευτικού μέσα από το σχέδιο νόμου για τις Δομές Εκπαίδευσης -η συζήτηση του οποίου ξεκινά σήμερα στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής- αναφέρθηκε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου σε συνέντευξή του στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ και στη δημοσιογράφο Ευαγγελία Μπαλτατζή.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης
Δημοσιογράφος: Διάβασα τη δήλωση της κ. Νίκης Κεραμέως που σας κατηγορεί ότι ευτελίζετε την εκπαιδευτική διαδικασία στο σύνολό της. Τι επιχειρείτε να αλλάξετε με αυτό το νομοσχέδιο;
Υπουργός: Να σας θυμίσω ότι πέρυσι τον Αύγουστο ψηφίσαμε ένα νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τον νόμο πλαίσιο. Ακριβώς τα ίδια λέγανε και τότε. Ακριβώς! Μπορώ να σας αλλάξω κάποιες λέξεις, αλλά η ουσία ήταν ακριβώς η ίδια. Μετά περάσαμε την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Ακριβώς ίδια πράγματα. Να αποσυρθεί, καταστρέφει την εκπαίδευση κτλ. Τι να σας πω; Μου κάνει και μένα φοβερή εντύπωση. Ας πάμε όμως τώρα στο συγκεκριμένο
Δημοσιογράφος: Τι επιχειρείτε να κάνετε επί της ουσίας; Πάτε να αλλάξετε τις διοικητικές δομές εξ όσων αντιλαμβάνομαι.
Υπουργός: Ακριβώς. Σήμερα υπάρχει ένα σύστημα υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης. Το πιο γνωστό κομμάτι αυτών των υποστηρικτικών δομών είναι οι σχολικοί σύμβουλοι. Δηλαδή, η βοήθεια που παίρνει η σχολική μονάδα για να μπορέσει να βελτιώσει εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά ζητήματα και να αντιμετωπίσει διάφορα προβλήματα. Αυτό, πάμε να το ενισχύσουμε.
Δημοσιογράφος: Μα μιλάνε για κατάργηση…
Υπουργός: Κοιτάξτε, σήμερα, αν δείτε το σύστημα αυτό, περίπου ο καθένας κάνει ό,τι νομίζει. Δεν δίνει όχι μόνο λογαριασμό σε κανέναν αλλά δεν είναι και συντονισμένοι. Το σχολείο πρέπει να επικοινωνήσει με τους ψυχολόγους, το σχολείο πρέπει να επικοινωνήσει με αυτούς που κάνουν περιβαλλοντική εκπαίδευση, το σχολείο πρέπει να επικοινωνήσει με τους σχολικούς συμβούλους. Ξεχωριστά όλα αυτά. Εμείς αυτό που λέμε είναι ότι στην αρχή του κάθε σχολικού έτους η σχολική μονάδα θα κάνει έναν προγραμματισμό. Ο προγραμματισμός αυτός, θα σημειώνει και τα προβλήματα που -λόγω της εμπειρίας του σχολείου- γνωρίζουν οι καθηγητές στο σχολείο και οι δάσκαλοι. Και θα τα στέλνει σε αυτές τις δομές όπου θα συνυπάρχουν οι σχολικοί σύμβουλοι, οι ψυχολόγοι, οι κοινωνικοί λειτουργοί, και θα γίνεται ένας προγραμματισμός παρεμβάσεων και αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων ώστε στο τέλος της χρονιάς να έρθουν οι καθηγητές του σχολείου και να πουν ότι αυτό το πρόβλημα όντως αντιμετωπίστηκε καλά, το άλλο δεν αντιμετωπίστηκε καλά. Άρα, να υπάρχει κι ένας έλεγχος από τους κάτω προς τους επάνω για το αν λειτούργησαν καλά ή όχι.
Δημοσιογράφος: Είναι θέμα συμμετοχικό, δηλαδή, των εκπαιδευτικών; Αυτό λέτε;
Υπουργός: Βεβαίως είναι ένα θέμα οι σύλλογοι να κωδικοποιούν αυτά τα προβλήματα και μετά, τα άτομα με διαφορετικές ειδικότητες -όπως είναι οι σχολικοί σύμβουλοι, οι ψυχολόγοι, οι κοινωνικοί λειτουργοί κτλ.- με έναν διεπιστημονικό τρόπο να κάθονται μαζί και να συζητάνε αυτά τα προβλήματα. Πρέπει να καταλάβουμε ότι έχει αλλάξει η κοινωνία μας και υπάρχουν νέου είδους προβλήματα. Παραδείγματος χάρη, το ξέρετε και σεις, έχει αλλάξει η έννοια του χρόνου. Η εντατικοποίηση έχει φέρει πολύ σοβαρές αλλαγές. Η οικογενειακή κουλτούρα έχει αλλάξει, το 25% είναι μονογονεϊκές οικογένειες. Έχουν αλλάξει δραματικά οι διαδικασίες πρόσβασης της γνώσης. Αυτά, έχουν γίνει τα τελευταία 20-25 χρόνια, όχι τα τελευταία 50 χρόνια. Άρα, πρέπει να σκεφτούμε πολύ σοβαρά την κοινωνική διάσταση των προβλημάτων που έχουν τα σχολεία μας. Αυτό είναι πέρα του καλού και του κακού. Όταν λέω ότι έχει αλλάξει ο τρόπος πρόσβασης στη γνώση, δεν σημαίνει ότι παλιά ήταν καλύτερα ή χειρότερα αλλά τώρα είναι εντελώς διαφορετικά. Άρα, τα σχολεία μας σήμερα αντιμετωπίζουν νέου τύπου προβλήματα.
Δημοσιογράφος: Σε αυτά τα νέου τύπου προβλήματα υπάρχει συμμετοχή της άλλης πλευράς, που η άλλη πλευρά είναι αυτή που αναφέρατε πριν από λίγο. Δηλαδή η κοινωνία, οι οικογένειες, οι γονείς. Οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων έχουν συμμετοχή σε αυτά; Υπάρχει δυνατότητα ανταλλαγής προβλημάτων, εμπειριών, προτάσεων;
Υπουργός: Είναι μια εξαιρετικά σοβαρή παράμετρος αυτή. Εμείς λέμε ότι πυρήνας όλης αυτής της αλλαγής θα είναι οι σύλλογοι των εκπαιδευτικών γιατί αυτοί έχουν τον πρώτο λόγο και την εμπειρία. Εκεί τώρα, έχουμε πολλές συζητήσεις με εκπαιδευτικούς που λένε ότι έρχονται γονείς για να αντιμετωπίσουν δικά τους, πια, προβλήματα γιατί θεωρούν τους εκπαιδευτικούς ανθρώπους που τους ακούνε, που έχουν μία εμπειρία. Εδώ λοιπόν, με τα χαρακτηριστικά που σας είπα πριν λίγο, έχει αλλάξει όλο αυτό το πλέγμα. Όλοι λοιπόν χρειαζόμαστε έναν νέο τρόπο συζήτησης και συνεννόησης. Γιατί, προφανώς, αυτές οι δομές αυτό είναι. Δεν είναι διοικητικές δομές. Είναι πώς το συζητάμε. Να σας πω κάτι που θα το γνωρίζετε και εσείς από το άμεσό σας περιβάλλον. Έχει αλλάξει η έννοια της φιλίας. Αυτό, καταλαβαίνετε τι επιπτώσεις έχει. Ή τα αυξημένα ποσοστά ενδοοικογενειακής βίας. Έχουμε πολλά προβλήματα παιδιών που δεν θέλουν να πάνε πίσω στο σπίτι το απόγευμα. Τι κάνουμε; Πώς τα αντιμετωπίζουμε αυτά; Μέχρι τώρα ήταν εντελώς αποσπασματικά. Εμείς λοιπόν λέμε να ορθολογικοποιήσουμε το υπάρχον σύστημα. Θα γίνουν πολλές προσλήψεις, όπως σας είπα, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κτλ. Οι άνθρωποι αυτοί, μαζί με τους σχολικούς συμβούλους -δεν τους καταργούμε τους σχολικούς συμβούλους- θα είναι σε έναν ενιαίο χώρο που θα συζητάνε τα προβλήματα του κάθε σχολείου και, το σημαντικότερο, θα προγραμματίζουν παρεμβάσεις.
Δημοσιογράφος: Εννοείτε σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα, αυτό εννοείτε;
Υπουργός: Σε κάθε περιφέρεια.
Δημοσιογράφος: Διάβαζα ότι, μεταξύ αυτών για τα οποία η ΝΔ σας κατηγορεί, λέει ότι δημιουργούνται και υδροκέφαλες δομές απομακρυσμένες από τη σχολική μονάδα. Τι σημαίνει αυτό; Κι αν το βάλει κανείς στο μυαλό του, εδώ στον νομό Αττικής, τι μπορεί να συμβαίνει περιφερειακά;
Υπουργός: Κοιτάξτε, στον νομό Αττικής δεν θα έχουμε μόνο ένα τέτοιο συμβούλιο. Θα έχουμε περισσότερα. Αλλά το βασικό είναι το εξής: Θέλουμε να έχουμε έναν συντονισμό των διαφορετικών ειδικοτήτων; Αυτό είναι το μεγάλο θέμα. Θέλουμε όλοι αυτοί να κάθονται στο ίδιο τραπέζι και να συζητάνε τα προβλήματα του κάθε σχολείου και μετά να κάνουν ένα χρονοδιάγραμμα για τις παρεμβάσεις τους; Τώρα, όλα αυτά ήταν στην καλή θέληση όσων εργάζονταν σε δομές που δεν είχε η μία καμία σχέση με τη διπλανή της.
Δημοσιογράφος: Κατά συνέπεια, αν σας ζητούσα να μας δώσετε τον τίτλο, τι στόχο έχετε με αυτό το νομοσχέδιο;
Υπουργός: Έχουμε στόχο να αναβαθμίσουμε τις διαδικασίες υποστήριξης των σχολείων μας. Και η υποστήριξη των σχολείων δεν είναι μόνο σε γνωσιακά ζητήματα, αλλά είναι και σε ένα σύνολο άλλων θεμάτων που σε πολλές περιπτώσεις έχουν απόλυτη σχέση με την κοινωνία και τα προβλήματα που έχει η κοινωνία.
Δημοσιογράφος: Άρα επιχειρείτε να συνδεθεί το σχολείο πιο άμεσα, ευθέως με την κοινωνία, και να έχει κι έναν ρόλο θετικό με την έννοια της συμβολής σε επίλυση θεμάτων αυτό λέτε;
Υπουργός: Αυτό και το αντίστροφο του. Δηλαδή, η κοινωνία δεν πρέπει να λέει ότι τα προβλήματα και οι αλλαγές της κοινωνίας δεν αντανακλώνται στο σχολείο. Γιατί αυτά που σας είπα δεν είναι μόνο προβλήματα. Είναι και αλλαγές. Γιατί πάρα πολλές φορές εμείς λέμε ‘ωραία να κάνουμε πολύ καλά μαθηματικά και καλή γλώσσα’ αλλά το τι γίνεται έξω ξεχειλίζει μέσα στο σχολείο. Αυτό δεν το βλέπουμε. Ένα από τα τεράστια προβλήματα είναι γονείς απελπισμένοι που έρχονται και μας γράφουν για τον εθισμό που έχουν τα νέα παιδιά με τα κινητά. Δεν μπορεί η πολιτεία να λέει ‘ωραία, οι γονείς με τα παιδιά να το λύσουν αυτό το πρόβλημα, εμένα με ενδιαφέρει πώς θα μάθουν καλύτερα Μαθηματικά’. Όχι! Εμένα με ενδιαφέρει πώς θα μάθουν καλύτερα Μαθηματικά και πώς ταυτοχρόνως θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε και τέτοια προβλήματα. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε με το νομοσχέδιο.
Δημοσιογράφος: Τι να περιμένουμε με τις εξετάσεις και τις αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής;
Υπουργός: Θα περιμένουμε να τελειώσουν τα παιδιά με τις Πανελλήνιες που ξεκινάνε αυτή τη βδομάδα και να ευχηθούμε καλή επιτυχία και κυρίως ψυχραιμία. Και κυρίως ψυχραιμία στους γονείς να μην μεταδίδουν το άγχος τους στα παιδιά.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη