Thumbnail
Το χρονικό του 10ήμερου σκληρού αγώνα των κατοίκων και των μαθητών του νησιού το Μάρτιο του 1987

Χιλιάδες μαθητές στους δρόμους. Η φωτογραφία από τη μεγάλη πορεία της νεολαίας προς το τότε υπουργείο Αιγαίου

Τα γεγονότα του Μαρτίου του 1987 με αφορμή την ίδρυση τμημάτων παιδαγωγικών σπουδών του πανεπιστημίου Αιγαίου στη Ρόδο και όχι στη Μυτιλήνη, όπως ο νόμος όριζε, πέρασαν στη μεταπολεμική ιστορία του νησιού. Και έγιναν γνωστά σαν «παιδαγωγικά».

Με αφορμή την επέτειο της λήξης εκείνων των 10ήμερων κινητοποιήσεων που γέννησαν μια ολόκληρη γενιά πολιτικών στελεχών στο νησί, γεγονότα που έληξαν με την επιστράτευση λόγω της ελληνοτουρκικής κρίσης του 1987, το «Ν» παρουσιάζει σήμερα το χρονικό των κινητοποιήσεων. Αλλά και ένα μοναδικό ντοκουμέντο που διέσωσε στο αρχείο του ο δημοσιογράφος Στρατής Μπαλάσκας, τραβηγμένο από τον ερασιτέχνη τότε εικονολήπτη και επαγγελματία σήμερα οπερατέρ Γιώργο Παπαδόπουλο.

Από τις 18 ως τις 26 Μαρτίου

Στις αρχές Μαρτίου 1987 μια πρωτοφανής κακοκαιρία με κύριο χαρακτηριστικό τις συνεχείς χιονοπτώσεις και τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, χτυπάει όλη τη Λέσβο. Ο κρατικός μηχανισμός εμφανίζεται αδύναμος να αντιμετωπίσει την κατάσταση ενώ σοβαρές ζημιές διαπιστώνονται στο 70% περίπου των ελαιοδένδρων της Λέσβου. Τις ίδιες μέρες ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου με παρέμβασή του ζητά την δημιουργία Ανώτατου Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου στη Φλώρινα και όχι στη Θεσσαλονίκη.

Το ανάλογο αίτημα από τη Μυτιλήνη για τα νέα πανεπιστημιακά τμήματα που θα αντικαταστήσουν την καταργούμενη Παιδαγωγική Ακαδημία, δεν γίνεται δεκτό παρά το ότι ο ιδρυτικός νόμος των Ανώτατων Παιδαγωγικών Τμημάτων όριζε ότι αυτά λειτουργούν στις έδρες των Πανεπιστημίων. Σε σύσκεψη που πραγματοποιείται στη Μυτιλήνη κηρύσσεται 48ωρη παλλεσβιακή κινητοποίηση για τις 18 και 19 Μαρτίου με απεργία στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, κλείσιμο των μαγαζιών, των σχολείων και συγκέντρωση το πρωί της 18ης Μαρτίου στο Δημοτικό θέατρο Μυτιλήνης. Στην ίδια σύσκεψη συγκροτείται Συντονιστική Επιτροπή για την κινητοποίηση με εκπροσώπους όλων των φορέων του νησιού ενώ αποφασίζεται να απέχουν όλοι από τις εκδηλώσεις για την επέτειο της 25ης Μαρτίου.

Το πρωί της 18ης Μαρτίου μια μαζική συγκέντρωση στο Δημοτικό Θέατρο οδηγεί το μεσημέρι της ίδιας μέρας σε κατάληψη της Νομαρχίας. Από το πρωί της 19ης Μαρτίου αρχίζει η παρεμπόδιση της λειτουργίας δημόσιων υπηρεσιών με πρώτο αυτό του Δημόσιου Ταμείου ενώ ομάδες περιφρούρησης νεκρώνουν κάθε δραστηριότητα σε όλο το νησί. Στο μικρό φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου λειτουργεί ραδιοφωνικός σταθμός υπό την εποπτεία του Δήμου Μυτιλήνης, ένας σταθμός που στήνεται πρόχειρα και που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα «όπλα» του ξεσηκωμού μια και αναμεταδίδεται από ραδιοερασιτέχνες σε όλη τη λεσβιακή ύπαιθρο και αποτελεί τον μόνο τρόπο πληροφόρησης όλων των κατοίκων λόγω και της μη ύπαρξης τότε άλλων μέσων ενημέρωσης πέρα των εφημερίδων που και αυτές όμως δεν μετακινούνται στα χωριά.

Την Παρασκευή 19 Μαρτίου πραγματοποιείται και η πρώτη μεγάλη πορεία των μαθητών όλης της Λέσβου προς το Υπουργείο Αιγαίου (σημερινό «παλιό» Αρχαιολογικό Μουσείο) ενώ αντιπροσωπεία των μαθητών που συμμετείχαν στην κινητοποίηση συναντιούνται με τον τότε Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Δ. Ματαφιά. Η Συντονιστική Επιτροπή των φορέων σε σύσκεψη στο Εργατικό Κέντρο με τη συμμετοχή εκπροσώπων από κάθε κοινωνική οργάνωση αποφασίζει να νεκρώσει το νησί ενώ η κινητοποίηση αποφασίζεται να συνεχιστεί μέχρι και τις 25 Μαρτίου.

Κάθε μέρα πραγματοποιούνται συγκεντρώσεις και πορείες στους δρόμους ενώ μια από τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις στην ιστορία της Μυτιλήνης πραγματοποιείται την Κυριακή 22 Μαρτίου όταν και στην προκυμαία κατεβαίνει κυριολεκτικά ολόκληρο το νησί. 
«Η μεγαλειώδης συμμετοχή των μαθητών δείχνει ότι δεν ζητούμε ούτε παρακαλούμε αλλά απαιτούμε» διακηρύττει η εκπρόσωπος των μαθητικών συμβουλίων στη συντονιστική επιτροπή Μαριάνθη Ανδρονή. 

«Είμαστε παραμεθόρια περιοχή και έχουμε ανάγκη πνευματικού ιδρύματος και νέων» λέει ο εκπρόσωπος του κλήρου π. Καλλίνικος Αναγνώστου. 

Ενώ ο Δήμαρχος της Μυτιλήνης Στρατής Πάλλης απαντά στον τότε Υπουργό Παιδείας Αντώνη Τρίτση που άμεσα αμφισβήτησε τον πατριωτισμό των κατοίκων του νησιού λέγοντας ότι «δώδεκα χιλιόμετρα από την Τουρκία έχει καταλυθεί κάθε έννοια κράτους στη Μυτιλήνη». «Είμαστε πατριώτες είπε ο κ. Πάλλης όμως αναγκαστήκαμε να προχωρήσουμε σε αυτές τις ενέργειες για να προσελκύσουμε την προσοχή της κυβέρνησης στο δίκαιο αίτημά μας». Οι πορείες συνεχίζονται, η πόλη κι όλο το άλλο νησί νεκρώνει ενώ προβλήματα στη σίτιση των κατοίκων εμφανίζονται από την παρατεταμένη διακοπή της λειτουργίας της αγοράς.

Στις 25 Μαρτίου ο επίσημος εορτασμός μετατρέπεται σε διαδήλωση με χιλιάδες πολίτες με επικεφαλείς τις σημαίες των σχολείων να πορεύονται από το Δημοτικό Θέατρο στο Αγαλμα της Ελευθερίας. Την ίδια ημέρα πραγματοποιούνται πολιτιστικές εκδηλώσεις ενώ η Συντονιστική Επιτροπή της κινητοποίησης φεύγει στην Αθήνα για να συναντηθεί με τον υπουργό Παιδείας. Ο κ. Τρίτσης παραπέμπει στο συμβούλιο Ανώτατης Παιδείας που θα συνεδριάσει μετά το Πάσχα ενώ κανένας από τον πρωθυπουργό ή αντιπρόεδρο της κυβέρνησης δεν δέχεται να δει τους διαδηλωτές.

Το πρωί της 27ης Μαρτίου 2007 οι κινητοποιήσεις διακόπτονται λόγω της ελληνοτουρκικής κρίσης που προκαλεί η έξοδος του πλοίου «Πίρι Ρέις» στο Αιγαίο για έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Η συντονιστική επιτροπή καλεί τον κόσμο να επιστρέψει στις δραστηριότητές του λόγω της κρίσης ενώ σε συγκέντρωση στο Δημοτικό θέατρο αποφασίζεται η συνέχιση της λειτουργίας της Επιτροπής ως Επιτροπή για την επιβίωση και ανάπτυξη της Λέσβου. Σε αυτήν μπαίνουν και άλλοι εκπρόσωποι φορέων που δεν συμμετείχαν στο αρχικό σχήμα.

O Ανδρέας Παπανδρέου στη Λέσβο

O Ανδρέας Παπανδρέου στη Λέσβο

Λίγες μέρες αργότερα τη Λέσβο επισκέπτεται ο Πρωθυπουργός και πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Παπανδρεόυ για Πάσχα σε στρατιωτικές μονάδες. Στην επιτροπή με τα μέλη της οποίας συναντιέται στο ξενοδοχείο «Ξενία» (όπου σήμερα το τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου) δηλώνει «στη Λέσβο πρέπει να δώσουμε από αυτά που δεν έχουμε».

Λίγους μήνες αργότερα στο τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου εισάγονται οι πρώτοι προπτυχιακοί φοιτητές ενώ εισάγονται και οι πρώτοι μεταπτυχιακοί φοιτητές του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας. Στη Ρόδο κόντρα στη βούληση του λαού της Λέσβου λειτουργούν τα Ανώτατα Παιδαγωγικά Τμήματα του Ιδρύματος. Επί χρόνια – ως και στις εκλογές του 1993 – το αίτημα για επιστροφή των παιδαγωγικών τμημάτων στη Μυτιλήνη μπαίνει και ξαναμπαίνει από πολιτικούς ώσπου στο τέλος η επανάληψη του οδηγεί στο να μετατραπεί σε …αστείο. Και φυσικά να ξεχαστεί. Κι όμως το αίτημα είχε συνεπάρει έναν ολόκληρο λαό και τον είχε βγάλει για 10 μέρες στο δρόμο. Δέκα μέρες που συγκλόνισαν όλους όσους τις έζησαν. Όλους μας.

ΠΗΓΗ: STONISI.GR

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

τάξη, έδρα, πίνακας, μαυροπίνακας, τετράδια
Σήμερα στη Βουλή για το Πολλαπλό Βιβλίο και την Πανεπιστημιοποίηση της ΑΣΠΑΙΤΕ
Παρατάσεις, καθυστερήσεις, παλινωδίες σχετικά με τη διαδικασία συγγραφής, αξιολόγησης και εισαγωγής του πολλαπλού βιβλίου στα σχολεία της χώρας -...
Σήμερα στη Βουλή για το Πολλαπλό Βιβλίο και την Πανεπιστημιοποίηση της ΑΣΠΑΙΤΕ