Διπλή αγωνία βιώνουν το τελευταίο διάστημα δεκάδες χιλιάδες ενήλικοι μαθητές των Εσπερινών Σχολείων της χώρας.
Είναι οι μαθητές που κάνουν τις πλέον αγωνιώδεις εκκλήσεις στην πολιτεία να συνεχίσουν την τηλεκπαίδευση και να μην ανοίξουν τα σχολεία τους από την ερχόμενη Δευτέρα γιατί φοβούνται τον κορονοϊό -και έχουν σοβαρούς λόγους γι' αυτό.
Επιπλέον, οι περίπου 30.000 μαθητές Εσπερινών Λυκείων (ιδίως των ΕΠΑΛ, στα οποία τα τελευταία χρόνια ο αριθμός μαθητών, ενηλίκων κατά πλειονότητα, εκτινάχθηκε κατά 46% και από 18.000 που ήταν το 2016, ξεπέρασαν τους 25.000 το 2019-20! ) βλέπουν τις προσπάθειες τους να συνεχίσουν το σχολείο με στόχο την εισαγωγή σε κάποιο Πανεπιστήμιο να πηγαίνουν στράφι, εξαιτίας της επιμονής του υπουργείου Παιδείας στην επιβολή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) στα ΑΕΙ από εφέτος.
Με τη θέσπιση όμως της ΕΒΕ, ακυρώνονται οι ευνοϊκές διατάξεις για τους μαθητές αυτούς που είχε θεσπίσει η πολιτεία με την εξασφάλιση του 1% των θέσεων των εισακτέων σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα και έρχεται εξομοίωση των Εσπερινών και Ημερήσιων Λυκείων, ως προς τους όρους εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μάλιστα σε μια από τις δυσκολότερες χρονιές λόγω των μέτρων για τον κορονοϊό.
Συγκεκριμένα, τις τελευταίες ημέρες οι ενήλικοι μαθητές αρκετών Εσπερινών Λυκείων (αλλά και Γυμνασίων) είναι σε αναβρασμό και στέλνουν επιστολές διαμαρτυρίας αλλά και παράκλησης στο υπουργείο Παιδείας, να μην παίζει με τις ζωές τους.
Μην μας ανοίξετε πριν το Πάσχα!
“Δηλώνουμε την πρόθεση μας να απέχουμε από τα δια ζώσης μαθήματα προστατεύοντας τη ζωή μας, τη ζωή των συμμαθητών μας και των οικογενειών μας και ζητούμε τη συνέχιση των διαδικτυακών μαθημάτων μέχρι να υπάρξει πραγματική ύφεση της πανδημίας. Παρακαλούμε να εξετάσετε με σοβαρότητα και σε προτεραιότητα τα θέματα που σας έχουμε παρουσιάσει και να τροποποιήσετε τις αποφάσεις για τη λειτουργία των Εσπερινών Σχολείων”, αναφέρουν σε επιστολή προς την κ.Κεραμέως οι μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου Πολυγύρου.
Και εξηγούν 5 λογους για τους οποίους προτιμούν τα τηλεμαθήματα από την επιστροφή στα θρανία χωρίς ουσιαστικά μέτρα προφύλαξης:
Είμαστε όλοι μεγάλοι σε ηλικία με μέσο όρο τα 45 χρόνια.
2. Στη συντριπτική πλειοψηφία είμαστε εργαζόμενοι και δεν μπορούμε να αποφύγουμε την καθημερινή συναναστροφή με πολύ κόσμο στους χώρους εργασίας μας (όπως σε δομές υγείας, σε πολυκαταστήματα τροφίμων κ.α.) ενώ παράλληλα κινδυνεύουμε να χάσουμε την εργασία μας αν κολλήσουμε covid-19 στο σχολείο και μπούμε σε καραντίνα.
3. Σχεδόν όλοι είμαστε οικογενειάρχες με μικρά παιδιά, ενώ κάποιοι έχουμε ηλικιωμένους γονείς με υποκείμενα νοσήματα που συνοικούν μαζί μας ή εξαρτώνται από εμάς.
4. Τα Πανεπιστήμια, τα ΙΕΚ και τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας πολύ σωστά εξαιρέθηκαν από τη δια ζώσης εκπαίδευση. Εμείς, είμαστε ακόμα πιο ευάλωτος πληθυσμός από τους νεαρούς σπουδαστές. Ζητούμε να εξαιρεθούν και τα Εσπερινά Σχολεία όλης της χώρας από την δια ζώσης εκπαίδευση όπως οι παραπάνω δομές.
5 . Ειδικά στο Νομό Χαλκιδικής, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε αυστηρή μορφή καραντίνας, αναρωτιόμαστε πώς είναι δυνατόν να συγχρωτιζόμαστε στο Σχολείο. Επιπλέον, μαθητές και μαθήτριες ερχόμαστε από όλα τα σημεία του Νομού, σε ταξί και λεωφορεία, όπου δεν μπορούμε να τηρήσουμε τις απαραίτητες αποστάσεις. Επίσης, η βραδινή λειτουργία δυσχεραίνει τη διδασκαλία σε αίθουσες με ανοιχτά παράθυρα λόγω του ψύχους στο υψόμετρο του Πολυγύρου και κινδυνεύουμε από κρυολόγημα και τις εποχιακές ιώσεις. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη, αν σε λίγες μέρες τα κρούσματα στο Σχολείο εκτοξευτούν;
Ανάλογη επιστολή στάλθηκε και από τους μαθητές του 2ου Εσπερινού ΕΠΑΛ ΑΙΓΙΟΥ
45 εσπερινά Λύκεια διαμαρτύρονται για την ΕΒΕ
Όμως η αγωνία των μαθητών Εσπερινών Λυκείων δεν περιορίζεται στο θέμα της επαναλειτουργίας των σχολείων, αλλά και στην επιβολή της ΕΒΕ.
Χαρακτηριστικά, μαθητές 45 εσπερινών Λυκείων έστειλαν επιστολή στο Υπουργείο Παιδείας σχετικά με το θέμα αυτό:
“Όπως ήδη γνωρίζετε, τα Εσπερινά Λύκεια απευθύνονται και στελεχώνονται από ένα “ασύνηθες” ως προς τις βιοποριστικές συνθήκες, την εργασιακή κατάσταση και την ηλικιακή ταυτότητα μαθητικό δυναμικό. Μέχρι πρότινος, η Πολιτεία είχε θεσπίσει ευνοϊκές διατάξεις για τους μαθητές αυτούς, με την εξασφάλιση του 1% των θέσεων των εισακτέων σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα. Ανάμεσα στις υπόλοιπες διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου, ωστόσο, προβλέπεται, μεσούντος του σχολικού έτους, η εξομοίωση των Εσπερινών και Ημερήσιων Λυκείων, ως προς τους όρους εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Επιχειρείται, δηλαδή, με έναν αιφνιδιαστικό και απροσδόκητο τρόπο, η υπονόμευση των δικαιωμάτων της σχολικής κοινότητας των Εσπερινών, ενώ ταυτόχρονα προκύπτει έκδηλη ανισότητα εις βάρος της Εσπερινής Εκπαίδευσης, στο σύνολο της, και διακυβεύεται ακόμη και η ίδια η βιωσιμότητα των σχολείων αυτών.
Το σκεπτικό, μάλιστα, που διέπει την εν λόγω διάταξη είναι προβληματικό, καθώς επικαλείται μια επιφανειακή ισονομία με τα Ημερήσια Λύκεια, η οποία ακυρώνεται εντελώς, αν συνεκτιμηθεί το γεγονός ότι οι μαθητές των Εσπερινών, “παλεύουν” σε καθημερινή βάση μέσα στην “δίνη” των επαγγελματικών και οικογενειακών τους υποχρεώσεων, ενώ, παράλληλα, δεν διαθέτουν τον απαιτούμενο χρόνο για μελέτη και αδυνατούν, στην πλειονότητά τους, να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια, για οικονομικούς λόγου. Καλούνται, λοιπόν, τώρα, επί “ανίσοις όροις”, να ανταγωνιστούν μαθητές Ημερήσιων Λυκείων, όπως συνάγεται από την σχετική διάταξη, οι οποίοι βρίσκονται σε μια πολύ πιο προνομιακή θέση", αναφέρουν μεταξύ άλλων
Και ερώτηση στη Βουλή
Για το ίδιο θέμα κατέθεσαν ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως και 20 βουλευτές του ΚΙΝΑΛ με θέμα: «Η στήριξη των μαθητών Εσπερινών Λυκείων πρέπει να αποτελεί αυτονόητη υποχρέωση».
«Οι μαθητές των Εσπερινών Λυκείων έχουν συμπληρώσει, αρχές Δεκέμβρη, τις δηλώσεις προτιμήσεων τους σε σχολές και τμήματα προτού να υπάρξουν οι νομοθετικές ρυθμίσεις» επισημαίνουν οι βουλευτές.
Όπως αναφέρουν, με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «μειώνονται σημαντικά οι πιθανότητες εισαγωγής των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων στην Τριτοβάθμια».Γι’ αυτό ρωτούν την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως αν προτίθεται να προβεί στις αναγκαίες ρυθμίσεις ώστε να εξαιρεθούν από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής οι μαθητές των Εσπερινών Λυκείων, να τροποποιήσει νομοθετικά τις σχετικές διατάξεις και να επαναφέρει την πρόβλεψη για διαφορετική ύλη, διαφορετικά θέματα και εξετάσεις για τους μαθητές των Εσπερινών Λυκείων και τέλος να προχωρήσει σε αύξηση του ποσοστού εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους υποψηφίους από Εσπερινά Λύκεια.
Να σημειωθεί εδώ ότι με διάταξη που περιλήφθηκε στο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση τον περασμένο Δεκέμβριο , προβλέπεται ότι από το σχολικό έτος 2019-2020 δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω ειδικών διατάξεων για τα εσπερινά λύκεια (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ) έχουν όσοι φοίτησαν επί τρία (3) πλήρη σχολικά έτη στο τριετές εσπερινό λύκειο, με εξαίρεση την περίπτωση αποφοίτων Λυκείου που εγγράφονται σε εσπερινό ΕΠΑΛ για την απόκτηση πτυχίου. Ως προς την τελευταία κατηγορία μαθητών, δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω ειδικών διατάξεων για τα εσπερινά λύκεια έχουν όσοι φοίτησαν επί δύο (2) πλήρη σχολικά έτη σε εσπερινό ΕΠΑΛ.». Ως προς τους αποφοίτους του τετραετούς εσπερινού λυκείου (ΓΕΛ ΕΠΑΛ) εφαρμόζονται οι διατάξεις που ίσχυαν πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος"
Μαθητικά δυναμικά Δημόσιων Εσπερινών Λυκείων
Σχολικό έτος 2013-2014 ΓΕ.Λ. 4.515/ ΕΠΑ.Λ. 14.045
Σχολικό έτος 2014-2015 ΓΕ.Λ. 4.452/ ΕΠΑ.Λ. 15.151
Σχολικό έτος 2015-2016 ΓΕ.Λ. 4.361/ ΕΠΑ.Λ. 16.797
Σχολικό έτος 2016-2017 ΓΕ.Λ. 4.180/ ΕΠΑ.Λ. 18.225
Το σχολικό έτος 2019-20 η φοίτηση στα Εσπερινά ΕΠΑΛ εκτινάχθηκε κατά ποσοστό +46% από το 2016, σύνολο εσπερινών ΕΠΑ.Λ 26.624 μαθητές
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη