Thumbnail
Του Νίκου Μπαντή

Γ3. Στο σχήμα 3 απεικονίζεται πλασμίδιο που διαθέτει γονίδια ανθεκτικότητας σε δύο αντιβιοτικά, την αμπικιλίνη και τετρακυκλίνη και αναγράφονται εσωτερικές αλληλουχίες των δύο γονιδίων ανθεκτικότητας. Αφού το πλασμίδιο κοπεί με την EcoRI και εισαχθεί ένα γονίδιο ξένου οργανισμού σε αυτό να εξηγήσετε ποιο από τα δύο αντιβιοτικά θα χρησιμοποιούσατε για τη διάκριση των μετασχηματισμένων βακτηριακών κλώνων με ανασυνδυασμένο πλασμίδιο.

Παρακάτω βλέπουμε την ερώτηση 12 του σχολικού βιβλίου (4ο κεφ.) και την απάντηση από το βιβλίο του καθηγητή. Η συγκεκριμένη ερώτηση, έμοιαζε αρκετά με το θέμα Γ3.

Στη συνέχεια βλέπουμε την απάντηση του θέματος Γ3 από την ΠΕΒ (Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστήμονων):

Και τώρα θα επιχειρήσουμε τα εξής:

1ον) ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΠΩΣ ΘΑ ΗΤΑΝ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ Γ3 ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ:

Στο πλασμίδιο αυτό το γονίδιο του ξένου οργανισμού, εισάγεται μέσα στο γονίδιο ανθεκτικότητας της τετρακυκλίνης. Τα βακτήρια που περιέχουν το ανασυνδυασμένο πλασμίδιο θα έχουν ανθεκτικότητα μόνο στο αντιβιοτικό αμπικιλίνη, παρουσία του οποίου αναπτύσσονται.

Τα βακτήρια που δεν περιέχουν τα ανασυνδυασμένο πλασμίδιο δεν αναπτύσσονται παρουσία ενός ή και των δύο αντιβιοτικών και τα βακτήρια που πιθανόν περιέχουν το πλασμίδιο χωρίς το ξένο DNA θα είναι ανθεκτικά και στα δύο αντιβιοτικά*.

*το τμήμα της απάντησης που είναι υπογραμμισμένο είναι πληροφορία που αφορά τους καθηγητές αλλά δεν απαιτείται να το γνωρίζουν οι μαθητές.

2ον) ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΠΩΣ ΘΑ ΗΤΑΝ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡ. 12 ΤΟΥ ΣΧ. ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΒ:

Θα χρησιμοποιηθεί η αμπικιλίνη.

Στο πλασμίδιο αυτό το τμήμα DNA εισάγεται μέσα στο γονίδιο ανθεκτικότητας της αμπικιλίνης και όχι της στρεπτομυκίνης, οπότε τα βακτήρια με τα ανασυνδυασμένα πλασμίδια δεν είναι ανθεκτικά στην αμπικιλίνη.

ΣΧΟΛΙΑ

Άρα η απάντηση σύμφωνα με τα δεδομένα του σχολικού βιβλίου (και του βιβλίου του καθηγητή), ήταν ο μαθητής να απαντήσει ότι το αντιβιοτικό που θα χρησιμοποιούσε είναι η αμπικιλίνη. Και να πάρει τις 5 μονάδες. Σχετικά με τις διάφορες απαντήσεις φροντιστηρίων και ιδιωτικών σχολείων που συνέχισαν την απάντηση μετά τη χρήση αμπικιλίνης, να πω ότι όλοι οι βιολόγοι (άρα και οι περισσότεροι μαθητές) γνωρίζουν τη συνέχεια και μάλιστα η τεχνική (που είναι εκτός ύλης) με την οποία θα διαχωρίσουμε τα βακτήρια που δέχθηκαν ανασυνδυασμένο πλασμίδιο από εκείνα που δέχθηκαν πλασμίδιο που ξαναέγινε κυκλικό, έχει αρκετές ομοιότητες με την τεχνική ανίχνευσης τμημάτων DNA με χρήση ραδιενεργών ανιχνευτών και η οποία υπήρχε σε εικόνα του σχολικού βιβλίου αλλά αφαιρέθηκε πολύ νωρίς (πολύ πιθανό το 2001).

Οπότε ας σταματήσουν οι αναφορές για «δείγματα αποικιών» στα οποία προσθέτουμε τετρακυκλίνη και δεν συμμαζεύεται… Ο μαθητής παίρνει τις 5 μονάδες (άσχετα τι θα πει παρακάτω) κάνοντας μόνο αναφορά στην αμπικιλίνη. Και όχι στην τετρακυκλίνη συνάδελφοι της ΠΕΒ!

Τέλος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paidi-tileorasi.jpg
Hikikomori: Πώς να το αναγνωρίσετε το σύνδρομο που δημιουργεί γενιές απομονωμένων ανθρώπων
Αυτός ο όρος λοιπόν, που μεταφράζεται ως “τραβιέμαι προς τα μέσα” ή “είμαι περιορισμένος”, φαίνεται πλέον να είναι κάτι περισσότερο από μια απλή τάση
Hikikomori: Πώς να το αναγνωρίσετε το σύνδρομο που δημιουργεί γενιές απομονωμένων ανθρώπων