Οταν ηταν τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, προτού ακόμα γίνει υπουργός, η κ.Νίκη Kεραμέως, είχε πει ότι οφείλουμε να σεβαστούμε και τα στελέχη της εκπαίδευσης, διευθυντές σχολικών μονάδων, περιφερειακούς διευθυντές και σχολικούς συμβούλους, τους οποίους πρέπει επιτέλους να σταματήσουμε να βλέπουμε μόνο ως εκτελεστικά όργανα αποφάσεων και πολιτικών του Υπουργείου:
«Προς αυτή την κατεύθυνση, το λιγότερο που απαιτείται είναι γραμματειακή υποστήριξη, προκειμένου ο διευθυντής να ασκήσει τα πραγματικά του καθήκοντα. Με την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων και του ρόλου του Συλλόγου διδασκόντων, ο οποίος πρέπει απαραίτητα να συγκαλείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα», είχε πει.
Πέρασαν τα χρόνια, η κ.Κεραμέως έγινε υπουργός, πέρασαν κι άλλα, άλλαξε πόστο, αλλά η γραμματειακή υποστήριξη των σχολείων ακόμα αναζητείται. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και ο νέος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, κάνει κι αυτός ότι μπορεί για να «εξουθενώσει» εργασιακά τους εκπαιδευτικούς, όπως αυτό που έκανε μόλις χτες:
Οι εκπαιδευτικοί ως αποθηκάριοι και ειδικοί ...εγκατάστασης ΤΠΕ
Ισως δεν έχει απομείνει εκπαιδευτικός που να μην ορίστηκε ...μέλος των πάνω από 11.000 (!) επιτροπών που όρισε προκειμένου να παραλάβουν τα τα έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Ποια είναι αυτά;
α. «Προμήθεια και εγκατάσταση διαδραστικών συστημάτων μάθησης»,
β. «Προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση»,
γ. «Εργαλεία για μαθητές με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» και
δ. «Προμήθεια εργαστηριακού εξοπλισμού για τις δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης», στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0, σύμφωνα με τον επισυναπτόμενο πίνακα, ο οποίος αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.
Προσέξτε τώρα: Ολοι αυτοί οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί, καλούνται να πιστοποιήσουν:
1. Την ποσοτική παραλαβή, καταμετρώντας τα προς παράδοση είδη και ελέγχοντας την ορθότητα των στοιχείων του πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής και των σχετικών δελτίων αποστολής.
2. Την ποιοτική παραλαβή, ελέγχοντας πως ο εξοπλισμός έχει στο σύνολό του αποσφραγισθεί και εγκατασταθεί σε χώρους εκπαίδευσης καθώς και ότι λειτουργεί κανονικά.
Αραγε, πώς ακριβώς θα πιστοποιήσουν την κανονική λειτουργία μηχανημάτων που ενδεχομένως θα δουν για πρώτη φορά; Αντιλαμβάνεται κανείς τον όγκο επιπλέον εργασίας που καλούνται να καλύψουν όλοι αυτοί οι εκπαιδευτικοί... Και δεν είναι μόνο αυτό.
Οι εκπαιδευτικοί ως υπεύθυνοι...αντισεισμικού ελέγχου στα σχολεία!
Πριν από λίγες ημέρες, ανακοινώθηκε ότι ξεκινά το επόμενο διάστημα η διαδικασία απογραφής σχολικών και άλλων κτιρίων φορέων που εποπτεύει το ΥΠΑΙΘΑ για τον Πρωτοβάθμιο Προσεισμικό έλεγχο, σύμφωνα με εγκύκλιο που απέστειλε το Υπουργείο Παιδείας στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Η διαδικασία της απογραφής θα γίνει μέσω πλατφόρμας του ΟΑΣΠ και σύμφωνα με την εγκύκλιο και τις οδηγίες του ΟΑΣΠ, οι αρμόδιοι φορείς υποχρεούνται να καταχωρίσουν τα στοιχεία των κτιρίων, εντός χρονικού διαστήματος δύο (2) μηνών από την ενεργοποίηση της λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας «ΑΠΟΓΡΑΦΗ ΚΤΙΡΙΩΝ ΓΙΑ ΠΡΟΣΕΙΣΜΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ». Η πρόσβαση στην πλατφόρμα θα γίνεται μέσα από την ιστοσελίδα του ΟΑΣΠ, όπου και θα αναρτηθούν αναλυτικές οδηγίες χρήσης.
Όπως παρατηρεί λοιπόν ο ΣΕΠΕ Αριστοτέλης, στις 3 Οκτωβρίου 2023, και μετά τα όσα καταστροφικά συνέβησαν στη Θεσσαλία, το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας αποστέλλει και στο Υπουργείο Παιδείας έγγραφο, με το οποίο ζητά να γίνει απογραφή των στοιχείων των κτιρίων σε σχετική πλατφόρμα. Το Υπουργείο Παιδείας διαβιβάζει το έγγραφο αυτό στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και αυτές με τη σειρά τους στους διευθυντ(ρι)ες των σχολείων!
Και σε ορισμένες περιπτώσεις οι διευθυντές/τριες των σχολείων ζητούν από τους εκπαιδευτικούς της τάξης να συμπληρώσουν μακροσκελή ερωτηματολόγια που αφορούν στην ασφάλεια των κτηρίων.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
«Οι ψευδοροφές, σωληνώσεις, φωτιστικά, χωρίσματα και διακοσμητικά γύψινα είναι κατάλληλα στερεωμένα ώστε να αποφευχθεί η πτώση τους σε περίπτωση σεισμού;»,
«Τα αναρτημένα προσαρτήματα, οι πινακίδες και τα λοιπά διακοσμητικά στοιχεία είναι αγκυρωμένα κατάλληλα στο κτήριο;»,
«Τα τζάμια που χρησιμοποιούνται στις προσόψεις και στα παράθυρα είναι ασφαλείας;» και πολλά άλλα.
Όλα αυτά καλούνται να τα βεβαιώσουν οι διευθυντ(ρι)ες ή οι εκπαιδευτικοί της κάθε σχολικής μονάδας με ένα ναι ή όχι, οι οποίοι φυσικά πρέπει να γνωρίζουν όχι μόνο να ελέγχουν τα σχετικά στοιχεία αλλά και να πιστοποιούν την ορθή τους λειτουργία.
«Μετά τα όσα τραγικά συμβαίνουν στη χώρα, τα οποία εν πολλοίς οφείλονται και στις παραλείψεις και την αδιαφορία του κράτους, έρχεται το Υπουργείο Παιδείας και απαιτεί να μεταθέσει τις ευθύνες για τον προσεισμικό έλεγχο των κτηρίων στους εκπαιδευτικούς. Και ακόμη χειρότερα να τους καταστήσει υπεύθυνους σε κάθε περίπτωση που βεβαιώνουν κάτι από τα ζητούμενα είτε θετικά είτε αρνητικά. Φυσικά δεν γίνεται λόγος για το αν οι εκπαιδευτικοί είναι στοιχειωδώς κατάλληλοι να κάνουν αυτή την καταγραφή. Είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για τη σωστή αποτύπωση του προσεισμικού ελέγχου να καλούνται οι εντελώς αναρμόδιοι, χωρίς τα αναγκαία επαγγελματικά κι επιστημονικά προσόντα, εκπαιδευτικοί, να προβούν σε τέτοιες διαπιστώσεις!
Αναρωτιόμαστε ευλόγως τι θα γίνει, αν μετά από ένα σεισμό, γίνει μια καταστροφή, και ένας εκπαιδευτικός έχει βεβαιώσει π.χ. ότι όλα είναι στερεωμένα κανονικά στο κτήριο; Θα αναζητηθούν ευθύνες από τους εκπαιδευτικούς; Αναρωτιόμαστε επιπλέον, ακόμη και αν συμπληρώναμε όλα αυτά τα στοιχεία, ποιος αρμόδιος θα έλεγχε την ορθότητά τους; Αντί λοιπόν το κράτος να στείλει κλιμάκια επιστημόνων που έχουν την γνωστική επάρκεια να προβούν σε τέτοιες κρίσεις, καθιστά υπεύθυνους για αυτό τους εκπαιδευτικούς της τάξης!», σημειώνει ο Σύλλογος.
Οι εκπαιδευτικοί ως υπεύθυνοι γραμματείας
Βλέπουμε λοιπόν, ότι στη χώρα μας οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για τα πάντα όλα, πέρα από τη διδασκαλία. Πώς να μη νοιώθουν επαγγελματική εξουθένωση και ματαίωση;
Η εκπαιδευτικός Κατερίνα Σαβουλίδη, έγραψε πρόπερσι (στην ιστοσελίδα cretalive) ενδεικτικά:
«Τα σχολεία στην Ελλάδα, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, δεν έχουν ΚΑΜΙΑ γραμματειακή υποστήριξη. Σκεφτείτε, το πιο μικρό συνοικιακό φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης, έχει τουλάχιστον έναν/μία γραμματέα. Ένα μεγάλο φροντιστήριο με, ας πούμε 150-200 μαθητές, έχει τουλάχιστον 3 γραμματείς. Τα περισσότερα σχολεία στο Ηράκλειο, με διπλάσιους ή τριπλάσιους μαθητές, δεν έχουν κανένα/καμία γραμματέα ή στην καλύτερη περίπτωση έχουν ένα/μία. Φαντάζομαι δεν πιστεύετε ότι οι ιδιώτες ιδιοκτήτες φροντιστηρίων απασχολούν και πληρώνουν γραμματείς που δεν χρειάζονται. Όλη αυτή η γραφειοκρατική δουλειά (που είναι απίστευτα μεγάλη, πιστέψτε με) πέφτει στους ώμους των εκπαιδευτικών, με ότι αυτό συνεπάγεται για το χρόνο που έχουν να αφιερώσουν στο εκπαιδευτικό τους έργο (συζήτηση με τους μαθητές τους, επίλυση προβλημάτων στην τάξη, επικοινωνία με τους γονείς/κηδεμόνες, προετοιμασία μαθήματος, υλοποίηση καινοτόμων προγραμμάτων κλπ).»
Ανάλογα ζήτησε και η ΠΟΣΥΠ, από το 2021. Ζητησε να ψηφιστεί διάταξη σύμφωνα με την οποία:
Ως γραμματέας σε σχολική μονάδα ή σε συγκροτήματα σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με περισσότερους από διακόσιους (200) μαθητές και σε σχολική μονάδα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργεί με τουλάχιστον δώδεκα (12) τμήματα και διακόσιους (200) μαθητές, δύναται να τοποθετείται ένας διοικητικός υπάλληλος κατηγορίας ΠΕ, ΤΕ ή ΔΕ. Σε περιπτώσεις που τα σχολεία με κενές οργανικές θέσεις διοικητικών υπαλλήλων είναι περισσότερα από τους υποψήφιους για μετάθεση ή τοποθέτηση, προτεραιότητα δίνεται στην κάλυψη των θέσεων σε ΓΕ.Λ και ΕΠΑ.Λ. και σε συγκροτήματα σχολείων που περιλαμβάνουν τουλάχιστον ένα ΓΕ.Λ. Σε γενικά και επαγγελματικά λύκεια που έχουν περισσότερους από τετρακόσιους (400) μαθητές δύναται να τοποθετείται και δεύτερος γραμματέας. Σε σχολική μονάδα ή σε συγκροτήματα σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με περισσότερους από διακόσιους (200) μαθητές δύναται να τοποθετείται ως επιστάτης ένας υπάλληλος κατηγορίας ΥΕ».
Και όμως, γραμματείς στα σχολεία προβλέπονται από το...1985! Σύμφωνα με την παράγραφο 6, του άρθρου 19, του νόμου 1566/1985 : «Σε κάθε σχολική μονάδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με μαθητές πάνω από διακόσιους (200) λειτουργεί γραμματεία, στην οποία τοποθετείται ένας διοικητικός υπάλληλος κατηγορίας ΑΤ, ΑΡ ή ΜΕ. Στη γραμματεία των λυκείων που έχουν περισσότερους από πεντακόσιους (500) μαθητές τοποθετείται και δεύτερος γραμματέας, καθώς και τρίτος, αν έχουν περισσότερους από οκτακόσιους (800) μαθητές. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Προεδρίας της Κυβέρνησης και Οικονομικών μπορεί να οριστεί ότι σε κάθε 12θέσιο και πάνω δημοτικό σχολείο τοποθετείται διοικητικός υπάλληλος ως γραμματέας αυτού».
Ολοι το βλέπουν, αλλά αποτέλεσμα δεν έρχεται
Με βάση την έκθεση της «Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.», του 2018, που συντάχθηκε στα δεδομένα από την Πρώτη Γενικευμένη Εφαρμογή της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου – Αυτοαξιολόγησης (2013-2014) και τις Εκθέσεις Σχολικών Συμβούλων και «ΠΕΠΚΑ» για το Σχολικό Έτος 2016-17, η έλλειψη γραμματειακής υποστήριξης σε όλων των τύπων των σχολείων ήταν ένας από τους παράγοντες που δυσχεραίνουν τη λειτουργία του σχολείου καθώς και τη λειτουργία των Σχολικών Συμβούλων.
Σύμφωνα με σχετικά αποσπάσματα από την ως άνω έκθεση, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι: «… αναγνωρίστηκε ότι η γραμματειακή υποστήριξη ανατίθεται ως αρμοδιότητα σε εκπαιδευτικούς, δυσχεραίνοντας τη λειτουργία του σχολείου(σ. 37)», «… ιδιαίτερη αναφορά έγινε από όλους τους τύπους των σχολικών δομών στην ανάγκη στελέχωσής τους με ειδικό προσωπικό (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, κ.λπ.), βοηθητικό προσωπικό (τραπεζοκόμους, φύλακες, κ.λπ.), αλλά και διοικητικό προσωπικό για τη γραμματειακή υποστήριξη του σχολείου (σ. 80)», «… Σχετικά με τη λειτουργία των Σχολικών Συμβούλων, ως προβλήματα προτάσσονται η υποστελέχωση των Γραφείων (έλλειψη γραμματειακής υποστήριξης (σ.123)», «… (πρόταση για) Γραμματειακή υποστήριξη των μεγαλύτερων σχολικών μονάδων ώστε να μετριαστεί ο φόρτος διοικητικού έργου που έχει αναλάβει ο Διευθυντής του σχολείου, για να πραγματώσει αποτελεσματικότερα τον παιδαγωγικό και καθοδηγητικό του ρόλο (σσ. 128-129)». Από έρευνες φαίνεται να προκύπτει ότι, το 78,3% των εκπαιδευτικών απαντά πως το σχολείο δεν διαθέτει γραμματειακή και διοικητική υποστήριξη και από δημοσιεύματα, φαίνεται ότι, κανείς στο Υπουργείο σας και στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης δεν ασχολήθηκε, αλλά ούτε ασχολείται με το εν λόγω πρόβλημα. Σε σχολιασμό σχετικής έρευνας, δε, αναφέρονται τα εξής: «Το σημαντικό αυτό έλλειμμα στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών στις διοικητικές υποχρεώσεις τους είναι απόλυτα συμβατό με τα ευρήματα των ευρωπαϊκών ερευνών που επιβεβαιώνουν την τεράστια υστέρηση σε βοηθητικό και διοικητικό προσωπικό που υπάρχει χώρα μας. Αποτυπώνει την έλλειψη επένδυσης στην διοικητική υποστήριξη της λειτουργίας των σχολείων, μια συνειδητή δημόσια πολιτική καθώς το κενό αυτό καλούνται να το αναπληρώσουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί. Αυτό αναδεικνύει το σύνθετο έργο που καλούνται να επιτελέσουν οι εκπαιδευτικοί μέσα στο σχολείο οι οποίοι πρέπει να συνδυάσουν τα διδακτικά καθήκοντα με τις ανάγκες εκπλήρωσης διοικητικών διαδικασιών οι οποίες συνεχώς αυξάνουν υπό το βάρος ενός διογκωμένου διοικητικού γραφειοκρατισμού.”. Το πρόβλημα είναι περισσότερο έντονο σε σχολικές μονάδες με πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών, που ενώ (σύμφωνα με το νόμο) θα έπρεπε να έχουν γραμματειακή υποστήριξη, δεν έχουν...
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη