«Με τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε τη χρυσή του ευκαιρία να διαχωρίσει τη θέση του από την αντιεξουσιαστική αριστερά» λέει ο υφυπουργός Παιδείας Αγγελος Συρίγος στη συνέντευξή του στο alfavita.gr
O Αγγελος Συρίγος αναλύει τις σκέψεις του για την κοινοβουλευτική και την αντιεξουσιαστική αριστερά, αποκαλώντας «μηδενιστική εξέγερση» τα γεγονότα που ακολούθησαν τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου τον Δεκέμβρη του 2008 και μιλώντας για ψευδο-επαναστατική υποκουλτούρα που υποτίθεται ότι συμβολίζει αντίσταση, ανατροπή και επανάσταση.
Εξηγεί ακόμα γιατί θεωρεί «σύμπτωμα βαριάς αντικοινωνικής συμπεριφοράς» την αναγραφή συνθημάτων σε τοίχους
Ο υφυπουργός Παιδείας προαναγέλλει συγχωνεύσεις στα ΑΕΙ, λέγοντας ότι χάνονται πόροι που θα μπορούσαν να διατεθούν σε άλλα τμήματα αν κρατάμε πανεπιστημιακά τμήματα ανοιχτά κι ας αποφοιτά μόλις το 5% των εισακτέων. Ενημερώνει ότι η Πανεπιστημιακή Αστυνομία θα μπει σε 3 ιδρύματα και ενδεχομένως και στο Οικονομικό και ότι τις αμέσως επόμενες μέρες θα τεθεί σε διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Τέλος ο κ.Συρίγος εξηγεί γιατί συνήθως μιλάει περισσότερο για θέματα εξωτερικής πολιτικής παρά για την παιδεία
Η συνέντευξη
Το καλοκαίρι περιμένουμε την είσοδο της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας στα κεντρικά Πανεπιστήμια. Σε ποιά και πόσοι στο καθένα; Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ήδη δηλώσει ότι θα την καταργήσει εφόσον εκλεγεί, αλλά και οι αντιδράσεις φοιτητών αλλά και αρκετών πανεπιστημιακών παραμένουν έντονες. Κάνετε δεύτερες σκέψεις για το θέμα ή η νέα ακαδημαϊκή χρονιά θα ξεκινήσει με αντιπαραθέσεις; Γιατι θεωρείτε τόσο αναγκαία την υπαγωγή της φύλαξης ΑΕΙ στην αστυνομία και όχι σε σώμα υπό τις πρυτανικές αρχές;
Χιλιοειπωμένη απάντηση. Οι ομάδες περιφρούρησης πανεπιστημιακού ιδρύματος θα βρίσκονται στα τρία πανεπιστήμια που έχουν πανεπιστημιουπόλεις εντός αστικού ιστού, δηλαδή στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο στην Αθήνα και στο Αριστοτέλειο στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε όποιο άλλο πανεπιστήμιο δημιουργείται πρόβλημα ασφαλείας, όπως αυτή τη στιγμή στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο. Όσο για τις αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ, έχω τα εξής σχόλια. Πρώτον, επί τρία σχεδόν χρόνια δεν έχουν εντοπίσει καλό έστω κι ένα καλό εκπαιδευτικό μέτρο της κυβερνήσεως. Όλα είναι κακά, στραβά και ανάποδα. Προφανώς θα τα αλλάξουν με ένα άρθρο κι έναν νόμο, όπως μας έλεγαν το 2015. Δεύτερον, με τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε τη χρυσή του ευκαιρία να διαχωρίσει τη θέση του από την αντιεξουσιαστική αριστερά. Τέλος, ως προς το θέμα της υπαγωγής της πανεπιστημιακής αστυνομίας στις πρυτανικές αρχές, να σημειώσω ότι αποτελεί βήμα προόδου πως θεωρούμε αναγκαία την παρουσία της αστυνομίας εντός των ΑΕΙ και το πρόβλημα είναι σε ποιον θα υπάγεται. Επί του τελευταίου σας ερωτήματος πάντως, απάντησε το Συμβούλιο της Επικρατείας. Η πρόληψη και η καταστολή του εγκλήματος, ασκούνται κατά το Σύνταγμα από το Κράτος μέσω των σωμάτων ασφαλείας όπως η ΕΛΑΣ. Η αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων δεν σημαίνει αυτονομία. Τα ΑΕΙ δεν είναι μία ανεξάρτητη νησίδα όπου εφαρμόζονται κατά το δοκούν οι νόμοι της πολιτείας.
Τι εννοείτε λέγοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να ξεκαθαρίσει τη θέση του με την αντιεξουσιαστική αριστερά;
Είναι ένα ευρύτερο σχόλιο που αφορά στην κοινοβουλευτική αριστερά και τις σχέσεις της με την αντιεξουσιαστική αριστερά. Αναφέρθηκα ειδικά στον ΣΥΡΙΖΑ διότι από τα κόμματα της κοινοβουλευτικής αριστεράς είναι αυτό που τελεί σε μεγαλύτερη σύγχυση απέναντι στους αντιεξουσιαστές. Η αντιεξουσιαστική αριστερά εμφορείται από μία ψευδο-επαναστατική υποκουλτούρα που υποτίθεται ότι συμβολίζει αντίσταση, ανατροπή και επανάσταση. Στην πραγματικότητα είναι απολύτως μηδενιστές. Το είδαμε ανάγλυφα στα γεγονότα του Δεκεμβρίου του 2008. Επρόκειτο για τη μηδενιστική εξέγερση. Η ιδεολογία τους είναι αντίστοιχη με αυτήν του νεαρού που κολλάει πάνω στα σήματα οδικής κυκλοφορίας αυτοκόλλητα της ομάδας του. Στα πανεπιστήμια το κύριο γνώρισμά των αντιεξουσιαστών είναι η βία. Δεν πρόκειται για επιφαινόμενο άλλων αιτίων. Είναι η βία για τη βία. Επικαλύπτουν την απουσία ιδεολογίας με συνθήματα του τύπου «Εμπρός για της γενιάς μας τα Πολυτεχνεία». Φαντασιώνονται ότι αντιστέκονται στη χούντα. Ας πάρουμε το παράδειγμα της αναγραφής συνθημάτων στους τοίχους. Νομίζουν ότι κάνουν κάτι βαθιά επαναστατικό. Στην κατοχή η αναγραφή συνθημάτων στους τοίχους μπορούσε να οδηγήσει σε θάνατο από την γερμανική περίπολο που θα τύχαινε να περνά από την περιοχή. Στη δικτατορία η αναγραφή συνθημάτων σήμαινε σύλληψη από την αστυνομία και βασανιστήρια. Στην Ελλάδα του σήμερα όπου μπορείς να διαδίδεις ελεύθερα τις απόψεις σου, η αναγραφή συνθημάτων στους τοίχους -ιδίως ενός πανεπιστημίου- είναι σύμπτωμα βαριάς αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Η ψευδο-επαναστατική υποκουλτούρα αυτών των ομάδων βραχυκυκλώνει τον ΣΥΡΙΖΑ. Δεν έβγαλε ανακοίνωση το Σάββατο 7 Μαΐου για την καταστροφή των υποδομών της βιβλιοθήκης στο Αριστοτέλειο. Εξέδωσε ανακοίνωση δύο ημέρες μετά, για τα επεισόδια με την αστυνομία. Εκεί ξανακούσαμε το κλασσικό τσιτάτο: κάποιοι προβοκάτορες έκαναν τα επεισόδια για να νομιμοποιηθεί η παρουσία της πανεπιστημιακής αστυνομίας… Η αστυνομία στο Αριστοτέλειο όμως, δεν βρίσκεται για την καταστολή ειρηνικών κινητοποιήσεων των φοιτητών. Προστατεύει τη δημόσια περιουσία από τα «μπάχαλα» που την καταστρέφουν με βαριοπούλες. Η αστυνομία είναι εκεί για να βοηθήσει στο χτίσιμο βιβλιοθήκης! Η στάση του ΣΥΡΙΖΑ όμως είναι τόσο ανατρεπτική και επαναστατική, όσο οι πορείες στην επέτειο του πολυτεχνείου που καταλήγουν σε ταβέρνες με παϊδάκια που όλοι μαζί τραγουδούν αντάρτικα τραγούδια.
Τι γίνεται τελικά με το αναμενόμενο εδώ και τόσο καιρό νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ, με τις συγχωνεύσεις, με τα νέα Συμβούλια Διοίκησης, την επαναφορά των ΤΕΙ , τους μανάτζερ, κλπ. Στη Σύνοδο Πρυτάνεων ήδη η εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ σας κατηγόρησε ότι «πολιτεύεται με διαρροές στα ΜΜΕ, αντί να συζητά ουσιαστικά με την πανεπιστημιακή κοινότητα» Γιατί καθυστερεί η ανακοίνωση, ποιές αλλαγές να αναμένουμε τελικά και ποιές θα πάνε πίσω;
Το νομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες. Όσο για τις διαρροές που βρίσκει η αξιωματική αντιπολίτευση, δεν έχει νόημα να επανέλθω στην πολιτική που του πετροβολητού που έχει επιλέξει. Απλώς να αναφέρω ότι πριν τεθεί το νομοσχέδιο σε δημόσια διαβούλευση, συζητήθηκε η βασική φιλοσοφία του με τους πρυτάνεις σε ειδική σύνοδο. Προφανώς αυτό θεωρείται «διαρροή». Η δημόσια διαβούλευση που θα γίνει, θα είναι ουσιαστική. Τα υπόλοιπα θα τα δούμε σε λίγες ημέρες με λεπτομέρειες.
ΑΕΙ: Το μοντέλο 80-20% ήρθε για να μείνει.
Η υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ, που κάθε φορά θέτουν με έμφαση οι πρυτάνεις, θα αντιμετωπιστεί; Προσλήψεις ΔΕΠ και διοικητικών θα γίνουν; Πότε; Πόσες; Τι σχεδιάζετε; Το μοντέλο 80-20% στη χρηματοδότηση θα επανεξεταστεί;
Έτσι όπως τα θέτετε, η απάντηση θα μπορούσε να είναι γενικόλογη του τύπου «ναι, σε όλα!». Αντιστοίχως αφοριστικό θα ήταν και το σχόλιο του ΣΥΡΙΖΑ: «όχι σε όλα λέει πάλι η κυβέρνηση!». Στα σοβαρά πάντως, ας ξεκινήσω με την παρατήρηση ότι μακάρι να είχαμε τη δυνατότητα να δώσουμε πολύ περισσότερα χρήματα για την ανώτατη εκπαίδευση. Δεν έχουμε διότι αυτές είναι οι οικονομικές δυνατότητες της χώρας μας. Το ζήτημα είναι να μη σπαταλώνται πόροι. Ακούω επί παραδείγματι ότι δεν υπάρχει πρόβλημα να κρατάμε πανεπιστημιακά τμήματα ανοιχτά κι ας αποφοιτά μόλις το 5% των εισακτέων. Εκεί όμως χάνονται πόροι που θα μπορούσαν να διατεθούν σε άλλα τμήματα. Χρειάζεται εξορθολογισμός των δαπανών. Υπάρχει επίσης γενναία χρηματοδότηση των πανεπιστήμιων μέσα από πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα. Βλέπω πολλές πρυτανικές αρχές που εργάζονται συστηματικά σε αυτά τα προγράμματα και ήδη μεταμορφώνουν τα ιδρύματά τους. Προσλήψεις μελών ΔΕΠ έχουν γίνει τα τελευταία τρία χρόνια σε μεγαλύτερο αριθμό από τις αφυπηρετήσεις. Εδώ υπάρχει πρόβλημα με τις διαδικασίες εκλογών νέων μελών ΔΕΠ. Σημειώνονται σοβαρές καθυστερήσεις. Αντιλαμβάνομαι ότι σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχουν πολλοί υποψήφιοι. Αυτό δεν δικαιολογεί καθυστερήσεις δύο ετών, όπως δυστυχώς συμβαίνει συχνά. Δεν υπήρξε η ίδια δυνατότητα για προσλήψεις διοικητικού προσωπικού και το πρόγραμμα της κινητικότητας έχει αποβεί παθητικό για αρκετά ΑΕΙ. Συζητήσαμε στην τελευταία σύνοδο με τους πρυτάνεις στα Γιάννενα την πιθανότητα κάποιες θέσεις να κατευθυνθούν προς διοικητικούς υπαλλήλους ή προσωπικό ΕΤΕΠ/ΕΔΙΠ/ΕΕΠ. Περιμένουμε τις προτάσεις τους. Το μοντέλο 80-20% ήρθε για να μείνει. Συζητήθηκε εξαντλητικά πέντε φορές με τις πρυτανικές αρχές που είδαν και σχολίασαν και την αρχική πρόταση και στη συνέχεια το σχέδιο της υπουργικής αποφάσεως. Μετά την εφαρμογή του το ξανασυζήτησαν εκ νέου με την ΕΘΑΑΕ. Εάν χρειαστεί επιμέρους τροποποιήσεις σε κάποιους δείκτες, μπορούμε πάντα να το δούμε. Η βασική ιδέα όμως δεν αλλάζει.
Κάποιοι σας κατηγορούν ότι μιλάτε περισσότερο για θέματα εξωτερικής πολιτικής παρά για την παιδεία. Τι απαντάτε;
Τις επιλογές για τις ερωτήσεις που τίθενται, δεν τις έχει αυτός που απαντάει αλλά αυτός που ρωτάει. Δεν μπορώ αλλά και δεν θα ήθελα ποτέ να λογοκρίνω τις ερωτήσεις που μου κάνουν. Δεν είμαι της λογικής να ορίζω σε κάποιον δημοσιογράφο ότι θα μιλάω περισσότερο για το ένα θέμα και όχι για το άλλο. Ακούγεται σαν λογοκρισία, ανεπίτρεπτη παρέμβαση ή κρύβει σκοπιμότητες. Και τα 3 εξίσου άσχημα. Απαντώ σε ό,τι με ρωτούν χωρίς προφανώς να υπαγορεύω τι ερωτήσεις θα μου κάνουν. Για κάποιο λόγο ενδιαφέρει η γνώμη μου στα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής και αυτό με τιμάει ιδιαίτερα. Το ότι έχω γίνει υφυπουργός παιδείας δεν σημαίνει ότι έχω απεμπολήσει την επιστημονική μου ιδιότητα. Αντίθετα θα έλεγα ενδείκνυται ένας υφυπουργός παιδείας να είναι και επιστήμονας. Άλλωστε οι ερωτήσεις συνήθως καθορίζονται από το ενδιαφέρον του κοινού και την επικαιρότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι τις τελευταίες ημέρες, λόγω των γεγονότων στο Αριστοτέλειο, οι ερωτήσεις που δέχομαι σχεδόν αποκλειστικώς αφορούν σε αυτά τα επεισόδια.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη