Ανοιχτή επιστολή για τις ανησυχίες που δημιουργεί το άνοιγμα των σχολείων
Γράφει ο Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος, Καθηγητής ΠΕ03, Γυμνάσιο Δεμενίκων

Ανοικτή επιστολή του εκπαιδευτικού Σταυρόπουλου Κωνσταντίνου προς τον Υπουργό Υγείας, τον Πρόεδρο του ΕΟΔΥ και τον λοιμωξιολόγο κ. Σωτήριο Τσιόδρα

Κοινοποίηση :1)Υπουργό Παιδείας

2)ΚΕΔΕ

3)ΑΣΓΜΕ

ΘΕΜΑ:  Ενημέρωση σχετικά με την επαναλειτουργία των Σχολικών μονάδων και λήψη μέτρων προστασίας

Αξιότιμοι κύριοι,

Στις από 29.04.2020 δηλώσεις της υπουργού Παιδείας κας Νίκης Κεραμέως, ανακοινώθηκε η σταδιακή επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών στο προσεχές χρονικό διάστημα.

Εντούτοις, εκφράζω τον έντονο προβληματισμό μου για την ανωτέρω απόφαση, καθώς δεν είναι σαφές ποια θα είναι τα μέτρα πρόληψης τα οποία θα συνοδέψουν αυτή την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών.

Επίσης, η   Υπουργός Παιδείας είχε δηλώσει πολλές φορές ότι σταδιακά θα εκκινήσουν όλες οι βαθμίδες των σχολείων χωρίς να έχει καλέσει εκπροσώπους των Συλλόγων  Νηπιαγωγών ,Δάσκαλων και των Καθηγητών προκειμένου να θέσουμε τους προβληματισμούς μας και να επισημάνουμε τα προβλήματα των σχολείων καθώς αυτά αποτελούν χώρους στους οποίους συνωστίζεται ιδιαίτερος μεγάλος αριθμός προσώπων. Θεωρούμε ότι μία τέτοια σύσκεψη θα ήταν προς το συμφέρον όλων, καθώς ο καθένας μας μπορεί να φανεί χρήσιμος σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.

Με διάχυτη την ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινότητα και στις οικογένειες των μαθητών μας ,οφείλω να επισημάνω τα εξής:

α) Είναι γνωστό πως στα μέτρα πρόληψης εντός αιθουσών και εν γένει περίκλειστων χώρων (π.χ.σουπερμάρκετ αλλά και των δικαστηρίων που επαναλειτουργούν από 28/4 ) συνίσταται καθορισμός του ανώτατου ορίου των εισερχομένων ατόμων με αναλόγια 1 άτομο ανά 10 τ.μ. Κάτι τέτοιο όμως στα σχολικά πράγματα με τα σημερινά δεδομένα είναι ανέφικτο αφού κάνουμε μάθημα σε αίθουσες 50-60 τ.μ σε τμήματα 27 μαθητών/τριων και ακόμα και με την εκ περιτροπής παρουσία 15 μαθητών που ανακοινώθηκε, η αναλόγια γίνεται 1 άτομο ανά 3-4 τ.μ.

β) Τα σχολεία στερούνται υλικών ατομικής προστασίας

γ) Η καθαριότητα στα σχολεία κατά την διάρκεια λειτουργίας τους είναι πλημμελής έως ανύπαρκτη αφού στα σχολεία είτε δεν επαρκεί το βοηθητικό προσωπικό είτε εργάζεται με σύμβαση δηλαδή προσέρχεται μετά την λήξη του σχολικού ωραρίου για ολιγόωρη απασχόληση.

δ) Τα ταμεία πολλών σχολείων είναι άδεια και δεν υπάρχει δυνατότητα αγοράς του απαραιτήτου για την ατομική υγιεινή υλικού.

ε) Μερίδα του μαθητικού πληθυσμού μεταφέρεται στο σχολείο με ταξί όπου συνωστίζονται 5 άτομα σε ένα αυτοκίνητο η με λεωφορεία όπου δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις ασφάλειας

στ) Τα παιδιά προσερχόμενα στο εργαστήριο πληροφορικής ακουμπούν πληκτρολόγια ,ποντίκια, θρανία που την προηγούμενη ώρα ακουμπούσαν άλλοι μαθητές , ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τα όργανα της γυμναστικής ( μπάλες, στρώματα κ.λ.π) καθώς και σε άλλα μαθήματα( γεωμετρικά όργανα, μαρκαδόρους για τον πίνακα),χωρίς να υπάρχει απολύμανση των επιφανειών που χρονικά σε ένα διάλειμμα 10 λεπτών θα ήταν αδύνατο να επιτευχθεί.

ζ) Μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών, παιδιών , γονέων και μελών των οικογενειών τους έχουν κλονισμένη υγεία ή/και προχωρημένη ηλικία,ή/και υποκείμενα νοσήματα που τους καθιστούν ευάλωτους σε τυχόν μόλυνσή τους από τον κορονοϊό

η) Η παρουσία όλων μας στο σχολειό σημαίνει παραμονή σε μικρούς χώρους και επαφή με δεκάδες επιφάνειες, υπολογιστές και βιβλία τα περισσότερα από τα οποία έρχονται καθημερινά σε επαφή με δεκάδες ανθρώπινα χέρια. Για την απολύμανση των ως άνω χώρων και επιφανειών ουδείς μας έχει διαβεβαιώσει, ενώ μέχρι και σήμερα δεν υπάρχουν κανενός είδους οδηγίες για το ποιοι είναι ενδεδειγμένοι τρόποι και ποια τα συνιστώμενα μέτρα ασφαλείας, τα οποία θα εξασφαλίζουν τη μικρότερη δυνατή έκθεση στον κορονοϊό.

Σε κάθε περίπτωση, ζητώ την επίσημη ενημέρωση της Επιτροπής εμπειρογνωμόνων και ειδικών λοιμωξιολόγων, του εκπροσώπου του Υπουργείου Υγείας για το νέο κορονοϊό, Καθηγητή Σωτήρη Τσιόδρα και του ΕΟΔΥ σχετικά με την ύπαρξη και συγκεκριμένα, την κοινοποίηση των μέτρων ασφαλείας που πρέπει να τηρηθούν, καθώς και για επάρκεια και καταλληλόλητα των μέτρων.

Εξίσου κρίσιμη θεωρώ την υποχρέωση μου ως Λειτουργός Μέσης Εκπαίδευσης να επισημάνω την απόλυτη αναγκαιότητα επίδειξης ύψιστης ευαισθησίας όλων των αρμοδίων φορέων, καθώς η διαδικασία άρσης των μέτρων, όπως αυτή λαμβάνει χώρα, θα εξαναγκάσει μαθητές και εκπαιδευτικούς να εργαστούν υπό συνθήκες που συνιστούν άμεσο κίνδυνο για την υγεία ή/και τη ζωή τους. Αυτός ο κίνδυνος – τουλάχιστον εξ όσων γνωρίζω - δεν έχει καταστεί μέχρι στιγμής δυνατό να αξιολογηθεί επαρκώς. Ελπίζουμε αυτή η όλως εξαιρετική κατάσταση να δικαιολογεί την έκφραση αγωνίας και προβληματισμού που εκφράζω δια της παρούσας. Θεωρώ δεδομένο ότι ουδείς θέλει ή αποδέχεται τη μετατροπή της κατά γενικής ομολογίας επιτυχούς αντιμετώπισης της πανδημίας από την Πολιτεία σε θέμα ζωής και θανάτου για συναδέλφους μας, τους μαθητές μας,και τις οικογένειες τους .

Εύλογες απορίες δημιουργούνται από την υποχρεωτική χρήση της μάσκας, η παράλειψη της οποίας τιμωρείται με επιβολή προστίμου 150 ευρώ σε κλειστούς χωρους, ενώ σ΄ αυτούς δεν συμπεριλαμβάνονται τα σχολεία!

Παράλληλα υπάρχει έντονη αντιφατικότητα στις δηλώσεις. Συγκεκριμένα όταν έκλεισαν τα σχολεία μας είπατε: «Το κλείσιμο των σχολείων κρίνεται μία απολύτως αναγκαία ενέργεια, καθώς τα παιδιά έως 12 ετών θεωρούνται ως μία από τις κρίσιμες παραμέτρους στη μετάδοση του κορωνοϊού. Έχει διαπιστωθεί πως φέρουν πολύ υψηλό ιικό φορτίο και έχουν υψηλή μεταδοτικότητα έως και 14 μέρες μετά την αρχική λοίμωξη. Όλα αυτά, ενώ δεν παρουσιάζουν καν συμπτώματα, αλλά ο ιός πολλαπλασιάζεται έντονα στον λαιμό τους».

Στις 29/4/2020 μας είπατε: «Υπάρχουν 6 νέες παράμετροι, οι οποίες προκύπτουν από νεότερα επιστημονικά δεδομένα σχετικά με τη νέα νόσο και τα παιδιά:

Παρόμοια με δύο άλλους πολύ σοβαρούς κορωνοϊούς, τον ιό SARS και τον ιό MERS, οι λοιμώξεις από το νέο ιό παρατηρούνται πολύ λιγότερο συχνά στα παιδιά.

Τα παιδιά εμφανίζουν, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, ηπιότερα συμπτώματα από τους ενήλικες.

Παιδιά με σοβαρή νόσο ήταν το λιγότερο από το 1% στη μεγαλύτερη, έως σήμερα, πληθυσμιακή μελέτη από την Κίνα. Λιγότερο από 1%.

Τα παιδιά κυρίως μολύνονται εντός του οικογενειακού τους περιβάλλοντος, ενώ ο δευτερογενής δείκτης προσβολής είναι πολύ χαμηλότερος για τα παιδιά από ότι για τους ενήλικες. Για την ακρίβεια, τα παιδιά κολλάνε τη νόσο περίπου τρεις φορές λιγότερο από τους 20 ετών και πάνω και 4 φορές λιγότερο από ότι οι ενήλικες άνω των 60 ετών.

Μετάδοση από παιδί σε ενήλικα φαίνεται να είναι ασυνήθιστη. Κατά τη διερεύνηση του πρώτου κρούσματος στη Γαλλία, ενδελεχή διερεύνηση, ένα μολυσμένο παιδί παρακολούθησε τρία διαφορετικά σχολεία ενώ ήταν συμπτωματικό και είχε 112 επαφές που εντοπίστηκαν, συμπεριλαμβανομένων άλλων παιδιά και καθηγητών. Δεν εντοπίστηκαν συμπτωματικά δευτερογενή περιστατικά. Φυσικά δεν μπορεί να αποκλειστεί ένα μολυσμένο παιδί να κολλήσει κάποιον, αλλά αυτό δεν αλλάζει τις έως τώρα γενικές παρατηρήσεις. Μάλιστα, οι μεμονωμένες δημοσιευμένες αναφορές περιπτώσεων που αναφέρθηκε το παιδί σαν πηγή μετάδοσης, έχουν κακώς τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα μη επαρκή.

Δεδομένα από πληθυσμιακές μελέτες στην Ιταλία, την Ισλανδία και τη Σουηδία, δείχνουν ότι τα παιδιά είναι απίθανο να είναι πρωτογενείς περιπτώσεις μεταδόσεως της νόσου.»

Τότε η απορία είναι γιατί, αν ισχύουν τα τελευταία δεδομένα που επικαλεστήκατε, θα παραμείνουν κλειστοί οι δημοτικοί παιδικοί και βρεφικοί σταθμοί καθώς και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ – ΜΕΑ) ,τα δημοτικά,τα νηπιαγωγεία και οι παιδικές χαρές; Και πάντως αυτή η ριζική ανατροπή, από τη μία άκρη σχεδόν στην άλλη, ευλόγως δημιουργεί ερωτήματα και αγωνίες, ιδίως όταν ουδείς είναι σήμερα έτοιμος «να πάρει όρκο» για το τι κάνει και τι δεν κάνει ο κορωνοϊός, εκτός από το γεγονός ότι τα παιδιά κινδυνεύουν να αρρωστήσουν σοβαρά πολύ λιγότερο από τους ενήλικες.

Και αφού η Πολιτεία ήθελε να προστατεύσει την υγεία μας γιατί επέτρεψε στις τράπεζες να χρησιμοποιούν την διπλή πόρτα ασφαλείας εισόδου και εξόδου σε αυτές όπου ο εισερχόμενος μένει σε έναν χώρο εμβαδού μισού τετραγωνικού μέτρου επί μισό περίπου λεπτό, όπου μπορεί να αφήσει σταγονίδια και, καθώς αυτός ο χώρος δεν είναι αεριζόμενος, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος οι επόμενοι πελάτες που εισέρχονται αμέσως μετά να εισπνεύσουν τα σταγονίδια του προηγούμενου και να νοσήσουν. Γιατί δεν δόθηκε εντολή στις τράπεζες να μην λειτουργούν οι διπλές πορτες; Για τον κίνδυνο ληστειών; Τελικά «πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος» ή πάντων ανθρώπων μέτρον χρήμα;

Για τους λόγους αυτούς ζητώ σε κάθε περίπτωση την επίσημη ενημέρωση της Επιτροπής εμπειρογνωμόνων και ειδικών λοιμωξιολόγων, του εκπροσώπου του Υπουργείου Υγείας για το νέο κορονοϊό, Καθηγητή Σωτήρη Τσιόδρα και του ΕΟΔΥ για το αν έχουν συμμετάσχει στο σχέδιο πρόληψης μέτρων στους χώρους της Εκπαίδευσης και αν ναι, ποιο είναι αυτό.

Τέλος, θα ήθελα να θέσω υπόψιν σας τα εξής θέματα προς εξέταση για την κατά το δυνατόν μείωση του υγειονομικού κινδύνου:

Άμεση δραστική μόνιμη και όχι προσωρινή μείωση του αριθμού μαθητών/τριων ανά τμήμα, ανάλογα με το εμβαδό της κάθε αίθουσας και μαζικές προσλήψεις εκπαιδευτικών για να εξασφαλιστεί η υγεία όλων και καλύτερη παιδεία για τους/τις μαθητές/ριες μας

Υποχρεωτική χρήση μάσκας και γαντιών εντός όλων των χώρων των Σχολείων από εκπαιδευτικούς ,μαθητές/τριες ,βοηθητικό προσωπικό καθώς και κηδεμόνες. Προς τούτο, κρίνεται απαραίτητη η δωρεάν χορήγηση μάσκας σε όσους εισέρχονται στους χώρους των σχολικών μονάδων.

Απαραίτητη είναι  η διάθεση του υλικού ατομικής προστασίας που προτείνει ο ΟΟΣΑ στην ανακοίνωση του με θέμα τις προτάσεις υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία (αντισηπτικά, μάσκες, γάντια),υλικών απολύμανσης κοινοχρήστων χώρων, προς τα Σχολεία.

Καθημερινή απολύμανση όλων των χώρων,όπως προτείνει ο ΟΟΣΑ στην ανακοίνωση του με θέμα τις προτάσεις υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία

Συγκρότηση κλιμακίου των αρμόδιων υγειονομικών υπηρεσιών, τα οποία θα μεταβούν σε χρονικό διάστημα προγενέστερο της άρσης των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας στους χώρους των Σχολείων, προκειμένου να αξιολογηθεί η υφιστάμενη κατάσταση, να διαπιστωθεί η τήρηση των όρων ασφαλείας και να συνταχθεί σχετική έκθεση αυτοψίας με υπόδειξη των ανάλογων και αποτελεσματικών μέτρων (π.χ. θερμομέτρηση, εφόσον κριθεί αναγκαία, τοποθέτηση επιτοίχιων βάσεων αντισηπτικών), σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης, προκειμένου να διασφαλιστεί, κατά το δυνατόν, η υγεία των μαθητών των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους.

Είναι επιτακτική ανάγκη η παρουσία σχολικών καθαριστών/στριών κατά τις ώρες λειτουργιάς του σχολείου, καθώς είναι γνωστό πως μεγάλο ποσοστό σχολικών μονάδων καλύπτεται από συμβασιούχους οι οποίοι/ες εργάζονται μερικές ώρες το απόγευμα μετά την λήξη του σχολικού ωραρίου και σίγουρα δεν επαρκούν και αριθμητικά για τις αυξημένες ανάγκες τήρησης των νέων υγειονομικών κανόνων που επιτάσσει η πανδημία του κορωνοιου. Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων και πρόσληψη ικανού αριθμού νέων μόνιμων σχολικών καθαριστών/τριων

Πρόσληψη σχολικών νοσηλευτών για παροχή πρώτων βοηθειών και νοσηλευτική αντιμετώπιση ασθενειών ή ατυχημάτων στο σχολείο , παροχή συμβουλευτικής στους γονείς σε θέματα υγείας, συνεργασία με τις υγειονομικές αρχές για θέματα αρμοδιότητας του ,επίβλεψη κυλικείου κ.α.

Έκτακτη επιχορήγηση των σχολικών μονάδων για αγορά απαραιτήτου υλικού όπως κάδων απορριμμάτων με ποδοκίνητο καπάκι ,σάκων σκουπιδιών μιας χρησης, φιαλων κρεμοσαπουνου με αντλια,χειροπετσετών μιας χρήσης)

Διαμόρφωση ειδικού χώρου παροχής υπηρεσιών φροντίδας σε περίπτωση αδιαθεσίας

Μείωση της διάρκειας της διδακτικής ώρας για να μην υπάρχει συγχρωτισμός για πολλή ώρα

Διπλασιασμός των οχημάτων μεταφοράς μαθητών ώστε να μην συνωστίζονται μέσα στο ταξί η στο λεωφορείο.

Απαλλαγή από απουσίες των μαθητών για το υπόλοιπο της σχολικής χρόνιας

Αδεία σε εκπαιδευτικούς με υποκείμενα νοσήματα, που τους καθιστούν ευάλωτους

Διεξαγωγή μαθημάτων στο προαύλιο, όπως προτείνει ο ΟΟΣΑ στην ανακοίνωση του με θέμα τις προτάσεις υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία.

Ελάχιστη απόσταση μαθητών 2 μέτρα (όπως προτείνει ο ΟΟΣΑ στην ανακοίνωση του με θέμα τις προτάσεις υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία)

Σε κάθε περίπτωση μέλημα μου είναι, όπως και όλων, η με κάθε τρόπο προστασία της δημόσιας υγείας ,το διδάσκουμε στους μαθητές μας και δεν το ξεχνάμε ούτε στιγμή.

« Όποιος σώζει μια ζωή, σώζει τον κόσμο ολόκληρο...» 

Με τιμή

Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος

Καθηγητής ΠΕ03

Γυμνάσιο Δεμενίκων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ρεμος
Αντώνης Ρέμος: «Τώρα ξεκινάμε» - Η Εφορία ξεψαχνίζει τους λογαριασμούς του - «Με εκθέτουν, λυπάμαι»
Ο τραγουδιστής τονίζει πως δεν έχει διαπράξει ποτέ του διαφυγή
Αντώνης Ρέμος: «Τώρα ξεκινάμε» - Η Εφορία ξεψαχνίζει τους λογαριασμούς του - «Με εκθέτουν, λυπάμαι»
μηχανάκι
Όνειρο θερινής νυκτός... η προσβασιμότητα των ΑμεΑ - Aπό παράταση σε παράταση οι ρυθμίσεις που θα άλλαζαν τη ζωή τους
Η Αθήνα, αλλά και συνολικά η χώρα πάσχει ακόμα σημαντικά σε κεφαλαιώδη σημεία που εξασφαλίζουν την προσβασιμότητα για όλους, ένα θέμα που στις...
Όνειρο θερινής νυκτός... η προσβασιμότητα των ΑμεΑ - Aπό παράταση σε παράταση οι ρυθμίσεις που θα άλλαζαν τη ζωή τους