Η τελευταία επιλογή των Διευθυντριών/Διευθυντών Σχολικών Μονάδων πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τους Νόμους 4823/2021 και 4964/2022.
Σύμφωνα με τον Νόμο 4823/2021, ένα από τα κριτήρια, η αποτίμηση του οποίου προσμετράται στην κατάταξη των υποψηφίων, είναι αυτό της προσωπικότητας και της γενικής συγκρότησής τους (Άρθρο 32).
Το κριτήριο αυτό αποτιμάται με είκοσι (20/100) μονάδες κατ’ ανώτατο όριο. Για την αποτίμηση του εν λόγω κριτηρίου διενεργείται προσωπική συνέντευξη της/του υποψήφιας/υποψηφίου ενώπιον του αρμόδιου Συμβουλίου Επιλογής, η οποία μαγνητοφωνείται. Μέσω της συνέντευξης εκτιμώνται η συγκρότηση της σκέψης και του λόγου, η ικανότητα έκφρασης και επικοινωνίας, η συστηματική ενημέρωση στα εκπαιδευτικά ζητήματα, καθώς και οι γνώσεις και οι ικανότητες της/του υποψήφια/υποψηφίου σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της διεκδικούμενης θέσης στελέχους, ενώ συνεκτιμώνται τα στοιχεία του φακέλου υποψηφιότητας της/του (Άρθρο 33).
Για τη διεξαγωγή της συνέντευξης, δεν αξιοποιείται μελέτη περίπτωσης. Η συνέντευξη εστιάζει στην αυτοαξιολόγηση του έργου της/του υποψήφιας/υποψηφίου και τον σχεδιασμό του έργου της/του σε περίπτωση επιλογής της/του. Η/Ο υποψήφια/υποψήφιος καλείται να παρουσιάσει μια περίπτωση για την αυτοαξιολόγηση του έργου της/του και μια περίπτωση για τον σχεδιασμό του έργου της/του. Το Συμβούλιο έχει τη δυνατότητα να ρωτήσει την/τον υποψήφια/υποψήφιο οτιδήποτε σχετίζεται με τα θέματα αυτοαξιολόγησης και σχεδιασμού (Άρθρο 35).
Σύμφωνα με το Άρθρο 33: «Αποτίμηση των κριτηρίων επιλογής Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Προϊσταμένων των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης», του ίδιου Νόμου, το ίδιο κριτήριο αποτιμάται με την ίδια βαρύτητα και τον ίδιο τρόπο (προσωπική συνέντευξη της/του υποψήφιας/υποψηφίου ενώπιον του αρμόδιου Συμβουλίου Επιλογής). Όμως, στην περίπτωση αυτή, για τη διεξαγωγή της συνέντευξης, αξιοποιείται μελέτη περίπτωσης από τράπεζα θεμάτων, την οποία καλείται να πραγματευτεί η/ο υποψήφια/υποψήφιος. Υπεύθυνη για την προετοιμασία της τράπεζας θεμάτων είναι η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., η οποία επικουρείται από το Ι.Ε.Π.. Η διαδικασία περιλαμβάνει τα ακόλουθα στάδια: α) προετοιμασία της/του υποψήφιας/υποψηφίου στη μελέτη περίπτωσης, την οποία επιλέγει τυχαία από ένα σύνολο μελετών περίπτωσης και β) παρουσίαση από την/τον ίδια/ίδιο του θέματος της μελέτης περίπτωσης και ερωτήσεις των μελών του αρμόδιου Συμβουλίου Επιλογής προς την/τον υποψήφιο. Κατά το χρόνο της προετοιμασίας της/του υποψήφιας/υποψηφίου πραγματοποιείται εισήγηση από μέλος του Συμβουλίου Επιλογής σχετικά με τον φάκελο υποψηφιότητας της/του υποψήφιας/υποψηφίου.
Επειδή:
Σύμφωνα με τη βιβλιογραφική επισκόπηση του Κάκκου (2019):
η συνέντευξη είναι ένα ευρέως προτεινόμενο εργαλείο επιλογής προσωπικού σε όλη τη βιβλιογραφία, που λόγω της πολυσύνθετης, πολυσχιδούς της έννοιας έχει απασχολήσει και απασχολεί την επιστημονική κοινότητα σχετικά με την αποτελεσματικότητά της. Οι σύγχρονες θεωρίες καθορίζουν ότι είναι επιρρεπής ως διαδικασία σε μεροληψίες, προκαταλήψεις, στερεότυπες απόψεις και στην Ελλάδα σε πολιτικές παρεμβάσεις. (σ. 181)
Σύμφωνα με την έρευνα των Ταταρίδη κ.συν. (2023), «η συνέντευξη επηρεάζει σε μεγάλο ποσοστό την τελική κατάταξη των υποψηφίων» (σ. 72).
Προτείνω:
την προετοιμασία τράπεζας μελετών περίπτωσης, από την Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., με την συνεπικουρία του Ι.Ε.Π.. Η διαδικασία να περιλαμβάνει τα ακόλουθα στάδια: α) κλήρωση μελέτης περίπτωσης από την τράπεζα, β) προετοιμασία της/του υποψήφιας/υποψηφίου στη μελέτη περίπτωσης που κληρώθηκε και γ) παρουσίαση από την/τον ίδια/ίδιο του θέματος της μελέτης περίπτωσης που κληρώθηκε και ερωτήσεις των μελών του αρμόδιου Συμβουλίου Επιλογής προς την/τον υποψήφια/υποψήφιο. Κατά τον χρόνο της προετοιμασίας της/του υποψήφιας/υποψηφίου να πραγματοποιείται εισήγηση από μέλος του Συμβουλίου Επιλογής σχετικά με τον φάκελο υποψηφιότητας της/του.
Βιβλιογραφία
Κάκκος, Γ. (2019). Συνέντευξη επιλογής προσωπικού και η εφαρμογή της στην επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων, eκπ@ιδευτικός κύκλος 7(2), 170-185. https://journal.educircle.gr/el/
Ταταρίδης, Ι., Ουζούνης, Δ., Μεταξούδης, Ε., & Καραφύλλης, Α. (2023). H συμβολή της συνέντευξης στη διαδικασία επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στις κρίσεις του 2023. Κείμενα Παιδείας, 6, 57-75. https://doi.org/10.12681/keimena-paideias.34606
Δρ Αργύρης Δ. Ψαλίδας
Εκπαιδευτικός ΠΕ04.01 (Φυσικών) στο Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
Μέλος Σ.Ε.Π. του Ε.Α.Π. (ΕΚΠ65)
Συγγραφέας - Επιμορφωτής
Συντονιστής της Επιτροπής Παιδείας της Ε.Ε.Φ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη