Ανείπωτη θλίψη προκαλεί το δυστύχημα στα Τέμπη. Οι συνθήκες θανάτου δεκάδων συμπολιτών-κυρίως νέων ανθρώπων-βυθίζουν στο πένθος την χώρα. Ουδείς ανθρώπινος νους μπορεί να συλλάβει το μέγεθος αυτής της τραγωδίας. Και πως ένα διαδικαστικό ταξίδι μετατράπηκε σε εκατόμβη νεκρών. Πως το «θα τα πούμε μόλις φτάσω» έμεινε βουβό και ανεκπλήρωτο.
Οι ευθύνες είναι αυτή τη στιγμή μια δύσκολη κουβέντα. Που συνήθως στην Ελλάδα, όπως και σε αυτή την περίπτωση, αναζητούνται «κατόπιν εορτής». Το φρικιαστικό καθήκον της ταυτοποίησης θυμάτων, που παραμορφώθηκαν μέσα σε συνθήκες πυρακτωμένης κόλασης κάνει κάθε ανθρώπινη λογική να σταματάει.
Κι όμως η ανθρώπινη ηθική ευθύνη των πολιτών, μιας ευνομούμενης πολιτείας, εκεί οφείλει να εστιάσει. Στο πως είναι δυνατόν ένα σύγχρονο κράτος να εναποθέτει την κυκλοφορία μεγάλων συρμών, στα χέρια ενός σταθμάρχη την στιγμή που υπάρχουν ψηφιακά συστήματα, ικανά να εντοπίσουν με χειρουργική ακρίβεια την πορεία μιας εντολής από κατάστημα εστίασης.
Και το περίεργο είναι το πως η ιστορία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, έχει σημαδευτεί μόνο από οδυνηρές αναμνήσεις. Αναμνήσεις που γυρίζουν πίσω στο μακρινό 1835, όταν και έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την δημιουργία μιας τέτοιας υποδομής. Βέβαια οι συνθήκες, δεν ήταν καθόλου ώριμες, καθώς οι δυσκολίες ήταν αξεπέραστες. Το νεαρό ελληνικό κράτος είχε σοβαρότερα προβλήματα, τα κονδύλια δεν επαρκούσαν, η εσωτερική αγορά αδυνατούσε να εγγυηθεί την βιωσιμότητα του μέσου, ενώ οι θαλάσσιες συγκοινωνίες παρέμεναν κατά πολύ πιο συμφέρουσες και ανταγωνιστικές.
Ο Χαρίλαος Τρικούπης όμως κυρίως την περίοδο 1882-1892, ήταν εκείνος που είχε οραματιστεί την δημιουργία ενός αξιόπιστου δικτύου, που θα συμβόλιζε την αναπτυξιακή πορεία που εκείνος ήθελε να προσδώσει στην χώρα. Η υλοποίησή του όμως ολοκληρώθηκε μόλις…το 1909(!) με αποτέλεσμα όταν κατασκευάστηκε να είναι ήδη απαρχαιωμένο σε σχέση με τους διεθνείς συρμούς της Ευρώπης-με τους οποίους αδυνατούσε να συνδεθεί- και να παραμείνει αποκλειστικά για εσωτερική κυκλοφορία. Καταδικασμένο στην υποβάθμιση και την περαιτέρω επενδυτική αποχή αφού ο κύριος μέτοχος ήταν το κράτος. Οι ιδιώτες είχαν έγκαιρα εντοπίσει τις ανύπαρκτες επενδυτικές του αποδόσεις.
Χρησίμευσε βέβαια στο γρήγορο ανεφοδιασμό του Ελληνικού Στρατού στις νικηφόρες μάχες που έδωσε στις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι το έπος του 1940. Φροντίζοντας με ακεραιότητα και για την επιστράτευση των Ελλήνων στρατιωτών, όπου αυτοί κλήθηκαν να πολεμήσουν για την πατρίδα. Τις τελευταίες δεκαετίες όμως, η επίκληση του αφήνει μόνο πικρή γεύση. Επέκταση δικτύου, ιδιωτικοποιήσεις, όργια πελατειακών προσλήψεων, «έντυσαν» τα ελληνικά τρένα με τα πιο μελανά χρώματα.
Αφήνοντας πίσω μια συντετριμμένη χώρα, την εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, να μοιρολογάει τα παιδιά της. Ρίχνοντας το φταίξιμο στην «κακιά ώρα».
Ο Διονύσης Γ. Γράψας είναι ιστορικός και εργάζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ