Ευθύμης Λέκκας: Δέκα προτάσεις για το Πανεπιστημιακό Άσυλο
Το φοιτητικό κίνημα της μεταπολεμικής περιόδου διογκώθηκε την περίοδο της 7ετίας και κατέγραψε στο ενεργητικό του καθοριστική παρέμβαση στην πορεία και την εξέλιξη της ανώτατης εκπαίδευσης και της κοινωνίας γενικότερα. Στη συνέχεια, παραχώρησε τη θέση του σε κομματικά φοιτητικά καθεστώτα με καταλυτικές και τραγικές επιπτώσεις στη λειτουργία και το κύρος της ανώτατης εκπαίδευσης.

Το Πανεπιστημιακό Άσυλο λειτούργησε την περίοδο της 7ετίας ως κοιτίδα δημοκρατικού διαλόγου και λαϊκών εξεγέρσεων αποτελώντας το κυρίαρχο στοιχείο για τον εκδημοκρατισμό και τη διαφύλαξη της ανεξαρτησίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Την περίοδο που ακολούθησε, καταστρατηγήθηκε από σφετεριστές και εξελίχθηκε σταδιακά σε άλλοθι παράνομων και εγκληματικών δραστηριοτήτων, παρακωλύοντας την εύρυθμη διοικητική, διδακτική και ερευνητική δραστηριότητα.

Η κατάσταση σήμερα στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι απελπιστική. Διαφόρων ειδών συλλογικότητες, ομάδες αγνώστου προέλευσης και στόχου, έκνομες και εγκληματικές ομάδες και συμμορίες διακίνησης, βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στους «ελεύθερους» πανεπιστημιακούς χώρους, παραβιάζοντας κατάφορα όχι μόνο την έννοια του Πανεπιστημιακού Ασύλου, αλλά την ίδια την Δημοκρατία.

Η εικόνα που αντικρίζει ο πρωτοετής φοιτητής, αλλά και Έλληνας πολίτης, που εισέρχεται σε πανεπιστημιακούς χώρους, είναι αποκαρδιωτική. Πουθενά αλλού στον κόσμο δεν υπάρχουν αντίστοιχες εικόνες απαξίωσης των Πανεπιστημίων.

Παράλληλα, στις συνεδριάσεις της Συγκλήτου και των Οργάνων διοίκησης, οι θεσμικά εκλεγμένοι εκπρόσωποι της πανεπιστημιακής κοινότητας, λοιδορούνται, εξευτελίζονται, καθυβρίζονται και προπηλακίζονται από δήθεν εκπροσώπους των φοιτητών, ενώ πολλές φορές ασκείται και σωματική βία.

Καθίσταται σαφές ότι πρέπει να υπάρξουν άμεσες παρεμβάσεις και τομές, αν θέλουμε το Πανεπιστήμιο να σταθεί όρθιο και να εκπληρώσει τον Εκπαιδευτικό, Ερευνητικό, Κοινωνικό, Εθνικό και Διεθνή του ρόλο. Ένα πλαίσιο για συζήτηση και άμεσες αποφάσεις είναι:

1. Συμφωνία των κομμάτων του δημοκρατικού φάσματος για το Πανεπιστημιακό Άσυλο. Οι ευθύνες των κομμάτων είναι μεγάλες και διαχρονικές και για ύστατη φορά θα πρέπει να αντιληφθούν το Εθνικό χρέος τους, ξεπερνώντας τις αγκυλώσεις του παρελθόντος.   

2. Σύνταξη ενός μνημονίου θέσεων για την τήρηση και εφαρμογή του Πανεπιστημιακού Ασύλου.

3. Λειτουργία οργάνου εφαρμογής και τήρησης του Πανεπιστημιακού Ασύλου που θα περιλαμβάνει μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας και εκπροσώπους φορέων της κοινωνίας.

4. Άμεση παρέμβαση σε περιπτώσεις αξιόποινων πράξεων από τα συντεταγμένα όργανα της πολιτείας.

5. Στοχευμένες νομοθετικές παρεμβάσεις για τον αποκλεισμό παρουσίας μη εκλεγμένων μελών στις συνεδριάσεις της Πανεπιστημιακής Συγκλήτου και των άλλων Οργάνων Διοίκησης, προκειμένου να διαφυλαχτεί όχι μόνο η εύρυθμη διοικητική, εκπαιδευτική και ερευνητική δραστηριότητα, αλλά και το κύρος των πανεπιστημιακών δασκάλων και κατ’ επέκταση του ίδιου του Πανεπιστημίου.

6. Νομοθετικές παρεμβάσεις για την αντιπροσωπευτική ανάδειξη των εκπροσώπων των φοιτητών. Δεν είναι ανεκτό, άτομα που δεν εκπροσωπούν στην ουσία κανέναν φοιτητή, να διοικούν το Πανεπιστήμιο. Ο σφετερισμός θα πρέπει να τελειώσει εδώ.

7. Διεξαγωγή των συνεδριάσεων των Οργάνων Διοίκησης και με σύγχρονα μέσα, έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι συνεδρίες από την μη διείσδυση ατόμων που δεν έχουν σχέση με τα εκλεγμένα Όργανα.

8. Επαναπροσδιορισμός του ρόλου των κομματικών νεολαίων μετά από συμφωνία των πολιτικών κομμάτων.

9. Ένταξη στο ρόλο των Φοιτητικών Συλλόγων, εθελοντικών δράσεων κοινωνικής, πολιτιστικής και περιβαλλοντικής προσφοράς.

10. Κατάργηση των «φοιτητικών στεκιών» εξαιτίας της άθλιας εικόνας που παρουσιάζουν. Τακτοποίηση των χώρων και μετατροπή τους σε ευπρεπείς χώρους συνάντησης, με τη διάθεση πανεπιστημιακών πόρων.

Ο χρόνος έχει εξαντληθεί. Η πρόσφατη κατάληψη χώρων του Πανεπιστημίου από εξωπανεπιστημιακούς ενδέχεται να προκαλέσει την αντίδραση αντίρροπων δυνάμεων εκτός δημοκρατικού φάσματος με απρόσμενες και μη αναστρέψιμες εξελίξεις.

Όλοι μας, η πανεπιστημιακή κοινότητα, οι κοινωνικοί φορείς, και τα πολιτικά κόμματα, πρέπει να αναλάβουμε τις ευθύνες μας, προασπίζοντας την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, των απόψεων, του σεβασμού του διαλόγου και των δημοκρατικών θεσμών, εάν θέλουμε μια δημόσια, υψηλού επιπέδου και κύρους ανώτατη εκπαίδευση.

Υπερασπίζουμε την ακριβή έννοια του Πανεπιστημιακού Ασύλου από κάθε είδους σφετεριστές και διασφαλίζουμε το Πανεπιστήμιο ως την πιο πολύτιμη παρακαταθήκη του πνεύματος, της ελευθερίας, των αξιών και του πολιτισμού.

-- 

Δρ. Ευθύμης Λέκκας
Καθηγητής
Δυναμικής Τεκτονικής Εφαρμοσμένης Γεωλογίας &
Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών
Διευθυντής Εργαστηρίου Διαχείρισης Καταστροφών
Διευθυντής ΠΜΣ "Στρατηγικές Διαχείρισης Περιβάλλοντος, Καταστροφών & Κρίσεων" 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Καρδιαγγειακά νοσήματα σε γυναίκες
Καρδιαγγειακή υγεία: Πέντε συμπτώματα που πρέπει να προσέχουν οι γυναίκες άνω των 40 ετών
Πέντε βασικά ζητήματα που, σύμφωνα με ειδικούς στο Fortune, κάθε γυναίκα άνω των 40 πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη
Καρδιαγγειακή υγεία: Πέντε συμπτώματα που πρέπει να προσέχουν οι γυναίκες άνω των 40 ετών
Έλληνες μετανάστες στη Γερμανία
9ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο: Το 1ο Γυμνάσιο Λαγκαδά στο Μόναχο στις 29 Νοεμβρίου
9ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο: «Η Γερμανία των Ελλήνων, η Ελλάδα των Γερμανών. Η κλασική Ελλάδα και η επίδρασή της στον γερμανόφωνο πολιτισμό»
9ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο: Το 1ο Γυμνάσιο Λαγκαδά στο Μόναχο στις 29 Νοεμβρίου