Ο Νίκος Ηλιάδης έστειλε στο alfavita.gr σειρά κειμένων σχετικά με τη σύγχρονη εκπαίδευση τα οποία, όπως ο ίδιος σημειώνει είναι "σημειώσεις στα «παιδαγωγικά» για χρήση τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία , όσο και στην εκπαίδευση ενηλίκων στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης ( continuing education ) , που ήδη αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανία της σύγχρονης κοινωνίας."
Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π., M.Sc.,
Ph.D. Industrial Education, Organization and Management,
Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
Στην εποχή μας γίνεται παγκοσμίως μια ιδιαίτερα έντονη προσπάθεια για τη σύνδεση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με τις ανάγκες της ζωής.
Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να προηγηθούν έρευνες που θα προσδιορίσουν τις βασικές επαγγελματικές δραστηριότητες, στις οποίες θα εμπλακούν οι εκπαιδευόμενοι αργότερα στην αγορά εργασίας. Επειδή οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να μπορούν να ανταποκριθούν στις δραστηριότητες αυτές, οι αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος πρέπει να διαμορφωθούν κατά τρόπο, ώστε να είναι συμβατοί με τις δραστηριότητες αυτές.
Οι επαγγελματικές δραστηριότητες μπορούν να προσδιοριστούν και από συλλογή στοιχείων που θα προέλθουν από διαφόρους συναφείς επαγγελματικούς συλλόγους (επιτάχυνση των ερευνητικών διαδικασιών). Τα δεδομένα δηλαδή που χρειαζόμαστε, για να χαρτογραφήσουμε την αγορά εργασίας, τα αντλούμε από διαθέσιμα στοιχεία διαφόρων επαγγελματικών συλλόγων και όχι από ανίχνευση της αγοράς εργασίας που απαιτεί περισσότερο χρόνο, προσπάθεια και κόστος. Η διαδικασία αυτή πρέπει να εφαρμόζεται ιδιαίτερα στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση.
Οι επαγγελματικές δραστηριότητες στους διαφόρους επαγγελματικούς χώρους μεταβάλλονται ραγδαία, ιδιαίτερα στην εποχή μας που χαρακτηρίζεται από έντονες τεχνολογικές μεταβολές. Συνεπώς οι έρευνες θα πρέπει να γίνονται συνεχώς με στόχο την ανανέωση των αντικειμενικών σκοπών της εκπαιδευτικής διαδικασίας και, κατά προέκταση, την ανανέωση της διδακτέας ύλης, των συγγραμμάτων που θα χρησιμοποιηθούν κτλ.
Οι μεταβλητές δηλαδή που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι το τεχνολογικό περιβάλλον και το βιοτικό επίπεδο του γεωγραφικού χώρου, όπου θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα, οι κοινωνικές συνθήκες, οι κοινωνικοί στόχοι, ο ρυθμός των τεχνολογικών μεταβολών, οι γενικότεροι αντικειμενικοί στόχοι του εκπαιδευτικού συστήματος, η σχέση με τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, το εκπαιδευτικό προσωπικό που θα χρησιμοποιηθεί, η διαθέσιμη υλικοτεχνική υποδομή κτλ.
Στις αναπτυγμένες χώρες, όπου οι τεχνολογικές μεταβολές είναι ιδιαίτερα ραγδαίες, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να εκπαιδευθούν πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ζωής τους, για να διατηρούν την ανταγωνιστικότητά τους στην αγορά εργασίας. Για το λόγο αυτό, αλλά και για να εξασφαλίζουν μια επαγγελματική ελαστικότητα (να μπορούν δηλαδή να ασκήσουν ένα παραπλήσιο επάγγελμα, όταν αντιμετωπίζουν πρόβλημα επαγγελματικής απασχόλησης στη βασική τους επαγγελματική επιλογή), τα προγράμματα αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης διαμορφώνονται κατά τρόπο, ώστε να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γνώσεων και δεξιοτήτων, που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ένα μεγάλο αριθμό συναφών επαγγελμάτων. Στην εκπαιδευτική αυτή πολιτική θα πρέπει να προσαρμοσθεί και η χώρα μας, αν θέλει να συμπεριλαμβάνεται στις ανεπτυγμένες χώρες και οι πολίτες της να έχουν ανάλογα εισοδήματα και ποιότητα ζωής.
Ο Kelly αναφέρει ότι επηρεάζουν τη διαμόρφωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων οι παρακάτω παράμετροι:
α. Οικονομικές πιέσεις: Η εκπαίδευση είναι μια επένδυση από την
οποία αναμένεται κάποια ανταπόδοση, κάποιο αποτέλεσμα,
β. Τεχνολογικές μεταβολές: Έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταβολή αξιών και τρόπων ζωής σε μια κοινωνία.
γ. Ιδεολογικές πιέσεις: Προέρχονται από διάφορα συστήματα αξιών, που με τη σειρά τους πηγάζουν από διάφορες ιδεολογίες που ανταγωνίζονται η μια την άλλη, για να επικρατήσουν μέσα σε μια δημοκρατική κοινωνία.
δ. Ακαδημαϊκές επιδράσεις: Ο τρόπος εκπαίδευσης των καθηγητών στο πανεπιστήμιο επηρεάζει τα εκπαιδευτικά προγράμματα και αντίστροφα. Επιπλέον, οι απαιτήσεις του συστήματος που εφαρμόζεται για την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια επηρεάζουν τη διαμόρφωση διαφόρων εκπαιδευτικών προγραμμάτων,
ε. Οι εκπαιδευτικές παραδόσεις.
ζ. Οι οικονομικές και κοινωνικές τάσεις.
η. Οι γνώσεις που πρέπει να μεταβιβαστούν και η φύση και το επίπεδο των μαθητών.
Ο Kaufman αναφέρει ότι η εκπαιδευτική σχεδίαση είναι ένας νέος θεσμός στην εκπαίδευση και ότι αυτή αρχίζει με τον προσδιορισμό των αναγκών που πρέπει να ικανοποιηθούν με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σχεδιάζεται. Μια εκπαιδευτική ανάγκη καθορίζεται από τη διαφορά μεταξύ της κατάστασης που υπάρχει και της κατάστασης που επιδιώκεται να δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού προγράμματος που σχεδιάζεται. Για τη μέτρηση της διαφοράς αυτής θα πρέπει να καθοριστεί και αντικειμενική κλίμακα μέτρησης.
Ο Kaufman σημειώνει τη σπουδαιότητα που έχει στη σημερινή εποχή η εκπαιδευτική σχεδίαση. Ο σύγχρονος άνθρωπος ζει σε μια πολύπλοκη τεχνολογική κοινωνία. Δύσκολα τεχνολογικά προβλήματα, όπως η αύξηση του πληθυσμού, οι νέες συνθήκες και δυνατότητες εργασίας, το οικολογικό περιβάλλον, η μείωση των πλουτοπαραγωγικών πηγών και η αναποτελεσματική χρήση επιστημονικών ανακαλύψεων σε μεγάλη κλίμακα, δεν επιτρέπουν τη λύση εκπαιδευτικών προβλημάτων κατά τρόπο τυχαίο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη