axiologisi
«Το εκπαιδευτικό κίνημα μπορεί να έχει ως πυξίδα τους αγώνες ενάντια στην αξιολόγηση και την πρόσφατη απεργία – αποχή που μετά το πραξικόπημα της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας της ΟΛΜΕ συνεχίζεται από τα 20 μέχρι τώρα πρωτοβάθμια σωματεία» - Γράφει ο Γιώργος Κ. Καββαδίας

«Οι εκπαιδευτικοί δεν αρνούνται την αξιολόγηση» (ΠΓ του ΚΚΕ 16 – 10 – 2021)

Αριστερά και αξιολόγηση

Ο αγώνας του ανθρώπου ενάντια στην εξουσία είναι ο αγώνας της μνήμης ενάντια στη λήθη (Μίλαν Κούντερα)

Να θυμίσουμε ότι οι ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ, είχαν εξ αρχής, από το 1987 - 88 δηλαδή, καθαρή θέση ενάντια στην αξιολόγηση σ’ όλες της τις εκδοχές, κι αυτό λειτούργησε θετικά στον ολικό ή μερικό επανακαθορισμό των θέσεων των άλλων δύο παρατάξεων που αναφέρονται στην αριστερά και στην τροποποίηση των θέσεων της ΟΛΜΕ μέσα από τα τελευταία συνέδριά της και τις αποφάσεις των ΓΣ Προέδρων των ΕΛΜΕ. Η μεν ΕΣΑΚ –ΔΕΕ – σήμερα ΑΣΕ/ΠΑΜΕ - ήταν υπέρ της αξιολόγησης και ευτυχώς άλλαξε θέση προς το τέλος της δεκαετίας του ’90, η δε Αγωνιστική Συνεργασία – σήμερα ΣΥΝΕΚ ήταν αυτή που μαζί με την ΠΑΣΚ είχε περάσει τη θέση για την «καλή»  αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση, αξιολόγηση σχολικής μονάδας και άλλα φληναφήματα) στο 8ο Συνέδριο της ΟΛΜΕ.

ΚΚΕ / ΕΣΑΚ – ΔΕΕ και αξιολόγηση

Ας ανατρέξουμε στη δεκαετία του 1980 μέσα από ντοκουμέντα του ΚΚΕ/ΕΣΑΚ – ΔΕΕ.

Α. Αξιολόγηση μαθητών - Εξετάσεις

«Σε ένα πράγμα δε θα σας υποστηρίξουμε και δε θα σας καλύψουμε πολιτικά. Απεργία η οποία θα έχει σαν αποτέλεσμα τη ματαίωση των εξετάσεων»

Χ. Φλωράκης, Γ.Γ. ΚΚΕ, 6 – 6 – 1988

«Δεν μπορεί να μπαίνουν όλοι στα Πανεπιστήμια. (...)Πρέπει να υπάρχει διαδικασία αξιολόγησης στο εκπαιδευτικό σύστημα» Α. Παπαρήγα, Γ.Γ. ΚΚΕ, «Ριζοσπάστης 2 – 12 – 1994» σε απάντηση προς τον πρύτανη του ΕΜΠ, Ν. Μαρκάτο που πρότεινε «κατάργηση των εξετάσεων»...

Β. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών

ΚΚΕ και ΔΕΕ τη δεκαετία του 1980  προβάλλουν την αδιέξοδη τακτική της «αναβάθμισης της παιδείας». Γι’ αυτό και γίνονται διαπρύσιοι κήρυκες της αξιολόγησης: «Κάθε απόρριψη της αξιολόγησης, στοχεύει στην υποβάθμιση της παιδείας και εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα, διαφορετικά απ’ αυτά των εργαζομένων».( «Pιζοσπάστης», 25/2/1980). Η μόνη αντίρρησή τους είναι να μην ασκείται η αξιολόγηση από «μονοπρόσωπα όργανα».

Τα τελευταία χρόνια το ΠΑΜΕ εμφανιζόταν ως πολέμιος της αξιολόγησης ομνύοντας στην ανάγκη αγώνων και αντίστασης για να μην υλοποιηθεί. Ωστόσο, σήμερα η εναντίωσή του αφορά την «αντιεκπαιδευτική  αξιολόγηση», την «αντιπαιδαγωγική αξιολόγηση» αφήνοντας το παράθυρο ανοιχτό για τις ψευδαισθήσεις περί καλής αξιολόγησης και η επιχειρηματολογία ενάντια στην αξιολόγηση επικεντρώνεται στα κριτήρια της αξιολόγησης που διατυπώνει η κυβερνητική πρόταση.

«Οι εκπαιδευτικοί δεν αρνούνται την αξιολόγηση. … Τα κριτήρια της αξιολόγησης, που προωθεί η κυβέρνηση, δεν έχουν καμία σχέση με αυτήν την ανάγκη και αποκαλύπτουν το πραγματικό αντιπαιδαγωγικό περιεχόμενό της.» (ΠΓ του ΚΚΕ 16 – 10 – 2021)

Η πρόταση της ΑΣΕ/ΠΑΜΕ στη Γενική Συνέλευση Πειραιά την Τετάρτη 22/12/2021 που στη συνέχεια προτάθηκε και σε άλλες ΕΛΜΕ συνιστά μια ακόμα πιο συντηρητική επεξεργασία της παραπάνω γραμμής ενσωμάτωσης. Ουσιαστικά σημαίνει την αποδοχή της και καλεί τους εκπαιδευτικούς να υποκύψουν στον συμβιβασμό «των ενιαίων κειμένων». Η γραμμή της ΑΣΕ –ΠΑΜΕ για κείμενο δεν είναι καινούργια όσον αφορά τη λογική τους. Το έλεγαν από τον Οκτώβρη για κατάλληλη στιγμή και σωστό timing που θα πρέπει να επιλεχθεί με κάθε σοβαρότητα.

Στο πραξικόπημα  των 7 προέδρων στη Γενική Συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ στις 16 Οκτώβρη 2021 αντέδρασε από χαλαρά έως αδιάφορα και επί δύο μήνες δεν πήρε καμία πρωτοβουλία αφήνοντας να κυλάει ο χρόνος και να εφαρμόζεται η αξιολόγηση σε μια σειρά σχολείων. Υπονόμευσε οποιαδήποτε άλλη, όπως το συντονισμό σωματείων που προσπαθούν να συνεχίσουν την απεργία – αποχή.

Εύστοχα στην προκήρυξη της Αγωνιστικής Παρέμβασης Πειραιά  τονίζεται: Να θυμίσουμε την απόφαση του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Πειραιά στις 18/5/2014, σχετικά με την τότε προσπάθεια της κυβέρνησης της ΝΔ να περάσει την αυτοαξιολόγηση. Μια απόφαση που την υπερψήφισε η ΑΣΕ - ΠΑΜΕ. «Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να μην καταθέσουν καμία πρόταση – εισήγηση – έκθεση στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης, γιατί, ανεξάρτητα από προθέσεις και περιεχομένου, θα χρησιμοποιηθεί από το υπουργείο για την προώθηση της πολιτικής της αξιολόγησης. Καλούμε επίσης τους συναδέλφους, που κάτω από το καθεστώς εντολών και πιέσεων , διαμόρφωσαν κάποια εισήγηση ή έκθεση να υπερψηφίσουν κι αυτοί την πρόταση της ΕΛΜΕ»

Τι μεσολάβησε από τότε μέχρι σήμερα ώστε αυτή η απόφαση που θωράκιζε τους συλλόγους διδασκόντων και τους εκπαιδευτικούς να μετατραπεί, στις 22/12/2021, σε κείμενο που ουσιαστικά αποτελεί συμμετοχή στη διαδικασία της αξιολόγησης των σχολείων;

Γιατί αυτή η στροφή του ΚΚΕ/ΠΑΜΕ;

Εκφράζει μια πολιτική αντίληψη ανάθεσης και, κυρίως, φόβου και αποφυγής σύγκρουσης. Είναι η πολιτική  του «να βγάλει ο λαός τα συμπεράσματα του και να το αποδείξει στην οποία κάλπη». Είναι μια κοινοβουλευτική αντίληψη για το κίνημα που δεν εμπιστεύεται την κίνηση των εκπαιδευτικών και γενικότερα των εργαζομένων.

Στην ουσία το ΠΑΜΕ ποτέ δε θεώρησε τον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση ως έναν αγώνα που πρέπει να δοθεί αποφασιστικά, παρά τον αρνητικό συσχετισμό στην κοινωνία και τον κοινωνικό αυτοματισμό «ενάντια στον τεμπέλη εκπαιδευτικό που δε θέλει να αξιολογηθεί» που καλλιεργούν ΜΜΕ και κράτος. Η αξιολόγηση είναι ένας κεντρικός στόχος του συστήματος και αφορά το βαθύ ιδεολογικό του πλαίσιο. Και με αυτό το ΚΚΕ δε θέλει να συγκρουστεί. Στο δίλημμα κείμενο και ένταξη στην αξιολογική διαδικασία ή Απεργία –Αποχή και αντίσταση ενάντια στην αξιολόγηση- χειραγώγηση και κατηγοριοποίηση των σχολείων , απαντά θετικά στο πρώτο σκέλος του διλήμματος.  Με άλλα λόγια το ΠΑΜΕ έπαθε ΣΥΡΙΖΑ και το μόνο που κάνει για να αμυνθεί είναι να πυροβολεί τις ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ που δεν έχουν ενιαία γραμμή και υπονομεύουν τον αγώνα! Εμείς το δηλώνουμε στο δίλημμα ΠΑΜΕ αξιολόγηση ή ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ είμαστε με την ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ στην αξιολόγηση και την εκπαιδευτική πολιτική.

Άλλωστε για το ΚΚΕ/ΠΑΜΕ δεν υπάρχουν μεγάλες εικόνες του εκπαιδευτικού, αλλά και γενικότερα λαϊκού κινήματος που να μην κινήθηκε εντός των κυρίαρχων ορίων. Στις πανεκπαιδευτικές απεργίες στην ΟΛΜΕ το 1988, το 1990, το 1997, το 2006 στους δασκάλους, το 2013 με τις διαθεσιμότητες, αλλά και το 2008 στα σύγχρονα «Δεκεμβριανά», με τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου. Είναι η ίδια λογική του ΚΚΕ, του ρεαλιστικού συμβιβασμού.

Πρόσφατα το ΠΑΜΕ μέσω ΑΔΕΔΥ και ΕΚΑ έχει κηρύξει lock down στις απεργίες, Δεν έχουν απευθύνει κανένα απολύτως απεργιακό κάλεσμα. Έφτασαν στο σημείο να ταυτίζονται και να αντιγράφουν το «πρόγραμμα δράσης» της ΓΣΣΕ και να μένουν άφωνοι ακόμα και μπροστά στην ψήφιση του προϋπολογισμού. Μεσούσης της πανδημίας και απέναντι στην εγκληματική πολιτική διαχείρισής της, η αντιπολίτευση είναι ανύπαρκτη. Ο Α. Τσίπρας δηλώνει «στα δύσκολα βάζουμε πλάτη» και ο Δ. Κουτσούμπας «Αυτές τις δύσκολες ώρες το ΚΚΕ τοποθετείται με αίσθημα ευθύνης» (11 – 3 – 2020). Ο συνδικαλιστικές παρατάξεις της συστημικής Αριστεράς σε αυτή την περίοδο της μεγάλης επίθεσης της κυβέρνησης σε όλα τα μέτωπα απορρίπτουν ακόμα και τις εθιμοτυπικές 24ωρες απεργίες σηκώνοντας λευκή σημαία!

Το εκπαιδευτικό κίνημα μπορεί να έχει ως πυξίδα τους αγώνες ενάντια στην αξιολόγηση και την πρόσφατη απεργία – αποχή που μετά το πραξικόπημα της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας της ΟΛΜΕ συνεχίζεται από τα 20 μέχρι τώρα πρωτοβάθμια σωματεία. Σε κάθε περίπτωση οφείλει να υπερασπίσει με όλες τους τις δυνάμεις, αποφασιστικά, συντονισμένα και αταλάντευτα κάθε εκπαιδευτικό που δε συμμετέχει στην αξιολόγηση, γιατί αντιστέκεται στη διάλυση του δημόσιου σχολείου.

Η πραγματική Αριστερά έχει πρόταση και όραμα για ένα άλλο σχολείο που να χωρά όλα τα παιδιά χωρίς φραγμούς και διακρίσεις και αυτό δεν μπορεί παρά να συνδέεται με αιτήματα που δεν ενσωματώνονται και δεν εξωραϊζουν το καπιταλιστικό σύστημα, αλλά συνδέονται άρρηκτα με τον αγώνα για μια σοσιαλιστική κοινωνία.

* O Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος στο 3ο ΓΕΛ Κερατσινίου, μέλος της Σ.Ε. του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» και του Εκπαιδευτικού Ομίλου.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες