yppeth
ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ / INTIME NEWS
Σε ποιους κλάδους απαιτείται παιδαγωγική επάρκεια και σε ποιους όχι - Τι απαντά το υπουργείο Παιδείας για την επανακατάταξη ΕΒΠ στην κατηγορία ΤΕ

Οι εκπαιδευτικοί που εντάσσονται σε κλάδους με τυπικά προσόντα πτυχία τεχνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χρειάζονται και παιδαγωγική επάρκεια, συμπεριλαμβανομένων σε αυτούς και οι ανήκοντες στον κλάδο ΤΕ01.30. Οι ανήκοντες όμως στον κλάδο ΔΕ01-ΕΒΠ δεν χρειάζονται ως πρόσθετο τυπικό προσόν την παιδαγωγική επάρκεια. Αυτό αναφέρει σε απάντησή του το υπουργείο Παιδείας σε ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Θάνος Μωραΐτης, αναφορικά με την επανακατάταξη ΕΒΠ στην κατηγορία ΤΕ.

Όπως αναφέρει ο ΣΕΕΠΕΑ Δυτικής Ελλάδας, «στο πλαίσιο συναντήσεων του για τις διεκδικήσεις του ΕΕΠ-ΕΒΠ και τους διαρκείς αγώνες που δίνει, θέλει να σας γνωστοποιήσει τις απαντήσεις που έδωσε η Υφυπουργός κ. Ζέττας Μακρή στις ερωτήσεις που έγιναν από τον Βουλευτή κ.Θάνο Μωραΐτη. Τα συμπεράσματα δικά σας. Εμείς θα συνεχίσουμε μέχρι τα δίκαια αιτήματα μας να γίνουν πράξη!».

Ακολουθεί η ερώτηση του κ. Μωραΐτη: 

Αθήνα,  21  Μαρτίου 2022 

ΕΡΩΤΗΣΗ 

Προς την κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων 

Θέμα: «Επανακατάταξη Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) στην κατηγορία ΤΕ (τεχνικές ειδικότητες)» 

Το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό που αποτελείτε από  τους Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Εργοθεραπευτές, Σχολικούς Νοσηλευτές, Φυσιοθεραπευτές, Θεραπευτές του λόγου (Λογοθεραπευτές) Ειδικούς στη Νοηματική, Ειδικούς στην Κινητικότητα των Τυφλών, και Ειδικούς στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό των Τυφλών, εργάζεται στην εκπαίδευση και συγκεκριμένα στα ειδικά σχολεία, σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης  και στα ΚΕΔΑΣΥ . 

Επιπλέον,  το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ), το οποίο υπηρετεί στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης, καθώς κι εκείνο που υποστηρίζει μαθητές στα γενικά σχολεία, σύμφωνα με το θεσμοθετημένο καθηκοντολόγιο, έχει τις παρακάτω αρμοδιότητες: 

1.    Υποβοηθά τους μαθητές στις βασικές τους ανάγκες (ατομική υγιεινή, καθαριότητα, σίτιση κοκ) 

2.    Συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, απασχολεί δημιουργικά τους μαθητές κι ενθαρρύνει τη συμμετοχή τους στις διάφορες δραστηριότητες μέσα κι έξω από την τάξη, ακολουθώντας το ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου. 

3.    Αποτελεί μέλος του συλλόγου της σχολικής μονάδας στην οποία υπηρετεί. Τα μέλη του ΕΒΠ έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα, ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίζουν και διασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση και την ομαλή ένταξη των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία στη δημόσια εκπαίδευση. 

Παρ' όλο το νευραλγικό ρόλο του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στην ομαλή κι ασφαλή διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τους μαθητές και τις μαθήτριες με αναπηρία, ο κλάδος έχει υποβαθμιστεί και το προσωπικό του υφίσταται τεράστια αδικία, αφού αντιμετωπίζονται διαφορετικά στο χώρο της εκπαίδευσης, σε σχέση με τον κλάδο ΤΕ01.30 Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων, στον οποίο υπάγονται οι ίδιοι τίτλοι σπουδών. Μάλιστα, όσοι εργάζονται ως ΕΒΠ στην Ειδική Αγωγή κι Εκπαίδευση θεωρούνται Δευτεροβάθμιας κι όχι Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και υπάγονται σε διαφορετικό μισθολόγιο. Τα τυπικά δε προσόντα διορισμού, τόσο του ΕΒΠ, όσο και του ΤΕ01.30 Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων, είναι όμοια, ενώ οι εργαζόμενοι με τα ίδια τυπικά προσόντα στη Γενική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (και συγκεκριμένα στα ΕΠΑΛ) κατατάσσονται στον κλάδο ΤΕ01.30 Βοηθοί Βρεφονηπιοκόμοι. 

Εξ όσων φαίνεται, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων συνεχίζει να βασίζεται στον επαίσχυντο θεσμό των συμβάσεων τρίμηνης διάρκειας, με προσλήψεις "τριμηνιτών" αναπληρωτών εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ -  θεσμό που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2020, όταν η κυβέρνηση νομοθέτησε τις συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου τρίμηνης διάρκειας αναπληρωτών εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ με το πρόσχημα της πανδημίας και ισχυριζόμενη πως πρόκειται για εξαιρετική διάταξη περιορισμένης χρονικής ισχύος. Ο θεσμός αυτός επαναφέρθηκε τον Ιούλιο του 2021 με την Τροπολογία της 27ης Ιουλίου 2021, όπου προβλεπόταν η ανανέωση των εν λόγω συμβάσεων, ενώ στις 17/01/2022 ανακοινώθηκε η πρόσληψη 2.500 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και στη Γενική Εκπαίδευση ως προσωρινών αναπληρωτών με συμβάσεις τρίμηνης διάρκειας για το διδακτικό έτος 2021-2022.Είναι, επομένως, σαφές, ότι η κυβέρνηση έχει παγιώσει εργαζομένους εκπαιδευτικούς «δευτέρας διαλογής», τόσο υποβαθμίζοντάς τους μισθολογικά, όσο κι ελαστικοποιώντας τις εργασιακές τους σχέσεις. 

Βάσει των παραπάνω ερωτάται η κ. Υπουργός: 

1.    Προτίθεται να προβεί στη δημιουργία οργανικών θέσεων όλων των ειδικοτήτων (ΕΕΠ και ΕΒΠ) σε όλα τα Ειδικά Σχολεία; 

2.    Προτίθεται να προβεί σε επανακατάταξη του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) στην κατηγορία ΤΕ (Τεχνολογική Εκπαίδευση) από ΔΕ (Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση), όπως συμβαίνει στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, όπου οι κατέχοντες τα ίδια τυπικά προσόντα εργάζονται ως ΤΕ01.30 Βοηθοί Βρεφονηπιοκόμοι; 

3.    Προτίθεται να καταργήσει το θεσμό των συμβάσεων τρίμηνης διάρκειας; 

4.    Προτίθεται, στα νηπιαγωγεία, να δημιουργήσει οργανική θέση για Ειδικό Βοηθητικό προσωπικό; 

5.    Προτίθεται να προσφέρει τη δυνατότητα επιλογής όλων των σχολείων του Νομού και την άρση του περιορισμού όσων είναι πρώτοι στον πίνακα στη δήλωση σχολείων – δομών που επιλέγουν οι αναπληρωτές κατά την πρόσληψη τους; 

6.    Προτίθεται να προβεί στη σύσταση διεπιστημονικής ομάδας που θα υποστηρίζει τους μαθητές μία φορά την εβδομάδα στα νηπιαγωγεία όπου υπάρχουν διαγνώσεις μαθητών που χρίζουν ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης σε ζητήματα Λογοθεραπείας κι Εργοθεραπείας; 

Ο ερωτών βουλευτής 

Θάνος Μωραΐτης 

Η απάντηση του υπουργείου Παιδείας

Η απάντηση της Ζέττας Μακρή έχει ως εξής:

Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα: 

Για τη σύσταση και κατανομή οργανικών θέσεων ΕΕΠ-ΕΒΠ στις ΣΜΕΑΕ εκδόθηκε η με αριθ. πρωτ. 87186/Ε4/31-5-2019 (2089 Β΄) Υ.Α. κατανομής 943 οργανικών θέσεων ΕΕΠΕΒΠ στις ΣΜΕΑΕ, οι οποίες είχαν συσταθεί με την με αριθμ. πρωτ. 62638/Ε4/18-04-2019 (1483 Β΄) ΚΥΑ, προκειμένου να διενεργηθούν απρόσκοπτα οι 1.041 διορισμοί. Στο προοίμιο της ανωτέρω Υ.Α. στο στοιχείο 7 αναφερόταν η με αριθ. πρωτ. 86487/Δ3/30-05-2019 εισήγηση της Δ/νσης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Υ.ΠΑΙ.Θ. 
Η εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση της ΚΥΑ σύστασης των θέσεων είναι η διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 34 του ν.3699/2008 (199 Α΄), όπου αναφέρεται ότι: Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, έπειτα από εισηγήσεις του οικείου ΚΕΔΔΥ, των οργάνων του άρθρου 49 του ν. 1566/1985 και του ΚΕΔΔΥ της έδρας της Περιφέρειας, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν την αύξηση ή μείωση των οργανικών θέσεων, τη σύσταση και τον αριθμό των θέσεων του προσωπικού. Η εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση της ΥΑ κατανομής των θέσεων (που ακολουθεί τη σύσταση) είναι η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 35 του ν. 1566/1985 (167 Α΄). 

Αναφορικά με την επανακατάταξη των μελών ΕΒΠ από κατηγορία ΔΕ στην κατηγορία  ΤΕ, επισημαίνεται ότι ο κλάδος ΔΕ01-ΕΒΠ συστάθηκε με την περ. γ της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 2817/2000 (78 Α’) και τα τυπικά του προσόντα αναφέρονται στην περ. γ της παρ. 5 του ίδιου άρθρου. Στο άρθρο 18 του ν. 3699/2008, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 5β του άρθρου 56 του ν. 3966/2011 (118 Α΄), αναφέρεται ότι: «2. Το ΕΒΠ ασκεί καθήκοντα φροντίδας των μαθητών και βοηθητικά εκπαιδευτικά καθήκοντα. Στο ΕΒΠ καταβάλλονται οι αποδοχές και οι πάσης φύσεως πρόσθετες αμοιβές και αποζημιώσεις που καταβάλλονται στο εκπαιδευτικό προσωπικό κατηγορίας ΔΕ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις».  

Σημειώνεται ότι στην παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 1566/1985 συστάθηκε ο κλάδος ΑΡ1 Πτυχιούχων Π.Α.Τ.Ε.Σ. της Σ.Ε.Α.Ε.Τ.Ε. (τμήματος τεχνικών και επαγγελματικών λυκείων) και στην παρ. 8 ορίστηκαν τα προσόντα αυτού ως εξής:  ιθ) Κλάδος ΑΡ1 πτυχιούχων ΠΑΤΕΣ της ΣΕΛΕΤΕ (τμήματος τεχνικών και επαγγελματικών λυκείων): πτυχίο τεχνικού ή επαγγελματικού λυκείου ή μέσης τεχνικής ή επαγγελματικής σχολής και πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών της ΣΕΛΕΤΕ, ενώ για τον κλάδο ΔΕ01 τα προσόντα είχαν ως εξής: 

κ) πτυχιούχους κατώτερων τεχνικών και επαγγελματικών σχολών: πτυχίο τεχνικής και επαγγελματικής σχολής ή κατώτερης τεχνικής επαγγελματικής σχολής και τριετής επαγγελματική πείρα από την κτήση του πτυχίου, καθώς και βεβαίωση τρίμηνης παιδαγωγικής επιμόρφωσης Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Κατόπιν, όλοι οι κλάδοι (εκπ/κων και μελών ΕΕΠ) σύμφωνα με τον ν. 1586/1986 (37 Α΄), άρθρο 16 περ. 17: (…) Οι κατηγορίες ΑΤ,ΑΡ και ΜΕ που προβλέπονται στο Ν.1566/1985 (ΦΕΚ 167) μετονομάζονται σε κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ, αντίστοιχα. 

Ως εκ τούτου, οι εκπαιδευτικοί που εντάσσονται σε κλάδους με τυπικά προσόντα πτυχία τεχνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χρειάζονται και παιδαγωγική επάρκεια προκειμένου να ασκούν διδακτικά καθήκοντα στα σχολεία, συμπεριλαμβανομένων σε αυτούς και οι ανήκοντες στον κλάδο ΤΕ01.30. Ενώ οι ανήκοντες στον κλάδο ΔΕ01-ΕΒΠ δεν χρειάζονται ως πρόσθετο τυπικό προσόν την παιδαγωγική επάρκεια, καθώς απασχολούνται σε άλλης φύσεως εργασία με διαφορετικά καθήκοντα (υποστηρικτικά) και, για αυτό, ο κλάδος από τη σύστασή του και εν συνεχεία έχει παραμείνει σύμφωνα με τα ισχύοντα στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, ως κλάδος πτυχιούχων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (κατηγορία ΔΕ). 

Για τη σύσταση οργανικών θέσεων ΕΒΠ στα νηπιαγωγεία, σημειώνεται γενικά ότι οργανικές θέσεις μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ συστήνονται σε ΣΜΕΑΕ, ΚΕΔΑΣΥ και προσφάτως σε ΣΔΕΥ των ΚΕΔΑΣΥ. Οι υπόλοιπες ανάγκες που απαιτούν στελέχωση από μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ θέσεων σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης αφορούν σε λειτουργικές ανάγκες που μεταβάλλονται κάθε σχολικό έτος και προκύπτουν από την έκδοση αποφάσεων από τη Γενική Δ/νση Σπουδών Π/θμιας & Δ/θμιας Εκπ/σης. Ως εκ τούτου, αναφορικά με τη σύσταση οργανικών θέσεων στις ΣΜΕΑΕ, όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω, κατανεμήθηκαν 943 νέες θέσεις ΕΕΠ-ΕΒΠ στις ΣΜΕΑΕ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Από αυτές οι 281 αφορούσαν σε θέσεις ΕΒΠ, εκ των οποίων οι 136 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και από αυτές οι 28 σε ειδικά νηπιαγωγεία. Η κατανομή έγινε με εισήγηση της Δ/νσης ΕΑΕ και είχε ως κριτήρια τόσο το πλήθος των μαθητών, όσο και το είδος του σχολείου. Συνολικά υφίστανται (συστημένες και κατανεμημένες) 32 θέσεις ΕΒΠ σε ειδικά νηπιαγωγεία.  

Αναφορικά με την πρόσληψη αναπληρωτών σε μια περιοχή πρόσληψης και τη δυνατότητα επιλογής για τοποθέτηση όλων των σχολείων αυτής, αυτό δεν είναι εφικτό και υλοποιήσιμο λόγω της χρηματοδότησης των προσλήψεων από τα προγράμματα ΕΣΠΑ και άρα της υποχρέωσης οι προσλήψεις να εντάσσονται εξαρχής σε συγκεκριμένα προγράμματα (εξατομικευμένη για τις προσλήψεις σε ΣΜΕΑΕ, εξειδικευμένη για τις προσλήψεις παράλληλης, ΜΝΑΕ για τις προσλήψεις σε ΕΠΑΛ κοκ) το καθένα εκ των οποίων έχει δικά του ταυτοποιητικά στοιχεία που απαιτούν την έκδοση ξεχωριστής απόφασης πρόσληψης. Ως εκ τούτου, η ροή προσλήψεων στο ΟΠΣΥΔ έχει σχεδιαστεί αλγοριθμικά με τέτοιο τρόπο και για τους εκπαιδευτικούς και για τα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ ώστε η προαναφερόμενη συνθήκη να μπορεί να υλοποιηθεί. Καθίσταται σαφές ότι ο σχεδιασμός αυτής της ροής στο ΟΠΣΥΔ υλοποιείται για όλες τις προσλήψεις ανεξάρτητα από την πηγή χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ, τακτικός, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) και περιγράφεται αναλυτικά στην ρυθμιστική Υ.Α. που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 3344/Β΄/2020 και συγκεκριμένα στο άρθρο 5, παρ. 7. 

Τέλος, στο πλαίσιο υλοποίησης των διατάξεων του ν.3699/2008 (Α΄199) και συγκεκριμένα : α) της περ. β της παρ. 1 του άρθρου 6  και β) της παρ. 2 του άρθρου 6, όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την παρ.16 του άρθρου 28 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) αλλά και  σύμφωνα με τα άρθρα 1,2 της Υπουργικής Απόφασης με αριθμ. 88348/Δ3/5-62018 (Β/2038) εκδίδεται ετησίως εγκύκλιος που προσδιορίζει τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες: α) για την έγκριση παράλληλης στήριξης συνεκπαίδευσης, β) για την έγκριση στήριξης από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό και γ) για την έγκριση στήριξης από Σχολικό Νοσηλευτή, μαθητών/τριών για το διδακτικό έτος που πρόκειται να ακολουθήσει. Για το διδακτικό έτος 2021-2022 εκδόθηκε η με αριθμ. πρωτ. 65491/Δ3/07-06-2021 (ΑΔΑ: Ω89Ο46ΜΤΛΗ-9ΡΤ) εγκύκλιος. 
 
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ 
 
ΖΕΤΤΑ Μ. ΜΑΚΡΗ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες