Βασικό χαρακτηριστικό του νομοσχεδίου για την πρόσληψη αναπληρωτών και τον διορισμό μονίμων εκπαιδευτικών είναι η προσμέτρηση και υψηλή μοριοδότηση των μεταπτυχιακών, ανεξαρτήτως μάλιστα του αν είναι μονοετή ή διετή και συναφή ή μη. Αφενός, είναι προφανές ότι το υπουργείο αδιαφορεί για το κατά πόσο ένα συγκεκριμένο μεταπτυχιακό βοηθά πράγματι τον εκπαιδευτικό να είναι καλύτερος στη δουλειά του. Αφετέρου, είναι ενδιαφέρον ότι ένα κυβερνών κόμμα και ένας υπουργός που αυτοπροσδιορίζονται ως αριστεροί κάνουν μια βαθύτατα ταξική επιλογή, που συμβάλλει στην αναδιανομή του πλούτου υπέρ των εχόντων, είτε εκπαιδευτικών (μέσω του διορισμού τους) είτε πανεπιστημιακών καθηγητών (μέσω των διδάκτρων που εισπράττουν).
Για να αποκρύψει αυτήν την πραγματικότητα, το υπουργείο έχει αποδυθεί σε έναν επικοινωνιακό αγώνα. Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, ανήρτησε και κείμενο με 23 ερωτήσεις και απαντήσεις για το σύστημα προσλήψεων και διορισμών. Αναφορικά με τα μεταπτυχιακά, παρατίθεται και το εξής επιχείρημα: «Όσο για την ‘αγορά’ τέτοιων τίτλων από Πανεπιστήμια του εξωτερικού, καλό είναι να υπάρξουν επώνυμες καταγγελίες ώστε να διερευνηθούν.» [1]
Η αναφορά αυτή, συνειρμικά εντελώς, μου θύμισε τον πρώην πρωθυπουργό, Κ. Σημίτη, που στις μέρες της παντοδυναμίας του συνήθιζε να λέει: «όποιος έχει στοιχεία, να πάει στον εισαγγελέα». Τα χρόνια πέρασαν και, καθότι καθημερινά αποκαλύπτεται το παρασκήνιο εκείνης της εποχής, ο πρώην πρωθυπουργός δηλώνει πλέον: «πράγματι στελέχη μας, αδιαφορώντας για τις υποχρεώσεις τους απέναντι στο κοινωνικό σύνολο, εκμεταλλεύθηκαν κατά ανεπίτρεπτο τρόπο τις θέσεις τους για προσωπικό όφελος». [2] Θέλω να ελπίζω πως ο νυν υπουργός παιδείας, με την αναφορά για επώνυμες καταγγελίες, δεν έχει ως πρότυπό του τον πρώην πρωθυπουργό. Ή μήπως όχι; Λέτε άραγε τα επόμενα χρόνια να αναγκαστεί να δηλώσει και ο κ. Γαβρόγλου πως: «κάποιοι, αδιαφορώντας για τις υποχρεώσεις τους απέναντι στο κοινωνικό σύνολο, εκμεταλλεύθηκαν κατά ανεπίτρεπτο τρόπο τους νόμους και τις αποφάσεις μας για προσωπικό τους όφελος»;
Πέρα όμως από το τι μπορεί να πει ή να μην πει ο υπουργός στο μέλλον, υπάρχουν κι αυτά που έχει πει κατά το παρελθόν κι αυτά είναι τα πιο σημαντικά. Τον Μάρτιο του 2017, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Χ. Μαντά, η οποία αφορούσε χιλιάδες μεταπτυχιακούς τίτλους που έχουν αποκτηθεί µε τη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε πως: «προκύπτουν θέματα εκτός ακαδημαϊκής ηθικής τάξης. Τι εννοώ λέγοντας εκτός ακαδημαϊκής ηθικής τάξης; Στην καλύτερη περίπτωση, πράγματα που δεν μελετήθηκαν τόσο πολύ, στη χειρότερη, πράγματα που είναι παράνομα. Δυστυχώς, πρέπει να το δεχτώ αυτό ως προς το συνολικό κύκλωμα και το συνολικό πλαίσιο των εξ αποστάσεως προγραμμάτων. (….) έχουν παρθεί πρωτοβουλίες που εμένα προσωπικά με σοκάρουν. (....) Τη στιγμή, μάλιστα, που ο ΔΟΑΤΑΠ µε δικές του διαδικασίες έχει επικυρώσει αυτά τα πτυχία, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει αυτή η μεγάλη αδικία, στην οποία αναφερόσαστε εσείς, στους πίνακες για τους εκπαιδευτικούς – προσέξτε – της ειδικής αγωγής, δηλαδή στον πιο ευαίσθητο τομέα.» [3]
Ξέρει λοιπόν καλά ο υπουργός και για παρανομίες και για ανήθικες συμπεριφορές. Γνωρίζει π.χ. ότι πολλά μεταπτυχιακά στην Ιταλία διαφημίζονταν από φροντιστήρια ιταλικής γλώσσας και μπορούσε κάποιος να τα αποκτήσει εκείνη την εποχή χωρίς να ξέρει ιταλικά. Βεβαίως, το υπουργείο είχε αναγνωρίσει κάποια στιγμή το πρόβλημα και είχε προωθήσει κάποιες ρυθμίσεις, αλλά το κακό είχε ήδη γίνει. Πλήθος τέτοιων μεταπτυχιακών είχαν ήδη αποκτηθεί και υπάρχουν και θα χρησιμοποιηθούν τώρα για τον διορισμό.
Γιατί άραγε δεν απευθύνθηκε τότε στον εισαγγελέα ο υπουργός που τώρα υποκριτικά καλεί τους πολίτες να κάνουν επώνυμες καταγγελίες; Αφού τότε υπήρχε «μεγάλη αδικία στους πίνακες», τώρα δεν θα είναι αδικία που αυτά τα πτυχία θα είναι καθοριστικά για τον διορισμό;
Ευτυχώς, τα γραπτά μένουν και μας βοηθούν να σκεφτόμαστε και να αντιλαμβανόμαστε τις ανακολουθίες και αντιφάσεις όσων πολιτεύονται καιροσκοπικά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο υπουργός επέλεξε δυστυχώς να φτιάξει ένα νομοσχέδιο με τον οποίο επιβραβεύονται αυτές οι συμπεριφορές που τότε κατήγγειλε. Όταν όμως το κράτος επιβραβεύει τις λαμογιές, στέλνει το μήνυμα και στους υπόλοιπους πολίτες να κάνουν και αυτοί λαμογιές. Ας το σκεφτούν σοβαρά αυτό όσοι υποστηρίζουν το παρόν νομοσχέδιο και όσοι τη Δευτέρα θα το υπερψηφίσουν...
Ρ. Π.
Παραπομπές
[1] ΥΠΕΘ. (2019, 8 Ιανουαρίου). Σύστημα διορισμού μόνιμων εκπαιδευτικών - Ερωτήσεις-Απαντήσεις. Ανακτήθηκε από:
[2] Πολυμίλης, Σ. & Κρουστάλλη, Δ. (2018, 30 Δεκεμβρίου). Κώστας Σημίτης: Στελέχη μας εκμεταλλεύτηκαν κατά ανεπίτρεπτο τρόπο τις θέσεις τους για προσωπικό όφελος. Βήμα της Κυριακής. Ανακτήθηκε από: https://www.tovima.gr/
[3] Βουλή των Ελλήνων. (2017, 9 Μαρτίου). Πρακτικά Βουλής. ΙΖ΄ Περίοδος Προεδρευομένης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας. Σύνοδος Β΄. Συνεδρίαση ΠΣΤ΄ (σσ. 5672-5673). Ανακτήθηκε από: https://www.hellenicparliament.gr/
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη