Thumbnail
Επαναπροσδιορισμό των εργασιακών σχέσεων έχουν προκαλέσει οι μορφές ιδιωτικοποίησης στην εκπαίδευση

Οι μορφές ιδιωτικοποίησης στην εκπαίδευση έχουν προκαλέσει τον επαναπροσδιορισμό των εργασιακών σχέσεων και των συνθηκών απασχόλησης.

Αυτό συνοδεύεται από συναφείς περιορισμούς του ρόλου των εκπαιδευτικών σωματείων και υποβαθμίζει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τις συμφωνίες απασχόλησης.

Σύμφωνα με την Έκθεση του Stephen Ball και της Deborah Youdell του Ινστιτούτου της Εκπαίδευσης του Πανεπιστήμιο του Λονδίνου ("Η Κρυφή Ιδιωτικοποίηση στη Δημόσια Εκπαίδευση"), το νέο δημόσιο μάνατζμεντ εισάγει και παρακολουθεί την επιτυχία στόχων απόδοσης, ενώ η εργασία των εκπαιδευτικών εξατομικεύεται και, συγχρόνως, υπόκειται σε μορφές μέτρησης αποτελεσμάτων. Τα μέτρα αποτίμησης της απόδοσης με βάση τα αποτελέσματα, δημιουργούν τις συνθήκες για την εισαγωγή συμβάσεων απασχόλησης και αμοιβής συνδεδεμένων με την απόδοση.

Οι τάσεις ιδιωτικοποίησης συνοδεύονται, επίσης, από κινήσεις που αποσκοπούν στην ελαστικοποίηση των συμβάσεων εργασίας των εκπαιδευτικών και στην εισαγωγή στους εκπαιδευτικούς χώρους προσωπικού χωρίς τυπικά προσόντα διδασκαλίας, έτσι ώστε οι χαμηλές αμοιβές και οι χαλαρότεροι όροι των συμβάσεων που συνάπτει αυτό το προσωπικό να επιτρέπουν σημαντική εξοικονόμηση αποδοτικότητας.

Αυτό, με τη σειρά του, έχει αρνητικές συνέπειες για τις θέσεις οι οποίες μένουν διαθέσιμες στους εκπαιδευτικούς που διαθέτουν τυπικά προσόντα και για τις συνθήκες εργασίας τις οποίες είχαν κάποτε. Σε πολλά εκπαιδευτικά συστήματα, αυτοί είναι οι νέοι κανόνες της εκπαιδευτικής απασχόλησης. Οι εξατομικευμένες συμβάσεις εργασίας, η σύνδεση της αμοιβής με την απόδοση, οι ελαστικές συμβάσεις και η ανάμειξη προσωπικού με ή χωρίς τυπικά προσόντα, συμβάλλουν στη διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών, τόσο στο εσωτερικό των εκπαιδευτικών συστημάτων όσο και στο εσωτερικό των σχολείων.

Οι αλλαγές αυτές αποτελούν μέρος μιας μετατόπισης από δομές και γραφειοκρατίες προς περισσότερο εύπλαστες και προσωρινές σχέσεις. Καθοδηγούνται και διευκολύνονται από τον έλεγχο της απόδοσης και των αποτελεσμάτων, από τον καθορισμό σημείων αναφοράς και από τον ανταγωνισμό μεταξύ μεμονωμένων επαγγελματιών, τμημάτων και σχολείων, καθώς και από τη χρήση μπόνους και κινήτρων.

Το 2003, το Υπουργείο Εκπαίδευσης της Μογγολίας δημοσίευσε ένα εγχειρίδιο για την εκπαίδευση στη βάση αποτελεσμάτων, που περιείχε πολλά παραδείγματα σημείων αναφοράς για τους μαθητές και φύλλων βαθμολόγησης των εκπαιδευτικών. «Την επόμενη χρονιά, κάθε σχολείο έπρεπε να συνάψει με το προσωπικό συμβάσεις εργασίας στη βάση των αποτελεσμάτων και να προσαρμόσει την πληρωμή μπόνους ανάλογα με την απόδοση» (Steiner-Khamsi 2006, σ. 672).

Το 2005, η κυβέρνηση του Κιργιστάν εισήγαγε ένα πρόγραμμα με τίτλο «Δημιουργώντας Κίνητρα για τους Εκπαιδευτικούς», το οποίο περιλάμβανε τη σύνδεση της αμοιβής με την απόδοση, ως όρου λήψης δανείου ύψους 15 εκατομμυρίων δολαρίων από την Παγκόσμια Τράπεζα για ένα πρόγραμμα ανάπτυξης της αγροτικής εκπαίδευσης.

Σωματεία σε διαφορετικά εθνικά πλαίσια ανταποκρίνονται με διαφορετικούς τρόπους στις προτάσεις για μεταρρυθμίσεις «ιδιωτικοποίησης», αναδιάρθρωσης του έργου και αλλαγής της οργάνωσης των σταδιοδρομιών των εκπαιδευτικών. Εθνικές ενώσεις εκπαιδευτικών έχουν μπορέσει, με μεγαλύτερη ή μικρότερη αποτελεσματικότητα, να διαπραγματευτούν μορφές συμφωνιών που αφορούν το έργο των εκπαιδευτικών και τις συνθήκες αμοιβής τους, αντιδρώντας σε μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες και, σε ορισμένες περιπτώσεις, έχουν αντιπαρατεθεί με επιτυχία σε μεταρρυθμίσεις οι οποίες «ιδιωτικοποιούν» το έργο των εκπαιδευτικών. Από την άλλη πλευρά, σε ορισμένες αναπτυσσόμενες χώρες, τα σωματεία των εκπαιδευτικών έχουν ανταποκριθεί πραγματιστικά, αποδεχόμενα μεταρρυθμίσεις που επεκτείνουν την παροχή των εκπαιδευτικών υπηρεσιών και συνεργαζόμενα με εταίρους εξωτερικής βοήθειας και ανάπτυξης, ιδιαίτερα εκεί όπου το κράτος δεν έχει τη δυνατότητα να συντηρήσει και να διευρύνει την παροχή βασικής εκπαίδευσης, καθώς και να εκπαιδεύσει επαρκώς εκπαιδευτικούς.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

taksi_sxoleio
Νέα Iωνία: «Συνωστισμός» μαθητών σε υπερπληθή Τμήματα δημοτικού σχολείου...
Σε αυτές τις δυσκολίες μάλιστα έρχεται να προστεθεί και η μείωση των παράλληλων στηρίξεων που καλούνται μάλιστα να μοιράζονται σε 2-3 παιδιά πολλές...
Νέα Iωνία: «Συνωστισμός» μαθητών σε υπερπληθή Τμήματα δημοτικού σχολείου...
ekpa
Αναβολή τελετής αναγόρευσης του κ. Ανδρέα Δρακόπουλου, Προέδρου του ΙΣΝ σε Επίτιμο Διδάκτορα του Ε.Κ.Π.Α. και απόδοσης του τίτλου του Μεγάλου Ευεργέτη στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Η τελετή αναγόρευσης του κ. Ανδρέα Δρακόπουλου, Προέδρου του ΙΣΝ σε Επίτιμο Διδάκτορα του Ε.Κ.Π.Α. και απόδοσης του τίτλου του Μεγάλου Ευεργέτη στο...
Αναβολή τελετής αναγόρευσης του κ. Ανδρέα Δρακόπουλου, Προέδρου του ΙΣΝ σε Επίτιμο Διδάκτορα του Ε.Κ.Π.Α. και απόδοσης του τίτλου του Μεγάλου Ευεργέτη στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Πλήρης οδηγός για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας - ΣΔΕ
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Πρόσκληση για πλήρωση κενών θέσεων εκπαιδευτικών Π.Ε και Δ.Ε
Προθεσμία αιτήσεων από αύριο 05-07-2024, ημέρα Παρασκευή και μέχρι 12-07-2024, ημέρα Παρασκευή
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Πρόσκληση για πλήρωση κενών θέσεων εκπαιδευτικών Π.Ε και Δ.Ε