Πανεπιστήμιο-εξάρτημα της αγοράς, το οποίο θα στηρίζεται σε δωρεές και επιχορηγήσεις από τον ιδιωτικό τομέα με ταυτόχρονο «ξεχείλωμα» των επαγγελματικών δικαιωμάτων των φοιτητών είναι ορισμένες από τις προτάσεις της έκθεσης της Επιστημονικής Επιτροπής για το Ελληνικό Πανεπιστήμιο με τίτλο «Σχέδιο δράσης για το Πανεπιστήμιο του 2030», η οποία συντάχθηκε με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Μποδοσάκη.
Η συγκεκριμένη έκθεση, μαζί με την περιβόητη έκθεση Πισσαρίδη, έρχονται να προλειάνουν το έδαφος για ακόμα βαθύτερες αλλαγές στην ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στην κατεύθυνση της «ελεύθερης αγοράς», δημιουργώντας αποφοίτους «κομμένους και ραμμένους» για στα μέτρα των επιχειρηματικών ομίλων.
«Τα πανεπιστήμια πρέπει να βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία με άλλα ΑΕΙ ή εργαστήρια στη χώρα ή διεθνώς, με τη βιομηχανία, την επιχειρηματικότητα και την αγορά», σημειώνεται κατά λέξη η έκθεση.
Παράλληλα, για τη χρηματοδότηση των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων υπογραμμίζεται:
«Η στήριξη της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων και από τον ιδιωτικό τομέα και ο συντονισμός τους με τις ανάγκες της οικονομίας (παραγωγική βάση) και της κοινωνίας (κοινωνικά δίκτυα στήριξης μετά την πανδημία), θα ενδυναμώσουν τον εκσυγχρονισμό τους και την επιτυχή ενσωμάτωση των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας. Η συνεργασία στην οργάνωση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, καθώς και των προγραμμάτων κατάρτισης με τις επιχειρήσεις, η χρηματοδότηση από τον ιδιωτικό τομέα θέσεων καθηγητών και ερευνητών, καθώς και υποτροφιών φοιτητών, θα στηρίξουν τις προσπάθειες συντονισμού σπουδών, εργασίας, οικονομίας και κοινωνίας».
Ουσιαστικά αυτό που περιγράφεται είναι ότι ο ιδιωτικός τομέας, μέσω της χρηματοδότησης που θα «προσφέρει», θα έχει «λόγο» στο ποιος καθηγητής θα διορίζεται σε ένα δημόσιο ίδρυμα, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την κατεύθυνση της έρευνας, την ποιότητα των σπουδών και τη λειτουργία μιας σχολής.
Μάλιστα, η προσφορά του ερευνητή προς το κοινωνικό σύνολο θα πρέπει να διέπεται, κατά τους συντάκτες της έκθεσης από ηθική, αλλά και χρηματική επιβράβευση.
Αναφέρεται συγκεκριμένα: «Προτείνεται η εισαγωγή κινήτρων για την πραγματοποίηση έρευνας παγκόσμιας εμβέλειας, όπως η ηθική αλλά και χρηματική επιβράβευση των εργαστηρίων και των ερευνητικών ομάδων που διαπρέπουν».
Χορηγίες κατά τα πρότυπα της... Rolex
Η λογική όμως της χορηγίας από τους ιδιώτες δεν σταματά εδώ.
Στην έκθεση επισημαίνεται λοιπόν: «Θα ήταν, επίσης, σκόπιμο να επιδιώξουν τα πανεπιστήμια την ενεργοποίηση και δικτύωση των αποφοίτων τους, ενώ σημαντικός θα μπορούσε να είναι και ο ρόλος ενδιαφερομένων μερών (stakeholders) για να συμβάλουν στην περαιτέρω αξιοποίηση του ανθρώπινου και υλικού δυναμικού κάθε τμήματος. Τα πανεπιστήμια θα χρειαστεί να οργανωθούν και να στελεχωθούν κατάλληλα προκειμένου να υποστηρίξουν αυτά τα δίκτυα».
Και οι συντάκτες της έκθεσης σημειώνουν: «Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την αξιοποίηση δωρεών, με χορηγίες από εταιρείες, δημόσιες επιχειρήσεις ή κοινωφελή ιδρύματα (παράδειγμα η χορηγία της Rolex στο Πολυτεχνείο της Λωζάνης για τη δημιουργία Κέντρων Μάθησης (learning centers) και εντευκτηρίων ανοιχτών στο κοινό».
Επαγγελματικά δικαιώματα στο... «περίπου»
Την ίδια ώρα, οι συντάκτες της έκθεσης προτείνουν πτυχία «διεπιστημονικά και συνδυαστικά», χωρίς να συνδέονται με «λεπτομερή επαγγελματικά δικαιώματα»!
Συγκεκριμένα στην έκθεση αναφέρεται:
«Τα προγράμματα σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια πρέπει να διευκολύνουν την εξοικείωση και την επικοινωνία ανάμεσα σε ακαδημαϊκά πεδία. Υπ’ αυτή την έννοια, πρέπει να οδηγούν σε πτυχία που μπορούν να είναι και διεπιστημονικά και συνδυαστικά. Επίσης, τα πτυχία δεν πρέπει να συνδέονται με λεπτομερή επαγγελματικά δικαιώματα. Τα προγράμματα σπουδών πρέπει να είναι ευέλικτα, να μπορούν εύκολα να ανανεώνονται, να συμπληρώνονται και να ευνοούν την προσαρμοστικότητα στις αλλαγές.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε να δημιουργηθούν ενότητες μαθημάτων (modules), π.χ. μαθηματικά, οικονομικά, ανθρωπιστικές επιστήμες, τέχνες, υπολογιστές, επιστήμες μηχανικού, κ.λπ., οι οποίες θα μπορούν να ενσωματώνονται σε διαφορετικές διαδρομές σπουδών που θα επιλέγουν οι φοιτητές. Οι ενότητες μαθημάτων και τα προγράμματα σπουδών να ανήκουν στις σχολές και όχι στα τμήματα. Η εισαγωγή των φοιτητών να γίνεται, επίσης, σε σχολές».
Ουσιαστικά οι απόφοιτοι θα εξαναγκάζονται σε ένα αέναο κυνήγι προσόντων, με αποσπασματικές και επιφανειακές γνώσεις που θα καθορίζονται από «ενότητες μαθημάτων».
Ολοταχώς για συγχωνεύσεις τμημάτων
Το σχέδιο αλλαγών που προτείνει η έκθεση με τίτλο «Σχέδιο δράσης για το Πανεπιστήμιο του 2030» αποτελεί «πιλότο» για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη ή αλλιώς των μαζικών συγχωνεύσεων, καταργήσεων και υποβιβασμών τμημάτων που ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας.
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, άλλωστε έχει ήδη ανακοινώσει αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη στη βάση α) των αποτελεσμάτων της ΕΒΕ, β) των προτάσεων των ίδιων των ΑΕΙ, γ) της εισήγησης της ΕΘΑΑΕ που λαμβάνει υπ’ όψιν της και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Είναι γνωστό ότι το υπουργείο Παιδείας έχει δρομολογήσει, εδώ και αρκετό καιρό, την «αναδιάταξη» του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κοντολογίς της δραστικής μείωσης τμημάτων και σχολών αλλά και της αλλαγής του περιεχομένου και της κατεύθυνσής τους. Κατεύθυνση που οφείλουμε να επισημάνουμε πως δεν είναι ξένη από τη ιδεολογική και πολιτική «γραμμή» της Κυβέρνησης όπως έχει διατυπωθεί στο προεκλογικό της πρόγραμμα.
Ολόκληρη η έκθεση εδώ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη