Update: Αναρτήθηκαν από το ΙΕΠ τα 166 νέα προγράμματα σπουδών- Δείτε τα εδώ αναλυτικά
Σε νέες σαρωτικές αλλαγές τόσο στη δομή όσο και στο περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών προχωρά το υπουργείο Παιδείας με ορίζοντα διετίας, ενώ παράλληλα σχεδιάζεται η συγγραφή 320 νέων βιβλίων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι τα νέα προγράμματα σπουδών να εφαρμοσθούν καθολικά στα σχολεία από τον Σεπτέμβριου του 2023, καθώς και να έχουν γραφτεί και εισαχθεί τα νέα βιβλία που θα βασιστούν πάνω στα νέα προγράμματα.
166 νέα Προγράμματα Σπουδών
Οι αλλαγές θα αφορούν τα προγράμματα σπουδών της γενικής εκπαίδευσης από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο, τα οποία αναμένεται να αναρτηθούν εντός της ημέρας στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ.
Συνολικά, ολοκληρώθηκαν 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών – 123 Προγράμματα Σπουδών εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 Προγράμματα Σπουδών επικαιροποιήθηκαν.
Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε το μεσημέρι της Πέμπτης η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, παρουσία της υφυπουργού Ζέττας Μακρή και του Προέδρου του ΙΕΠ Ιωάννη Αντωνίου, η υπουργός υπογράμμισε ότι τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών δεν έχουν αναμορφωθεί από το 1998, με την επικαιροποίησή τους να εντάσσεται στο μεταρρυθμιστικό έργο του υπουργείου Παιδείας, όπως τα εργαστήρια δεξιοτήτων, το πολλαπλό βιβλίο και η ανεστραμμένη τάξη.
«Με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών, το σχολικό περιβάλλον εξελίσσεται σε ζωντανό εργαστήριο έρευνας, επικοινωνίας, δράσης και έκφρασης. Γίνεται ελκυστικό, συναρπαστικό: κεντρίζει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών, και ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να οραματιστούν και να πρωτοτυπήσουν. Μαζί με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, την εκμάθηση αγγλικών από τα πρώτα σχολικά χρόνια, τη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας, τις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και την εν γένει αναβάθμιση του σχολείου, επιδιώκουμε να μάθουμε τα παιδιά μας πώς να μαθαίνουν, να τα εφοδιάσουμε με σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, χρήσιμες για το παρόν και το μέλλον τους. Η Παιδεία αλλάζει. Στην Πράξη» δήλωσε η Νίκη Κεραμέως.
Χρονοδιάγραμμα
Στις 22 Νοεμβρίου ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών από τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, αλλά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να τα εφαρμόσουν.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΙΕΠ, πρόκειται για 51 επιμορφωτικά προγράμματα τα οποία έχουν βασιστεί πάνω σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα που αναφέρονται στα προγράμματα σπουδών.
Τον Δεκέμβριο του 2021 σχεδιάζεται η επιμόρφωση των περίπου 1.800 επιμορφωτών Β' ώστε στις αρχές του επόμενου έτους, δηλαδή τον Ιανουάριο, να ξεκινήσει η επιμόρφωση των 35.000 εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών θα συνεχιστεί τα επόμενα δυο χρόνια. Επιπλέον, το 2022 θα έχουν ολοκληρωθεί και τα 336 Προγράμματα Σπουδών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τα οποία θα αφορούν όλους τους τομείς και όλες τις ειδικότητες των Επαγγελματικών Λυκείων
Αναφορικά με τη συγγραφή των νέων βιβλίων, ο Ιωάννης Αντωνίου διευκρίνισε πως το επόμενο διάστημα θα βγουν οι προκηρύξεις για τους ενδιαφερόμενους, δηλαδή για εκδοτικούς οίκους, πανεπιστημιακούς κ.ά, ενώ θα δημιουργηθεί ένα μητρώο περίπου 600 αξιολογητών για τα νέα βιβλία, οι οποίοι δεν θα ανήκουν στις συγγραφικές ομάδες.
Πολλαπλό βιβλίο
Το πολλαπλό βιβλίο συνδέεται άμεσα με τα νέα προγράμματα σπουδών τόνισε η υπουργός Παιδείας, διευκρινίζοντας πως στη βάση των νέων προγραμμάτων θα βγουν οι προκηρύξεις για τα νέα βιβλία. Το πολλαπλό βιβλίο, συνέχισε, «έρχεται να αλλάξει τη φιλοσοφία της εκπαιδευτικής διαδικασίας»:
Οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιλέξουν το βιβλίο που θα διδάσκουν στην τάξη σε έντυπη μορφή, ωστόσο στην ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ θα είναι διαθέσιμα σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς επιπλέον βιβλία του μαθήματος σε ψηφιακή μορφή. «Θα υπάρχει πρόσβαση σε όλα τα ψηφιακά βιβλία, το ένα θα είναι έντυπο και τα άλλα θα είναι ψηφιακά» είπε.
Οι αλλαγές στα Προγράμματα Σπουδών με παραδείγματα
- Πρώτον, αλλάζει ο διδακτικός σχεδιασμός των Προγραμμάτων Σπουδών
Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, τίθενται στο επίκεντρο ο μαθητής και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, δηλαδή όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζει ο μαθητής, να κατανοεί και να μπορεί να εφαρμόσει μετά το μάθημα.
- Για παράδειγμα, αντί ο μαθητής να αποστηθίσει ιστορικά γεγονότα, καλείται να συμμετέχει σε δραστηριότητες που θα του επιτρέψουν να αντιληφθεί τη σημασία των γεγονότων, τα αίτια και τις συνέπειές τους με το π.χ. να υποδυθεί ο ίδιος το ιστορικό πρόσωπο σε ένα παιχνίδι ρόλων ή να συντάξει μια επιστολή εκ μέρους του προσώπου αυτού.
Επιπλέον, διαφυλάσσεται η συνέχεια και η συνοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσω της μετατόπισης από την «ύλη», σε θεματικά πεδία που παραμένουν σταθερά από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα.
- Για παράδειγμα, στα Μαθηματικά η θεματική ενότητα «Μοτίβο-Συναρτήσεις» παραμένει σταθερή από τα Μαθηματικά της Α’ Δημοτικού ως και τα Μαθηματικά του Λυκείου: αρχικά, ο μαθητής αναγνωρίζει απλά αριθμητικά μοτίβα, έπειτα πιο σύνθετα αριθμητικά μοτίβα, κατόπιν αντιμετωπίζει γλωσσικά, συμβολικά και γεωμετρικά μοτίβα, ενώ στο Λύκειο φτάνει στην αναγνώριση και μελέτη πληθυσμιακών μοτίβων, όπως είναι οι δημογραφικές μεταβολές σε διάφορες χώρες ή τα κρούσματα COVID-19.
- Δεύτερον, αναδιαρθρώνεται το περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών.
Εμπλουτίζεται και προσαρμόζεται στις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις και κοινωνικές ανάγκες.
- Για παράδειγμα, στη Φυσική εισάγονται οι εφαρμογές της κβαντικής θεωρίας και στα Μαθηματικά ενισχύονται τα στοχαστικά μαθηματικά (στατιστική, πιθανότητες κτλ).
Γενικεύεται η διαθεματικότητα και η διεπιστημονικότητα σε όλα τα γνωστικά πεδία.
- Για παράδειγμα, στη Φιλοσοφία εντάσσονται θεματικές εφαρμοσμένης ηθικής, η βιοηθική και η ηθική στην τεχνητή νοημοσύνη.
Τέλος, ενισχύεται η σύνδεση της θεωρίας με την πράξη και την αντιμετώπιση των προκλήσεων του 21ου αιώνα.
- Για παράδειγμα, στην Πληροφορική, οι μαθητές θα κατανοούν υπαρκτά προβλήματα και θα προτείνουν λύσεις με τη χρήση των κατάλληλων υπολογιστικών εργαλείων, π.χ. ο μαθητής θα κληθεί να αναπαραστήσει με κατάλληλο λογισμικό τα δεδομένα για τις αλλαγές στη θερμοκρασία και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε έναν τόπο και να συγκρίνει τους ρυθμούς μεταβολής τους, προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής
- Τρίτον, γενικεύεται η ψηφιακή διάσταση των Προγραμμάτων Σπουδών.
Ενσωματώνονται οι ψηφιακές τεχνολογίες και ο ψηφιακός εγγραμματισμός σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα, και διαμορφώνεται πλούσιο ψηφιακό υλικό.
- Για παράδειγμα, στα μαθήματα Μελέτη Περιβάλλοντος, Γεωγραφία και Γεωλογία-Γεωγραφία, οι μαθητές θα μπορούν να συμμετέχουν σε εικονικές περιηγήσεις ανά τον κόσμο και να εξασκούνται στη χαρτογραφία, αξιοποιώντας ψηφιακά εργαλεία. Παράλληλα, αποτυπώνονται ψηφιακά τα ίδια τα Νέα Προγράμματα Σπουδών.
Δείτε εδώ αναλυτικά την παρουσίαση του υπουργείου Παιδείας
Δείτε εδώ αναλυτικά την παρουσίαση του ΙΕΠ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη