ΑΕΙ: Τα 8 κριτήρια για τη δημιουργία νέων Τμημάτων - Απαραίτητη μελέτη βιωσιμότητας
Και τι περιλαμβάνει η αξιολόγηση αιτημάτων υπαγωγής Τμημάτων ΑΕΙ στο άρθρο 78, του ν.4957/22, για τη χορήγηση ενιαίου αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου

Οκτώ συγκεκριμένα κριτήρια έχει ορίσει η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) προκειμένου να εγκριθεί, στο εξής, η δημιουργία ενός νέου Πανεπιστημιακού Τμήματος

Ανάμεσα στα κριτήρια που θα πρέπει να πληροί το νέο Τμήμα, είναι η θεμελίωση σκοπιμότητας αλλά και βιωσιμότητας, όπου θα πρέπει να αναφέρονται οι υποδομές, το ανθρώπινο δυναμικό, οι δυνατότητες χρηματοδότησης, οι υπηρεσίες και οι διαθέσιμοι πόροι σε εκπαιδευτικές και ερευνητικές υποδομές (κτίρια, αίθουσες, εργαστήρια, εξοπλισμός, κ.λπ.)·και σε προσωπικό (υφιστάμενο και νέο, ανά κατηγορία, ειδικότητα, βαθμίδα και εργαστήριο).

Παράλληλα η Αρχή προσδιόρισε με έγγραφό της και τον τρόπο με τον οποίον θα γίνεται η αξιολόγηση αιτημάτων υπαγωγής Τμημάτων στο άρθρο 78, του ν.4957/22, για τη χορήγηση ενιαίου αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου.  Σημειώνεται ότι σήμερα υπάρχουν 87 Σχολές ΑΕΙ οι οποίες χορηγούν κατευθείαν master με το τέλος των προπτυχιακών σπουδών. Ας τα δούμε αναλυτικά:

Κριτήρια αξιολόγησης πρότασης για την ίδρυση νέου Τμήματος

  1. Ακαδημαϊκή φυσιογνωμία και αποστολή

    • Θα πρέπει να προσδιορίζονται η φυσιογνωμία και η αποστολή του νέου Τμήματος.

  2. Στρατηγική ακαδημαϊκής ανάπτυξης

    • Θα πρέπει να εκτίθεται η στρατηγική ακαδημαϊκής ανάπτυξης του νέου τμήματος. Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να προκύπτει από τη διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν τις σπουδές και την έρευνα στο επιστημονικό πεδίο, (SWOT Analysis, ισχυρά σημεία, αδυναμίες, ευκαιρίες, κίνδυνοι).

  3. Θεμελίωση της σκοπιμότητας ίδρυσης

Η σκοπιμότητα της ίδρυσης του νέου τμήματος θα πρέπει να αιτιολογείται:

  • με βάση τις ανάγκες της Οικονομίας, εθνικής και περιφερειακής (οικονομικοί κλάδοι, απασχόληση, προσφορά-ζήτηση, προσδοκώμενα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά προσόντα)·
  • με βάση τη σύγκριση με άλλα εθνικά και διεθνή προγράμματα σπουδών στο ίδιο επιστημονικό πεδίο·

  • με βάση τις εξελίξεις της επιστήμης (state-of-the-art)

  • με βάση τον υφιστάμενο ακαδημαϊκό χάρτη. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να εξηγείται σε τί διαφοροποιείται το προτεινόμενο από τα υφιστάμενα Τμήματα και πώς επηρεάζεται από τη σημερινή κατάσταση του ακαδημαϊκού χάρτη στο εν λόγω επιστημονικό πεδίο.

4. Θεμελίωση της βιωσιμότητας του νέου Τμήματος

Θα πρέπει να αναφέρονται οι υποδομές, το ανθρώπινο δυναμικό, οι δυνατότητες χρηματοδότησης, οι υπηρεσίες και οι διαθέσιμοι πόροι:

  • σε εκπαιδευτικές και ερευνητικές υποδομές (κτίρια, αίθουσες, εργαστήρια, εξοπλισμός, κ.λπ.)·
  • σε προσωπικό (υφιστάμενο και νέο, ανά κατηγορία, ειδικότητα, βαθμίδα και εργαστήριο). Ειδικά για το ακαδημαϊκό προσωπικό, θα πρέπει να δίνονται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα πλήρωσης των απαραίτητων θέσεων ΔΕΠ και η δέσμευση της Σχολής και του Ιδρύματος για την παραχώρησή τους σε βάθος πενταετίας·

  • σε χρηματοδότηση (δυνατότητα χρηματοδότησης από δημόσιους και μη πόρους)·

  • σε υπηρεσίες (κεντρικές, Τμήματος/ φοιτητικής στήριξης, ψηφιακές, διοικητικές, κ.λπ.).

5. Διάρθρωση Σπουδών

Θα πρέπει να παρουσιάζεται η διάρθρωση των σπουδών, και συγκεκριμένα:

  1. Η οργάνωση των σπουδών: Σε ποιες κατηγορίες υπάγονται τα μαθήματα; Πως κατανέμονται σε εξάμηνα; Ποια είναι η αντιστοιχία τους με το European Credit Transfer System (ECTS);
  2. Μαθησιακή διαδικασία: Θα πρέπει να εξηγείται πώς διασφαλίζεται η φοιτητο-κεντρική προσέγγιση (τρόποι διδασκαλίας και αξιολόγησης των φοιτητών πέραν των παραδοσιακών μεθόδων).
  3. Μαθησιακά αποτελέσματα: Θα πρέπει να αναφέρονται οι γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες που αποκτούν οι απόφοιτοι και τα απονεμόμενα επαγγελματικά δικαιώματα.

6. Αριθμός Εισακτέων

  • Θα πρέπει να προσδιορίζεται ο προτεινόμενος αριθμός εισακτέων σε βάθος πενταετίας.

  • Θα πρέπει να αναφέρονται τυχόν αντίστοιχα Τμήματα σε άλλα ΑΕΙ με δικαίωμα μετεγγραφής από/προς το προτεινόμενο Τμήμα.

7. Έρευνα

  • Είναι αναγκαίο να αναφέρονται οι ερευνητικές προτεραιότητες στο επιστημονικό πεδίο, οι ευκαιρίες για διεπιστημονική έρευνα, η πρόκληση σε νέες γνώσεις, οι ενδεχόμενες ερευνητικές συνεργασίες, κ.λπ.

8. Διασφάλιση ποιότητας

  • Θα πρέπει να δηλώνεται η πολιτική και η στοχοθεσία διασφάλισης ποιότητας, όπως προκύπτει από τις εμπειρίες εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης του Ιδρύματος μέχρι σήμερα.

Τεκμηρίωση αιτήματος

Η τεκμηρίωση του αιτήματος θα πρέπει να συνοδεύεται από τα εξής:

α. Συμπληρωμένο το παρόν ερωτηματολόγιο με τις αιτούμενες πληροφορίες

β. Αιτιολογημένη εισηγητική έκθεση της ΜΟΔΙΠ, η οποία θα λαμβάνει υπόψη της τα ανωτέρω

«Κριτήρια αξιολόγησης πρότασης για τη δημιουργία νέου Τμήματος» και

γ. Επικαιροποιημένο Στρατηγικό Σχέδιο του Ιδρύματος που θα περιλαμβάνει την προτεινόμενη ακαδημαϊκή ανασυγκρότησή του, λόγω της σχεδιαζόμενης ίδρυσης νέου/ων Τμημάτων (επικαιροποιημένη SWOT ανάλυση σε επίπεδο Ιδρύματος).

Κριτήρια για την υπαγωγή Τμημάτων πενταετούς φοίτησης στις διατάξεις του άρθρου 78 του ν. 4957/22

Για την αξιολόγηση αιτημάτων υπαγωγής Τμημάτων στο άρθρο 78, του ν.4957/22, για τη χορήγηση ενιαίου αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου, εξετάζεται η εκπλήρωση των ακόλουθων κριτηρίων-προϋποθέσεων:

  1. Η διάρκεια του προγράμματος σπουδών να είναι κατ’ ελάχιστον από δέκα (10) ακαδημαϊκά εξάμηνα και να αντιστοιχεί σε τριακόσιες (300) πιστωτικές μονάδες (ECTS).

  2. Η εκπόνηση πτυχιακής ή διπλωματικής εργασίας διάρκειας κατ’ ελάχιστον ενός (1) ακαδημαϊκού εξαμήνου.

  3. Η ύπαρξη επαρκούς ή ικανού αριθμού μαθημάτων τα οποία εντάσσονται στις ακόλουθες κατηγορίες:

α. Μαθήματα θεμελίωσης (ή γενικού υποβάθρου) σε μια (1) επιστήμη ή τέχνη: είναι τα μαθήματα που παρέχουν την αναγκαία προϋπάρχουσα επιστημονική γνώση για την κατανόηση του επιστημονικού πεδίου του Προγράμματος Σπουδών (περ. γ της παρ. 1 του άρθρ. 78 του ν. 4957/22).

β. Μαθήματα κορμού (ή ειδικού υποβάθρου): είναι τα μαθήματα που παρέχουν γνώσεις οι οποίες εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό πεδίο του Προγράμματος Σπουδών (περ. γ της παρ. 1 του άρθρ. 78 του ν. 4957/22).

γ. Μαθήματα εμβάθυνσης/εμπέδωσης γνώσεων της ειδικότητας του επιστημονικού πεδίου (περ. γ της παρ. 1 του άρθρ. 78 του ν. 4957/22).

  1. Η αναγκαιότητα ενιαίου και αδιάσπαστου πρώτου και δεύτερου κύκλου σπουδών για την κάλυψη των γνώσεων που απαιτούνται στο γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητας.

Τεκμηρίωση αιτήματος

Η τεκμηρίωση του αιτήματος θα πρέπει να συνοδεύεται από τα εξής:

  1. Το Πρόγραμμα Σπουδών με πίνακα με τις ακόλουθες πληροφορίες: α. Τα μαθήματα ανά εξάμηνο

β. Την κατανομή των ECTS σε κάθε μάθημα

γ. Τον χαρακτηρισμό του κάθε μαθήματος στις παραπάνω τρείς κατηγορίες (Θεμελίωσης, Κορμού, Εμβάθυνσης/Εμπέδωσης)

δ. Την αναφορά του αντίστοιχου, ανά μάθημα, διδακτικού προσωπικού με το γνωστικό του αντικείμενο

ε. Τα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος.

  1. Τα περιγράμματα για όλα τα μαθήματα του ΠΣ, συμπεριλαμβανομένης της διπλωματικής εργασίας.

  2. Την επαρκή ανάλυση της αναγκαιότητας για τη χορήγηση ενιαίου και αδιάσπαστου πρώτου και δεύτερου κύκλου σπουδών, ως προς την κάλυψη των γνώσεων που απαιτούνται στο γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Παιδί στη φύση
Αναπτυξιακές διαταραχές: Ποια παιδιά θα πάρουν voucher 800 ευρώ για θεραπευτικές συνεδρίες
Η Πρώιμη Παιδική Παρέμβαση είναι ένα πεδίο εξατομικευμένων υπηρεσιών, που παρέχονται σε παιδιά 0 έως 6 ετών για την πρόληψη ή/και την ελαχιστοποίηση...
Αναπτυξιακές διαταραχές: Ποια παιδιά θα πάρουν voucher 800 ευρώ για θεραπευτικές συνεδρίες
stilo_molivia
Αναλγησία - Eκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι από τον Ιούνιο τα σχολεία δεν έχουν πάρει ούτε 1 €
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν την έλλειψη χρηματοδότησης των σχολείων
Αναλγησία - Eκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι από τον Ιούνιο τα σχολεία δεν έχουν πάρει ούτε 1 €