μαθηματικα
Και αν ναι κάθε πότε πρέπει να γίνεται;

Είναι απαραίτητη η έκδοση καινούριων σχολικών εγχειριδίων Μαθηματικών και αν ναι κάθε πότε πρέπει να γίνεται; 

Μια απάντηση στο παραπάνω ερώτημα θα μπορούσε να ισχυριστεί πως δεν είναι και τόσο απαραίτητη, αφού τα βασικά Μαθηματικά δεν αλλάζουν εύκολα, παρά μόνο όταν ανακαλύπτεται κάτι νέο ή θεωρήματα πολύ υψηλού επιπέδου, τα οποία απλώς εξηγούν καλύτερα ζητήματα που ήδη γνωρίζουμε ότι είναι αληθινά.

Στην πραγματικότητα όμως υπάρχουν πολλοί σοβαροί λόγοι για νέα σχολικά βιβλία ακόμα και όταν η θεματολογία δεν αλλάζει ή ακόμα κι αν 

δεν παρουσιάζεται κανένα νέο υλικό.

Τα Μαθηματικά δεν αλλάζουν για ένα γενικό θέμα που εντάσσεται σε ένα δεδομένο πρόγραμμα σπουδών, όπως η Ευκλείδια Γεωμετρία, η Αριθμητική ή η λύση πολυωνυμικών εξισώσεων.

Ακόμα κι αν μια θεωρία δεν έχει αλλάξει όμως, έχουν αλλάξει οι εφαρμογές της. Δεν μπορούμε να διδάξουμε μια θεωρία χωρίς να δώσουμε σύγχρονες εφαρμογές της θεωρίας αυτής, απαντώντας στα δικαιολογημένα ερωτήματα των μαθητών μας για το που αυτή θα τους χρειαστεί σήμερα.

Ακόμα κι αν μια θεωρία δεν έχει αλλάξει, έχει αλλάξει ραγδαία η τεχνολογία. Μπορούμε να διδάξουμε καλύτερα και σίγουρα διαφορετικά, χρησιμοποιώντας τεχνολογία που είναι διαθέσιμη τώρα και δεν ήταν όταν γράφτηκαν τα υπάρχοντα σχολικά βιβλία.

Οι παιδαγωγικές μεθοδολογίες επίσης εξελίσσονται. Είναι σίγουρα πολύ καλύτερο από το να δώσουμε έτοιμες αποδείξεις στους μαθητές μας να τους προσφέρουμε κίνητρα, εξηγώντας τους τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν οι ίδιοι να έχουν αναπτύξει την απόδειξη, ή ακόμα και να τους βάλουμε να το κάνουν. 

Ιστορικά στοιχεία και σίγουρα διασκεδαστικά Μαθηματικά θα κάνουν την όλη προσέγγιση πολύ πιο ενδιαφέρουσα.

Το γνωσιακό υπόβαθρο των μαθητών έχει αλλάξει. Αυτό που περιμένουμε να γνωρίζει στα Μαθηματικά ένας μαθητής τελειώνοντας το Γυμνάσιο σήμερα δεν είναι το ίδιο με αυτό προηγούμενων δεκαετιών.

Όμως και οι ανάγκες των μαθητών έχουν αλλάξει. Σύγχρονες έννοιες, όπως: Τεχνητή Νοημοσύνη, προσαρμοστικότητα και σύγχρονη οικονομία δεν υπήρχαν όταν γράφτηκαν τα υπάρχοντα σχολικά.

Καθένας λοιπόν από αυτούς τους παράγοντες θα μπορούσε ίσως και από μόνος του να κάνει επιτακτική την ανάγκη τα σχολικά εγχειρίδια των Μαθηματικών να ενημερώνονται τακτικά, ίσως και κάθε 5 με 10 χρόνια. 

Και η έννοια του πολλαπλού βιβλίου όμως έχει πολλά θετικά, καθώς κάθε συγγραφική ομάδα μπορεί να αντιμετωπίσει το ίδιο γνωστικό αντικείμενο από διαφορετική οπτική γωνία, κάτι πολύ σημαντικό στη μελέτη των Μαθηματικών.

Ο διάσημος μαθηματικός Paul Halmos συμβούλευε σχετικά με τα βιβλία Μαθηματικών και τον τρόπο που θα πρέπει να τα διαβάζουμε:

"Μην το διαβάζετε απλά. Πρέπει να το παλέψετε! Κάντε τις δικές σας ερωτήσεις, αναζητήστε τα δικά σας παραδείγματα, ανακαλύψτε τις δικές σας αποδείξεις. Είναι απαραίτητη η υπόθεση; Ισχύει το αντίστροφο; Σε ποιο σημείο η απόδειξη χρησιμοποιεί την υπόθεση;"

Δηλαδή, προσπαθήστε να αποδομήσετε και να ανακατασκευάσετε κάθε αποτέλεσμα, διαβάζοντας ενεργά. 

Ίσως και αυτό θα μπορούσε να είναι μια αλλαγή στα νέα σχολικά βιβλία, αφού μέχρι και σήμερα τα βιβλία Μαθηματικών δημιουργούν συχνά την εντύπωση ότι η επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων είναι μια ξεχωριστή δραστηριότητα, η οποία βρίσκεται στο τέλος του κεφαλαίου και γίνεται μετά την παράθεση της θεωρίας.

Θανάσης Κοπάδης

Μαθηματικός Συγγραφέας 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ζαχα
Το ΥΠΑΙΘΑ στηρίζει τον σχολικό αθλητισμό και τη συμπερίληψη - 1ο Σχολικό Τουρνουά Unified Καλαθοσφαίρισης Special Olympics Hellas στο Κορωπί
Σοφία Ζαχαράκη: Χρηματοδοτούμε με 80.000 ευρώ, ανά έτος, μέσω του Μνημονίου Συνεργασίας με τα Special Olympics την ισότητα, τις ευκαιρίες και τα...
Το ΥΠΑΙΘΑ στηρίζει τον σχολικό αθλητισμό και τη συμπερίληψη - 1ο Σχολικό Τουρνουά Unified Καλαθοσφαίρισης Special Olympics Hellas στο Κορωπί
mathites foitites
Μαθητές κατά των τριπλών πανελλαδικών που θέλει η κυβέρνηση - Συντονισμός στις 13 Δεκεμβρίου
Η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας καλεί κάθε σχολείο, κάθε 5μελές και 15μελές συμβούλιο να πραγματοποιήσει συνελεύσεις και συζητήσεις, με στόχο...
Μαθητές κατά των τριπλών πανελλαδικών που θέλει η κυβέρνηση - Συντονισμός στις 13 Δεκεμβρίου
ζελε
Ανακαλούνται καραμέλες ζελεδάκια – «Συναγερμός» κινδύνου για πνιγμό
Η απόφαση προέκυψε μετά από ενδελεχείς δειγματοληπτικούς ελέγχους, που έδειξαν την παρουσία μη επιτρεπόμενων πρόσθετων και αρωμάτων στα προϊόντα
Ανακαλούνται καραμέλες ζελεδάκια – «Συναγερμός» κινδύνου για πνιγμό
Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία
ΠΟΜΕΕΑ: Φιέστες και επικοινωνιακές εξαγγελίες για την Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ
Οι εργαζόμενοι στην ειδική αγωγή καταγγέλλουν υποχρηματοδότηση, ελλείψεις προσωπικού και επικίνδυνες συνθήκες – Κάλεσμα σε μαζική πορεία στο Σύνταγμα...
ΠΟΜΕΕΑ: Φιέστες και επικοινωνιακές εξαγγελίες για την Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ