Εκπαίδευση: Απολογισμός των τοξικών παρεμβάσεων Κεραμέως
Γράφει η Κωνσταντίνα Αδάμου, Βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης, ΜέΡΑ25​

Είναι γνωστό ότι η πανδημική κρίση, σε συνδυασμό με την απαγόρευση των διαδηλώσεων, περιόρισαν σε μεγάλο βαθμό τις αντιδράσεις απέναντι σε νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης, οι οποίες στρέφονται εναντίον του κόσμου της εργασίας, της παιδείας και των ατομικών μας ελευθεριών.

Θέλοντας προφανώς να εκμεταλλευτεί τη συγκυρία ισχύος των μέτρων της υποχρεωτικής κοινωνικής αποστασιοποίησης, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων προχώρησε τη χρονιά αυτή, σε μία σειρά τοξικών νομοθετημάτων, τα οποία όχι μόνο δεν αναμορφώνουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα, αλλά αντίθετα, το παραμορφώνουν.

Εν όψει μία δύσκολης νέας χρονιάς, είναι χρήσιμη μία ανασκόπηση των φετινών πεπραγμένων του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο εφήρμοσε τον στρατηγικό του σχεδιασμό, ο οποίος είχε ως άξονες την υποβάθμιση και αυστηροποίηση του δημόσιου εκπαιδευτικού μας συστήματος, την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων στην εκπαίδευση και την ικανοποίηση των πάγιων αιτημάτων της αγοράς για υποαμοιβόμενο εργατικό δυναμικό χαμηλών προσόντων.

Το Μάιο, οι παρεμβάσεις του Υπουργείου στη δημόσια εκπαίδευση, είχαν άκρως συντηρητικό προφίλ, ενώ διακατέχονταν από εμφανείς συντεχνιακές σκοπιμότητες, ιδεοληψίες και παρωχημένες πολιτικές αντιλήψεις, που είχαν ως στόχο την υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και την επικυριαρχία των δυνάμεων της αγοράς στο χώρο αυτό.

Η καταβάθρωση της «αριστερής» κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα, η επαναφορά της τράπεζας των θεμάτων και το κυνήγι μίας στρεβλής και βαθιά συμπλεγματικής «αριστείας», οι fast – track διαδικασίες επιλογής στελεχών που ταυτίζονται με τις ιδεολογικές αναφορές της Κυβέρνησης, καθώς και η πρακτική του ελέγχου της συμπεριφοράς και της τιμωρητικής λογικής στιγματισμού των μαθητών/μαθητριών λόγω αναγραφής της διαγωγής στο απολυτήριο, είναι μόνο ορισμένες από τις αναχρονιστικές παρεμβάσεις της Υπουργού στο δημόσιο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Η δε εισαγωγή της τηλεκπαίδευσης, έγινε βεβιασμένα και χωρίς προφανή πρότερο σχεδιασμό, αγνοώντας τις τρέχουσες κοινωνικές και οικονομικές συγκυρίες στη χώρα μας, αφού είναι γνωστό ότι πολλά νοικοκυριά δεν διαθέτουν επαρκή μέσα και εξοπλισμό για να καλύψουν επρκώς τις ανάγκες τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται συνθήκες αποκλεισμού από το δημόσιο αυτό αγαθό.

Πέραν τούτου, μέχρι και σήμερα, το Υπουργείο δεν έχει διαβεβαιώσει, σε κανένα βαθμό με σαφήνεια τους μαθητές/μαθήτριες και τους/τις εκπαιδευτικούς ότι τα προσωπικά τους δεδομένα είναι ασφαλή, καθώς η σύμβαση με τον πάροχο της ψηφιακής υπηρεσίας παραμένει αδιαφανής και ερμητικά σφραγισμένη στα συρτάρια της Υπουργού.

Ακολούθως, με τη νομοθετική παρέμβαση του Ιουλίου για την Ιδιωτική Εκπαίδευση, το Υπυργείο απεμπόλησε τη θεσμική του ιδιότητα ως επόπτης της λειτουργίας των εκπαιδευτηρίων, με στόχο την εμπέδωση της εξάρτησης του διδακτικού προσωπικού από τον επιχειρηματία και την πρακτική ακύρωση της όποιας αυτονομίας του.

Το Υπουργείο νομιμοποίησε τη συμμετοχή των ιδιοκτητών στις συνεδριάσεις των συλλόγων των εκπαιδευτικών, με προφανή στόχο την καλλιέργεια ενός γενικότερου κλίματος φοβικότητας και χειραγωγώγησης, γεγονός που αυτονόητα αντιτίθεται στο πνεύμα της ακηδεμόνευτης και ελεύθερης παιδείας.

Επαναφέροντας αυτόκλητα τις παλιότερες μνημονιακές δεσμεύσεις για τη συστέγαση των ιδιωτικών σχολείων με άλλα σχολεία, κέντρα δια βίου μάθησης, κέντρα ξένων γλωσσών, φροντιστήρια, καθώς και με άλλους φορείς, το Υπουργείο, μετέτρεψε τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια σε «πολυκαταστήματα» παροχής «εκπαιδευτικού τύπου» υπηρεσιών αμφισβητούμενης ποιότητας, τα οποία λειτουργούν αποκλειστικά με βάση το κέρδος.

Εν όψει έναρξης της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, σε συνθήκες πανδημίας, η Υπουργός θεώρησε σκόπιμο να αυξήσει τον αριθμό των μαθητών/μαθητριών ανά τμήμα, συνωστίζοντάς τους περαιτέρω από 22 σε 25, ακροβατώντας πάνω σε στρεβλές και διασταλτικές ερμηνείες των διαθέσιμων δεδομένων και μέσων όρων σε στοχευμένα σημεία ανά την επικράτεια.

Την ίδια στιγμή, η Υπουργός παρουσίασε τις - υπερμεγέθεις - μάσκες και την ιδιωτική χορηγία ατομικών παγουριών, περίπου ως τα απόλυτα μέσα αναχαίτισης της διασποράς του κορωνοϊού στις - κατά τ’ άλλα πολυπληθείς - σχολικές τάξεις.

Τις προηγούμενες ημέρες, ψηφίστηκε ακόμα ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, που δεν επιχείρησε να επιλύσει τα προβλήματα που παρουσιάζει το δημόσιο εκπαιδευτικό μας σύστημα, αλλά αντίθετα φαίνεται ότι τα παγιώνει, προσδίδοντας χαρακτηριστικά ελιτισμού και ταξικότητας στον τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Με τις ρυθμίσεις του νέου νομοθετήματος, προωθείται το ξεπερασμένο μοντέλο της επαγγελματικής κατάρτισης ανηλίκων στις μεταγυμνασιακές βαθμίδες, το οποίο προφανώς στοχεύει στο να προσφέρει την ανήλικη υποαμοιβόμενη εργασία ως πολύτιμο δώρο στην αγορά.

Τα οφέλη των νέων από την πρώιμη επαγγελματική κατάρτιση είναι ελάχιστα, καθώς οι βεβαιώσεις σπουδών των σχολών αυτών θα κατατάσσονται πλέον σε νέο επίπεδο (3) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, συμπαρασύροντας υστερόβουλα στο επίπεδο αυτό και τις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ.

Πέρα όμως και από τα υποτυπώδη τυπικά προσόντα και τις ελάχιστες αμοιβές που θα προσφέρονται ως αντάλλαγμα για την πολύωρη «πρακτική» εργασία των ανηλίκων, επί της ουσίας, οι Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης και οι Επαγγελματικές Σχολές του ΟΑΕΔ δε θα περιλαμβάνουν κανένα σφαιρικό γνωστικό αντικείμενο, ούτε θα προσφέρουν σημαντική τεχνολογική εμβάθυνση ή παιδαγωγικό έργο.

Είναι συνεπώς σαφές, ότι με τη μεταγυμνασιακή κατάρτιση, δημιουργείται ταξικός διαχωρισμός μεταξύ των νέων, αφού η πλειοψηφία των μαθητών/μαθητριών οδηγούνται από ανάγκη στις Σχολές αυτές, με αποτέλεσμα να εγκλωβίζονται σε ένα καθεστώς στείρας πρακτικής κατάρτισης και να μη λαμβάνουν τα πολύτιμα γνωστικά, μορφωτικά ή παιδαγωγικά εφόδια, ώστε να μπορούν αργότερα να αλλάξουν κατεύθυνση, εφόσον το επιθυμούν.

Είναι απόλυτα προφανές ότι η βασική στόχευση των μεταγυμνασιακών επαγγελματικών σχολών θα είναι η εξυπηρέτηση των αναγκών των μεγαλοεργοδοτών και η ανεξέλεγκτη τόνωση της αγοράς, μέσω υπερπροσφοράς - στην πραγματικότητα υποαμοιβόμενων - ανήλικων εργαζομένων, οι οποίοι προσχηματικά καταρτίζονται.

Παράλληλα, με το νέο νομοθέτημα, τα προγράμματα σπουδών των επαγγελματικών σχολών θα καθορίζονται – σε δυσανάλογο βαθμό – από τους παράγοντες της αγοράς (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΚΕΔΕ κ.α.) και όχι από τους εκπαιδευτικούς βάσης, με αποτέλεσμα να υποχωρεί το γνώρισμα της «αυταξίας» στην εκπαίδευση και να προκρίνεται η «τυφλή» σύνδεσή της με την αγορά και τους εργοδότες.

Ταυτόχρονα με το βίαιο κλείσιμο δημόσιων ΙΕΚ σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές, με το πρόσφατο νομοθέτημα του Υπουργείου πλέον θα παρέχεται η δυνατότητα για την εισαγωγή αποφοίτων δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, έπειτα από κατατακτήριες εξετάσεις.

Έτσι, είναι φανερό ότι επιχειρείται αφενός η υποβάθμιση και υπερσυγκέντρωση των δημόσιων ΙΕΚ και αφετέρου η άναρχη εξίσωση των βαθμίδων εκπάιδευσης και κατάρτισης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ακόμα μεγαλύτερες ανισότητες, κυρίως εις βάρος των μαθητών των Γενικών Λυκείων.

Φυσικά, η πρόβλεψη αυτή, ευνοεί σε μεγάλο βαθμό τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών ΙΕΚ, οι οποίοι, μετατρέποντας τις δομές τους σε άτυπα προπαρασκευαστικά φροντιστήρια, θα κερδοσκοπήσουν, πουλώντας την ελπίδα σε χιλιάδες νέους και νέες για την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ως προς τα κοινωνικά ζητήματα, για ακόμη μία φορά το Υπουγείο νομοθέτησε αποσπασματικά, καθώς δεν έλαβε υπ’ όψιν του τα πάγια ζητήματα της προσβασιμότητας και της ενσωμάτωσης των  ΑμεΑ στις δομές της πολιτείας, αποτυγχάνοντας να ενσωματώσει τις αρχές του καθολικού σχεδιασμού και της αρχής της μη διάκρισης λόγω αναπηρίας, κάτι που θα έπρεπε να είναι και αυτονόητος στόχος σε μία πολιτισμένη χώρα.

Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι στο νομοθέτημα του Υπουργείου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτηση, ενσωματώθηκε και η κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας, ένα θέμα το οποίο γνωρίζω εξαιρετικά, όντας παρούσα στο Προεδρικό Μέγαρο της Γερμανίας στις 12 Σεπτεμβρίου του 2014, όπου, παρουσία του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Παπούλια και του Προέδρου της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, υπεγράφη η Δήλωση Προθέσεων Ιδρύσεως του Ελληνογερμανικού ή Γερμανοελληνικού Ιδρύματος Νεολαίας.

Τα πολιτικά και ιδεολογικά μοτίβα που η συγκεκριμένη πρωτοβουλία ανακινεί, ελάχιστα προωθούν την προσέγγιση των δυο λαών μέσω της κουλτούρας και του πολιτισμού.

Είναι σαφές ότι ο σκοπός του Ιδρύματος είναι να προωθήσει την ατζέντα του Υπουργείου Εξωτερικών της Γερμανίας, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την εθνική μας εξωτερική πολιτική και διπλωματία.

Η συμφωνία αυτή δεν - πρέπει να - αποτελεί με κανένα τρόπο απάντηση για την ιστορική ευθύνη που φέρει η Γερμανία για το κατοχικό δάνειο και την εξαφάνιση σπουδαίων αρχαιολογικών ευρημάτων από την Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της σκοτεινής περιόδου κατοχής.

Το φετινό καταστροφικό έργο της Κυρίας Κεραμέως φαίνεται να ολοκληρώθηκε με τον πλέον εμφατικό τρόπο, με αιφνιδιαστική προσθήκη τροπολογίας, μέσω της οποίας προβλέπεται αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Κολεγίων και των ξένων Πανεπιστημίων με τα εγχώρια Πανεπιστήμια, για τον κλάδο των μηχανικών.

Η σχεδόν ομόφωνη, ιστορική απόφαση του ΤΕΕ για την ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών με άλλα Επιμελητήρια και Επιστημονικούς συλλόγους για την εξαφάνιση των ρυθμίσεων αυτών, η αποχή των αιρετών εκπαιδευτικών από τις εκλογές – παρωδία των Υπηρεσιακών Συμβουλίων σε ποσοστό 93%, η σφοδρή κριτική από τον προεδρο της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας ο οποίος κάλεσε την Υπουργό να παραιτηθεί, οι προσφυγές του Οικονομικού Επιμελητηρίου, αλλά και οι συνεχείς παρεμβάσεις φορέων των εκπαιδευτικών, δεν φαίνεται να επηρεάζουν την ανεκδιήγητη Υπουργό, η οποία, οπορτουνιστικά και ανέμελα, προχωράει στην εξόφληση γραμματίων προς τα ιδιωτικά συμφέροντα και στην επιβολή των τοξικών και αναχρονιστικών αντιλήψεών της για την παιδεία στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Εύχομαι το νέο έτος να φέρει χαρά, υγεία και αισιοδοδοξία στον κόσμο και προσμένω, να μας απαλλάξει από την παρουσία της το συντομότερο δυνατόν η Κυρία Κεραμέως, ώστε να διασωθεί οποιαδήποτε αχτίδα παραμένει φωτεινή στο χώρο της Εκπαίδευσης.

* Η Κωνσταντίνα Αδάμου είναι Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης ΜέΡΑ25, Ιστορικός - Φιλόλογος με μεταπτυχιακό στις Ευρωπαϊκές Πολιτικές Νεολαίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sholiki-taxi-humor.jpg
Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου ή γιατί η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας.
Η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας. Η δουλειά μας είναι να διδάξουμε αυτά τα...
Τα προσόντα ενός προοδευτικού δασκάλου ή γιατί η δουλειά μας δεν τελειώνει στη διδασκαλία των μαθηματικών, της γεωγραφίας, του συντακτικού, της ιστορίας.