εξετάσεις, πίνακας, μαυροπίνακας, ασκήσεις, μαθήματα, μαθηματικά
«Στην νέα εκδοχή της Τράπεζας Θεμάτων εισάγονται -και ορθώς- εργαστηριακά θέματα. Αβίαστα τίθεται το ερώτημα αν είναι εφικτό, με τις δύο ώρες που προβλέπονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα για τη Φυσική, να διδαχθεί επαρκώς η πρόσθετη ύλη»

Μετά την πάροδο πολλών ετών, ανακοινώνονται νέα αναλυτικά προγράμματα (Α.Π.). Ενέργεια που κρίνεται απολύτως θετική και αναγκαία, καθότι τα υπάρχοντα έχουν προ πολλού κλείσει τον κύκλο ζωής τους και μόνο προβλήματα προσφέρουν πια.  

Οι επιβεβλημένες αλλαγές είναι πολλές και αναμενόμενο ότι θα μεταβάλλουν άρδην τον τρόπο που διδάσκονται τα μαθήματα, προσεγγίζεται η γνώση και, φυσικά, εξετάζονται. Στο απαιτητικό μάθημα της Φυσικής καταβάλλεται προσπάθεια οι μαθητές να αποκτήσουν σφαιρική γνώση για σημαντικά ζητήματα της θεμελιώδους αυτής Επιστήμης, εκ των πυλώνων του πολιτισμού μας. 

Όπως αναφέρουν στην εισαγωγική ανάλυσή τους οι εισηγητές των Α.Π., η διερευνητική μάθηση θα αποτελέσει βασικό εργαλείο για την εφαρμογή τους και προχωρώντας ακόμα πιο πέρα, για τα ελληνικά δεδομένα, η γνώση που θα αποκτάται θα συνδέεται  με την καθημερινή ζωή και τις εφαρμογές της στην τεχνολογία. Και οι δύο προτεινόμενες προσεγγίσεις των νέων Α.Π. μας βρίσκουν απολύτως σύμφωνους.

Η υλοποίηση ενός τέτοιου μεγαλόπνοου σχεδίου απαιτεί τα κατάλληλα μέσα και τον απαραίτητο χρόνο να διδαχθούν. Το εύρος των γνώσεων, το οποίο καλείται ο μαθητής να εμπεδώσει παρουσιάζει, για πρώτη φορά, σχετική πληρότητα, ενώ παρουσιάζονται και θέματα σύγχρονης φυσικής, ένα εκ των παλιών αιτημάτων της κοινότητας των Φυσικών. Συγκριτικά αναφέρουμε ότι το παλαιό Α. Π. προσέφερε αποσπασματικές γνώσεις, που έχουν «γεράσει» αρκετές δεκαετίες, ασύνδετες με την καθημερινότητα και φυσικά χωρίς ίχνος αναφοράς στη σύγχρονη φυσική.

Έναν από τους στόχους των νέων Α.Π. αποτελεί η κατανόηση της επιστημονικής μεθόδου. Εδώ πρόκειται για ένα μεγάλο μετασχηματισμό στον τρόπο προσέγγισης της γνώσης. Στην νέα εκδοχή της Τράπεζας Θεμάτων εισάγονται -και ορθώς- εργαστηριακά θέματα. Αβίαστα τίθεται το ερώτημα αν είναι εφικτό, με τις δύο ώρες που προβλέπονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα για τη Φυσική, να διδαχθεί επαρκώς η πρόσθετη ύλη και να παρουσιαστεί η εργαστηριακή προσέγγιση της ύλης με ενάργεια. Η πρόθεση κρίνεται άριστη, αλλά η εφαρμογή είναι αδύνατη. Δίνουμε στον μαθητή πραγματικές μετρήσεις ,συνδέοντας το μάθημα με την καθημερινότητα, αλλά ταυτόχρονα δεν δίνουμε την απαραίτητη τρίτη ώρα για να μπορεί να ολοκληρώσει το έργο του σωστά ο εκπαιδευτικός.

Δεν αποτελεί λύση η περικοπή της  ύλη, μεθοδολογία που ακολουθήθηκε επί χρόνια, δίνοντας μια αποσπασματική γνώση στους μαθητές, στην προσπάθεια να χωρέσει η γνώση σε ένα κουτσουρεμένο δίωρο (πολιτική απόφαση, που αντιτίθεται σε κάθε παιδαγωγική, διδακτική και επιστημονική λογική). Το μάθημα δεν είναι θεωρητικό, καθώς εμπλέκονται μαθηματικοί υπολογισμοί και εργαστηριακοί πάγκοι.

Ξεκινώντας με θετική προσέγγιση την εφαρμογή των νέων Α.Π, θα πρέπει να επανέλθει η τρίτη ώρα τόσο στην Α’ Λυκείου, όσο και στην φυσική προσανατολισμού στη Β’ Λυκείου. Και αναφερόμαστε σε επαναφορά, μιας και αυτό ήταν το «μερίδιο» της Φυσικής, που για πολιτικές και μόνο σκοπιμότητες περικόπηκε.

Η εντυπωσιακά χαμηλή απόδοση των εξεταζομένων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στη Φυσική (το 46% έγραψε κάτω από την βάση) αναδεικνύει το μέγεθος  του σφάλματος να  περικοπεί κατά μία διδακτική ώρα η διδασκαλία της Φυσικής στην Α’ Λυκείου και τη Φυσική Προσανατολισμού της Β’ Λυκείου.

Πρέπει να προβληματίσει ότι μέχρι πέρυσι ήταν εκτός ύλης οι συντηρητικές δυνάμεις, το έργο μεταβλητής δύναμης και τόσα άλλα, ενώ ταυτόχρονα θεωρούνταν ως διδαγμένα(!), ώστε να θεωρούνται έτοιμοι οι εξεταζόμενοι να γράψουν στις εισαγωγικές εξετάσεις  για τα ΑΕΙ. Απλώς, Α.Π. χωρίς λογική και συνέπεια.

Για την αξιολόγηση ενός Α.Π έχουμε τους  δείκτες επιτυχίας, που αναφέρονται στον μαθητή και τα επιτεύγματά του, ενώ οι δείκτες επάρκειας αναφέρονται στον εκπαιδευτικό, που καλείται να καλύψει τους μαθησιακούς στόχους που θέτει το Α.Π. εντός συγκεκριμένου ωρολογίου προγράμματος.

Το δίωρο της Φυσικής στο ωρολόγιο πρόγραμμα καθιστά ανέφικτο το στόχο για την αποτελεσματική διδασκαλία του μαθήματος και στο πλαίσιο που τίθεται από το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα.

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

*Δρακόπουλος Γρ., Εμμανουηλίδης Αρ., Πετρόπουλος Μιχ
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες