Thumbnail
Βήματα εκπαιδευτικής σχεδίασης και διαδικασίας

Ο Νίκος Ηλιάδης έστειλε στο alfavita.gr σειρά κειμένων σχετικά με τη σύγχρονη εκπαίδευση τα οποία, όπως ο ίδιος σημειώνει είναι "σημειώσεις  στα «παιδαγωγικά» για χρήση τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία, όσο και στην εκπαίδευση ενηλίκων στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης (continuing education), που ήδη αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανία της σύγχρονης κοινωνίας."

Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π., M.Sc.,

Ph.D. Industrial Education, Organization and Management,

Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Ο Havighurst υποστηρίζει ότι το άτομο αναπτύσσεται κατά στάδια. Σε κάθε στάδιο ανάπτυξης τα άτομα παρουσιάζουν ορισμένα σωματικά, νοητικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά.

Σε κάθε στάδιο ανάπτυξής του το άτομο έχει από τη φύση του ορι­σμένες ανάγκες και σκοπούς που πρέπει να ικανοποιήσει για να εξασφα­λίσει ομαλή ανάπτυξη και για να ικανοποιήσει στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό το δυναμικό του.

Η μη ικανοποίηση αναγκών και σκοπών ενός συγκεκριμένου αναπτυξιακού σταδίου μειώνει τις πιθανότητες για ικανοποίηση αναγκών και για επιτυχία σε σκοπούς επόμενων αναπτυξιακών σταδίων. Η ομαλή εξέ­λιξη ενός ατόμου είναι συνάρτηση του βαθμού στον οποίο το άτομο αυ­τό έχει πετύχει να ικανοποιήσει τις ανάγκες και τους σκοπούς που πε­ριλαμβάνονται σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο.

Οι ανάγκες και οι σκοποί, που πρέπει να ικανοποιήσει το άτομο για να αναπτυχθεί ομαλά (Developmental Tasks), είναι κυρίως το αποτέλε­σμα δύο δυνάμεων που ενεργούν πάνω του.

α. Φυσικές αλλαγές και ωρίμανση που συμβαίνουν στο άτομο με την πά­ροδο του χρόνου.

β. Προσδοκίες και πιέσεις του κοινωνικού περιβάλλοντος.

Η γνώση των αναγκών και των σκοπών που πρέπει να ικανοποιή­σουν οι εκπαιδευόμενοι σε κάθε στάδιο ανάπτυξης για να αναπτυχθούν  ομαλά, δίνει τη δυνατότητα να σχεδιαστούν εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες συμβατά με τις ανάγκες και τους σκοπούς αυ­τούς. Έτσι η διαδικασία της μάθησης γίνεται περισσότερο αποτελεσμα­τική και επιπλέον διευκολύνεται και η ανάπτυξη των ατόμων. Δημιουργούνται φυσικά κίνητρα στους μαθητές που συμμετέχουν στην εκπαιδευ­τική διαδικασία για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες που προκύπτουν από την ίδια τους τη φύση.

Κάθε εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιάζεται για ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό επίπεδο των εκπαιδευομένων.

Παρακάτω αναφέρονται ανάγκες για ομαλή ανάπτυξη του ατόμου σε διάφορα αναπτυξιακά στάδια, Με τις ανάγκες αυτές θα πρέπει να είναι συμβατές οι αντίστοιχες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Για λόγους σύγκρισης και συνέχειας αρχίζουμε από τη νηπιακή ηλικία.

Νηπιακή ηλικία

Στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο το παιδί είναι προσανατολισμένο προς τον κόσμο των ενηλίκων. Παρατηρεί και δέχεται τις πράξεις των ενηλίκων χωρίς αμφισβήτηση. Δέχεται την κυριαρχία τους. Συναναστρέ­φεται συνομηλίκους του, αλλά δε συνδέεται στενά με αυτούς. Το κέντρο της προσοχής τους είναι οι ενήλικοι τους οποίους μιμούνται. Οι ανάγκες και οι σκοποί που πρέπει να ικανοποιήσουν οι μαθητές στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο είναι:

  • ανάπτυξη ικανότητας για λογική σκέψη σε απλά θέματα.
  • ανάπτυξη ικανότητας ελέγχου και χρησιμοποίησης των μυών του σώματος.
  • ανάπτυξη ικανότητας λειτουργικής εναρμόνισης των μεγάλων και μικρών μυών του σώματος.
  • ανάπτυξη ικανότητας αυτοπειθαρχίας.
  • ανάπτυξη γλώσσας και επικοινωνίας,
  • ανάπτυξη ικανότητας για εφαρμογή οδηγιών.
  • ανάπτυξη ικανότητας προσαρμογής στις απαιτήσεις της οικογέ­νειας και του κοινωνικού περιβάλλοντος.

Παιδική ηλικία

Στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο το παιδί αρχίζει να αναγνωρίζει τα μειονεκτήματα των ενηλίκων. Σταματάει την προσπάθειά του να ταυτίσει

τον εαυτό του με τους ενηλίκους, όπως στη νηπιακή ηλικία, και αρχίζει να προσανατολίζεται προς μια κοινωνία που την αποτελούν οι συμμα­θητές του και οι φίλοι του.

Οι ανάγκες και οι σκοποί που πρέπει να ικανοποιήσουν οι μαθητές στο στάδιο αυτό της ανάπτυξης είναι;

  • ανάπτυξη ικανότητας για λογική σκέψη σε περισσότερο σύνθετα θέματα.
  • ανάπτυξη ικανότητας για ομαδική εργασία.
  • ανάπτυξη και εναρμόνιση των μυών.
  • ανάπτυξη ικανότητας για εξερεύνηση του περιβάλλοντος.
  • ανάπτυξη ικανότητας για κριτική σκέψη και για δημιουργία αξιών.
  • ανάπτυξη ικανότητας για να αναγνωριστούν από το κοινωνικό τους περιβάλλον ως άτομα που αξίζουν.

Προεφηβική ηλικία

Στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο οι μαθητές είναι προσανατολισμένοι απόλυτα προς την κοινωνία των συμμαθητών και των συνομηλίκων τους. Η συμπεριφορά τους προς τους ενηλίκους είναι σχεδόν αρνητική. Στο στάδιο αυτό συμβαίνουν επίσης αξιοσημείωτες σωματικές και ορμο­νικές μεταβολές.

Οι ανάγκες και οι σκοποί που πρέπει να ικανοποιήσουν οι μαθητές στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο είναι:

  • ανάπτυξη ικανότητας για λογική και κριτική σκέψη.
  • ικανότητα για αποτελεσματικό έλεγχο και χρησιμοποίηση του σώ­ματός τους που έχει υποστεί διάφορες μεταβολές.
  • ανάπτυξη ικανότητας για ανεξαρτησία από τους ενηλίκους.
  • ανάπτυξη κώδικα συμπεριφοράς με τους συμμαθητές τους.
  • ανάπτυξη ικανότητας για την εφαρμογή θεωρητικών γνώσεων στην πράξη, καθώς και για εξαγωγή συμπερασμάτων ως αποτέλε­σμα πραγματικών εμπειριών.
  • ανάπτυξη γλώσσας και επικοινωνίας.

Εφηβική ηλικία

Στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο οι μαθητές διαμορφώνουν τέλεια την προσωπικότητά τους. Αποκτούν υπευθυνότητα και έχουν όλο το δυνα­μικό να σκεφθούν και να συμπεριφερθούν όπως οι ενήλικοι.

Οι ανάγκες και οι σκοποί που πρέπει να ικανοποιήσουν οι μαθητές στο αναπτυξιακό αυτό στάδιο είναι:

  • ανάπτυξη ικανότητας για ανεξαρτησία από τους ενηλίκους κατά τρόπο υπεύθυνο.
  • ανάπτυξη ικανότητας να διακρίνουν τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη και να λύνουν τέτοια προβλή­ματα με υπεύθυνο τρόπο.
  • υιοθεσία ενός κώδικα συμπεριφοράς ανάλογού με τις κοινωνικές απαιτήσεις.
  • προετοιμασία για το μελλοντικό ρόλο τους ως υπεύθυνων ατόμων στην κοινωνία.
  • επίτευξη του μεγαλύτερου δυνατού επιπέδου ανάπτυξης για λογι­κή και κριτική σκέψη σύμφωνα με το δυναμικό τους.
  • εξασφάλιση οικονομικής ανεξαρτησίας.
  • ανάπτυξη πνευματικών ικανοτήτων και εννοιών απαραίτητων για το σύγχρονο πολίτη.
  • ανάπτυξη ενός συστήματος αξιών και υιοθέτηση ενός συστήματος ηθικής ως οδηγού στη συμπεριφορά τους.

Νέοι ενήλικοι

  • ικανότητα για επιλογή συντρόφου
  • ικανότητα για διαβίωση με το σύντροφο
  • ικανότητα να ξεκινήσουν τη λειτουργία μιας οικογένειας
  • ικανότητα για ανατροφή παιδιών
  • ικανότητα για διοίκηση - διαχείριση του σπιτιού
  • ικανότητα να αρχίσουν ένα επάγγελμα

~ ικανότητα να ασκήσουν έναν υπεύθυνο ρόλο ως πολίτες

  • ικανότητα να ενταχθούν σε μια κατάλληλη κοινωνική ομάδα.

Μεσήλικοι

  • ικανότητα για κοινωνική υπευθυνότητα και για άσκηση ενός υπεύθυ­νου ρόλου τους ως πολιτών
  • καθορισμός και διατήρηση ενός οικονομικού επιπέδου διαβίωσης
  • ικανότητα για παροχή βοήθειας σε νέους να γίνουν υπεύθυνοι και ευ­τυχισμένοι ενήλικοι
  • ικανότητα για ανάπτυξη εποικοδομητικών συνηθειών κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου

- ικανότητα για αποδοχή και προσαρμογή στις φυσιολογικές αλλαγές της μέσης ηλικίας.

Ηλικιωμένοι ενήλικοι

  • ικανότητα για προσαρμογή στη μειωμένη φυσική δύναμη και υγεία
  • ικανότητα για προσαρμογή στη συνταξιοδότηση και το περιορισμένο εισόδημα
  • ικανότητα για ανάπτυξη στενών συναισθηματικών σχέσεων με ομάδα ατόμων της ίδιας ηλικίας
  • ικανότητα για ικανοποίηση κοινωνικών και πολιτικών υποχρεώσεων

ικανότητα για ικανοποιητική φυσική διαβίωση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thranio taksi sxoleio
Αντιδράσεις εκπαιδευτικών στη Χίο για πρόταση μετατροπής Γυμνασίου σε Πρότυπο Σχολείο
Οι εκπαιδευτικοί εξέφρασαν την έντονη αντίθεσή τους αναφορικά με το θέμα του χαρακτηρισμού του σχολείου τους ως Πρότυπου ή Πειραματικού
Αντιδράσεις εκπαιδευτικών στη Χίο για πρόταση μετατροπής Γυμνασίου σε Πρότυπο Σχολείο
ιεπ
ΙΕΠ: Διενέργεια συνεντεύξεων για την πλήρωση θέσης Προϊσταμένου/ης στο Τμήμα Έργων και Δράσεων
Οι συνεντεύξεις που θα διενεργηθούν με φυσική παρουσία θα λάβουν χώρο στο κτήριο του ΙΕΠ την Τετάρτη 27/11/2024
ΙΕΠ: Διενέργεια συνεντεύξεων για την πλήρωση θέσης Προϊσταμένου/ης στο Τμήμα Έργων και Δράσεων
filosofiki.jpg
Φιλοσοφική ΕΚΠΑ: Kρίση των ανθρωπιστικών σπουδών και μείωση των φοιτητών μετά την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Φιλοσοφική ΕΚΠΑ: Εκδήλωση-συζήτηση για τις ανθρωπιστικές σπουδές την Πέμπτη
Φιλοσοφική ΕΚΠΑ: Kρίση των ανθρωπιστικών σπουδών και μείωση των φοιτητών μετά την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής