iepX: Νέα Πλατφόρμα εξ' αποστάσεως ανοικτών μαθημάτων Ειδικής Αγωγής
Οι εγγραφές για την παρακολούθηση των μαθημάτων στην iepX θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 13-12-2021. Τα μαθήματα σχεδιάζεται να είναι διαθέσιμα το 3ο δεκαήμερο του Δεκέμβρη - Τι είναι η νέα πλατφόρμα

Μια νέα πλατφόρμα ασύγχρονης εξ΄ αποστάσεως επιμόρφωσης που ονομάζεται iepX εγκαινιάζει τις επόμενες ημέρες το ΙΕΠ. Η πλατφόρμα περιλαμβάνει 13 μαθήματα  με αντικείμενα που άπτονται την ειδική και συμπεριληπτική εκπαίδευση.

Οι εγγραφές για την παρακολούθηση των μαθημάτων στην iepX θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 13-12-2021. Τα μαθήματα σχεδιάζεται να είναι διαθέσιμα το 3ο δεκαήμερο του Δεκέμβρη

H πλατφόρμα πίσω από τη δημοφιλή υπηρεσία edx.org

Η πλατφόρμα ασύγχρονης εξ΄ αποστάσεως επιμόρφωσης iepX αναπτύχθηκε στο πλαίσιο υλοποίησης της συγχρηματοδοτούμενης Πράξης ΕΣΠΑ 2014-2020 με τίτλο «Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού» (Universal Design and Development of Accesible Digital Educational Material) με MIS 5001313 από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και  επιτρέπει τη διοργάνωση μαζικών ανοιχτών διαδικτυακών μαθημάτων(Massive Open Online Courses – MOOCs). Η πλατφόρμα έχει αναπτυχθεί με τη γλώσσα προγραμματισμού Python με χρήση του διαδικτυακού πλαίσιου ανοιχτού κώδικα Django και χρησιμοποιεί πολλά εργαλεία πληροφορικής τελευταίας τεχνολογίας όπως το Ansible, Vagrant κ.ά. για να διευκολύνει την ανάπτυξη και εγκατάσταση σε ένα τεράστιο εύρος μηχανημάτων. Η Open edX έχει αναπτυχθεί από τον μη-κερδοσκοπικό οργανισμό edX, ο οποίος ιδρύθηκε από τα πανεπιστήμια MIT και Harvard και είναι η πλατφόρμα πίσω από τη δημοφιλή υπηρεσία httpss://www.edx.org. Το Open edX είναι Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) και παρέχεται με διπλή άδεια χρήσης AGPL και Apache License. Μια πλατφόρμα με την τεχνολογία, τη λειτουργικότητα και την αισθητική τού Open edX θέτει από μόνη της υψηλές απαιτήσεις εκπαιδευτικής ποιότητας από τα μαθήματα που φιλοξενεί.

Περιεχόμενο - μαθήματα

Η πλατφόρμα περιλαμβάνει 13 διακριτά μαθήματα που διαμορφώθηκαν από τα παραδοτέα της Πράξης. Στην εισαγωγική καρτέλα του κάθε μαθήματος παρέχονται σχετικές πληροφορίες καθώς και το περιεχόμενο του μαθήματος με μία σύντομη παρουσίαση προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να έχουν μία σφαιρική άποψη/εικόνα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Κάθε μάθημα πλαισιώνεται με βιντεοσκοπημένο υλικό, επιμορφωτικό υλικό, δραστηριότητες που έχουν υλοποιηθεί στην τάξη σε πραγματικό χρόνο και το αντίστοιχο παραδοτέο με το  αντικείμενο του μαθήματος σε μορφή PDF. Για τη δημοσιοποίηση των φωτογραφιών και των βίντεο δραστηριοτήτων με παιδιά έχει διασφαλιστεί η έγγραφη συναίνεση των γονέων τους. Eπίσης, σε κάθε ενότητα του μαθήματος παρέχεται η δυνατότητα αυτοαξιολόγησης. Η επιτυχής ανταπόκριση στις ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης σε ορισμένο ποσοστό επιτυχίας (60%) έχει ως αποτέλεσμα την παροχή βεβαίωσης παρακολούθησης. Προβλέπεται, εκτός των 13 διαθέσιμων μαθημάτων, η προσθήκη νέων μαθημάτων με αντικείμενα που άπτονται την ειδική και συμπεριληπτική εκπαίδευση. 

Η ομάδα του έργου

Την επιστημονική υποστήριξη της Πράξης αναλαμβάνει η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων (Πράξη 18/15-04-2021, ΑΔΑ: ΨΦΧΞΟΞΛΔ-Δ62) που αποτελείται από τέσσερα μέλη.

Μαρία Γελαστοπούλου Med, PhD
Σύμβουλος Α΄ Ειδικής και ενταξιακής Εκπαίδευσης, Ι.Ε.Π.

Βασίλειος Κουρμπέτης, Ph.D
Σύμβουλος Α΄ Υ.ΠΑΙ.Θ

Παναγιώτης Πήλιουρας, Ph.D
Σύμβουλος Α’, Ι.Ε.Π.

Άννα Αφεντουλίδου, MSc
Αποσπασμένη Εκπαιδευτικός ΠΕ02

Τα 13 Μαθήματα

1. Ευαισθητοποίηση μαθητών και ενηλίκων σε θέματα αποδοχής της αναπηρίας και της διαφορετικότητας και ανάπτυξη ενταξιακής κουλτούρας στο σχολείο

Το μάθημα αποτελεί ένα συστηματικό και ολοκληρωμένο πρόγραμμα προώθησης της συμπεριληπτικής/ενταξιακής εκπαίδευσης δομημένο σε 3 άξονες. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση αποτελεί βασική πρόταση των εκπαιδευτικών συστημάτων διεθνώς και απαντά αποτελεσματικά στην ετερογένεια του μαθητικού πληθυσμού των σχολικών τάξεων. Ο πρώτος άξονας του παρεχόμενου μαθήματος περιλαμβάνει το θεωρητικό πλαίσιο για την προσέγγιση της αναπηρίας και τις αρχές της Ενταξιακής Εκπαίδευσης καθώς και για την αξιοποίηση των βιωματικών δράσεων, της λογοτεχνίας, της τέχνης του θεάτρου και της μουσικής στην εκπαιδευτική πρακτική. Ο δεύτερος άξονας συνίσταται από δραστηριότητες ευαισθητοποίησης μαθητών/τριών και ενηλίκων εντός και εκτός σχολικής κοινότητας αναφορικά με την αναπηρία και την αποδοχή της διαφορετικότητας και ανάπτυξης συμπεριλπτικής/ενταξιακής κουλτούρας στο σχολείο και την τοπική κοινωνία μέσω βιωματικών δράσεων, αξιοποιώντας το θεατρικό παιχνίδι, τη λογοτεχνία και κυρίως τα παραμύθια καθώς και τη μουσική. Η άρση των προκαταλήψεων, η αλλαγή στάσεων, η ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκομένων στην ενταξιακή εκπαιδευτική διαδικασία προς την κατεύθυνση της καλλιέργειας ενταξιακής κουλτούρας αποτελεί αναμφισβήτητα βασικό ζητούμενο για τη δημιουργία του «Ενός» σχολείου για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες. Ο τρίτος άξονες περιλαμβάνει την παροχή προτότυπων παραμυθιών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Πράξης για την προώθηση αρχών, στάσεων, αξιών που συνάδουν με τη συμπεριληπτική κουλτούρα και τις αρχές μιας ισότιμης εκπαίδευσης. 

    2. Ανάπτυξη κοινωνικων, συναισθηματικών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων ζωής και αυτόνομης διαβίωσης για μαθητές με αναπηρία μέσω Κοινωνικών Ιστοριών

    Το μάθημα αποσκοπεί στην παροχή των κατάλληλων γνώσεων, εκπαιδευτικών υλικών και μέσων για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκομένων στην εκπαίδευση μαθητών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) ή και με άλλες αναπηρίες γενικότερα. Ειδικότερα, επιδιώκεται η ανάπτυξη κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και αυτόνομης διαβίωσης, καθώς, σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, οι μαθητές/τριες με ΔΑΦ παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στη σύναψη σχέσεων με τους συνομηλίκους, στην τήρηση κανόνων, στην κατανόηση κοινωνικών καταστάσεων, στην επικοινωνία και στη χρήση πολλαπλών εξωλεκτικών συμπεριφορών που ρυθμίζουν την κοινωνική συναλλαγή και αυτονόμησή τους. Ωστόσο, η κατάκτηση τέτοιων δεξιοτήτων από τους μαθητές και μαθήτριες απαιτεί συχνά διαφορετικές προσεγγίσεις, διαφορετικά μέσα και μεθόδους καθώς δεν επιτυγχάνεται πάντα μέσω μιας διαδικασίας ωρίμανσης του ατόμου από τη συνύπαρξή του με άλλα άτομα, όπως μπορεί να συμβαίνει με μία μερίδα μαθητών/ητριών. Αυτό συνδέεται με το διαφορετικό τρόπο ανάπτυξης των ψυχικών λειτουργιών σε διαφορετικά άτομα. Οι Κοινωνικές Ιστορίες χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο από τους/τις εκπαιδευτικούς, καθώς σύγχρονες έρευνες τεκμηριώνουν την αποτελεσματικότητά τους δεδομένου πως συμβάλλουν στην ανάπτυξη της κοινωνικής κατανόησης, η οποία δεν εξαρτάται μόνο από έκδηλους, αλλά και από σιωπηρούς κοινωνικούς κανόνες που διέπουν μια κατάσταση, μια περίσταση ή ένα συμβάν καθώς και τις καθημερινές κοινωνικές συναλλαγές. 

    3. Εκπαίδευση μαθητών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος: Καλές πρακτικές για τη σχολική τους ένταξη

    Το μάθημα αποτελεί ένα πλαίσιο αναφοράς για τους εκπαιδευτικούς της γενικής και ειδικής εκπαίδευσης, με παιδαγωγικές παρεμβάσεις, διδακτικές τεχνικές και διαδικασίες που έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές, για την εκπαίδευση μαθητών/τριών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) στο γενικό σχολείο, γεφυρώνοντας, ως ένα βαθμό, το χάσμα μεταξύ θεωρίας και πράξης. Παρέχονται βασικές πληροφορίες για τη διαταραχή με τη μορφή απάντησης σε ορισμένα καίρια ερωτήματα, τα οποία πολύ συχνά θέτουν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς παιδιών με ΔΑΦ. Η ΔΑΦ αποτελεί μια ιδιαίτερα σοβαρή και ισόβια διαταραχή, η οποία έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του ατόμου, στην κοινωνική του προσαρμογή και στη γενικότερη ποιότητα της ζωής του. Παρότι έχει αναπτυχθεί μια ιδιαίτερα πλούσια και αποτελεσματική τεχνογνωσία για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της, καθώς και για τη γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου, υπάρχει μεγάλη διάσταση μεταξύ ερευνητικών δεδομένων και εφαρμογής τους στην εκπαιδευτική πρακτική. Αν και τα παραδείγματα, τα οποία χρησιμοποιούνται, αφορούν την εκπαίδευση μαθητών/τριών με ΔΑΦ που φοιτούν στο δημοτικό σχολείο, οι διδακτικές τεχνικές και διαδικασίες που παρουσιάζονται είναι κοινές για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

    4. Εκπαίδευση στη διδασκαλία για την ανάγνωση και γραφή Braille

    Το μάθημα αποτελεί έναν ολοκληρωμένο οδηγό σπουδών για τη διδασκαλία του κώδικα Braille και Nemeth σε τυφλούς μαθητές και μαθήτριες. Περιλαμβάνει ένα δομημένο και ολοκληρωμένο πρόγραμμα για τη διδασκαλία της Βraille με δραστηριότητες και παραδείγματα. Επιπρόσθετα οι ενότητες του μαθήματος συμπεριλαμβάνουν και βιντεοσκοπημένες δραστηριότητες, όπως έχουν υλοποιηθεί στην τάξη σε πραγματικό χρόνο. Το πρόγραμμα αυτό είναι απαραίτητο για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στη διδασκαλίας του λογοτεχνικού κώδικα Braille και του κώδικα Nemeth για τα μαθηματικά και τις επιστήμες δεδομένου πως η πιστοποίηση εκμάθησης της γραφής Βraille δεν παρέχει όλες εκείνες τις απαραίτητες γνώσεις και τα εφόδια για τη διδασκαλία της.

    5. Εκπαίδευση τυφλών μαθητών στην κινητικότητα, στον προσανατολισμό και σε δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης

    Το μάθημα αυτό αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης στις δεξιότητες κινητικότητας, προσανατολισμού και καθημερινής διαβίωσης. Περιλαμβάνει το θεωρητικό πλαίσιο αναφορικά με την κινητικότητα, τον προσανατολισμό και την αυτόνομη διαβίωση τυφλών μαθητών, τις έννοιες που θα πρέπει να διδαχθούν και όλα τα στάδια εκπαίδευσης για την ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων. Επίσης, περιλαμβάνει έντυπα για την αρχική και διαμορφωτική αξιολόγηση των εν λόγω μαθητών. Επιπροσθέτως, περιγράφονται τα βοηθήματα προσανατολισμού και κινητικότητας, οι αρχές κατασκευής απτικών χαρτών, μέθοδοι παραγωγής απτικών χαρτών, τεχνικές ανάγνωσης χαρτών αφής. Τον οδηγό εκπαιδευτικού συνοδεύει εφαρμογή με δραστηριότητες για την εκπαίδευση σε συγκεκριμένες δεξιότητες κινητικότητας, προσανατολισμού και αυτόνομης διαβίωσης. Tο μάθημα εμπλουτίζεται με ψηφιακές εφαρμογές και βίντεο που καλύπτουν τις θεματικές ενότητες.

    6. Εκπαίδευση τυφλοκωφών μαθητών μέσω της απτικής νοηματικής επικοινωνίας

    Το μάθημα αποσκοπεί στην παροχή των κατάλληλων γνώσεων, εκπαιδευτικών υλικών και μέσων για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκομένων στην εκπαίδευση μαθητών με τυφλοκώφωση, με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης, αλλά και ευρύτερα μαθητών για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων των οποίων, επιλέγονται συστήματα εναλλακτικής επικοινωνίας. Ειδικότερα, η ετερογένεια στον πληθυσμό των μαθητών με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης καθιστά σημαντική τόσο την εμβάθυνση της κατανόησης των δυνατοτήτων και των αναγκών των παιδιών όσο και την παροχή πληροφοριών στον/στην εκπαιδευτικό για τη δημιουργία του κατάλληλου εκπαιδευτικού και επικοινωνιακού περιβάλλοντος. Με τη δημιουργία του παρόντος εκπαιδευτικού υλικού αναγνωρίζεται η διαφοροποιημένη αλληλουχία ανάπτυξης ανάμεσα στα παιδιά με πολλαπλές αναπηρίες και σοβαρά προβλήματα όρασης, εξαιτίας της επιρροής που οι αισθητηριακές δυσκολίες, σε συνδυασμό με άλλη/ες διαταραχή/ές, ασκούν στην κοινωνική, επικοινωνιακή, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. 

    7. Η αξιοποίηση των εικαστικών στην εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία Γ΄ έως ΣΤ΄ Δημοτικού

    Το μάθημα αποσκοπεί στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και όλων των ενδιαφερόμενων για την αξιοποίηση των τεχνών κατά την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία μαθητών/τριών με ή χωρίς αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υπό το πρίσμα της ενταξιακής εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο ανάπτυξης προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού επιχειρείται ο σχεδιασμός εκπαιδευτικού περιεχομένου με εικαστικές δραστηριότητες, εικαστικές εκπαιδευτικές δράσεις, ασκήσεις και projects για μαθητές/τριες με αναπηρία. Οι εικαστικές δραστηριότητες εξοικειώνουν τα παιδιά με όλους τους τομείς των εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών, όπως ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, κεραμική, γυψοτεχνία, κινούμενο σχέδιο, χαρτοδιπλωτική κ.ά. και ταυτόχρονα καλλιεργούν δεξιότητες, προσεγγίζουν γνωστικά αντικείμενα με εναλλακτικό τρόπο και υλοποιούνται στόχοι του Προγράμματος Σπουδών, καθώς με άξονα την αισθητική αγωγή, στις δραστηριότητες διαπλέκονται περιεχόμενα και στόχοι άλλων διδακτικών γνωστικών αντικειμένων. Παράλληλα με τις ατομικές ασκήσεις προτείνονται διαθεματικά σχέδια εργασίας, εργασίες είτε συνθετικές είτε ομαδικές που συνδέουν την τέχνη με τα άλλα γνωστικά αντικείμενα του σχολικού προγράμματος, με στόχο την αυτενέργεια και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών/τριών με αναπηρία/μαθησιακές δυσκολίες.

    8. Η διδασκαλία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) ως πρώτη γλώσσα για την Γ΄ Δημοτικού

    Το μάθημα αφορά στην εκμάθηση της ΕΝΓ για την Γ΄ Δημοτικού βασισμένο στο προσβάσιμο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για κωφούς και βαρήκοους μαθητές/τριες που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της Πράξης του ΙΕΠ με τίτλο «Καθολικός σχεδιασμός και ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού». Με τη χρήση του παρόντος υλικού επιδιώκεται η πρόσβαση των μαθητών/τριών με προβλήματα ακοής σε υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη (α) τη Διεθνή σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία (Ν. 4074/11-4-2012), (β) τη διακήρυξη του Παρισιού, (γ) τις αρχές του καθολικού σχεδιασμού για τη μάθηση (Universal Design for Learning - UDL) και (δ)τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Είναι ένα διδακτικό εργαλείο το οποίο εμπεριέχει ένα σύνολο διδακτικών σεναρίων, σχεδίων διδασκαλίας με συγκεκριμένη στοχοθεσία για την εκμάθηση της ΕΝΓ, ως πρώτης γλώσσας, δίνοντας έμφαση στην παρουσίαση και στην κατανόηση ενός συνόλου γραμματικών και συντακτικών φαινομένων.

    9. Η διδασκαλία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) ως πρώτη γλώσσα για την Δ΄ Δημοτικού

    Το παρόν προσβάσιμο ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό για κωφούς και βαρήκοους μαθητές/τριες αφορά στην εκμάθηση της ΕΝΓ για την Δ΄ Δημοτικού. Με τη χρήση του παρόντος υλικού επιδιώκεται η πρόσβαση των μαθητών/τριών με προβλήματα ακοής σε υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη: (α) τη Διεθνή σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία (Ν. 4074/11-4-2012), (β) τη διακήρυξη του Παρισιού, (γ) τις αρχές του καθολικού σχεδιασμού για τη μάθηση (Universal Design for Learning - UDL) και (δ)τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
    Το υλικό αποτελεί ένα μεθοδολογικό, διδακτικό οδηγό για την διδασκαλία της ΕΝΓ στα πλαίσια της δίγλωσσης εκπαίδευσης και αποτελεί μια προσπάθεια δημιουργίας διδακτικού υλικού για τη διδασκαλία της ΕΝΓ, εφαρμόζοντας τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου https://www.prosvasimo.gr/docs/pdf/Analytika-Programmata-Eidikhs-Agwghs-kaEkpaideushs/A.P.S.-EllhnikhsNohmatikhs-Glwssas.pdf (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο 2004).

    10. Η εκπαίδευση μαθητών με κινητική αναπηρία: ψηφιακές εφαρμογές και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την κοινωνική ζωή και την αυτόνομη διαβίωση

    Το μάθημα αποτελείται ένα πλαίσιο αναφοράς για τον/την εκπαιδευτικό και περιλαμβάνει τη θεωρητική τεκμηρίωση αναφορικά με την κινητική αναπηρία, τα είδη κινητικής αναπηρίας και τις προτεινόμενες παρεμβάσεις καταδεικνύοντας την εξέχουσα θέση της υποστηρικτικής τεχνολογίας. Δομείται σε 3 μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει το θεωρητικό πλαίσιο και τις προτεινόμενες παρεμβάσεις για την εκπαίδευση των εν λόγω μαθητών στην αυτοφροντίδα, την ανεξάρτητη διαβίωση και τη διαχείριση συναισθημάτων, οι οποίες συνίστανται από μια σειρά δραστηριοτήτων που η κάθε μία εξυπηρετεί συγκεκριμένους στόχους που περιγράφονται αναλυτικά. Στο δεύτερο μέρος περιλαμβάνονται παρεμβάσεις που αφορούν στην κοινωνική ζωή και την εξερεύνηση του περιβάλλοντος και προτείνονται οι απαιτούμενες υποστηρικτικές τεχνολογίες για την εκπαίδευση των εν λόγω μαθητών και την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής τους. Το τρίτο μέρος περιλαμβάνει τις ψηφιακές εφαρμογές με θεματικές που υποστηρίζουν την εκπαίδευση σε θεματικές που συνδέονται με την καθημερινότητα του παιδιού στο σχολείο, αλλά και στο σπίτι και αφορούν στην αυτοφροντίδα, τα συναισθήματα, την κυκλοφοριακή αγωγή, την εξερεύνηση του περιβάλλοντος, την αυτόνομη διαβίωση εντός και εκτός σχολείου. 

    11. Εκπαίδευση μαθητών με προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης - Καλές πρακτικές για τη σχολική τους ένταξη

    Το μάθημα αποσκοπεί στην παροχή των κατάλληλων γνώσεων και αποτελεσματικών παρεμβάσεων για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκομένων στην εκπαίδευση μαθητών με προβλήματα προσοχής και συγκέντρωσης. Αποτελεί μια πυξίδα για την εκπαίδευση μαθητών/τριών με προβλήματα προσοχής και συγκέντρωση και περιλαμβάνει το θεωρητικό πλαίσιο, καλές πρακτικές για τη σχολική ένταξη των εν λόγω μαθητών/τριών καθώς και μελέτες περίπτωσης που προσεγγίζονται με συγκεκριμένες πρακτικές παρέμβασης. Επιπρόσθετα, παρέχονται τεχνικές και τρόποι τροποποίησης μιας συμπεριφοράς και προτάσεις συνεργασίας οικογένειας και σχολείου.

    12. Προσαρμοσμένα μαθηματικά Ε΄ τάξης δημοτικού για μαθητές με αναπηρία

    Το μάθημα αποσκοπεί στην παροχή των κατάλληλων γνώσεων, εκπαιδευτικών υλικών και μέσων για την υποστήριξη εκπαιδευτικών Ειδικής και Γενικής Αγωγής για τη διδασκαλία των Μαθηματικών σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ή και με άλλες αναπηρίες γενικότερα. Το μάθημα προτείνει τη χρήση των αρχών του καθολικού σχεδιασμού (Universal Design for Learning - UDL) που προωθούν την παρουσίαση της πληροφορίας με ποικίλους τρόπους καθώς και το σχεδιασμό και την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών, διδακτικών στόχων, μεθόδων, υλικών, αξιολογικών διαδικασιών και εκπαιδευτικών περιβαλλόντων που αφενός ανταποκρίνονται στις προκλήσεις της διαφορετικότητας και στις ανάγκες όλων των μαθητών και αφετέρου είναι ευέλικτα, ώστε να προσφέρονται για τις αναγκαίες προσαρμογές και για ψηφιοποίηση της πληροφορίας καθώς υποστηρίζει ενεργά τη μαθησιακή διαδικασία ανάπηρων και μη μαθητών.
    Tο μάθημα εμπλουτίζεται με ψηφιακές εφαρμογές και βίντεο που καλύπτουν τις θεματικές ενότητες.

    13. Η παιδαγωγική αξιολόγηση στο πλαίσιο της ειδικής και ενταξιακής εκπαίδευσης

    Το παρόν μάθημα εστιάζει στην παιδαγωγική αξιολόγηση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (εεα) και τη σύνδεσή του με το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ). Η παιδαγωγική αξιολόγηση αποτελεί σειρά ενεργειών που αποδίδουν αξία στη γνωστική, ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη, καθώς και στα αντίστοιχα επιτεύγματα της ομάδας της σχολικής τάξης και κυρίως του κάθε μαθητή ξεχωριστά (Καψάλης & Χανιωτάκης, 2015. Κουλουμπαρίτση, 2018). Είναι επιθυμητό δε να είναι συστηματική, το δυνατόν διεξοδική, με σκοπό τη λήψη αξιόπιστων και έγκυρων παιδαγωγικών αποφάσεων σε σχέση με τη στοχοθεσία της μάθησης και της συμπεριφοράς (Κουλουμπαρίτση, 2015). Η αξιολόγηση, ως βασικό συστατικό της ειδικής εκπαίδευσης έχει σκοπό το λιγότερο περιοριστικό και περισσότερο ενταξιακό περιβάλλον. Είναι η διαρκής διαδικασία συστηματικής συλλογής, καταγραφής και ερμηνείας ευρείας ποικιλίας δεδομένων σχετικά με έναν μαθητή, η οποία χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό των μαθησιακών δυνατοτήτων και αναγκών του, με στόχους να προσδιοριστεί εάν ο μαθητής είναι επιλέξιμος ή όχι για παρέμβαση στα πλαίσια της ειδικής εκπαίδευσης, να οριστεί η στοχοθεσία της παρέμβασης και να καταγραφεί στο ΕΠΕ του, καθώς και να ελεγχθεί η πρόοδός του. 


    Η Πράξη «Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού»

    Στόχο της ως άνω αναφερόμενης Πράξης, στην οποία εντάσσεται η πλατφόρμα iepX, αποτελεί η υλοποίηση δράσεων και καλών πρακτικών που συμβάλλουν στην εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και την ένταξή τους στο γενικό σχολείο καθώς και στη διασφάλιση ίσων ευκαιριών συμμετοχής και εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες. Ταυτόχρονα, η υλοποίηση της Πράξης συμβάλλει στην ενημέρωση/επιμόρφωση των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής εκπαίδευσης και την υλοποίηση της διεθνούς σύμβασης του ΟΗΕ  για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία. Η πολυεπίπεδη υλοποίηση δράσεων και  καλών πρακτικών συμβάλει στην προώθηση της ενταξιακής εκπαίδευσης (inclusive education) και τη δημιουργία του «Ενός Σχολείου για όλους», όπως προτείνεται από τη διεθνή επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα.

    Οι δράσεις της Πράξης καλύπτουν τις μαθησιακές και εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/τριών με κάθε μορφή αναπηρίας (κώφωση, τύφλωση, κινητικές δυσκολίες, νοητική αναπηρία, Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής –Υπερκινητικότητα) ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

    Στο πλαίσιο της Πράξης υλοποιούνται δράσεις σε πολλαπλούς άξονες ως εξής:

    1) Ενημέρωση/ευαισθητοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων και ευρύτερης το πικής κοινωνίας για την ενταξιακή φιλοσοφία και την αναπηρία

    2) Επιμόρφωση εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής εκπαίδευσης και άλλων εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία για θέματα και καλές πρακτικές ένταξης που αφορούν στην αναπηρία και στην αποδοχή της διαφορετικότητας μέσω:

      • Ενδοσχολικών επιμορφώσεων

      • Επιμορφωτικών ημερίδων σε εθνικό επίπεδο

      • Δημιουργίας πλατφόρμας ασύγχρονης επιμόρφωσης με κατάλληλο υλικό που συνιστά μαθήματα που καλύπτουν όλες τις παραπάνω ανάγκες επιμόρφωσης για συνεχή υποστήριξη των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία. H πλατφόρμα αναπτύχθηκε βάσει της πλατφόρμας Open edX του πανεπιστημίου Harvard και MIT

      • Ανάπτυξης οδηγών εκπαιδευτικού που περιλαμβάνουν δραστηριότητες και καλές πρακτικές για την ανάπτυξη ενταξιακής/συμπεριληπτικής κουλτούρας στο σχολείο και στην τοπική κοινότητα

    3) Προσαρμογή των σχολικών εγχειριδίων σε διαφορετικούς μορφότυπους, ώστε να είναι προσβάσιμα από όλους τους μαθητές με αναπηρία, π.χ. απόδοση στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα για κωφούς, γραφή braille για τυφλούς, easy to read, ακουστική απόδοση, κ.ά. και αποστολή αυτών στα σχολεία

    4) Ανάπτυξη καθολικά σχεδιασμένου εκπαιδευτικού υλικού εκτός των σχολικών εγχειριδίων και ψηφιακές εφαρμογές για την εκπαίδευση των εν λόγω μαθητών και μαθητριών

    5) Ανάπτυξη oδηγού για την παιδαγωγική αξιολόγηση των μαθητών και μαθητριών από τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να συνταχθεί το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης (ΕΠΕ).

    Για την πρόσβαση στο παραχθέν υλικό, στις δράσεις και σε λεπτομερείς πληροφορίες  για την Πράξη και τα 13 Υποέργα που περιλαμβάνει μπορείτε να πλοηγηθείτε στην ιστοσελίδα της Πράξης https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/

    Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

    ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

    Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

    ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

    Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

    ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

    2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

    Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

    σχετικά άρθρα

    παιδί
    Φρίκη: Κόλλησαν το στόμα της 7χρονης κόρης τους για να μην τρώει – Πέθανε ζυγίζοντας 13 κιλά
    Ως τιμωρία έβαζαν κόλλα στο στόμα της μικρής για να σιγουρευτούν ότι δεν θα φάει κάτι - Συνελήφθησαν, όπως και οι θείοι του παιδιού
    Φρίκη: Κόλλησαν το στόμα της 7χρονης κόρης τους για να μην τρώει – Πέθανε ζυγίζοντας 13 κιλά
    kinimatografos_151218.jpg
    ΑΠΘ - Φοιτητές τμήματος Κινηματογράφου: «Να συσταθεί εκπαιδευτικός κλάδος ΠΕ Κινηματογράφου»
    «Από την ίδρυση των καλλιτεχνικών σχολείων έως και σήμερα οι απόφοιτοι της Σχολής μας, εργάζονται μόνο ως ωρομίσθιοι καθηγητές καθώς δεν έχει...
    ΑΠΘ - Φοιτητές τμήματος Κινηματογράφου: «Να συσταθεί εκπαιδευτικός κλάδος ΠΕ Κινηματογράφου»