Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ημερήσιου τύπου, άγνωστα πρόσωπα, μοίρασαν φυλλάδιο με περιεχόμενο ρατσιστικού ομοφοβικού χαρακτήρα σε Γυμνάσιο του Χολαργού, την Πέμπτη 30 Ιανουαρίου, κατά τον σχολικό εορτασμό της ημέρας των Τριών Ιεραρχών[1].
Συγκεκριμένα, το εικονιζόμενο φυλλάδιο μοιράστηκε στους μαθητές του σχολείου με περιεχόμενο, που αποδίδεται στον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, στο οποίο –ανάμεσα στα υπόλοιπα– ο ομοερωτικός σεξουαλικός προσανατολισμός χαρακτηρίζεται ως «ειδεχθής πράξη» και μάλιστα ως «ειδεχθεστέρα του φόνου» . Επιπλέον, στο ίδιο φυλλάδιο τα LGBTI άτομα παρομοιάζονται με «προδότες» και «δολοφόνους» .
Αξίζει, δε, να σημειώσουμε ότι το φυλλάδιο μοιράστηκε στο αντίδωρο και τα παιδιά δήλωσαν ότι φοβήθηκαν να μιλήσουν στους εκπαιδευτικούς τους για το τραυματικό περιεχόμενό του, γιατί λόγω της πλήρους απουσίας επίσημης ενημέρωσης για τα ζητήματα αυτά, δεν έχουν εισπράξει ότι το σχολείο υποστηρίζει τα δικαιώματα των LGBTI ατόμων. Επίσης, τα περιστατικά παραβίασης δικαιωμάτων των LGBTI ατόμων στον χώρο της εκπαίδευσης είναι πολλαπλά και αυξανόμενα σε αριθμό επηρεάζοντας δραματικά το κλίμα αλληλοσεβασμού και αξιοπρέπειας που οφείλει να καλλιεργεί ένα σχολείο.
Οι συνυπογράφουσες οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών με αφορμή αυτό το περιστατικό δηλώνουν τη βαθιά τους ανησυχία και τον αποτροπιασμό τους για τον εντεινόμενο στιγματισμό, τη ρητορική που προάγει τη μισαλλοδοξία, τις διακρίσεις, τον ρατσισμό,αλλά και τη βία κατά των LGBTI ατόμων, ιδίως όταν αυτό συμβαίνει σε εκπαιδευτικό χώρο.
Θεωρούμε αδιανόητη, σε ένα κράτος δικαίου και καταδικάζουμε με τον πλέον απερίφραστο τρόπο, τη διανομή ενός τέτοιου φυλλαδίου που στοχοποιεί με ευθύ τρόπο την κοινότητά μας και ιδίως τα έφηβα μέλη της που είναι τα πλέον ευάλωτα, με ανυπολόγιστες συνέπειες στη ψυχική τους υγεία, όπως σημειώνεται σε όλες τις διεθνείς έρευνες[2].
Καλούμε το αρμόδιο Υπουργείο να διερευνήσει τις συνθήκες κάτω απ’ τις οποίες συνέβη το περιστατικό και να πάρει σαφή θέση καταδίκης του, καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που λαμβάνει χώρα ανάλογο περιστατικό, που παραβιάζει τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα των LGBTI ατόμων, βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις συστάσεις όλων των διεθνών οργανισμών[3], ενώ δεν συνάδει με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που απ’ τη δεκαετία του ’80 με σταθερή του νομολογία και ιδίως με την απόφαση Eweida και άλλοι κατά Ηνωμένου Βασιλείου σημειώνει ότι η επίκληση της θρησκευτικής πίστης σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δικαιολογήσει την παραβίαση της αρχής απαγόρευσης των διακρίσεων για τρίτους και συγκεκριμένα για λόγους σεξουαλικού προσανατολισμού[4].
Ακόμη, θεωρούμε αναγκαία:
α) τη τροποποίηση της νομοθεσίας για την ίση μεταχείριση (ν. 4443/2016), ώστε να συμπεριλαμβάνονται ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά φύλου στο πεδίο της παιδείας,
β) τη λήψη νομοθετικών μέτρων για την αντιμετώπιση της δημόσιας διάδοσης, δημόσιας διανομής ή παραγωγής ή αποθήκευσης ρατσιστικού υλικού κατά τις συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης[5],
γ) τη θέσπιση ειδικών διατάξεων σε σχέση με τον ενδοσχολικό εκφοβισμό με σαφή αναφορά στον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά φύλου.
δ) την εκπόνηση εξειδικευμένης εγκυκλίου από το Υπουργείο προς τις σχολικές μονάδες για τη διαχείριση καθημερινών ζητημάτων σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου και χαρακτηριστικών φύλου, καθώς επίσης και έμφυλων στερεοτύπων και σεξισμού, που προκύπτουν στην σχολική ζωή, ώστε να είναι ξεκάθαρο το πλαίσιο δικαιωμάτων που παραμένει ασαφές,
ε) την αναδιατύπωση και συμπλήρωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών που εκπονεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ώστε να συμπεριληφθούν οι άξονες του φύλου της σεξουαλικότητας και των σχέσεων στην βάση των οδηγιών διεθνών οργανισμών που ήδη έχουμε συνυπογράψει ως χώρα (UNESCO, Συμβούλιο της Ευρώπης κ.α.)
στ) διαρκή προγράμματα επιμόρφωσης Επιμορφωτριών/ών και Υπευθύνων Εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων σε ζητήματα σεξουαλικού προσανατολισμού, έκφρασης, ταυτότητας φύλου και χαρακτηριστικών φύλου.
ζ) την επικαιροποίηση ήδη υπάρχοντος υλικού σε σχέση με έμφυλα στερεότυπα, Αγωγή Υγείας και Σεξουαλική Εκπαίδευση με βάση τα νέα δεδομένα, αρχές και standards. Αναθεώρηση εκπαιδευτικών εγχειριδίων.
Περαιτέρω, με βάση όλα τα ανωτέρω, ζητούμε συνάντηση εκπροσώπων των οργανώσεων με την Υπουργό Παιδείας, ώστε να συζητηθούν διεξοδικά όλα τα παραπάνω και να εγκαινιαστεί ένας διαρκής διάλογος του Υπουργείου με την κοινωνία των πολιτών με σκοπό τον σεβασμό και τη προαγωγή των LGBTI δικαιωμάτων στον χώρο της εκπαίδευσης.
Οι Οργανώσεις:
Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών
Οικογένειες Ουράνιο Τόξο
Colour Youth Κοινότητα LGBTQ Νέων
Ομοφυλοφιλική Λεσβιακή Κοινότητα Ελλάδας
Athens Pride Φεστιβάλ Υπερηφάνειας Αθήνας
Πολύχρωμο Σχολείο
ProudSeniorsGreece ομάδα υποστήριξης ΛΟΑΤΚΙ ατόμων ηλικίας 50+
Παραπομπές:
[1] Τα Νέα, Παρασκευή 31.1.2020, https://www.tanea.gr/2020/01/31/greece/omofoviko-fylladio-se-ekklisiasmo-gymnasiou-gia-tous-treis-ierarxes-ston-xolargo/.
[2] https://www.reuters.com/article/us-health-lgbt-teen-suicide/lgbt-youth-at-higher-risk-for-suicide-attempts-idUSKCN1MI1SL.
[3] Βλέπε πχ CM/Rec(2010)(5), VI, Εκπαίδευση, https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805cf40a.
[4] Ewieda & others v. U.K.: https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-115881.
[5] Council of Europe, European Commission Against Racism and Intolerance (ECRI), Report on Greece (fifth monitoring cycle), op.cit.,σελ. 11-12.
Δείτε ακόμα:
Οι τρεις τεμπελάρχες και ο κολοφώνας των αμαρτημάτων
Μετά τους Τρεις Ιεράρχες έρχεται περικοπή κι άλλων αργιών;
Τρεις, τέσσερις, πέντε Ιεράρχες...
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη