Το άρθρο αυτό και φέτος επαναφέρει το θέμα του αποκλεισμού των υποψηφίων με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) από την δυνατότητα να συμμετάσχουν στην διαδικασία επιλογής για την εισαγωγή τους σε Στρατιωτικές Σχολές. Αστυνομικές Σχολές, Σχολές Πυροσβεστικής Ακαδημίας, Σχολές του Λιμενικού Σώματος. Το επαναφέρει και φέτος, αφού ούτε αυτή την χρονιά – μέχρι τώρα, τουλάχιστον – φαίνεται να λαμβάνεται μέριμνα για την άρση αυτής της αδικίας, ενώ δεν έχει τεκμηριωθεί μέχρι σήμερα η άρνηση στα παιδιά με ΕΜΔ να προσπαθήσουν να εισαχθούν στις Σχολές αυτές.
Για την εισαγωγή των υποψηφίων στις παραπάνω Σχολές οι σχετικές κάθε φορά Εγκύκλιοι αναφέρουν ότι οι υποψήφιοι/-ες θα πρέπει να έχουν υγεία και άρτια σωματική διάπλαση σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 11/2014 (Φ.Ε.Κ. Α΄-17), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Το Προεδρικό αυτό Διάταγμα είναι σημείο αναφοράς για την εισαγωγή σε όλες τις προαναφερόμενες Σχολές.
Ας δούμε, λοιπόν, εν συντομία, τι ορίζει το ΠΔ 11/2014 για τους υποψηφίους με ΕΜΔ.
Στο ΠΔ 11 (ΦΕΚ 17 Α΄/27-01-2014) αναφέρεται:
«1. Όλοι οι κατατασσόμενοι, με οποιαδήποτε ιδιότητα, στις Ένοπλες Δυνάμεις (Ε.Δ.), πρέπει να έχουν σωματική ικανότητα (σωματική και ψυχική υγεία, αρτιμέλεια και σωματική διάπλαση) που να ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις της αποστολής για την οποία προορίζονται. Η ικανότητα αυτή κρίνεται μετά από υγειονομική εξέταση.
2. Η σωματική ικανότητα του προσωπικού της παραπάνω παραγράφου: α. Προσδιορίζεται από το αν ο εξεταζόμενος πάσχει ή όχι από νοσήματα, παθήσεις, βλάβες ή άλλες παθολογικές καταστάσεις, από το βαθμό έκτασης ή βαρύτητας αυτών και από την επίδρασή τους στην αποστολή του […]
3. Διαταραχές της σωματικής ικανότητας δεν αποκλείουν την υπηρεσία στις Ένοπλες Δυνάμεις, εφόσον δεν επηρεάζουν την αποστολή σε αυτές ή δεν επηρεάζονται από την αποστολή.» (άρθρο 1).
Εξάλλου, στον Γενικό Πίνακα Νοσημάτων Παθήσεων και Βλαβών (άρθρο 15) και ειδικότερα στον αύξοντα αριθμό (Α/Α) 349, διαβάζουμε στην στήλη των Νοσημάτων ότι διαταραχές της μάθησης με έναρξη την παιδική ηλικία, όπως η δυσλεξία, η δυσγραφία, η δυσαριθμησία κ.ά., χαρακτηρίζονται ως Ψυχικές Παθήσεις που, όταν είναι ήπιας μορφής (η τελευταία αυτή φράση είναι ερμηνεία του γράφοντα) εντάσσονται στην κατηγορία Ι/3 – Ι/4 [Ικανοί τρίτης κατηγορίας (Ι/3) – Ικανοί τέταρτης κατηγορίας (Ι/4)] και, επίσης, ως Σ Ι/3 – Σ Ι/4 (Σωματικής Ικανότητας 3 – Σωματικής Ικανότητας 4) (χαρακτηρισμοί σύμφωνα με το άρθρο 2 του ΠΔ 11), καθώς και ότι επιτρέπουν την προσαρμογή στο στρατιωτικό περιβάλλον. Στον Α/Α 350 ενημερωνόμαστε ότι διαταραχές της μάθησης με έναρξη την παιδική ηλικία, όπως η δυσλεξία, η δυσγραφία, η δυσαριθμησία κ.ά., χαρακτηρίζονται ως Ψυχικές Παθήσεις που, όταν δεν είναι ήπιας μορφής (η τελευταία αυτή φράση είναι επίσης ερμηνεία του γράφοντα), εντάσσονται στην κατηγορία Ι/5 [Ικανοί πέμπτης κατηγορίας] και, επίσης, ως Σ Ι/5 (Σωματικής Ικανότητας 5) (χαρακτηρισμοί επίσης σύμφωνα με το άρθρο 2 του ΠΔ 11) και ότι δεν επιτρέπουν την προσαρμογή στο στρατιωτικό περιβάλλον. Και οι δύο αυτές περιπτώσεις (Α/Α 349 και Α/Α 350) δεν επιτρέπουν την εισαγωγή στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων ως Υποψηφίων Στρατιωτικών Σχολών (μονίμων Αξιωματικών ή Υπαξιωματικών) (υποπαρ. 1η), καθώς και ως Αξιωματικών και Υπαξιωματικών που κατατάσσονται απ’ ευθείας στα μόνιμα στελέχη μόνο στην κατάταξή τους (υποπαρ. 1θ), αφού, σύμφωνα με την υποπαρ. 2γ, του άρθρου 4 (ΠΔ 11): «Οι των υποπαραγράφων 1η και 1θ που πάσχουν από νοσήματα με την ένδειξη Ι/2, Ι/3, Ι/4 κρίνονται Ακατάλληλοι».
Είναι ενδιαφέρον πάντως ότι: «Η σωματική ικανότητα αυτών, που σύμφωνα με τα παραπάνω, κρίνονται ακατάλληλοι για περαιτέρω φοίτηση, είναι άσχετη με την σωματική ικανότητα και την εκπλήρωση της υποχρέωσής τους για στράτευση αν υπάρχει τέτοια υποχρέωση. Η σωματική ικανότητα αυτών για εκπλήρωση της υποχρέωσης για στράτευση κρίνεται όπως ορίζεται στο άρθρο 4 του παρόντος, κατά την κατάταξή τους ως οπλιτών (…)» (άρθρο 6). Επιπλέον, στο άρθρο 14 (του ίδιου ΠΔ) αναφέρεται: «1. Ως υποψήφιοι Έφεδροι Αξιωματικοί (ΥΕΑ) και υποψήφιοι Σημαιοφόροι Επίκουροι Αξιωματικοί/Μάχιμοι (ΣΕΑ/Μ) επιλέγονται μόνο όσοι κρίνονται από άποψη σωματικής ικανότητας, πρώτης κατηγορίας (Ι/1) και έχουν ανάστημα ένα μέτρο και εξήντα πέντε εκατοστά (1,65 μ) και άνω».
Γεννάται η απορία για το γεγονός ότι ένας οπλίτης είναι ακατάλληλος για περαιτέρω φοίτηση σε στρατιωτική σχολή όταν δεν χαρακτηριστεί ως Ι/1 (Ικανότητας 1), όμως δεν τίθεται θέμα για την εκπλήρωση των στρατιωτικών του υποχρεώσεων όταν είναι κατηγορίας Ι/2, Ι/3 ή και Ι/4.
Η στέρηση από τους υποψηφίους με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία) της δυνατότητας εισαγωγής τους στις Στρατιωτικές Σχολές, στις Σχολές της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, του Λιμενικού Σώματος με τον χαρακτηρισμό της μαθησιακής ιδιαιτερότητάς τους ως Ψυχικής Πάθησης που αποτελεί καταλυτικό αποτρεπτικό εμπόδιο στην προσπάθεια αυτή, φαντάζει ως υπερβολική και, πάντως, από όσα και παραπάνω κατατέθηκαν, δεν φαίνεται να στηρίζεται σε λογικά επιχειρήματα ούτε να τεκμηριώνεται σε ένα, έστω, λογικοφανές, πλαίσιο. Κάποιες εικασίες σχετικά με την ικανότητα των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία, η δυσγραφία, η δυσαριθμησία, η δυσαναγνωσία, η δυσορθογραφία (και μάλιστα ήπιας μορφής) να έχουν, λόγου χάρη, την ικανότητα στόχευσης με όπλο, δεν φαίνεται να είναι ικανές από μόνες τους να τεκμηριώσουν τέτοιες ρατσιστικού τύπου διακρίσεις, αφού τα άτομα με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες έχουν τις ικανότητες και τις δυνατότητες να προσφέρουν αποτελεσματικά στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων σε πλήθος άλλων θέσεων. Η ικανότητα αποτελεσματικής προσφοράς των υποψηφίων με ΕΜΔ από την υπηρέτηση στην θέση του Αξιωματικού δεν φαίνεται επίσης να μπορεί να αμφισβητηθεί για την Αστυνομία, την Πυροσβεστική ή το Λιμενικό Σώμα.
Ο περιορισμός των δικαιωμάτων πολιτών και, ειδικότερα, ο αποκλεισμός τους από τις Στρατιωτικές, τις Αστυνομικές, τις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, και του Λιμενικού Σώματος, δημιουργεί αισθήματα άδικης αντιμετώπισης των ατόμων αυτών από την πλευρά της Πολιτείας, ιδιαίτερα όταν ο αποκλεισμός αυτός δεν στηρίζεται με λογικά επιχειρήματα. Δεν στηρίζεται καν σε κάποιο επιχείρημα. Στοιχειοθετείται, βέβαια, νομοθετικά, από το ΠΔ 11/2014. Αν όμως κριθεί ότι τίθεται θέμα αδικίας ομάδας συμπολιτών μας, τότε – όσο μικρή ομάδα και αν είναι αυτή – στο πλαίσιο της άρσης της όποιας αδικίας θα πρέπει να τεθεί θέμα επανεξέτασης των όρων εισαγωγής στις Στρατιωτικές κλπ Σχολές για όποιους συμπολίτες μας θίγονται τα δικαιώματά τους. Και, πάντως, τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, όπως αυτή της δυσλεξίας, σίγουρα ούτε παιδιά κατώτερου Θεού είναι ούτε λιγότερο ικανά.
Άλλωστε, λέγεται ότι ο Στρατηγός του Αμερικανικού στρατού στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο George Patton ήταν δυσλεκτικός, όπως και ο Βρετανός πολιτικός, αλλά και αξιωματικός του Αγγλικού στρατού Sir Winston Churchill …
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη