Στα σχολεία μας, η γνώση εμφανίζεται σαν η μοναδική αλήθεια που πηγάζει από αιώνιες και αλάθητες πηγές.
Όμως, πρέπει διαρκώς να θέτουμε ερωτήματα πάνω στη σχολική γνώση αλλά και σε ό,τι ακούνε οι μαθητές/-τριες για θέματα της επικαιρότητας:
- Ποιος το είπε αυτό;
- Γιατί το είπε;
- Γιατί θα πρέπει να το πιστέψουμε;
- Ποιος θα βγει κερδισμένος, αν το πιστέψουμε αυτό και ενεργήσουμε ανάλογα;
Η καταστροφή που έγινε στη Θεσσαλία πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διδακτικής παρέμβασης στις τάξεις, στο σχολικό έτος που μόλις ξεκινά.
- Πώς σκέπτονται τα παιδιά για τις φυσικές καταστροφές;
- Μπορούν να διακρίνουν την ένταση ενός φυσικού φαινομένου από την οργάνωση της κοινωνίας προκειμένου να το αποκρούσει ή να ελαχιστοποιήσει τις συνέπειες του;
- Οι καταρρακτώδεις βροχές μπορούν να πλημμυρίσουν πόλεις και να αφανίσουν χωριά. Μπορούν, όμως, οι πόλεις και τα χωριά να είναι έτσι χτισμένα και οργανωμένα που να ελαχιστοποιήσουν τις επιπτώσεις της βροχής;
Η φόρμουλα σκέψης «η βροχή ήταν μεγάλη και προκλήθηκε η καταστροφή», εκτός του ότι παραγνωρίζει τη δυνατότητα των ανθρώπων να αμυνθούν στις φυσικές δυνάμεις, εμποδίζει την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δεν ευνοεί την εμφάνιση μιας πιο πλούσιας και ηθικά συγκροτημένης ευαισθησίας για το πως είναι οργανωμένες οι κοινωνίες και τι πρέπει οι άνθρωποι να πράττουν σε αυτές.
Η καταστροφή περιοχών της Θεσσαλίας μπορεί να γίνει το σημείο συνάντησης της σχολικής γνώσης με την πραγματικότητα και την ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών.
Σε όλα τα μαθήματα μπορεί το τραγικό συμβάν της πλημμύρας να γίνει αντικείμενο επεξεργασίας με τη σχολική γνώση.
Κάποιες γενικές ιδέες:
Στα μαθηματικά, να ερευνήσουν οι μαθητές/-τριες πόσα κυβικά νερού έπεσαν σε πόση έκταση και τι σημαίνει πρακτικά αυτό.
Στη φυσική και τη χημεία να εξετάσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στις καλλιέργειες, τη γη, την υγεία των ανθρώπων.
Στην οικονομία και την πολιτική παιδεία τι σημαίνει πρακτικά η καταστροφή του ΑΕΠ σε ποσοστό 5% στις ζωές των ανθρώπων που δεν ζουν σε αυτές τις περιοχές και όλα αυτά τους φαίνονται κάπως μακρινά.
Τέλος, η οργάνωση εθελοντικής προσφοράς στους πληγέντες συνανθρώπους μας είναι σημαντικό να αποτελέσει θέμα δράσεων στα σχολεία μας.
Πριν είκοσι περίπου χρόνια, το καταστροφικό τσουνάμι στην Ταϊλάνδη έγινε το έναυσμα για εκπαιδευτικές παρεμβάσεις εκπαιδευτικών σε όλο τον πλανήτη με ιδέες και υλικό από εκπαιδευτικές συλλογικότητες. Ένα τμήμα του είχε δημοσιευθεί στην Ελλάδα από το περιοδικό Εκπαιδευτική Κοινότητα, το οποίο δεν κυκλοφορεί πια.
Από το υλικό που είχε κυκλοφορήσει τότε, στην αγγλική γλώσσα, παραθέτουμε κάποιες ιδέες που μπορούν να αποτελέσουν οδηγό σκέψης και δημιουργίας - οργάνωσης για εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στην ελληνική πραγματικότητα με τις αντίστοιχες προφανώς τροποποιήσεις.
Κείμενο: Το Tsunami ήταν φυσικό φαινόμενο, όμως οι επιπτώσεις του είναι κοινωνικές
Giles Ji Ungpakorn
Workers' Democracy Thailand.
(μετάφραση Κώστας Θεριανός)
Οι φυσικές καταστροφές, όπως δυνατές θύελλες, σεισμοί και τα tsunamis μπορεί να έχουν φυσικές αιτίες, αλλά τα αποτελέσματα τους δεν είναι ποτέ ακριβώς όμοια, δεν είναι δηλαδή συγκεκριμένα κάθε φορά αποτελέσματα των φυσικών ατυχημάτων. Τα αποτελέσματα της φύσης στην ανθρώπινη κοινωνία καθορίζονται από την κοινωνική οργάνωση των λαών.
Στην περίπτωση του πρόσφατου ασιατικού Tsunami υπάρχουν πολλοί ανθρώπινοι παράγοντες που έχουν μεγιστοποιήσει την τραγωδία.
Αρχικά, το tsunami θα είχε σκοτώσει πολύ λιγότερους ανθρώπους εάν ένα κατάλληλο εγκαίρου προειδοποιήσεως σύστημα είχε τεθεί σε ισχύ όπως στον Ειρηνικό. Σε ένα ινδονησιακό νησί, πολλοί κάτοικοι θυμήθηκαν τους μύθους των προγόνων τους σχετικά με τα αποτελέσματα των tsunami και μόλις ένοιωσαν σεισμικές δονήσεις έτρεξαν στους λόφους και επέζησαν του tsunami. Αλλά οι περισσότεροι άλλοι άνθρωποι στην περιοχή δεν είχαν αυτές τις πληροφορίες. Η συγκεκριμένη περιοχή στον Ειρηνικό δίνει τα μεγαλύτερα tsunamis. Ο τελευταίος σεισμός στον Ινδικό Ωκεανό, γύρω από τη Sumatra, που έδωσε μεγάλα tsunamis ήταν πριν εκατό χρόνια. Εντούτοις, πέρυσι οι ηγέτες της περιοχής απέρριψαν συλλογικά μια πρόταση των μετεωρολόγων και των γεωλόγων για να οργανώσουν ένα σύστημα προειδοποίησης tsunami λόγω του «υψηλού κόστους». Ένας μετεωρολόγος από την Ταϊλάνδη έχει προειδοποιήσει εδώ και χρόνια ότι το νησί Puket αντιμετωπίζει κίνδυνο από tsunami. Κανένας δεν τον άκουσε μέχρι τώρα.
Όμως, ακόμη και χωρίς ένα σύγχρονο σύστημα προειδοποίησης, οι αρχές σε όλες τις χώρες ήταν σε θέση να στείλουν τις κλήσεις για εκκένωση. Το κέντρο Tsunami στη Χαβάη ήξερε για τον κίνδυνο, αλλά απάντησε ότι «δεν ήξερε με ποιους να έρθει σε επαφή» Οι κατάλογοι διεθνών κυβερνητικών αριθμών τηλεφώνου δεν είναι δύσκολο να βρεθούν στο διαδίκτυο. Η Σρι Λάνκα και η Ινδία θα είχαν με την ειδοποίηση περιθώριο 3 ωρών να εκκενώσουν τις περιοχές. Ακόμη χειρότερα: το ταϊλανδικό μετεωρολογικό γραφείο είχε 1 ώρα πριν το συμβάν την ειδοποίηση απειλής tsunami, αλλά μετά από μια συνεδρίαση έκτακτης ανάγκης, αποφάσισαν να μην προχωρήσουν σε συναγερμό, γιατί ο αρνητικός αντίκτυπος ενός ψεύτικου συναγερμού ήταν επικίνδυνος για τα κέρδη της βιομηχανίας τουριστών. [...]
Η παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου δεν ήταν το κύριο πρόβλημα στο πρόσφατο ασιατικό Tsunami, παρά το ότι συνέβαλε στη μεγέθυνση του προβλήματος. Αυτό που μπορεί να αντιμετωπισθεί άμεσα είναι οι αλλαγές στα πρότυπα οικοδόμησης (και για τα τοπικά θέρετρα κατοικίας και τουριστών) και συστήματα εγκαίρου προειδοποιήσεως, ώστε οι διαδικασίες εκκένωσης να είναι άμεσες και αποτελεσματικές. [...]
Αυτή τη στιγμή εκατομμύρια απλών ανθρώπων σε όλο τον κόσμο νοιώθουν θλίψη συμπόνια για τα τα θύματα της καταστροφής. Και σε κάθε καταστροφή βλέπουμε διάχυτη τη συμπόνια και τη συντροφικότητα για όλα τα ανθρώπινα όντα, όλων των φυλών, των υπηκοοτήτων και των θρησκειών. Το βρετανικό πλήρωμα R.A.F., που έριξε τις πρώτες προμήθειες «ανακούφισης» στο Aceh, δήλωσε ότι αυτή η αποστολή ήταν «το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή τους». Οι άνθρωποι από την πόλη Beslan, που έχασε πρόσφατα τα παιδιά της, έχουν δώσει ό,τι μπορούν. Τα εκατομμύρια των απλών ανθρώπων ορμούν για να βοηθήσουν τους συνανθρώπους τους όταν χτυπά η καταστροφή. Οι δωρεές σε αίμα, τρόφιμα, φάρμακα είναι ασύλληπτες σε ποσότητα. Αυτές οι ενέργειες είναι ένα χαστούκι σε αυτούς που χλευάζουν όταν μιλάμε για έναν νέο κόσμο της ανθρώπινης αλληλεγγύης. Ναι, οι απλοί άνθρωποι μπορούν μαζί να χτίσουν έναν καλύτερο κόσμο.
Τα μαθηματικά του τσουνάμι
(δύο παραδείγματα από τις δραστηριότητες που είχαν δημοσιευθεί εκείνη την εποχή):
1. Αν μια χώρα με πληθυσμό Α εκατομμύρια κατοίκους συγκέντρωσε συνολικά Β εκατομμύρια ευρώ για βοήθεια στα θύματα του τσουνάμι, τότε τι θα κάνουμε για να βρούμε πόσα ευρώ αντιστοιχούν σε κάθε κάτοικο;
2. Σε ένα μεταγωγικό αεροπλάνο φορτώθηκαν 12.500 μπουκάλια νερό των 2 λίτρων, για να σταλούν σε βοήθεια στην Ινδονησία και την Ταϊλάνδη. Επειδή στην Ινδονησία οι ανάγκες ήταν μεγαλύτερες, εκεί στάλθηκε περισσότερο νερό, δηλαδή σε κάθε 2 μπουκάλια για την Ταϊλάνδη αντιστοιχούσαν 3 μπουκάλια για την Ινδονησία (ή σε κάθε 5 μπουκάλια τα 3 πήγαιναν στην Ινδονησία και τα 2 στην Ταϊλάνδη). Πόσα μπουκάλια τελικά έφτασαν σε κάθε χώρα και πόσα λίτρα περιείχαν;
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη