Thumbnail
Της Αναστασίας Σκόρδου

Η απαγόρευση των κινητών στο σχολείο για τους μαθητές έγινε δεκτή με θετικά σχόλια από ΜΜΕ, καθηγητές και κοινό. Υπάρχουν σοβαρά επιχειρήματα υπέρ αυτού του μέτρου και από πλευράς Υπουργείου και από τη σκοπιά ενός καλοπροαίρετου ενημερωμένου πολίτη. Μπούλινγκ μεταξύ μαθητών, διαπόμπευση καθηγητών από μαθητές, παραβίαση προσωπικών δεδομένων από παράνομες βιντεοσκοπήσεις και φωτογραφίσεις. Έχουν συμβεί πολλά περιστατικά, πράγματι, και γνωστά και λιγότερο γνωστά. Από την άλλη η απαγόρευση αυτή ισχύει από το 2000 και ποτέ δεν βρέθηκε τρόπος να εφαρμοστεί πλήρως στα σχολεία, αντιθέτως με τα χρόνια έγινε ακόμα πιο ανεκτή και όσοι προσπάθησαν να την επιβάλουν περισσότερο γραφικοί.
Τα τελευταία χρόνια, πλησιάζοντας αισίως το πρώτο τέταρτο του 21ου αιώνα, η εκπαίδευση στην Ελλάδα φιλοδοξεί να πλησιάσει στα μέσα του 20ου, όταν εγκαταλείπεται το δασκαλοκεντρικό μοντέλο, ο δάσκαλος φωτεινός παντογνώστης, η μάθηση που ταΐζεται σε απρόθυμους μαθητές με το κουταλάκι, η αποστήθιση ως εφαλτήριο υψηλών επιδόσεων, η μοναδικότητα και η αυθεντία του σχολικού εγχειριδίου κλπ. Μπαίνουν δειλά δειλά στην εκπαιδευτική πράξη άλλες πρακτικές: η ομαδοσυνεργατικότητα, η ανακάλυψη της γνώσης, η επικοινωνιακή προσέγγιση, η δημιουργικότητα, η βιωματικότητα κ.α. 
Παράλληλα θεσμοθετούνται και υποχρεωτικά αντικείμενα-δραστηριότητες, που προϋποθέτουν τις προηγούμενες πρακτικές: πρότζεκτ/ερευνητικές εργασίες, θεματική εβδομάδα, δημιουργικές εργασίες, προγράμματα περιβαλλοντικά, πολιτιστικά.
Αυτά όλα πολύ ωραία φαίνονται επί χάρτου, όταν όμως προσπαθείς να τα εφαρμόσεις, εγείρονται δυσθεώρητα εμπόδια. Πώς θα βρεθούν οι πηγές, οι πόροι, τα μέσα; Οι σχολικές βιβλιοθήκες στην καλύτερη περίπτωση ελλιπείς και δυσλειτουργικές, στη χειρότερη ανύπαρκτες. Ακόμα και τα αναλώσιμα (φωτοτυπίες,εκτυπώσεις, χαρτί, μελάνι)- που στα χρόνια της κρίσης δοκιμάζουν με τη σπανιότητά τους τα όρια των αντοχών διδασκόντων και διδασκομένων- στην περίπτωση των παραπάνω δραστηριοτήτων γίνονται ακόμη πιο ακριβοθώρητα και όχι άδικα· μεγάλη σπατάλη υλικού και μέσων, μεγάλο αντιοικολογικό κόστος με αμφίβολο αντίκρυσμα.
Τι κάνουμε λοιπόν όσοι θέλουμε να μην περιορίζουμε το μάθημά μας σε πίνακα κιμωλία, χάρτες και προβολές ταινιών και παουερπόιντ;

 Γιατί όποιος έχει την ψευδαίσθηση ότι κάνει σύγχρονο μάθημα χρησιμοποιώντας εποπτικά εργαλεία, απατάται οικτρά. Καλύτερα παραδοσιακός πίνακας,  κιμωλία και σχολικό βιβλίο, με τους μαθητές να εργάζονται ομαδικά, ανακαλυπτικά, βιωματικά, δημιουργικά κοκ, παρά οι μαθητές αποχαυνωμένοι να βλέπουν συνέχεια βίντεο ή παρουσιάσεις, στα πλαίσια δασκαλοκεντρικού μαθήματος. 
Μέχρι πρόσφατα, εδώ και 20 χρόνια σχεδόν, οι μαθητές έκαναν εργασίες στο σπίτι, μέσω υπολογιστή, διαδικτύου, τις έφερναν στο σχολείο σε στικάκια ή μέσω μέιλ και τις παρουσιάζαμε. Το σχολείο δεν αναρωτιόταν αν διαθέτουν τα μέσα οι οικογένειες, αν μπορούν να βρεθούν οι μαθητές για να συνεργαστούν, αν τελικά εργάζονταν οι ίδιοι οι μαθητές ή οι γονείς, οι φροντιστές  ή και οι ίδιοι οι καθηγητές τους. Η δουλειά μας να γίνεται ή μάλλον να φαίνεται ότι γίνεται.
Ώσπου μας προέκυψε η νομοθετική ρύθμιση για εκπόνηση εργασιών μέσα στην τάξη στα πλαίσια του ωρολογίου προγράμματος. Αυτή ήταν η πραγματική επανάσταση και πέρασε απαρατήρητη.

Πώς δούλεψε κάθε σχολείο; Άγνωστο. Ασφαλώς, με το ό,τι διέθετε σε υπολογιστές σχολικού εργαστηρίου. Πότε πρόλαβαν όλοι οι μαθητές να μπουν στο εργαστήριο, σε ώρες που δεν έχει μάθημα πληροφορικής, χωρίς επίβλεψη του πληροφορικάριου, που δεν μπορεί φυσικά να γίνει τιραμόλα να τα προλάβει όλα; Να μαντέψω; Διεκπεραιωτικά, άρπα κόλλα, να βρούμε εκεί δυο πληροφορίες από την γουικιπίντια, να τις βάλουμε σε ένα word ή PP, copy paste, και να τις διαβάζουμε ενώπιον της τάξης, έτσι ακατέργαστες. 
Κάποιοι τολμήσαμε να εμπιστευθούμε τους μαθητές. Να φέρουν τα λάπτοπ τους, τα τάμπλετ, τα σμαρτφον, στην τάξη. Να τους δώσουμε σχολικό wifi, ελεγχόμενο, να καθίσουν γύρω γύρω στα θρανία με την ομάδα τους και να δουλέψουν, ωραία, δημιουργικά, υπεύθυνα, υπό τη συνεχή επίβλεψη ενός ή περισσότερων καθηγητών. Το τι είδανε τα μάτια μας και πόσο χαρήκαμε  με τους μαθητές μας του 21ου αιώνα: Έφτιαξαν υπέροχα βίντεο, έγραψαν πολυτροπικά κείμενα, παρουσιάσεις, ερεύνησαν με αξιώσεις και σε ξενόγλωσσες πηγές (είναι και γλωσσομαθείς οι μαθητές του 21ου αιώνα), σε λεξικά, έφτιαξαν PP με ψηφιακό γραμματισμό, ασκήθηκαν στο να τα εντάσσουν λειτουργικά στην παρουσίαση, όχι να τα διαβάζουν λέξη προς λέξη, δημιούργησαν υλικό αξιώσεων, καλλιτεχνικών, ερευνητικών. Και προπαντός χωρίς την παραμικρή φθορά στον εξοπλισμό, αφού ο καθένας χρησιμοποιούσε τη δική του συσκευή, χωρίς την παραμικρή ατασθαλία, αφού οι μαθητές όταν τους εμπιστεύεσαι, σου αποδεικνύουν, στις περισσότερες περιπτώσεις, ότι άξιζε να τους εμπιστευθείς. Και κάτι τελευταίο. Μπορεί και να είναι ιδέα μου, αλλά είδα πολύ λιγότερα κινητά στα διαλείμματα. Τα άφησαν να ξεκουραστούν; 
Κι εμείς; Είδαμε πόσο ξεθεωτικό είναι το μαθητοκεντρικό μάθημα στ’ αλήθεια, αλλά και πόσο ενδιαφέρον. Το να γυρνάς από ομάδα σε ομάδα, να συζητάς, να ενθαρρύνεις, να εξηγείς και να σου εξηγούν (ούτε σε σεμινάριο πληροφορικής δεν θα μάθαινες τόσα πολλά).
Στην επόμενη σχολική χρονιά όμως, ο νόμος ρητά πλέον απαγορεύει τη χρήση εξοπλισμού των μαθητών στην τάξη. Θα χρησιμοποιούν μόνο εξοπλισμό του σχολείου ή του καθηγητή. 
Αν δεν ήταν τόσο επίσημη η διατύπωση, θα μπορούσε να είναι ένα ωραίο ανέκδοτο. Εξοπλισμός του σχολείου. Να δω να φέρνουν πάλι καμιά γερή προμήθεια σε λάπτοπ ή τάμπλετ, όπως εκείνα του 2008, να δουλέψουν για κανένα εξάμηνο και να μείνουν στην ιστορία των πεταγμένων και πανάκριβων για το δημόσιο αγορών. Ή πάλι θα εννοούν τους βιντεοπροβολείς ή τους διαδραστικούς πίνακες, τα εποπτικά εργαλεία, που λέγαμε στην αρχή.

Προσωπικά, για να μην παρανομήσω- δεν το εγγυώμαι απόλυτα- θα επιλέξω πίνακα, κιμωλία, τετράδια, σχολικά βιβλία. Θα ζωγραφίσουν, θα γράψουν ωραία κειμενάκια, θα δουλέψουν ομαδικά και θα κλείσουμε την πόρτα στην τεχνολογία και στους κινδύνους της. 


Η ελληνική εκπαίδευση θα επανέλθει στην ευδαίμονα ακινησία που τόσο πολύ της ταιριάζει.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

peripoliko_astynomia.jpg
Για ποιο λόγο οι αστυνομικοί αγγίζουν το αυτοκίνητο όταν κάνουν έλεγχο;
Υπάρχουν περισσότερες από μία εξηγήσεις γι΄ αυτή την κίνησή τους, που είναι μέρος της διαδικασίας ελέγχου ενός αυτοκινήτου
Για ποιο λόγο οι αστυνομικοί αγγίζουν το αυτοκίνητο όταν κάνουν έλεγχο;
απθ
Μαθήματα Αντιφασιστικής Εκπαίδευσης: Μια ημερίδα που μας αφορά όλους από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε του ΑΠΘ
Θα γίνει συζήτηση για τη συγκρότηση συστηματικού σχεδίου παρέμβασης για την αντιμετώπιση των ακροδεξιών, εθνικιστικών και φασιστικών αντιλήψεων...
Μαθήματα Αντιφασιστικής Εκπαίδευσης: Μια ημερίδα που μας αφορά όλους από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε του ΑΠΘ