mask
Από το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ) Θεσσαλίας εστάλησαν οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς ΣΜΕΑ, Παράλληλης Στήριξης, Τμημάτων Ένταξης για τη σωστή χρήση της μάσας από τους μαθητές.

Η χρήση μάσκας (ικανότητα αυτοεξυπηρέτησης) και η τήρηση της κοινωνικής απόστασης (κοινωνική ικανότητα) πρέπει να καταστούν ικανότητες καθημερινής διαβίωσης των μαθητών μας.

Για την καθιέρωσή τους στο ρεπερτόριο συμπεριφορών των μαθητών μας διαθέτουμε την απαραίτητη εκπαιδευτική τεχνολογία. Για παράδειγμα, δοκιμασμένες πρακτικές όπως η ανάλυση έργου και οι κοινωνικές ιστορίες. Απλά πρέπει να την προσαρμόσουμε στο νέο πλαίσιο δράσης.

Διδασκαλία χρήσης μάσκας

Α. Μέσω ανάλυσης έργου

Αναλύουμε τη συμπεριφορά στα βήματα από τα οποία αποτελείται και τα διδάσκουμε είτε δρώντας ως πρότυπα και παροτρύνοντας το παιδί να μας μιμηθεί είτε παροτρύνοντας τον μαθητή με φυσική και/ή προφορική παρώθηση να εκτελέσει τα βήματα. Μπορούμε επίσης να διδάξουμε την αλυσίδα συμπεριφορών ανάστροφα, από το τέλος προς την αρχή. Ανεξάρτητα από τον τρόπο που θα επιλέξουμε επιβραβεύουμε την προσπάθεια και δεν δίνουμε σημασία στα λάθη.

Η πιθανότητα επιτυχίας αυξάνεται αν προσφέρουμε κοινωνική ενίσχυση για την ολοκλήρωση κάθε βήματος και συνδέσουμε την ολοκλήρωση της αλυσίδας με ένα υψηλά προτιμώμενο ενισχυτή (π.χ. αγαπημένο παιχνίδι, δραστηριότητα ή φαγώσιμο ενισχυτή ειδικά σε καταστάσεις στέρησης που αυξάνουν την ενισχυτική του αξία[1]). Όσον αφορά τις καταστάσεις στέρησης μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το χρονικό διάστημα πριν το πρωινό ή πριν τις δραστηριότητες ελευθέρου χρόνου..

Στην αρχή ενισχύουμε έντονα, ώστε να αυξηθεί η πιθανότητα καθιέρωσης της συμπεριφοράς και σταδιακά μειώνουμε την παροχή ενίσχυσης.

Σε προσπάθειες του μαθητή να βγάλει τη μάσκα του λέμε περίμενε λίγο (καθυστέρηση ενίσχυσης αν αυτή είναι η προσοχή μας) και του προσφέρουμε ένα σύντομο διάλειμμα από τη χρήση της σε απομονωμένο χώρο παρακινώντας τον μετά να την φορέσει πάλι.

Υλικό για εμβάθυνση και ενδοσχολική επιμόρφωση

Β. Μέσω κοινωνικών ιστοριών

Σε πιο λειτουργικούς μαθητές μπορούμε να στηριχθούμε στη χρήση κοινωνικών ιστοριών. Η αποτελεσματικότητά τους αυξάνει όταν η παρακολούθησή τους έχει ως αποτέλεσμα την παροχή ενίσχυσης (κίνητρο συμμετοχής).

Παραδείγματα κοινωνικών ιστοριών.

 

 

 

 

 

 

Στα ελληνικά

 

 

Εμβάθυνση

Στη σελίδα prosvasimo μπορείτε να βρείτε αναλυτικές οδηγίες για τη συγγραφή κοινωνικών ιστοριών. Δείτε ΕΔΩ στον Οδηγό του Εκπαιδευτικού

Ανάπτυξη και διατήρηση ικανότητας κοινωνικής απόστασης

Με ενίσχυση

Μπορούμε να τη διδάξουμε στο πλαίσιο της ανάπτυξης κοινωνικών ικανοτήτων ως ένα κοινωνικό κανόνα σεβασμού του άλλου. Επίσης στο πλαίσιο της φυσικής αγωγής. Γενικότερα πρέπει να καταβάλλουμε μια προσπάθεια να ζευγαρωθεί με ευχάριστες συνέπειες για τον μαθητή.

Επιπρόσθετα επιβραβεύουμε την προσπάθεια τήρησής της και αδιαφορούμε για προσπάθειες αποφυγής της κοινωνικής απόστασης ώστε να μην ενισχύσουμε συμπεριφορές πρόκλησης προσοχής. Απλά με φυσική παρώθηση και/ή με ψυχρή και ουδέτερη φωνή επαναφέρουμε τον μαθητή στη σωστή θέση.

Με κοινωνικές ιστορίες

Παραδείγματα:

 

Γενικότερες οδηγίες στα ελληνικά

Τέλος επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω ότι η διατήρηση των αποτελεσμάτων της παρέμβασής μας στον χώρο και στον χρόνο είναι αποτέλεσμα συστηματικής προσπάθειας στο μακροσυστημικό επίπεδο (οδηγίες στη σελίδα: https://www.pbis.org) και συνεργασίας με τους γονείς και κάθε άλλο ενεργό εμπλεκόμενο παράγοντα αλλαγής της ποιότητας ζωής του μαθητή μας.

Στη διάθεσή σας

Ο ΣΕΕ ΕΑΕΕ

Κ. Μ. Ντίνας D.a.s.e., Med., PhD

Δείτε εδώ το έγγραφο από το ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας

 


[1] Εδώ μπορείτε να δείτε πως ένα παιδάκι παροτρύνει το μικρό αδερφάκι του με αυτισμό να φορά τη μάσκα με κατάλληλη χρήση των ενισχυτών https://www.youtube.com/watch?v=lYCgPUrkTvg&ab_channel=MaranathaHosick

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκαβ
Τραγωδία στο Χαϊδάρι: Tροχαίο δυστύχημα με έναν νεκρό
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, το τραγικό συμβάν προκλήθηκε όταν ένα επιβατικό αυτοκίνητο που οδηγούσε 17χρονος συγκρούστηκε με μηχανή, στην...
Τραγωδία στο Χαϊδάρι: Tροχαίο δυστύχημα με έναν νεκρό
Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Σε κίνδυνο η βιβλιοθήκη του ιδρύματος
Δεν περιορίζονται στην απλή συγκέντρωση βιβλίων, αλλά λειτουργούν ως ζωντανοί οργανισμοί γνώσης, που εξελίσσονται ανάλογα με τις ανάγκες των...
Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Σε κίνδυνο η βιβλιοθήκη του ιδρύματος
μεγαλη
Κωνσταντινούπολη: Βρέθηκε λύση στο πρόβλημα προσωρινής μετεγκατάστασης της Πατριαρχικής Μεγάλης του Γένους Σχολής
Η συμφωνία εγκρίθηκε και ευλογήθηκε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, ο οποίος συνεχάρη τους εκπροσώπους της Σχολής και της κοινότητας για...
Κωνσταντινούπολη: Βρέθηκε λύση στο πρόβλημα προσωρινής μετεγκατάστασης της Πατριαρχικής Μεγάλης του Γένους Σχολής
Χιόνια στο Μέτσοβο
Καιρός: Έρχονται χιόνια την Πρωτοχρονιά – Η πρόβλεψη Μαρουσάκη
Ο μετεωρολόγος Κλέαρχος Μαρουσάκης προειδοποιεί ότι χιόνια ενδέχεται να σημειωθούν ακόμη και σε χαμηλά υψόμετρα, χωρίς να αποκλείει χιονοπτώσεις στην...
Καιρός: Έρχονται χιόνια την Πρωτοχρονιά – Η πρόβλεψη Μαρουσάκη